Πάτρα: Βγαίνουν «παγανιά» για πρόστιμα οι εφοριακοί – Τι ψάχνουν

Προ των πυλών πρόστιμα και λουκέτα για μη αποστολή στοιχείων λιανικών πωλήσεων από τις ταμειακές μηχανές.

παγανιά

Αγώνας δρόμου γίνεται για μια ακόμα φορά στις Εφορίες της Δυτικής Ελλάδας, όπου οι ελεγκτές των ΔΟΥ Αχαΐας, Ηλείας και Ζακύνθου, «τρέχουν» την τελευταία στιγμή για να προλάβουν υποθέσεις παλαιοτέρων ετών με φορολογικές παραβάσεις και εκκρεμότητες και κινδυνεύουν να μπουν στο αρχείο.

Πρόκειται για:

-Υποθέσεις φορολογουμένων που «ξέχασαν» ή δήλωσαν ανακριβώς αναδρομικά ποσά αποδοχών τα οποία ναι μεν εισέπραξαν το 2016 ωστόσο αφορούν προηγούμενα έτη.

-Υποθέσεις επιχειρήσεων και επαγγελματιών που δήλωσαν ανακριβή στοιχεία για τα ακαθάριστα έσοδα ή τις δαπάνες για το 2016 ή υπέβαλαν εκπρόθεσμα τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών.

-Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ για τη χρήση του 2011 για τις οποίες μετά τη λήξη της 5ετούς περιόδου παραγραφής, περιήλθαν σε γνώση των φορολογικών αρχών επιπλέον στοιχεία για απόκρυψη φορολογητέας ύλης.

-Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος του 2013, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2019.

-Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος για τη χρήση του 2006, για τις οποίες δεν υποβλήθηκε φορολογική δήλωση ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμα. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία υποθέσεων η προθεσμία παραγραφής είναι στα 15 έτη.

Ο πρόεδρος του συλλόγου εφοριακών υπαλλήλων Αχαϊας, Ηλείας, Ζακύνθου Τρύφωνας Καββαθάς, τόνισε στην «Π» ότι πολλοί ελεγκτές εργάζονται τους δύο τελευταίους μήνες με εξαντλητικά ωράρια για να προλάβουν τις επερχόμενες παραγραφές. Πρόκειται για ένα χρόνιο πρόβλημα, από τη στιγμή που η ΑΑΔΕ δεν αντιμετωπίζει τις πάγιες ελλείψεις προσωπικού ακόμα και οργανικών θέσεων.

Μάλιστα, ο κ. Καββαθάς προέβλεψε ότι τα επόμενα χρόνια το πρόβλημα θα γίνει ακόμα πιο έντονο, αφού το 50% του προσωπικού των τοπικών ΔΟΥ, είναι ηλικίας άνω των 50 ετών με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Επιπλέον, ανέφερε ότι στον τελευταίο διαγωνισμό προσλήψεων, για την ΔΟΥ Πατρών προβλέπονται μόλις 6 προσλήψεις και για την ΔΟΥ Πύργου, 1 πρόσληψη.

Στο μεταξύ, το τελεσίγραφο που είχε στείλει η ΑΑΔΕ στις επιχειρήσεις οι οποίες είχαν «ξεχάσει» να στείλουν τα στοιχεία λιανικών πωλήσεων από τις ταμειακές, εξέπνευσε την περασμένη Τετάρτη και από χθες ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός επιβολής τσουχτερών προστίμων ακόμα και λουκέτων, που θα ξεκινούν από 48 ώρες και θα φθάνουν έως και 10 ημέρες.

Οι επιχειρήσεις, που εντοπίστηκαν να μην έχουν στείλει στη Φορολογική Διοίκηση τα στοιχεία λιανικής μετά τις 31 Οκτωβρίου 2022, έλαβαν ήδη ένα ηλεκτρονικό μήνυμα στο οποίο αναγράφεται αναλυτικά κάθε ταμειακή μηχανή από την οποία δεν έχουν διαβιβαστεί στοιχεία λιανικής στην ΑΑΔΕ. Οι υπόχρεοι κλήθηκαν να συμμορφωθούν εντός προθεσμίας 10 ημερών από την ημέρα της αποστολής του μηνύματος.

