Προβληματικές καταστάσεις στην «Πατρών-Πύργου»: Νομικά εμπόδια και αργοπορίες – Η τελευταία εκτίμηση για παράδοση του δρόμου
Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων παραπέμπεται η Ελλάδα για το νέο αυτοκινητόδρομο, με αφορμή οικονομικές στρεβλώσεις σε αποζημιώσεις ιδιοκτητών γης. Η κατασκευή, με πρόοδο κοντά στο 40%, και η μέχρι τώρα απορρόφηση των κονδυλίων. Το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται για το πρώτο τμήμα του οδικού άξονα. Εντατικοποίηση το αμέσως επόμενο διάστημα.
Στο φουλ βρίσκονται πλέον εργασίες κατασκευής της Πατρών – Πύργου, όπου η συνολική πρόοδος έχει ξεπεράσει το 38% με τις πιστοποιήσεις υλοποίησης έργου να φτάνουν τα 113 εκατ. ευρώ μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Πηγές από τον κατασκευαστικό κλάδο διαβεβαιώνουν ότι τον Απρίλιο η συνολική πρόοδος του έργου θα σπάσει το φράγμα του 40% ενώ η δέσμευση που έχει δοθεί από τον παραχωρησιούχο, θέτει ως στόχο το 55% μέχρι τα τέλη Ιουνίου και το 85% μέχρι τα τέλη του χρόνου, όπου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι μπορεί να αποδοθεί και το πρώτο τμήμα του νέου οδικού άξονα.
Σημαντικό στοιχείο της κατασκευής είναι πως έχουμε πλέον εκτεταμένες ασφαλτοστρώσεις σε δύο από τα τρία τμήματα ενώ θα ξεκινήσουν και στο τρίτο το αμέσως επόμενο διάστημα.
Η πρόοδος στα εργοτάξια ποικίλλει μέχρι σήμερα και αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους. Πιο προχωρημένο είναι το τμήμα Γαστούνη-Πύργος που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ και έφτασε στα τέλη Μαρτίου σε ποσοστό υλοποίησης πάνω από το 57%, από 45% που βρισκόταν στις αρχές του έτους.
Στο τμήμα αυτό έχουν προχωρήσει οι ασφαλτοστρώσεις στο 50% του τμήματος, δηλαδή στα 10 από τα 20 χιλιόμετρα και υπάρχει αισιοδοξία ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς.
Ο λόγος που το συγκεκριμένο τμήμα έχει προχωρήσει τόσο πολύ έχει να κάνει με το γεγονός ότι αρκετά χωματουργικά και διανοίξεις είχαν προηγηθεί από την πρώτη εργολαβία που διαλύθηκε. Ετσι, η ΤΕΡΝΑ στην ουσία δεν ξεκίνησε από το μηδέν, όπως έγινε με τους άλλους δύο εργολάβους, ενώ το ανάγλυφο της περιοχής είναι πολύ εύκολο.
Στο τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα που έχει αναλάβει και υλοποιεί η ΑΒΑΞ, η πρόοδος ανέβηκε σημαντικά στο 35% από το 27% που βρισκόταν στις αρχές του έτους. Και εδώ τρέχουν τα έργα σε βαθμό που υπάρχει η αισιοδοξία πως θα πιαστεί το 50% στο επόμενο δίμηνο-τρίμηνο, ενώ κάποια αρχαιολογικά ευρήματα δεν αναμένεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις.
Αναφορικά με τις ασφαλτοστρώσεις, αυτές πραγματοποιούνται σε μήκος 4-5 χιλιομέτρων και θα επεκταθούν ακόμα περισσότερο μέχρι το καλοκαίρι.
Καθυστερήσεις είχαν σημειωθεί μέχρι τα τέλη του 2023 στο μεσαίο τμήμα που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ, από Καραίικα έως Γαστούνη. Σήμερα η πρόοδος έφτασε το 26,5% από 20% που ήταν στις αρχές του έτους και αναμένεται το επόμενο διάστημα να επιταχυνθεί.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ακτωρ και της Ιντρακατ Αλέξανδρος Εξάρχου, δηλώνουν: «Είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος και θέλουμε να αισθάνεστε ασφαλείς ότι τουλάχιστον αυτά που υποσχόμαστε τα κάνουμε».
