Κορoνοϊός – Σανγκάη: Πώς το σκληρό lockdown προκαλεί ντόμινο στην παγκόσμια αγορά
Οι μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί φορτηγών για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, επηρεάζουν τόσο την εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα στην Κίνα όσο και τον εξαγωγικό τομέα – Καθυστερήσεις και στην ανάκαμψη τη οικονομίας
Με τη Σανγκάη να παραμένει… αποκλεισμένη, λόγω του αυστηρού lockdown και της πολιτικής «μηδενικών κρουσμάτων» που ακολουθεί το Πεκίνο, αλλά και τον κορoνοϊό να κάνει αισθητή, πλέον, την παρουσία του και σε άλλες περιοχές, οι ειδικοί προειδοποιούν την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες για νέες καθυστερήσεις και ελλείψεις στις εισαγωγές προϊόντων από την Κίνα.
Οι υγειονομικές αρχές της Σανγκάης ανακοίνωσαν πως το τελευταίο 24ωρο έχασαν τη ζωή τους 47 ασθενείς εξαιτίας επιπλοκών της Covid-19, πέντε λιγότεροι σε σύγκριση με την προηγούμενη ημέρα. Τα νέα κρούσματα κορoνοϊού στο οικονομικό κέντρο της ανατολικής Κίνας ανέρχονται σε 10.181. Εξ αυτών 1.249 αφορούν ασθενείς που έχουν εμφανίσει συμπτώματα της νόσου και 8.932 ασυμπτωματικούς φορείς του ιού. Συγκριτικά, ένα 24ωρο νωρίτερα είχαν ανακοινωθεί 15.032 νέες μολύνσεις στη Σανγκάη (5.487 ασθενείς με συμπτώματα της Covid-19 και 9.545 ασυμπτωματικοί φορείς του ιού).
Με τα παραπάνω δεδομένα και με τις κινεζικές αρχές να ανησυχούν για τη μεταφορά του ιού με κάθε πιθανό και απίθανο τρόπο, οι οδηγοί φορτηγών και τα φορτία τους περνούν από εξονυχιστικούς ελέγχους, με συνέπεια να παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις. Επιπλέον, βάσει των νέων μέτρων, οφείλουν να έχουν άδειες 24ωρης διάρκειας για να μετακινηθούν κι έτσι, αρκετοί παραμένουν εγκλωβισμένοι – ακόμα και 40 ώρες – σε εισόδους αυτοκινητοδρόμων, αδυνατώντας να φτάσουν στον προορισμό τους.
Αν, μαζί με αυτά, συνυπολογίσει κανείς το γεγονός πως το 76% των εμπορευμάτων στην αχανή Κίνα ταξιδεύει οδικώς και το γεγονός πως οι μεγάλες εταιρείες δεν έχουν δικούς τους στόλους για τη μεταφορά εμπορεύματος, αλλά «νοικιάζουν» τα φορτηγά και τους οδηγούς τους, τότε μπορεί εύκολα να καταλάβει το μπολύ μεγάλο πρόβλημα που έχει προκύψει τόσο στην εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα, όσο και στον εξαγωγικό τομέα. Αλλά ακόμα κι αν καταφέρουν οι εταιρείες να εξασφαλίσουν φορτηγά για τη μεταφορά του εμπορεύματος, η αύξηση της ζημιάς – ειδικά των φρέσκων προϊόντων – από τις πολύωρες αναμονές στους αυτοκινητόδρομους και οι «φόβοι» των ιδιοκτητών φορτηγών να κινηθούν προς περιοχές στις οποίες οι έλεγχοι… είναι αποπνικτικοί, συνθέτουν ένα εκρηκτικό σκηνικό.
Απόρροια των καθολικών περιορισμών που έχουν επιβληθεί στη Σανγκάη, είναι και η μείωση της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην περιφέρεια κατά περίπου 30% τον Απρίλιο σε σύγκριση με προηγούμενους μήνες. Πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων εξακολουθούν να περιμένουν έξω από τα κινεζικά λιμάνια (η αύξησή τους αγγίζει το 200% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο), καθιστώντας έτσι εξαιρετικά προβληματικό τον εφοδιασμό της Σανγκάης και δημιουργώντας συνθήκες πανικού στους κατοίκους, ακόμα και για τα πιο απλά καταναλωτικά προϊόντα.
Οι καθυστερήσεις αυτές θα γίνουν αισθητές και στην Ευρώπη σε περίπου δύο μήνες, επειδή τα φορτηγά πλοία χρειάζονται 5 με 6 εβδομάδες για να προσεγγίσουν το λιμάνι του Αμβούργου κι άλλες δύο εβδομάδες για την εκφόρτωση και την παράδοση των εμπορευμάτων.
Καθυστερήσεις και στην ανάκαμψη τη οικονομίας
Πάντως οι νέες καθυστερήσεις είναι βέβαιο ότι θα επιδεινώσουν την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας από τότε που κορυφώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο λόγω των πρώτων περιορισμών για τον Covid-19 την άνοιξη του 2020.Η πανδημία ανάγκασε αρχικά στο κλείσιμο μεγάλων τμημάτων της παγκόσμιας οικονομίας, γεγονός που οδήγησε εταιρείες εμπορευμάτων να ακυρώσουν τα δρομολόγια με την ναυτιλία. Αυτό είχε ως συνέπεια την ακινησία δεκάδων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν αγκυροβολήσει στις ακτές δυτικών και κινεζικών λιμανιών, συχνά σε λάθος τοποθεσία.
Το αποτέλεσμα; Οι ασυνήθιστα μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάκαμψη τα τελευταία δύο χρόνια στα ¾ των λιμανιών του κόσμου. Πέρυσι έκλεισαν άλλα δύο κινεζικά λιμάνια γεγονός που επιδείνωσε τις ελλείψεις στο λιανικό εμπόριο και σε προϊόντα μεταποίησης. Η οικονομία της Γερμανίας αναπτύχθηκε μόνο κατά 2,7% το 2021, αντί 4,7%, όπως είχε προβλεφθεί, ο δε πληθωρισμός έφτασε σε επίπεδο ρεκόρ 30ετίας. Περιγράφοντας την παγκόσμια εικόνα, ο οικονομολόγος Στάμερ δήλωσε στην DW ότι περίπου ένα 12% των εμπορευμάτων που διακινούνται σε ολόκληρο τον κόσμο με εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται εγκλωβισμένα σε αγκυροβολημένα πλοία. Το σύνηθες είναι κάτω από το 6%, ενώ το υψηλότερο που καταγράφηκε ήταν 14% στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού.
Αξιωματούχοι από την Σανγκάη υποσχέθηκαν τις προάλλες να χαλαρώσουν τους ελέγχους για την πανδημία στους οδηγούς φορτηγών, ώστε να επιταχυνθούν οι παραδόσεις. Οι οδηγοί φορτηγών που φέρνουν εμπορεύματα στη Σαγκάη πρέπει να περάσουν πολλά σημεία ελέγχου και τεστ που ανάγκασαν ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες και οδηγούς να αποφεύγουν εντελώς την περιοχή. Το λοκντάουν φαίνεται να χαλαρώνει κι αυτό θα εξομαλύνει και θα επιταχύνει τη διέλευση φορτηγών προς το λιμάνι. «Η διαίσθησή μου λέει ότι μπορεί να χειροτερέψουν οι καθυστερήσεις πριν βελτιωθούν» προειδοποιεί όμως ο Στάμερ. Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού «δεν θα επανέλθουν στο φυσιολογικά επίπεδα φέτος», καταλήγει.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News