«Αυλαία» για την Έκθεση Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας στις 15/11 – Ψωμάς: «Αναγκαιότητα ένα Μουσείο Πόλης με πολλή… Ολυμπιακή Πάτρα» ΦΩΤΟ

Τίτλοι τέλους για μια Έκθεση που άφησε αποτύπωμα σε χιλιάδες επισκέπτες, μαθητές, αθλητές, Πατρινούς, τουρίστες, ανθρώπους της πόλης, λάτρεις του πολιτισμού, του αθλητισμού και του Ολυμπισμού, σε κάθε έναν που πέρασε από την Στέγη Γραμμάτων «Κωστής Παλαμάς» από τις 22 Μαΐου 2024 και ξεναγήθηκε στα σπάνια εκθέματα και στην ιστορία της Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας.

σπιράλ έκθεση

«Αυλαία» πριν λίγες ημέρες για την έκθεση Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας «Η Φλόγα του ωραίου του μεγάλου και του Αληθινού» που φιλοξενήθηκε για πέντε και πλέον μήνες στο σπίτι που γεννήθηκε ο ποιητής του Ολυμπιακού Ύμνου,  στην Στέγη Γραμμάτων «Κωστή Παλαμά» στην Πάτρα. Εκεί που φιλοξενήθηκε μια σπάνια συλλογή από δάδες των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, από το μακρινό 1936 έως και την πλέον πρόσφατη των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων που διοργανώθηκαν στο Παρίσι.

Μια έκθεση που συγκίνησε πολλές χιλιάδες Πατρινούς, μαθητές, φοιτητές,μεγαλύτερους συμπολίτες μας, αθλητές, Ολυμπιονίκες, καλλιτέχνες και προσέλκυσε εκατοντάδες ξένους επισκέπτες που είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο χώρο, να μάθουν σημαντικά στοιχεία της ιστορίας και να ανακαλύψουν την ιδιαίτερη σύνδεση της Πάτρας με την Ολυμπιακή φλόγα και το ολυμπιακό ιδεώδες.

ΠΕΤΡΟΣ ΨΩΜΑΣ ΕΚΘΕΣΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΛΑΜΠΑΔΗΔΡΟΜΙΑΣ

Ο Πέτρος Ψωμάς περήφανος για την πιο πλήρη έκθεση Ολυμπιακών δαδών της σύχγρονης ιστορίας.

«Ηταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή η απήχηση της Έκθεσης στον κόσμο. Το κοινό της Πάτρας ανταποκρίθηκε, αθλητικά και πολιτιστικά σωματεία επίσης, πολλοί μεμονωμένοι επισκέπτες, πάμπολλες κρατήσεις για ξεναγήσεις» σημείωσε ο επικεφαλής του σπιράλ Πέτρος Ψωμάς, μιλώντας στο pelop.gr  για την υλοποίηση της ιδέας που γεννήθηκε το 2020 και υλοποιήθηκε τέσσερα χρόνια μετά με τεράστια επιτυχία. «Εξαιρετικά ενθαρρυντικό στοιχείο και το πλήθος ανθρώπων εκτός Αχαΐας που επισκέφτηκαν την Στέγη Γραμμάτων «Κωστής Παλαμάς» κατά τη διάρκεια λειτουργίας της έκθεσης. Προσωπικότητες του Ολυμπισμού, του Αθλητισμού, του Πολιτισμού και του Πνεύματος, τουρίστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, περαστικοί από την περιοχή μας που ήλθαν επί τούτου για να επισκεφτούν το χώρο» πρόσθεσε.

