Κρίστιαν Σβαρτς: «Mε γεμίζει περηφάνεια η φήμη του Transfermarkt»
Ο Διευθυντής Διεθνούς Ανάπτυξης της εταιρείας, Κρίστιαν Σβαρτς, μίλησε αποκλειστικά στο pelop.gr για το τεράστιο πρότζεκτ

Η ιστοσελίδα transfermarkt.com ξεκίνησε το 2000 ως ένα απλό χόμπι του Γερμανού Ματίας Ζάιντελ, χωρίς βάση δεδομένων, λειτουργώντας κυρίως ως φόρουμ για φήμες μεταγραφών.
Σήμερα, έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη ανοιχτή ποδοσφαιρική βάση δεδομένων στον κόσμο, με παρουσία σε περισσότερες από 26 διεθνείς εκδόσεις και εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως.
Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 100 άτομα και υποστηρίζεται από ένα παγκόσμιο δίκτυο 600 εθελοντών datascouts.
Η επιτυχία της Transfermarkt βασίζεται στη συμμετοχή της κοινότητας, με τους χρήστες να συμβάλλουν ενεργά στην ενημέρωση της βάσης δεδομένων. Αν και δεν υπάρχουν επίσημα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία, η εταιρεία έχει αναγνωριστεί ως βασικό εργαλείο για φιλάθλους, δημοσιογράφους, σκάουτερς και συλλόγους.
Η απήχηση της ιστοσελίδας είναι πολύ μεγάλη και στην Ελλάδα, όπου η εταιρεία ετοιμάζει περαιτέρω ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα.
Ο Διευθυντής Διεθνούς Ανάπτυξης του Transfermarkt, Κρίστιαν Σβαρτς, μίλησε αποκλειστικά στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» για τα μελλοντικά σχέδια και δίνει απαντήσεις σε πολύ καίρια ζητήματα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της εταιρείας.
– Το Transfermarkt είναι πλέον μια παγκοσμίως αναγνωρισμένη ποδοσφαιρική πλατφόρμα. Πώς θα περιγράφατε την εξέλιξή της από μια τοπική γερμανική ιστοσελίδα σε ένα διεθνές σημείο αναφοράς για δεδομένα παικτών και αξίες;
«Οταν το Transfermarkt ξεκίνησε το 2000, ήταν απλώς ένα χόμπι του ιδρυτή Ματίας Ζάιντελ. Δεν υπήρχε κάποια βάση δεδομένων, μόνο μερικοί Γερμανοί φίλαθλοι που συζητούσαν κυρίως φήμες. Η διαφορά με σήμερα είναι τεράστια, αν και εξακολουθούμε να ακολουθούμε την ίδια προσέγγιση: να φέρνουμε κοντά φιλάθλους του ποδοσφαίρου — μόνο που πλέον προέρχονται από όλο τον κόσμο και όχι μόνο από τη Γερμανία».
– Σε τι ακριβώς συνίσταται ο ρόλος σας ως Head of International; Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας όσον αφορά την παγκόσμια επέκταση της πλατφόρμας;
«Στον ρόλο μου είμαι υπεύθυνος κυρίως για τις 26 διεθνείς εκδόσεις μας, εκτός από τη γερμανική. Αυτό περιλαμβάνει λιγότερο την καθημερινή λειτουργία — την οποία αναλαμβάνουν οι συνάδελφοι στις αντίστοιχες χώρες — και περισσότερο στρατηγικά και οργανωτικά ζητήματα.
Πολλοί διαφορετικοί παράγοντες επηρεάζουν την παγκόσμια ανάπτυξή μας. Σε γενικές γραμμές όμως συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε οργανικά σε πολλές χώρες. Νομίζω ότι ένας βασικός λόγος γι’ αυτό είναι ότι η βάση δεδομένων μας επεκτείνεται συνεχώς, και μαζί με την κοινότητά μας προσπαθούμε να την κρατάμε όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένη για να προσφέρουμε συναρπαστικό περιεχόμενο σε όλους τους φιλάθλους παγκοσμίως».
– Πώς διασφαλίζετε την ακρίβεια και την αξιοπιστία των δεδομένων στην ιστοσελίδα, ειδικά σε τόσες διαφορετικές λίγκες και χώρες; Συνεργάζεστε αυτή τη στιγμή με τοπικούς συνεργάτες ή editors σε κάθε χώρα;
«Το Transfermarkt είναι επίσης μια συμμετοχική πλατφόρμα όσον αφορά τη βάση δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εγγεγραμμένος χρήστης μπορεί να υποβάλει διορθώσεις — κατά προτίμηση με σχετική πηγή. Οι διορθώσεις αυτές ελέγχονται από την ομάδα των εθελοντών datascouts μας πριν γίνουν ορατές στη βάση δεδομένων.
Με αυτό το “σύστημα των τεσσάρων ματιών” προσπαθούμε να λειτουργούμε όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστα. Οι datascouts είναι συνήθως μακροχρόνιοι χρήστες, πολλούς από τους οποίους γνωρίζουμε προσωπικά, και υποστηρίζουν το Transfermarkt στον ελεύθερο χρόνο τους. Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 600 σε όλο τον κόσμο. Κάποιοι από αυτούς καταθέτουν πάνω από 10.000 διορθώσεις κάθε χρόνο».
– Πώς εσείς και η ομάδα σας αποφασίζετε ποιοι παίκτες ή σύλλογοι θα συμπεριληφθούν στη βάση δεδομένων; Υπάρχει συγκεκριμένο κριτήριο ή διαδικασία;
«Δημιουργούμε προφίλ παικτών μόνο όταν τους χρειαζόμαστε για αναφορές αγώνων σε διοργανώσεις που καταγράφουμε. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τους συλλόγους — με τη διαφορά ότι εδώ παίζει ρόλο και το ιστορικό μεταγραφών των παικτών».
– Το Transfermarkt δεν είναι μόνο στατιστική. Εχει εξελιχθεί σε βασικό εργαλείο για φιλάθλους, δημοσιογράφους, scouts και ακόμα και συλλόγους. Υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα όπου γνωρίζετε ότι η πλατφόρμα επηρέασε άμεσα μια μεταγραφή ή τη στρατηγική ενός συλλόγου;
«Νομίζω πως οι περισσότεροι σύλλογοι χρησιμοποιούν το Transfermarkt ως ένα είδος βασικής έρευνας για να αποκτήσουν αρχικές πληροφορίες για έναν παίκτη. Οι αγοραίες αξίες είναι σίγουρα ένας καλός δείκτης σε αυτό το στάδιο. Αλλά δεν γνωρίζω κάποιο παράδειγμα όπου αυτά τα δεδομένα επηρέασαν άμεσα τη στρατηγική ενός συλλόγου».
– Ποια είναι τα κύρια εμπόδια στην ανάπτυξη σε μικρότερες ή λιγότερο καλυμμένες ποδοσφαιρικές αγορές, όπως στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ή χώρες όπως η Ελλάδα;
«Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών. Το ποδόσφαιρο είναι το νούμερο ένα άθλημα στις περισσότερες χώρες, άρα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για μεταγραφές και δεδομένα. Στην Ελλάδα ειδικότερα, η εθνική μας σελίδα, η οποία είναι διαθέσιμη από τα τέλη του 2023, έχει τύχει θετικής αποδοχής από τους φιλάθλους και μέχρι στιγμής βλέπουμε πολύ καλή εξέλιξη».
– Στην Ελλάδα, το Transfermarkt έχει ένα πιστό κοινό. Υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ενότητας, ίσως με περισσότερο περιεχόμενο ή τοπικές συνεργασίες;
«Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασίες, αρκεί να έχουν νόημα για εμάς. Σε γενικές γραμμές, εξακολουθούμε να βλέπουμε πολλές δυνατότητες ανάπτυξης για το Transfermarkt και έχουμε μερικές ιδέες στα σκαριά — όπως μια εφαρμογή πέρα από τον υπάρχοντα ιστότοπο».
– Πώς έχει σχεδιαστεί ο μηχανισμός προσδιορισμού της αξίας των παικτών; Πόσο ρόλο παίζει η ανθρώπινη κρίση στην τελική αποτίμηση;
«Το Transfermarkt δεν χρησιμοποιεί κάποιον αλγόριθμο αλλά βασίζεται στη “σοφία του πλήθους”. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες μας μπορούν να συζητούν τις αξίες βασισμένοι σε μια σειρά παραγόντων, όπως αυτοί περιγράφονται στον ορισμό μας για τις αγοραίες αξίες. Αυτή η ανταλλαγή επιχειρημάτων αναλύεται από τους διαχειριστές αξιών στην ομάδα μας και χρησιμεύει ως βάση για περαιτέρω συζητήσεις εντός της ομάδας. Σε συνδυασμό με την εμπειρία μας στην αγορά μεταγραφών, καθώς και με την ατομική αλλά και συγκριτική ανάλυση των παικτών, διαμορφώνεται τελικά η αντίστοιχη αγοραία αξία».
– Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι του Transfermarkt για τα επόμενα 3–5 χρόνια; Σχεδιάζετε να εισαγάγετε νέα χαρακτηριστικά, εργαλεία ή ίσως βαθύτερη εμπλοκή σε επαγγελματικό scouting και ανάλυση δεδομένων;
«Εχω ήδη αναφέρει την εφαρμογή, αλλά δεν μπορώ να αποκαλύψω πολλά ακόμα. Σε γενικές γραμμές, θα υπάρχουν πάντα καινοτομίες — ειδικά στην ψηφιακή αγορά — αλλά και το ίδιο το ποδόσφαιρο εξελίσσεται. Για παράδειγμα, λόγω του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, υπάρχει πλέον μια επιπλέον μεταγραφική περίοδος, την οποία πρέπει επίσης να καλύψουμε στο Transfermarkt».
– Τι σας ανταμείβει περισσότερο προσωπικά στη δουλειά σας στο Transfermarkt; Και τι θα λέγατε σε νέους δημοσιογράφους ή αναλυτές ποδοσφαίρου που ονειρεύονται να εργαστούν σε αυτόν τον τομέα;
«Για μένα, το πιο σημαντικό είναι η συνεργασία με ανθρώπους από πολλές διαφορετικές χώρες που μοιράζονται το ίδιο πάθος. Εχουμε πολλούς συναδέλφους στην ομάδα που, όπως κι εγώ, ξεκίνησαν ως εθελοντές. Αρα αυτή θα ήταν και η συμβουλή μου: αν ονειρεύεστε να εργαστείτε σε αυτόν τον χώρο, απλώς ξεκινήστε και αποκτήστε εμπειρία, ακόμα κι αν στην αρχή δεν πληρώνεστε».
– Ποια ήταν η δική σας σχέση με το ποδόσφαιρο μεγαλώνοντας; Ησασταν περισσότερο παίκτης, φίλαθλος ή μέσα στη στατιστική από τότε;
«Πρώτα και κύρια, ήμουν φίλαθλος. Αλλά ήμουν χρήστης του Transfermarkt από τα πρώτα χρόνια, οπότε το να συλλέγω δεδομένα για τη βάση δεδομένων μας με κέρδισε από πολύ νωρίς».
– Εργάζεστε για μία από τις πιο αναγνωρισμένες ποδοσφαιρικές πλατφόρμες παγκοσμίως. Σας έχει τύχει να σκεφτείτε «Ουάου, αυτή είναι η δουλειά μου;». Ποια στιγμή σας έκανε να νιώσετε πραγματικά υπερήφανος που είστε μέλος του Transfermarkt;
«Απόλυτα. Οπως ανέφερα, έχω παρακολουθήσει όλη την πορεία ανάπτυξης του Transfermarkt και δεν νομίζω ότι κανείς θα φανταζόταν, έστω και στο ελάχιστο, πριν από 25 χρόνια, ότι μια μέρα θα φτάναμε στο επίπεδο που έχουμε σήμερα. Με γεμίζει περηφάνια η φήμη που έχουμε πλέον».
– Με το ποδόσφαιρο να είναι τόσο απαιτητικό και παγκόσμιο, πώς αποφορτίζεστε ή ξεκουράζεστε προσωπικά εκτός δουλειάς; Μπορείτε ακόμα να απολαύσετε έναν αγώνα ως απλός φίλαθλος;
«Εχει αλλάξει σίγουρα με τα χρόνια. Αλλά όταν παίζει η ομάδα μου ή όταν υπάρχουν μεγάλες στιγμές, όπως οι πρόσφατοι ημιτελικοί του Champions League, μπορώ ακόμα να το απολαύσω. Κατά τ’ άλλα, το ποδόσφαιρο παίζει πλέον πολύ μικρότερο ρόλο στον ελεύθερο χρόνο μου απ’ ό,τι πριν μερικά χρόνια. Αλλά νομίζω ότι αυτό είναι φυσιολογικό όταν εργάζεσαι σε αυτόν τον τομέα και μεγαλώνεις».
– Ποιο ήταν το πιο απρόσμενο ή παράξενο μήνυμα που έχετε λάβει από κάποιον χρήστη του Transfermarkt; Από κάποιον φίλαθλο, ομάδα ή ακόμη και ποδοσφαιριστή;
«Υπήρχε ένας χρήστης στη Γερμανία που ήταν στη φυλακή και δεν είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο. Μας έστελνε γράμμα δύο φορές τον χρόνο, ζητώντας μας να του τυπώσουμε λίστες με ρόστερ και μεταγραφές. Ακόμα και σήμερα βρίσκω αυτή την ιστορία εντυπωσιακή».
– Αν μπορούσατε να πιείτε καφέ με ένα πρόσωπο του ποδοσφαίρου — από το παρελθόν ή το παρόν — ποιο θα ήταν και τι θα το ρωτούσατε;
«Ισως με τον Μαρκ Μπόσμαν, για να τον ρωτήσω αν περίμενε ποτέ τις συνέπειες που θα είχε η απόφαση εκείνη την εποχή».
– Εχουν υπάρξει περιπτώσεις που ποδοσφαιριστές επικοινώνησαν για να παραπονεθούν για λανθασμένες πληροφορίες στο προφίλ τους; Υπήρξε κάποιος ιδιαίτερα γνωστός και πώς χειριστήκατε την κατάσταση;
«Συμβαίνει κάθε μέρα να μας στέλνουν ποδοσφαιριστές αιτήματα για διορθώσεις. Κατά βάση, ισχύει ό,τι και για κάθε άλλο χρήστη – αν μπορούν να αποδείξουν την πληροφορία, την αλλάζουμε στη βάση δεδομένων. Με πάνω από 1 εκατομμύριο ποδοσφαιριστές, είναι φυσικό να ξεφεύγουν πού και πού μικρά λάθη, όπως μερικά εκατοστά στο ύψος ή μια διαφορετική καταγραφή μιας ασίστ».
– Εχετε δεχτεί ποτέ πίεση — άμεση ή έμμεση — από ομάδες, μάνατζερ ή ποδοσφαιριστές για να αλλάξετε το ποσό μιας αξίας; Πώς το διαχειρίζεστε;
«Δεν θα το έλεγα ακριβώς πίεση, αλλά φυσικά λαμβάνουμε σχόλια και ερωτήματα για τις αξίες από ποδοσφαιριστές, μάνατζερ και ομάδες. Συνήθως εξηγούμε πώς δουλεύουμε και γιατί μια αξία είναι όπως είναι. Αν μας παραθέσουν βάσιμα επιχειρήματα, τα προωθούμε στους διαχειριστές αγοραίων αξιών για την επόμενη ανανέωση. Αλλά δεν αλλάζουμε αγοραία αξία επειδή κάποιος δεν την εγκρίνει. Στόχος μας είναι να δουλεύουμε όσο πιο σωστά γίνεται και να καθορίζουμε τις αξίες με βάση τη γνώση και την εμπειρία μας».
– Αν το Transfermarkt δεν υπήρχε — και έπρεπε να ξεκινήσετε σήμερα — τι θα δημιουργούσατε για τον ποδοσφαιρικό κόσμο; Τι πιστεύετε ότι λείπει;
«Πιστεύω πως θα ήταν δύσκολο να μεταφέρεις μια πλατφόρμα σαν το Transfermarkt σε άλλους χώρους, γιατί κανένα άλλο άθλημα δεν έχει τόσο μεγάλη παγκόσμια απήχηση. Αλλά αν έπρεπε να διαλέξω, μάλλον θα ήταν κάτι σχετικό με το μπάσκετ».
– Πιστεύετε ότι οι αξίες έχουν γίνει τρόπος με τον οποίο οι φίλαθλοι κρίνουν τους ποδοσφαιριστές — περισσότερο κι από τα γκολ ή τους τίτλους; Είναι αυτό καλό ή κακό;
«Τα γκολ και οι τίτλοι παραμένουν το πιο σημαντικό στο τέλος. Βλέπω την αγοραία αξία περισσότερο ως ένα συνοδευτικό στοιχείο για να κρίνεις την αξία ενός παίκτη που δεν γνωρίζεις καλά».
– Αν μπορούσατε να «παγώσετε» την αξία ενός ποδοσφαιριστή για πάντα — ως δήλωση και όχι ως νούμερο — ποιος θα ήταν και γιατί;
«Δεν θέλω να πω κάτι πάνω σε αυτό».
– Ας υποθέσουμε ότι το Transfermarkt δημιουργούσε έναν δείκτη για προπονητές, διαιτητές ή ακόμα και φιλάθλους. Ποιος θα ήταν στην κορυφή της λίστας σας — και γιατί;
«Επίσης, δεν θέλω να πω κάτι πάνω σε αυτό».
– Το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο είναι συχνά υποεκπροσωπούμενο σε πλατφόρμες δεδομένων. Είναι στα σχέδιά σας να επεκτείνετε την κάλυψη του Transfermarkt ώστε να προσφέρετε πιο λεπτομερή εικόνα και για το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο τα επόμενα χρόνια;
«Θέλουμε να συνεχίσουμε να εμπλουτίζουμε τη βάση δεδομένων μας, συμπεριλαμβανομένου και του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου. Δυστυχώς, δεν είναι πάντα εύκολο να βρεις αξιόπιστα δεδομένα εδώ, αλλά ήδη έχουμε ερασιτεχνικές διοργανώσεις online σε κάποιες χώρες, που φτάνουν μέχρι και την 6η κατηγορία. Ελπίζουμε σύντομα και στην Ελλάδα».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News