Γιατί πλημμύρισε με μια βροχή η Πάτρα; – Ο Δήμος δεν μπορεί – Κάτοικοι και φορείς απαιτούν λύση – Αγορά και σιδηρόδρομος «στον αέρα»

Εικόνες Θεσσαλίας σε πολλά σημεία της πόλης, εγείροντας ουκ ολίγες αντιδράσεις πολιτών, αλλά και αποζημιώσεις επαγγελματιών. Τα ερωτήματα και οι απαντήσεις από τον αντιδήμαρχο Πολιτικής Προστασίας Μ. Αναστασίου και τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΠ Α. Παπανικήτα. Απαιτούνται έργα 400 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως δεν χρηματοδοτούνται. Μasterplan μέχρι τα μέσα του 2025 για την περιοχή.

Γιατί

Εικόνες πλημμυρισμένης Θεσσαλίας παρουσίασαν γνωστά προβληματικά σημεία της Πάτρας το βράδυ της Τρίτης, λόγω των κακοκαιρικών φαινομένων. Στην περιοχή της Πάτρας, η συσσώρευση βροχής για όλο το 24ωρο της Τρίτης ήταν μέχρι 65 χιλιοστά για μια καταιγίδα κατηγορίας 3, σύμφωνα με το Meteo. Κι όμως, ολόκληρες περιοχές της Πάτρας πάλι πλημμύρισαν.

Των ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ και ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Τα ερωτήματα των Πατρινών είναι πολλά και η «Πελοπόννσησος» απευθύνθηκε στους υπεύθυνους του Δήμου Πατρέων για να δοθούν απαντήσεις σε όλα.

Ο αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας Μιχάλης Αναστασίου, αφού ανέφερε πως στην Πάτρα είχε καθαριστεί το 85-90% από τα 16.000 φρεάτια, σημείωσε: «Τα πλημμυρικά φαινόμενα παρουσιάστηκαν σε σημεία με κατασκευαστικά λάθη. Για παράδειγμα, στη συμβολή των πεζοδρόμων Ρήγα Φεραίου και Γεροκωστοπούλου υπάρχει κατασκευαστικό λάθος, όπως και στην Ακτή Δυμαίων στο ύψος του νέου λιμένα ή στην παραλιακή του Ρίου κοντά στη δυτική προβλήτα. Επιπλέον, σε άλλα σημεία όπως η Ακρωτηρίου, το υπάρχον δίκτυο απορροής όμβριων υδάτων είχε κατασκευαστεί με βάση τις ανάγκες του παρελθόντος. Σήμερα, οι ανάγκες έχουν αλλάξει λόγω των αυξημένων ποσοτήτων βροχής. Επομένως χρειάζονται χρήματα για αλλαγές στα δίκτυα και διορθώσεις των κατασκευαστικών λαθών».

Παράλληλα, ο κ. Αναστασίου επισήμανε ότι «η Πάτρα δεν έγινε Βόλος», καθώς υπολόγισε ότι περίπου στις 11.30 το βράδυ τα περισσότερα νερά είχαν απορροφηθεί από τα δίκτυα, ενώ τόνισε ότι ο μεγάλος όγκος βροχής έδειξε ότι τα αντλητικά μηχανήματα της ΔΕΥΑΠ, αν και λειτουργούσαν, δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και γι’ αυτό είχαμε πλημμυρικά φαινόμενα.

Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο masterplan που ετοιμάζει η ΔΕΥΑΠ, όπου θα περιγράφονται όλα τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης που έχει ανάγκη η Πάτρα, σχολιάζοντας πως «θα χρειαστούν δεκάδες εκατομμύρια για την υλοποίηση των έργων, για τα οποία θα χρειαστούν χρηματοδοτήσεις, όπου όμως δεν υπάρχουν ως επιλέξιμα έργα από ευρωπαϊκά κονδύλια».

Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ Ανδρέας Παπανικήτας, μιλώντας στον Peloponnisos FM 104.1 και στην εκπομπή «Πρωινός Τύπος», αναφέρθηκε στην γενική αντιπλημμυρική θωράκιση της Πάτρας και προσπάθησε να δώσει απαντήσεις. Το μεγάλο πρόβλημα της Πάτρας είναι η αντιπλημμυρική θωράκιση, είπε ο κ. Παπανικήτας, τονίζοντας ότι απαιτούνται έργα μεγάλου κόστους για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και των περιουσιών των πολιτών, τα οποία όμως δεν χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους. Από μία εκτίμηση που έχει γίνει από τη ΔΕΥΑΠ, για την κατασκευή αυτών των έργων απαιτούνται 400 εκατ. ευρώ, τόνισε ο κ. Παπανικήτας, ποσό το οποίο αδυνατεί να διαθέτει η δημοτική επιχείρηση από ίδιους πόρους.

