Πώς το LNG αλλάζει το τοπίο στη Δυτική Ελλάδα – Mοντέλο Σαρδηνίας στην Πάτρα

Ξεκίνησε η τροφοδοσία της ΒΙΠΕ με LNG

Πώς το LNG αλλάζει το τοπίο στη Δυτική Ελλάδα - Mοντέλο Σαρδηνίας στην Πάτρα

Η εμπειρία της Italgas από τη Σαρδηνία αποτέλεσε το πρότυπο για την έλευση του φυσικού αερίου στην Πάτρα και τη Δυτική Ελλάδα. Στο ιταλικό νησί, το οποίο δεν είχε πρόσβαση σε δίκτυο φυσικού αερίου, σε μόλις δύο χρόνια δημιουργήθηκε ένα εκτεταμένο δίκτυο σταθμών LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου), καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες δεκάδων πόλεων.

Το ίδιο μοντέλο εφαρμόζεται και στην Πάτρα, είπε ο Χρήστος Σκουλίδας, διευθυντής Κατασκευών και Μηχανικής της Enaon EDA, εταιρείας που υλοποιεί το έργο του αποκεντρωμένου δικτύου φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα.

Πώς το LNG αλλάζει το τοπίο στη Δυτική Ελλάδα - Mοντέλο Σαρδηνίας στην Πάτρα

Ο Χρήστος Σκουλίδας, διευθυντής Κατασκευών και Μηχανικής της Enaon EDA

Ο κ. Σκουλίδας μιλώντας στην εκδήλωση που διοργάνωσε την Δευτέρα 14 Ιουλίου στο ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, το ΙΝΑΔΕ με θέμα «Η Ενεργειακή Μετάβαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας – Το Παράδειγμα του Φυσικού Αερίου», ανέφερε πως η εγκατάσταση της Πάτρας είναι η μεγαλύτερη στη χώρα -και ίσως στα Βαλκάνια. Περιλαμβάνει δύο σταθμούς στη ΒΙΠΕ Πατρών με συνολική χωρητικότητα 500 κυβικών μέτρων LNG, έναντι 110 κυβικών της Φλώρινας και της Καστοριάς. Η δυναμικότητα κάθε σταθμού φτάνει τα 10.000 κυβικά μέτρα/ώρα.

Ο προϋπολογισμός του έργου στη Δυτική Ελλάδα ανέρχεται στα 41 εκατ. ευρώ, με πάνω από το 50% να καλύπτεται από επιχορηγήσεις μέσω ΕΣΠΑ και Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Στην Πάτρα, έχουν ήδη κατασκευαστεί 17 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής πίεσης – κυρίως εντός της ΒΙΠΕ- και 6 χιλιόμετρα δικτύου μέσης πίεσης. Συνολικά προβλέπονται 101 χλμ. χαμηλής πίεσης και 25 χλμ. μέσης πίεσης, τα οποία θα καλύψουν τόσο τη βιομηχανία όσο και τις αστικές περιοχές.

Ηδη, σημαντικές επιχειρήσεις όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η Friesland, η Ιριδα, ο όμιλος Αβραμάρ και η ΕΛΠΑΚ έχουν υπογράψει συμβόλαια σύνδεσης. Προβλέπεται να επιδοτηθούν 4.952 πρώτες συνδέσεις, χωρίς αυτό να αποκλείει περαιτέρω επεκτάσεις με ίδιους πόρους της εταιρείας.

Το δίκτυο στο Αγρίνιο προβλέπει 72 χιλιόμετρα χαμηλής πίεσης και 3 χλμ. μέσης πίεσης, ενώ έχουν ήδη κατασκευαστεί 12 χλμ. και προγραμματίζεται η κατασκευή άλλων 15 μέσα στους επόμενους μήνες.

Στον Πύργο, το δίκτυο χαμηλής πίεσης φτάνει τα 16 χλμ., χωρίς ανάγκη για μέση πίεση. Ο σταθμός LNG έχει μικρότερη δυναμικότητα (5.000 κυβικά/ώρα) αλλά και εδώ υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική επέκταση.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό, ο αγωγός υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ, που θα φτάσει από τη Μεγαλόπολη, αναμένεται σε δύο με δυόμιση χρόνια. Αυτός θα αντικαταστήσει σταδιακά τη χρήση LNG, εξασφαλίζοντας ακόμα μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια και κάλυψη της ζήτησης – που εκτιμάται ότι στο peak της θα φτάνει τα 51.000 κυβικά την ώρα για την Πάτρα.

Το έργο που υλοποιείται σήμερα στη Δυτική Ελλάδα αποτελεί ένα κομβικό βήμα για την ενεργειακή μετάβαση της περιοχής.