«Το πιο συγκινητικό από όλα –που κορυφώθηκε κατά το τελευταίο δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου- ήταν, βέβαια, οι επισκέψεις μαθητών. Σχολεία της Πάτρας και από αλλού, όλες οι εκπαιδευτικές βαθμίδες, ειδικά σχολεία, ολόκληρες σχολικές μονάδες ή συγκεκριμένες τάξεις. Ήρθαν, ξεναγήθηκαν, έμαθαν, ρώτησαν, άφησαν τα σχόλια τους, μας εντυπωσίασαν με τις παρατηρήσεις τους, έφυγαν με νέες γνώσεις και φρέσκους προβληματισμούς. Αυτό ήταν το καλύτερο αντίδωρο για εμάς και τους ευχαριστούμε» σημείωσε ο κ. Ψωμάς, με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης μιας προσπάθειας που απαίτησε την εργασία των συνεργατών του.

 

Έκθεση

Άφησε αποτύπωμα σε χιλιάδες επισκέπτες: μαθητές, αθλητές, Πατρινούς, τουρίστες, ανθρώπους της πόλης, λάτρεις του πολιτισμού, του αθλητισμού και του Ολυμπισμού, σε κάθε έναν που πέρασε από την Στέγη Γραμμάτων «Κωστής Παλαμάς»

ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ ΜΕ ΜΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ 

Οι τίτλοι τέλους αναμένεται να πέσουν, την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου, με μια Τελετή Λήξης που διοργανώνει η Στέγη Γραμμάτων Κωστής Παλαμάς, με τη συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, στο ξενοδοχείο «My Way», παρουσία ανθρώπων του Ολυμπισμού και στελεχών που συνέβαλαν στην διοργάνωση της σημαντικής αυτής πρωτοβουλίας.

Έκθεση

Το σπιράλ προχωρά στην ψηφιοποίηση της Έκθεσης και την παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ για την όλη εμπειρία

Στην εκδήλωση Λήξης έχουν προσκληθεί -όπως και στην αντίστοιχη εκδήλωση έναρξης της Έκθεσης – άνθρωποι του Ολυμπιακού κινήματος, λαμπαδηδρόμοι, ιέρειες της Τελετής Αφής, Ολυμπιονίκες, Παραολυμπιονίκες, στελέχη της Ολυμπιακής και Παραολυμπιακής Επιτροπής και άλλοι αθλητικοί και πολιτιστικοί παράγοντες

Εξάλλου το σπιράλ – μέσα από το οποίο γεννήθηκε η ιδέα διοργάνωσης της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας το μακρινό 2020, αλλά ναυάγησε λόγω του κορονοϊού – έχει φροντίσει να κρατήσει «ζωντανή» την έκθεση μέσα από μια ψηφιακή της εκδοχή, που θα ανέβει στο διαδίκτυο πριν το τέλος του έτους, και ένα ντοκιμαντέρ που θα αφορά την Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία.

«Η Πάτρα είναι πόλη Ολυμπιακή. Όχι μόνο γιατί χρίστηκε επίσημα στους Αγώνες του 2004 όχι μόνο λόγω των πάρα πολλών αθλητών, πρωταθλητών και Ολυμπιονικών της αρχαιότητας και των σύγχρονων Αγώνων, αλλά και για άλλους λόγους που η Έκθεσή μας ανέδειξε. Ιδού κάποιοι: είμαστε η γενέτειρα του Κωστή Παλαμά που έγραψε τον Ολυμπιακό Ύμνο, από την Πάτρα κατάγεται η Κούλα Πράτσικα που ήταν η πρώτη πρωθιέρεια στην Ολυμπιάδα του 1936, είμαστε η πλησιέστερη μητρόπολη στην Αρχαία Ολυμπία, από εδώ περνούσαν πάντοτε οι Λαμπαδηδρόμοι –ευτυχώς φέτος έγινε κατορθωτό να επιστρέψει η διαδρομή από τα μέρη μας και εύχομαι να μην ξαναχάσουμε στο μέλλον αυτό το προνόμιο» σημειώνει ο Πέτρος Ψωμάς.