Το ΔΣ της ΔΕΥΑΠ έχει εγκρίνει την εκπόνηση μελέτης για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων, έργο όμως που εκτός από χρήματα απαιτεί και χρόνο για την υλοποίησή του. Επιπλέον ανέφερε πως υπάρχει και έλλειψη προσωπικού, δηλώντας πως «χωρίς προσωπικό και χωρίς χρηματοδότηση δεν μπορούμε να κάνουμε αυτά που πρέπει για την πόλη μας. Αυτή την περίοδο μετά και τις συνταξιοδοτήσεις υπάρχουν δύο συνεργεία των δύο ατόμων» αποκάλυψε ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ.

Το masterplan θα έχει εκπονηθεί μέχρι τα μέσα του 2025 και θα καταγράψει τι ισχύει στην περιοχή, αλλά και ποιοι κίνδυνοι παρατηρούνται. Επιπλέον, θα διαμορφωθούν προτάσεις για αντιπλημμυρικά έργα, ώστε να ξεκινήσουν στη συνέχεια οι μελέτες κατασκευής τους.

Γιατί

Πάντως, όλες οι απαντήσεις δεν δείχνουν ότι οι Πατρινοί μπορούν να είναι ήρεμοι ότι δεν θα συμβούν κι άλλα τέτοια φαινόμενα στο άμεσο μέλλον, αφού όσα περιγράφονται δείχνουν ότι επικρατούν αρκετά προβληματικές συνθήκες.

Ο Κώστας Σβόλης (επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη νέα δημοτική θητεία) παρενέβη χθες για τα πλημμυρικά φαινόμενα, τονίζοντας πως «εκθέτουν τους διοικούντες και τα λάθη, η αδράνεια και η απραξία δεν συγχωρούνται». Επίσης άφησε αιχμές για το αν είχαν καθαριστεί τα φρεάτια και λειτουργούσαν τα αντλιοστάσια, εκφράζοντας ανησυχία για όσα θα συμβούν στο μέλλον, καθώς «η εικόνα ανοχύρωτης πόλης μας προκαλεί λύπη και, δικαιολογημένα, οργή».

Ο Νίκος Νικολόπουλος, επικεφαλής δημοτικής παράταξης, εξέφρασε χθες την πρόθεσή του να επισκεφθεί την Εισαγγελία Πατρών, όπου αναμενόταν να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά της δημοτικής αρχής.

Πλημμύρισαν καταστήματα – Έμποροι θα ζητήσουν να αποζημιωθούν

Η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας αναφέρει ότι από τύχη γλυτώσαμε τα χειρότερα, ενώ κάνει λόγο για καταστροφές που υπέστη η πόλη με ένα μπουρίνι και για απίστευτες εικόνες που αντίκρισαν έμποροι και πολίτες.

Σύμφωνα με τον ΕΕΣΠ, δεκάδες επιχειρήσεις στο κέντρο της Πάτρας αλλά και στην περιφέρεια πλημμύρισαν και έχασαν μέρος του εμπορεύματός τους, σε μια πόλη που είναι ανοχύρωτη και ανέτοιμη να αντιμετωπίσει ακόμη και απλές καιρικές καταστάσεις. Η δημοτική αρχή και η Περιφέρεια πρέπει να μην μείνουν σε εξαγγελίες και να λάβουν άμεσα σοβαρά και αποτελεσματικά μέτρα προστασίας από πλημμυρικά φαινόμενα, τονίζει ο ΕΕΣΠ που καλεί τους δυο βαθμούς της αυτοδιοίκησης να συνδράμουν τους εμπόρους που υπέστησαν ζημιές στα καταστήματα και εμπορεύματά τους. Στο πλαίσιο αυτό καλούνται οι έμποροι που έχουν υποστεί ζημιές να ενημερώσουν τον σύλλογο (eesp@otenet.gr), έτσι ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να διεκδικήσει αποζημιώσεις.

Γιατί

Μέσα στα νερά της έντονης βροχής μαγαζιά της οδού Τερψιθέας

Ο επιχειρηματίας και μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας Γιάννης Ρούπας αυτό θα κάνει, τουλάχιστον από μόνος του, για δύο καταστήματά του, που πλημμύρησαν προχθές το βράδυ στην οδό Τερψιθέας. Μιλώντας χθες στον Peloponnisos FM 104.1, ο κ. Ρούπας είπε ότι στην περιοχή το αντλιοστάσιο της ΔΕΥΑΠ δεν λειτούργησε με αποτέλεσμα τα νερά να επιστρέφουν και να πλημμυρίσει η επιχείρησή του μαζί με άλλες, όπως και αυτοκίνητα.