Να σημειωθεί ότι, για επιχειρήσεις του κλάδου εστίασης υπάρχει υποχρέωση αποστολής στοιχείων ανά τρίωρο, τα πρατήρια υγρών καυσίμων κάθε ώρα ενώ για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις ανά 24ωρο.

Την ίδια στιγμή, πληροφορίες από την ΔΟΥ Πατρών κάνουν λόγο για επικείμενο τσουνάμι προληπτικών φορολογικών ελέγχων μέσα στο 2023. Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες έχουν ήδη λάβει την εντολή από την ΑΑΔΕ για τη διενέργεια τουλάχιστον 25.000 φορολογικών ελέγχων πανελλαδικά σε επιχειρήσεις, όπου παρατηρούνται υψηλά ποσοστά παραβατικότητας. Στην περιοχή, εκτιμάται ότι προγραμματίζονται περίπου 3.000 φορολογικοί έλεγχοι.

Παράταση για επιστρεπτέα

Τη δυνατότητα να υποβάλουν έστω και καθυστερημένα μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου τα απαιτούμενα δικαιολογητικά όσες επιχειρήσεις έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή παρέχει το υπουργείο Οικονομικών με απόφασή του.

Παράλληλα, επιλύονται τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν από το «Εργάνη» και σχετίζονται με την υποχρέωση διατήρησης του προσωπικού που προέβλεπε η νομοθεσία.

Ταυτόχρονα, το οικονομικό επιτελείο κάνει «δώρο» σε όσους είχαν υποβάλει καθυστερημένα τα δικαιολογητικά και συγκεκριμένα μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου 2022 (είχε δοθεί πάλι παράταση κατάθεσης των δικαιολογητικών), να τύχουν της πρόσθετης έκπτωσης 15% στην περίπτωση της εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού.

Σημειώνεται ότι ύστερα από ελέγχους που διενέργησαν οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Εργασίας («Εργάνη») είχαν εντοπιστεί 17.800 επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων δεν διατήρησαν το προσωπικό, ενώ πολλές άλλες δεν είχαν αποστείλει τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Από το οικονομικό επιτελείο αναφέρουν, ωστόσο, ότι όσες επιχειρήσεις δεν τήρησαν τον βασικό όρο της διατήρησης του προσωπικού (εκτός των περιπτώσεων που καταγράφονται μερικές μέρες μεταξύ απόλυσης και πρόσληψης) θα επιστρέψουν το σύνολο της επιστρεπτέας.

Ανάσα στα λογιστήρια

Βαθιά ανάσα πήραν τα λογιστήρια των επιχειρήσεων καθώς το υπουργείο Εργασίας έδωσε παράταση στη διαδικασία απογραφής του χρόνου εργασίας όλων των μισθωτών με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας που έληγε στις 30 Νοεμβρίου.

Η παράταση ισχύει έως και την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου και ώρα 12.00 τα μεσάνυχτα και από το υπουργείο Εργασίας έγινε γνωστό ότι δεν θα δοθεί κι άλλη παράταση.

Η ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίας αποτελεί το προηγούμενο στάδιο για την πλήρη εφαρμογή του μηχανισμού της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η εφαρμογή του μηχανισμού θα είναι το επόμενο στάδιο της διαδικασίας και θα εφαρμοστεί σταδιακά, εφόσον προηγηθεί διάλογος τόσο με την εργοδοσία όσο και με τους εργαζόμενους και θα προχωρήσει, με βάση όσα έχουν ήδη ανακοινωθεί, βήμα προς βήμα.

Ειδικότερα:

H β΄ φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας αφορά καταρχάς τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες security. Στη συνέχεια θα επεκταθεί στη βιομηχανία και τις ΔΕΚΟ. Περαιτέρω θα προστίθενται σταδιακά οι υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, για τις οποίες έχει ήδη μιλήσει η κυβέρνηση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει ήδη τονιστεί επανειλημμένα, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται, αφού ληφθούν υπόψη όλες οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες λειτουργίας του κάθε κλάδου.