Πάτρα: Οι σταφιδαποθήκες «Βουρλούμη» έγιναν θεατρική σκηνή ΦΩΤΟ

Eνα ιστορικό κτίριο στην Πάτρα που φύλαγαν τις σταφίδες τους τέλη του 1800 μεταμορφώθηκε σε μια νέα εστία πολιτισμού και θεάτρου. Με τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου εγκαινιάζεται το ρεπερτόριο του θεάτρου «όροφως».

Πάτρα

Στον 2ο όροφο του ιστορικού νεοκλασικού κτηρίου όπου στέγαζε κάποτε τις περίφημες «σταφιδαποθήκες του Βουρλούμη» η ηθοποιός Ελένη Καραμούζη δημιουργεί μια νέα εστία πολιτισμού πολλαπλών δράσεων, με βάση το θέατρο.Ένας νέος χώρος στο κέντρο της Πάτρας, με θέα τη θάλασσα και άπλετο φως.

 

Θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις, μαθήματα χορού, μουσικής και θεάτρου, σεμινάρια, παρουσιάσεις βιβλίων και ειδικές προβολές είναι μόνο μερικές από τις δράσεις που συνθέτουν το μωσαϊκό εκδηλώσεων του νέου θεάτρου «όροφως».

Πάτρα

Πιστό στη βιομηχανική αισθητική του χώρου που καταργεί τα όρια μεταξύ σκηνής και πλατείας και με διάθεση εξωστρέφειας και συνεργασίας, το θέατρο «όροφως» φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν ανοιχτό χώρο τέχνης και πολιτισμού για τους κατοίκους της Πάτρας και όχι μόνο.Με στίγμα νεανικό, εναλλακτικό, πρωτοπόρο και πειραματικό, με σύγχρονη ματιά και σε συνεχή διάλογο με την τοπική κοινότητα, την Αθήνα, την Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο.

 

Η ενιαία μορφολογία του θεάτρου «όροφως»του επιτρέπει να φιλοξενεί τουλάχιστον 200 άτομα σε κάθε εκδήλωση, γεγονός που καθιστά τον χώρο ιδιαίτερα ευέλικτο. Αξίζει να αναφερθεί ότι καταμεσής δεσπόζει σταθερά ένα πιάνο, «σπάζοντας» τη βιομηχανική σύμβαση του τοπίου άμα τη εμφανίσει.

 

24 Σεπτεμβρίου η πρεμιέρα του θεάτρου

Πρεμιέρα για το θέατρο «όροφως» στις 24, 25 και 26 Σεπτεμβρίου με τη με τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου.

Ακολουθούν η παράστασητου Γιώργου Κουβαρά «ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ | Το Θέατρο ως Ηθικός Θεσμός» ένα έργο σκηνικής μουσικής ρητορικής – μουσικού θεάτρου στη βάση του ομώνυμου ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη και του ομώνυμου θεωρητικού δοκιμίου του Friedrich Schiller, η παράσταση «Η Χώρα που ποτέ δεν πεθαίνεις» της Ornela Vorpsi με τις Αμαλία Αρσένη, Vefi Redhi και Αθηνά Καραγιώτη σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι καιη έναρξη της Παιδική Σκηνής του θεάτρου με την παράσταση της Ελένης Καραμούζη «Ο ιππότης με τη σκουριασμένη πανοπλία», σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν

Έναρξη και των εκπαιδευτικών σεμιναρίων του θεάτρου με το δημοφιλές σεμινάριο «Κινητικός διαλογισμός για θέατρο με την μέθοδο 5Rhythms», το οποίο διδάσκει η μοναδική πιστοποιημένη δασκάλα του Moving Center New York στην Ελλάδα Πάττυ Πετροπούλου, ενώ ακολουθούν σεμινάρια θεάτρου από τους Χρήστο Καρασαββίδη, Ένκε Φεζολλάρι, Έφη Κεραμίδα και άλλους, τα οποία θα ανακοινωθούν. Στο πρόγραμμα του θεάτρου περιλαμβάνονται και μαθήματα θεάτρου για παιδιά και εφήβους.

 

Η ιστορία του Κτηρίου

Το σταφιδεργοστάσιο Βουρλούμη εγκαταστάθηκε στην διασταύρωση των οδών Όθωνος Αμαλίας και Τριών Ναυάρχων στα 1890. Στην πορεία εξελίχθηκε σε ένα μεγάλο  σταφιδικό εξαγωγικό οίκο, τον οίκο Βουρλούμη, που αποτελούσε το κέντρο όλου του εισαγωγικού εμπορίου ξηρών καρπών στην Αγγλία.Το συγκρότημα Βουρλούμη αποτελείται από ένα ισόγειο κτίσμα και ένα τριώροφο με λιθοδομή, το οποίο χτίστηκε για να δώσει στέγη «στο μαύρο χρυσό» της εποχής, δηλαδή τη σταφίδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος χώρος φιλοξένησε 142 πρόσφυγες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, ενώ μέχρι σήμερα αναδεικνύονται πολύ χαρακτηριστικά τα χυτοσιδηρά κιγκλιδώματα με ένθετο στο κέντρο τους το μονόγραμμα του ιδιοκτήτη.