Ο κ. Ρούπας είπε ότι στο ένα κατάστημα το νερό έφτασε σε ύψος το μισό μέτρο με αποτέλεσμα να υποστεί ζημιές ο εξοπλισμός και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις. Μάλιστα, τα ρελέ ασφαλείας έπεσαν λόγω βραχυκυκλώματος με αποτέλεσμα να προστατευθεί το προσωπικό από κίνδυνο ηλεκτροπληξίας. Ακόμη, δήλωσε ότι θα στραφεί εναντίον της ΔΕΥΑΠ, ισχυριζόμενος πως έχει προειδοποιήσει τέσσερις φορές για την αποχέτευση της περιοχής, τονίζοντας ότι δεν γίνεται να μένουν ατιμώρητοι αυτοί που ευθύνονται για τα προβλήματα της πόλης.

Η δημοτική αρχή, μέσω κύκλων της, απέδιδε τις πλημμύρες στο κέντρο, όχι σε ακαθάριστα φρεάτια ομβρίων υδάτων, αλλά σε καταστηματάρχες που τα σκεπάζουν, για να μην εκλύονται δυσάρεστες οσμές.

Αλίμονο αν τα πατάκια για τη δυσωδία των φρεατίων της Ρήγα Φεραίου πλημμύρισαν όλη την πόλη, απαντούν από τον κλάδο της εστίασης, που επισημαίνουν παράλληλα πως είναι αυταπόδεικτη η έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων υποδομής σε όλη την πόλη και ένα μπουρίνι μιας ώρας το αποδεικνύει κάθε φορά.

Προαστιακός – Οδοντωτός: «Πνίγηκαν» στη νεροποντή τα τρένα

Θύματα του κύματος κακοκαιρίας, την Τρίτη το βράδυ, έπεσαν και οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες της Αχαΐας.

Η Hellenic Train, με ανακοίνωση που εξέδωσε προχθές λίγο μετά τις 9 το βράδυ, ειδοποιούσε το επιβατικό κοινό για τη διακοπή και κατάργηση όλων των δρομολογίων, λόγω τεχνικών προβλημάτων που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες και για την αποφυγή κάποιου ατυχήματος. Τα δρομολόγια επανήλθαν χθες, αλλά δεν συνέβη το ίδιο για τον Οδοντωτό που υπέστη ξανά ζημιά η γραμμή του και τέθηκε εκτός λειτουργίας για τρίτη φορά μέσα στο φθινόπωρο. Οι πυρκαγιές που σημειώθηκαν στη Ζήρια το περασμένο καλοκαίρι φαίνεται ότι έχουν αφήσει ευάλωτη τη γραμμή απέναντι σε έντονα καιρικά φαινόμενα.

Γιατί

Τρίτη φορά εκτός λειτουργίας ο συρμός Διακοπτού – Καλαβρύτων

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Οδοντωτού Γιάννης Καραπαναγιώτης, δήλωσε στον Peloponnisos FM 104,1 η περιοχή διέλευσης της γραμμής μέσα από τον Βουραϊκό, χρειάζεται ένα μεγάλο έργο προστασίας, καθώς οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα ήταν επιφανειακές και δεν έλυσαν το πρόβλημα.

Η πρώτη διακοπή της γραμμής έγινε στις αρχές Σεπτεμβρίου και κράτησε 7 ημέρες. Ακολούθησε μια ακόμα διακοπή στις 15 Σεπτεμβρίου από την κακοκαιρία Daniel που άφησε την γραμμή εκτός λειτουργίας για τρεις εβδομάδες και τώρα έχουμε ένα ακόμα περιστατικό κατολίσθησης, που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει για πόσες ημέρες ακόμα θα αφήσει εκτός λειτουργίας τον Οδοντωτό, είπε ο κ. Καραπαναγιώτης. Το πρόβλημα εστιάζεται λίγο έξω από το Διακοπτό, εκεί όπου αρχίζει η επαφή του Οδοντωτού με το φαράγγι του Βουραϊκού και μέχρι την πρώτη στάση στα Νιάματα. Εκεί πρέπει να γίνουν κατάλληλες εργασίες αντιπλημμυρικής προστασίας, είπε ο κ. Καραπαναγιώτης, ο οποίος σημείωσε ότι με αυτά τα περιστατικά πλήττεται η φήμη του τρένου το οποίο προσελκύει μεγάλο αριθμό τουριστών. Μάλιστα, το πρώτο δρομολόγιο, μετά τη δεύτερη αποκατάσταση της γραμμής, είχε κάνει ο πρέσβης της Ελβετίας, ο οποίος επισκέφθηκε με συνεργάτες του τη διαδρομή μέχρι τα Καλάβρυτα.

Η Περιφέρεια μαζί με τον ΟΣΕ πρέπει να κάνουν κάτι, πρόσθεσε ο κ. Καραπαναγιώτης. Αυτή ήταν μια μαύρη χρονιά για τον σιδηρόδρομο της χώρας, συμπλήρωσε, και μαζί με τα πολύνεκρα δυστυχήματα και τις καταστροφές που έθεσαν εκτός λειτουργίας 200 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου, έχουμε και αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα στην περιοχή μας.