Ηδη, μέσα σε ιδιαίτερα σύντομο χρονικό διάστημα, η πρόοδος των εργασιών στο τμήμα της εργολαβίας της Ακτωρ έχει αυξηθεί σε σχέση με την περίοδο προ της ολοκλήρωσης της εξαγοράς της εταιρείας από τον Ομιλο Intrakat.
Σε αυτό το τμήμα προχωρούν οι προετοιμασίες για να ξεκινήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα οι πρώτες ασφαλτοστρώσεις σε μήκος περίπου 3-4 χιλιόμετρα.
Μπαράζ προσφυγών – Από το ΣτΕ μέχρι και Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για απαλλοτριώσεις
Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων παραπέμπεται η Ελλάδα για παραβίαση της σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για την απαλλοτρίωση του τμήματος Αμαλιάδας του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου και συγκεκριμένα για την παραβίαση του κρίσιμου χρόνου υπολογισμού των αξιών και τις αυτοαποζημιώσεις.
Οπως δήλωσε η δικηγόρος Κλεονίκη Γκουβίτσα, αρχίζει έτσι να διαφαίνεται το φως της δικαίωσης ως προς την ορθή αποζημίωση των ιδιοκτητών που απώλεσαν τα ακίνητά τους, που ταλαιπωρούνται τόσα χρόνια και οι οποίοι έχασαν τις ιδιοκτησίες τους το 2009 και το Ελληνικό Κράτος και τα δικαστήρια τους αποζημίωσαν με τιμές του 2016 (όταν και ήμασταν μέσα στην κρίση και όλες οι αξίες είχαν μειωθεί στο ελάχιστο), τιμές που σαφώς δεν ανταποκρίνονταν στην αξία που έπρεπε να λάβουν κατά τον χρόνο που τις έχασαν.
Είναι ένα τεράστιο βήμα προς την οριστική δικαίωση των ιδιοκτητών, αφού από τις υποθέσεις που τελικά φτάνουν σε δίκη ελάχιστες είναι αυτές που δεν ευδοκιμούν, αφού πριν φτάσει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μια υπόθεση σε δίκη, ελέγχεται εξονυχιστικά για την αρτιότητα του φακέλου υποβολής του αιτήματος, με πολύ αυστηρά κριτήρια και κατόπιν περνάει από προκαταρτικό συμβούλιο δικαστών που ελέγχουν την ορθότητα του αιτήματος».
Το τμήμα της Αμαλιάδας δεν είναι το μόνο που φτάνει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Οπως ανέφερε ο πατρινός δικηγόρος Γιώργος Βλάχος, στην «Πελοπόννησο» ο ίδιος έχει αντίστοιχη υπόθεση για το τμήμα της Ολυμπίας Οδού στο Αίγιο, που θα δικαστεί στην ίδια νομική βάση. Δηλαδή, για παραβίαση του κρίσιμου χρόνου υπολογισμού των αξιών και τις αυτοαποζημιώσεις. Στην συγκεκριμένη περιοχή οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν, χρειάστηκε να περιμένουν 14 χρόνια μέχρι να αποζημιωθούν, είπε ο κ. Βλάχος. Εάν καταδικαστεί η Ελλάδα και σε αυτή την περίπτωση, οι 180 αιτούντες θα διεκδικήσουν επιπλέον αποζημιώσεις.
Παράλληλα, στον Αρειο Πάγο ο κ. Βλάχος κέρδισε την προσφυγή κατά της εφετειακής απόφασης για τις αποζημιώσεις της Ολυμπίας Οδού στο Ρίο. Η προσφυγή έχει γίνει παραδεκτή και στις 18 Απριλίου επαναδικάζεται η υπόθεση στο Εφετείο Πατρών για να επαναπροσδιορίσει τις τιμές μονάδας για την αποζημίωση των ιδιοκτητών. Αντίστοιχη προσφυγή στον ΑΠ έχει γίνει και για 1.500 ιδιοκτήτες ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν στην Πατρών – Πύργου, από τα Βραχνέικα μέχρι τον Δήμο Πηνειού, είπε ο κ. Βλάχος.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News