 

Ο άνθρωπος ‘πίσω’ από την δημιουργία του θεάτρου «όροφως»

ΠάτραΗ Ελένη Καραμούζη  είναι απόφοιτη της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Νέο Ελληνικό θέατρο» του Γιώργου Αρμένη , με μουσικές σπουδές στο πιάνο και τη θεωρία της μουσικής στο «Πατραϊκό Ωδείο», αλλά και στον κλασικό και σύγχρονο χορό στην «Ακαδημία χορού». Ως υπεύθυνη παραγωγής, ηθοποιός, σκηνοθέτης και ενδυματολόγος έχει εργαστεί σε  θέατρα της Πάτρας. Έχει διδάξει θεατρική αγωγή  σε παιδιά και εφήβους , πραγματοποιώντας παράλληλα σεμινάρια θεάτρου για ενήλικες. Έχει σχεδιάσει 4 συλλογές ρούχων. Έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις για παιδιά και ενήλικες όπως τον Αλυσοδεμένο Ελέφαντα του Χόρχε Μπουκάι, τον Ευτυχισμένο Πρίγκηπα του Όσκαρ Ουάιλντ, Ανακάλυψε την ψυχή του του Ζαχαρία Παπαντωνίου και οι ακολαστες εσπεριδες του Ανδρέα Στάικου. Έχει διδαχθεί και έχει συνεργαστεί στο θέατρο από τους Μίρκα Γιεμεντζάκη, Δημήτρη Καταλειφό, Υβόννη Μαλτέζου, Όλγα Δαμάνη, Άντζελα Μπρούσκου και Αμάλια Μπένετ. Τον Ιούνιο του 2014 βρέθηκε στη Βενετία για το πενθήμερο σεμινάριο της Accademia Teatrale Veneta πάνω στην Commedia dell’Arte. Τη σεζόν 2017-2018 διετέλεσε υπεύθυνη-καθηγήτρια στο Τμήμα θεάτρου του Πατραϊκού Ωδείου. Το Μάιο του 2018 ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση και διαχείριση του θεάτρου «Λιθογραφείον». Το 2021 η Ελένη Καραμούζη συνεχίζει την επαγγελματική της πορεία δημιουργώντας και διευθύνοντας έναν καινούριο χώρο στην Πάτρα, το Θέατρο «όροφως», σε ένα ιστορικό κτήριο, σε ένα από τα πιο όμορφα σημεία της πόλης.

 

 

Αναλυτικά οι εναρκτήριες εκδηλώσεις

Η Γυναίκα της Ζάκυθος

Διονύσιος Σολωμός

Σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου

Θέατρο Δωματίου

 

Με την επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

Τρεις γυναίκες έγκλειστες σ’ ένα ασφυκτικό πατριαρχικό περιβάλλον αφηγούνται τoν πυρακτωμένο λόγο του Διονύσιου Σολωμού στον απόηχο της πτώσης του Μεσολογγίου. Το κείμενο τοποθετείται στο κέντρο μίας βίαιης πραγματικότητας, που συνδιαλέγεται με το παρελθόν και το μέλλον της Ιστορίας.

Κείμενο αιρετικό και αλληγορικό, ένα σύμπαν μια σύγχρονης Κόλασης που αποτυπώνεται σκηνικά σε ένα ηχητικό και εικαστικό περιβάλλον σαν ένα σύγχρονο χορικό. Το σώμα της Γυναίκας στοιχειώνεται μέσα από μια γεωγραφία εικόνων που συνθέτουν το προσωπείο μιας «γυναίκας – δαίμονα» μέσα στους αιώνες.

Με σκηνικό το ηρωικό Μεσολόγγι και την κοινωνία της Ζακύνθου να παρακολουθεί από τα παράλια τον απελπισμένο αγώνα τον πολιορκημένων αναδύεται η απωθητική και τερατώδης μορφή μιας πλούσιας αριστοκράτισσας, της Γυναίκας. Ο αφηγητής και παρατηρητής του έργου, Διονύσιος Ιερομόναχος  γίνεται ο επίγειος κριτής της, καθώς επικαλείται έναν τιμωρό θεό, που θα αποδώσει δικαιοσύνη για τις αμαρτίες της.

Ο σύνθετος λόγος του Διονυσίου Σολωμού αποκτά αλληγορική διάσταση και με αυτό τον τρόπο η «Γυναίκα της Ζάκυθος» μεταφέρεται στη σύγχρονη Ελλάδα, η οποία «χάνει τη γλώσσα της», όταν βασιλεύει η ρητορική του μίσους, ο ρατσισμός, ο εθνικισμός, που αντικαθιστούν την ανθρώπινη αλληλεγγύη.

Πάτρα

Σκηνοθεσία-σκηνικός χώρος-κοστούμια Άντζελα Μπρούσκου

Παίζουν: Άντζελα Μπρούσκου, Παρθενόπη  Μπουζούρη, Δανάη Κατσαμένη

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση  Γιώργος Ανδριώτης

Σχεδιασμός φώτων Παντελής Μάκκας

Κατασκευή σκηνικού Κομνηνός Κουσιέρας

Βοηθός σκηνοθέτη Θάνος Χατζόπουλος

Βιντεοσκόπηση Παντελής Μάκκας

Φωτογραφίες   Βαγγέλης Πουλής

 

Σεμινάριο

Κινητικός διαλογισμός για θέατρο με την μέθοδο 5Rhythms

Διδασκαλία: Πάττυ Πετροπούλου

Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ή/και ερασιτέχνες ηθοποιούς. Πρόκειται για ένα εργαστήριο, στο οποίο οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν το προσωπικό τους κινητικό λεξιλόγιο ώστε να εμπλουτίσουν τις κινήσεις μας στο θέατρο. Θα ενδυναμώσουν τον αυθορμητισμό μέσα από την ελεύθερη έκφραση, με μουσική, χρησιμοποιώντας το κινητικό πλαίσιο των 5Ρυθμών®. Μια τολμηρή πρακτική που προκαλεί τους συμμετέχοντες να εμπιστευτούν και να ακολουθήσουν το σώμα τους σε ένα ταξίδι-περιπέτεια που τους φέρνει σε διαλογιστικό επίπεδο, προσφέροντας τους εργαλεία προς χρήση πάνω στην σκηνή.