«Όλα τα παραπάνω ήταν οι αφετηρίες της πρωτοβουλίας μας. Και η γνώση μας πως κάποιες Ολυμπιακές Δάδες υπήρχαν σε σπίτια Πατρινών, συλλεκτών, Ολυμπιονικών, Λαμπαδηδρόμων ή απογόνων τους. Όταν αρχίσαμε τις επικοινωνίες και τη συλλογή των σπάνιων αντικειμένων, δεν πιστεύαμε που θα οδηγούσε όλο αυτό. Συνδημότες μάς εμπιστεύτηκαν πολύτιμα οικογενειακά κειμήλια, φορείς και πρόσωπα ανταποκρίθηκαν στο ανοικτό κάλεσμα, δάδες και άλλα τεκμήρια και ντοκουμέντα έφταναν στην “Οικία Παλαμά” με πολύ ενθουσιασμό από τους κατόχους τους» προσθέτει ο Πέτρος Ψωμάς, εξηγώντας παράλληλα το λόγο για το οποίο το σπιράλ θέλησε να διοργανώσει τη συγκεκριμένη έκθεση:

«Το σπιράλ καταπιάστηκε με την Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία με αφορμή την… στέρηση του κεκτημένου της Πάτρας τα τελευταία επτά χρόνια. Εξηγώ: Όλες οι Ολυμπιακές Δάδες από το 1948 περνούσαν ανελλιπώς από την πόλη μας. Τις υποδεχόμασταν με τιμές, συχνά διανυκτέρευαν, πάντοτε έφερναν στην Πάτρα το Ολυμπιακό Φως και όλα όσα αντιπροσωπεύει. Αυτή η παράδοση διακόπηκε απότομα το 2017, μετά από έναν πύρινο λόγο του δημάρχου μας κατά του Ολυμπισμού και των ιδανικών των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Έκτοτε η Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία ακολουθούσε διαφορετικές διαδρομές, μετά από απόφαση των –προφανώς ενοχλημένων- υπευθύνων».

ΟΙ 30+2 ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΔΑΔΕΣ

Έκθεση

«Πρωταγωνιστές» οι 30 +2 δάδες των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Ανάμεσά τους οι 20 δάδες των Θερινών Αγώνων, από την πρώτη Ολυμπιάδα (του Βερολίνου το 1936) που διεξήχθη λαμπαδηδρομία μέχρι την τελευταία διοργάνωση (του 2021 στο Τόκιο). Ξεχωριστή στιγμή της έκθεσης, η συμπλήρωση της συλλογής με την σπάνια Ολυμπιακή Δάδα του Μόντρεαλ του 1976, που παραχωρήθηκε στους διοργανωτές από τον Θεόδωρο Μαλλιά που την είχε στην προσωπική του ολυμπιακή συλλογή, ενώ για λίγες ημέρες στο χώρο της έκθεσης φιλοξενήθηκε και η δάδα των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων, προσφορά της Παραολυμπιακής Επιτροπής.

Έκθεση

6 δάδες από Παραολυμπιακούς Αγώνες, παραχωρημένες στους διοργανωτές από την Ελληνική Παραολυμπιακή Ομοσπονδία

Μαζί τους και 5 αντιπροσωπευτικές των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων καθώς και 6 από Παραολυμπιακούς Αγώνες, όλες τους παραχωρημένες από την Ελληνική Παραολυμπιακή Ομοσπονδία.

«Στις αρχές Σεπτεμβρίου, καταλήξαμε να έχουμε στην Έκθεση το απόλυτο: όλες τις δάδες των Θερινών Ολυμπιακών Αγώνων σε μία αίθουσα! Δεν ξέρω πολλούς διοργανωτές και μέρη του κόσμου που να έχουν καταφέρει κάτι τέτοιο. Συν μία πλούσια γκάμα από δάδες Χειμερινών Αγώνων και Παραολυμπιάδων, συν πλούσιο υλικό κάθε μορφής, εκθέματα, οπτικοακουστικά, δωρεές, διαδραστικά, πρωτογενή κείμενα – προϊόν ιστορικής τεκμηρίωσης κ.α.» τόνισε ο Πέτρος Ψωμάς, ιδιαίτερα περήφανος για την υλοποίηση της ιδέας, που τα μέλη της δημοτικής του παράταξης και όλοι όσοι δούλεψαν για το συγκεκριμένο αποτέλεσμα, θέλουν φυσικά να έχει μια συνέχεια.

Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ

Η πρώτη αφή της Ολυμπιακής Φλόγας αναβίωσε το 1936, μετά από 27 αιώνες στην Αρχαία Ολυμπία.  Σε ειδική τελετή η χορογράφος ιέρεια Κούλα Πράτσικα αναπέμπει τις ικεσίες στον Δία.

«Ω Δία, άρχων του παντός και των πάντων, οδηγέ, εις εσέ ώ Ζεύ, αναπέμπω την ικεσίαν ταύτην ως αρχήν των ύμνων μου…» Η φλόγα με κοίλο κάτοπτρο ανάβει από τις ακτίνες του ήλιου στον ιερό χώρο της Ολυμπίας, και παραδίδεται από την ιέρεια στον πρώτο λαμπαδηδρόμο Κώστα Κονδύλη.

Έκθεση

Η Κούλα Πράτσικα ήταν η δεύτερη από τις Πατρινές προσωπικότητες του πολιτισμού που το σπιράλ τίμησε στην Έκθεση Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας

Ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή και η επίσκεψη στην διάρκεια της έκεθσης μέλους της οικογένειας Πράτσικα, που προσήλθε για να συνεισφέρει άφθονο υλικό που αφορούσε την Πρωθιέρεια της Αφής της Φλόγας κατά την πρώτη σχετική τελετή, λίγο πριν την Ολυμπιάδα του 1936 στο Βερολίνο.

«Ευχαριστούμε θερμά και όσους μας έκαναν δώρο την προσφορά αντικειμένων για την Έκθεση. Εμείς παίξαμε το ρόλο του ενδιάμεσου που μπορεί να είχε κούραση και αφοσίωση, να απαιτούσε ομαδική και μεθοδική δουλειά, να είχε κόστη κάθε είδους, να απασχόλησε πολλούς ανθρώπινους και μη πόρους, αλλά επ’ ουδενί δεν το μετανιώσαμε. Αντιθέτως η έκθεση άφησε μια γλυκιά γεύση σε όσους ασχοληθήκαμε. Και ένα πείσμα να καταφέρουμε κάποτε να αποκτήσει η Πάτρα ένα Μουσείο Πόλης που στο αθλητικό του παράρτημα να έχει μια γεμάτη αίθουσα για Ολυμπιακή Πάτρα».

Έκθεση

Στέφανος Δημητρόπουλος, ο άνθρωπος που είχε την ιδέα και Μαρία Αλανιάδη, η οποία μαζί με τους συνεργάτες της έδωσαν «σάρκα και οστά»

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Υπενθυμίζεται ότι την επιμέλεια της έκθεσης είχε η Μαρία Αλανιάδη, την έρευνα και το συντονισμό ο Στέφανος Δημητρόπουλος με τη συνδρομή της Γιωργίας Τσιώτα, την επιμέλεια των κειμένων ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, την τεκμηρίωση ο Αθανάσιος Κριτσινέλης, τον γραφιστικό σχεδιασμό ο Κωνσταντίνος Θεοδωρόπουλος και του λογοτύπου της αφίσας η Κλαίρη Ζησιμάτου και του οπτικοακουστικού υλικού ο Κωνσταντίνος Γκίρης. Ιδιαίτερη η συμβολή των εθελοντών της δημοτικής παράταξης του σπιράλ, υπό την καθοδήγηση-συντονισμό της Ιωάννας Κυρίτση καθώς επίσης και της Πολιτικής Γραμματείας και των επιτροπών εργασίας της παράταξης που συνέβαλαν στην διοργάνωση.

 

 

 

Δείτε μόνο μερικά από τα δεκάδες φωτογραφικά στιγμιότυπα κατά την διάρκεια της πεντάμηνης λειτουργίας της Έκθεσης, που άφησε το δικό της αποτύπωμα στην Πατραϊκή κοινωνία: