Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και μέχρι ισόβια για τα πολύνεκρα τροχαία – Οι αλλαγές

Αλκοόλ, κινητό, κράνος και STOP πλέον θα τιμωρούνται πιο αυστηρά

Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και μέχρι ισόβια για τα πολύνεκρα τροχαία – Οι αλλαγές

Στροφή στην αυστηρότητα και την πρόληψη επιχειρεί η κυβέρνηση με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή, με βαρύτερες ποινές για τις σοβαρές παραβάσεις και έμφαση στην προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Αλλαγή νοοτροπίας στην οδική συμπεριφορά φιλοδοξεί να φέρει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την οδική ασφάλεια, με την κυβέρνηση να δίνει σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής στην επαναλαμβανόμενη παραβατικότητα. Ο νέος ΚΟΚ θεσπίζει κλιμακωτό ποινολόγιο, αυστηροποιεί τις ποινές για κρίσιμες παραβάσεις και διαχωρίζει την πρώτη παράβαση από τις υποτροπές, οι οποίες πλέον αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερη αυστηρότητα.

«Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στον δρόμο και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας ζωής», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στη Βουλή, σηματοδοτώντας την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.

Αλκοόλ και οδήγηση: Τρία επίπεδα επήρειας με βαρύτατες κυρώσεις
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, που εκτιμάται ότι ευθύνεται για το 25% των θανάτων στην άσφαλτο το 2024, αποτελεί βασικό πεδίο παρέμβασης. Ο ΚΟΚ πλέον διαχωρίζει την παράβαση σε τρεις βαθμίδες ανάλογα με τη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα και προβλέπει:

  • 0,50 – 0,80 g/l: 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
  • 0,80 – 1,10 g/l: 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 90 ημέρες.
  • Άνω του 1,10 g/l: 1.200 ευρώ και 6μηνη στέρηση διπλώματος.

Σε περιπτώσεις υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται ή και τετραπλασιάζονται, φτάνοντας μέχρι 4.000 ευρώ και 10ετή στέρηση άδειας. Επιπλέον, σε περίπτωση ατυχήματος εφαρμόζεται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, με ποινές κάθειρξης έως ισόβια.

Κινητό στο τιμόνι: Ποινές-σοκ για τους παραβάτες
Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση κατατάσσεται στις τρεις κυριότερες αιτίες πρόκλησης τροχαίων και αντιμετωπίζεται με αυστηρό πλαίσιο:

  • 1η παράβαση: 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας.
  • 1η υποτροπή: 1.000 ευρώ και 180 ημέρες αφαίρεση άδειας.
  • 2η υποτροπή: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.

Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, τα πρόστιμα αυξάνονται και φτάνουν τα 4.000 ευρώ, ενώ η άδεια αφαιρείται για έως και 8 χρόνια.

Κράνος: Αυστηρά μέτρα για οδηγούς και συνεπιβάτες δικύκλων
Η χαμηλή χρήση κράνους, ιδίως από συνεπιβάτες, αποτελεί βασικό πρόβλημα ασφάλειας. Σχεδόν 4 στους 10 νεκρούς το 2023 ήταν δικυκλιστές. Οι νέες ποινές:

  • Χωρίς κράνος: 350 ευρώ και 30 ημέρες χωρίς άδεια.
  • 1η υποτροπή: 1.000 ευρώ και 6μηνη αφαίρεση άδειας.
  • 2η υποτροπή: 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για έναν χρόνο.

Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, τότε τόσο αυτός όσο και ο οδηγός καλούνται να πληρώσουν από 350 ευρώ.

Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και μέχρι ισόβια για τα πολύνεκρα τροχαία – Οι αλλαγές

Παραβίαση STOP: Εφαρμογή κλιμακούμενων ποινών
Η παραβίαση STOP ευθύνεται για το 16% των ατυχημάτων και πλέον τιμωρείται αυστηρότερα:

  • Χωρίς ατύχημα: 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας.
  • 1η υποτροπή: 1.000 ευρώ και 180 ημέρες χωρίς δίπλωμα.
  • 2η υποτροπή: 2.000 ευρώ πρόστιμο.

Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, οι ποινές εκτινάσσονται:

  • 1η φορά: 700 ευρώ και στέρηση άδειας για 2 μήνες.
  • 1η υποτροπή: 2.000 ευρώ και 4ετής αφαίρεση άδειας.
  • 2η υποτροπή: 4.000 ευρώ και 8ετής αφαίρεση άδειας.

Και σε αυτή την περίπτωση, προβλέπεται ποινική δίωξη με βάση το άρθρο 290Α.

Έως ισόβια για πολύνεκρα τροχαία
Ο νέος ΚΟΚ ενσωματώνει και τη διάσταση της ποινικής ευθύνης. Με βάση τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα:

  • Βαριά σωματική βλάβη: Κάθειρξη έως 10 έτη.
  • Θανατηφόρο τροχαίο: Κάθειρξη 10 έως 20 έτη.
  • Πολυνεκρο τροχαίο: Κάθειρξη έως ισόβια.

Ο στόχος της κυβέρνησης
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ δεν είναι απλώς τιμωρητική. Ο στόχος, όπως δηλώνει η κυβέρνηση, είναι να αλλάξει η κουλτούρα στο τιμόνι, να σταματήσει η ατιμωρησία για επικίνδυνες συμπεριφορές και να αναχαιτιστεί το καθημερινό μαρτύριο της ασφάλτου.

Η πρόληψη, η ευαισθητοποίηση αλλά και ο αυστηρός έλεγχος θα αποτελέσουν τα κύρια εργαλεία εφαρμογής του νέου Κώδικα, σε μια προσπάθεια να προστατευθούν οι ανθρώπινες ζωές και να μετατραπεί η Ελλάδα σε μια χώρα όπου οι μετακινήσεις είναι ασφαλείς για όλους.