Περισσότερες αναταράξεις στις πτήσεις όσο θερμαίνεται ο πλανήτης – Τι δείχνει νέα έρευνα

Νέα επιστημονικά δεδομένα αποδεικνύουν πως όσο περισσότερο θερμαίνεται ο πλανήτης μας, τόσο αυξημένες θα είναι και οι αναταράξεις κατά τη διάρκεια των αεροπορικών πτήσεων.

πτήσεις

Όλο και περισσότερες θα είναι οι αναταράξεις στις αεροπορικές πτήσεις, όσο θερμαίνεται ο πλανήτης μας.

Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν τις αναταράξεις που προκαλούνται συχνά κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων, τις οποίες είναι πιο δύσκολο να αποφύγουν οι πιλότοι. Διαπίστωσαν ότι οι σοβαρές αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή στο Βόρειο Ατλαντικό. Απέδωσαν την αύξηση στις αλλαγές της ταχύτητας του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα εξαιτίας των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

«Μετά από μια δεκαετία ερευνών που δείχνουν ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις στο μέλλον, έχουμε τώρα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η αύξηση έχει ήδη αρχίσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Γουίλιαμς, ατμοσφαιρικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη.

«Θα πρέπει να επενδύσουμε σε βελτιωμένα συστήματα πρόβλεψης και ανίχνευσης αναταράξεων, για να αποτρέψουμε την αύξηση της τραχύτητας του αέρα που θα μεταφραστεί σε πιο ανώμαλες πτήσεις τις επόμενες δεκαετίες», σημείωσε.

Οι πτήσεις στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός επίσης κατέγραψαν σημαντική αύξηση των αναταράξεων.

Ο Γουίλιαμς δήλωσε ότι οι αυξημένες αναταράξεις οφείλονται σε μεγαλύτερη διάτμηση του ανέμου – ή διαφορές στην ταχύτητα του ανέμου – στον αεροχείμαρρο Jet Stream, ένα ισχυρό σύστημα ανέμων που πνέει από τα δυτικά προς τα ανατολικά, περίπου οκτώ έως 11 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό λόγω της διαφοράς στη θερμοκρασία μεταξύ του ισημερινού και των πόλων του πλανήτη.

Οι δορυφόροι δεν μπορούν να «δουν» τις αναταράξεις, μπορούν όμως να «δουν» τη δομή και το σχήμα του ρεύματος, επιτρέποντας την ανάλυσή του. Το ραντάρ μπορεί να εντοπίσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολα ανιχνεύονται.

Οι αναταράξεις δεν είναι μόνο δυσάρεστες, αλλά μπορούν και να προκαλέσουν τραυματισμούς στους επιβάτες της πτήσης. Οι σοβαρές αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά, όταν οι επιβάτες δεν φορούν τη ζώνη τους.

«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας συνέχεια, εκτός αν χρειαστεί να μετακινηθείτε», δήλωσε ο καθηγητής. «Αυτό αποτελεί σχεδόν εγγύηση ότι θα είστε ασφαλείς ακόμη και στις χειρότερες αναταράξεις», σημείωσε.

Υπάρχουν επίσης οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 εκατ. και 500 εκατ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς των αεροσκαφών, δήλωσαν οι ερευνητές. Έχουν επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα αποφεύγοντάς τες.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Geophysical Research Letters».

 

Πηγή: ertnews.gr