Τρένο Ρίο – Πάτρα: Λύση μέσω ΕΣΠΑ και νέες παρεμβάσεις
Συνεχίζονται οι προετοιμασίες για την κινητοποίηση, πιθανή η ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου την Τετάρτη. Την ίδια ώρα αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας μετά την απόρριψη από τον μηχανισμό CEF.
Των Σωτήρη Παπανδρέου και Απόστολου Αναστασόπουλου
Προς αναζήτηση νέου χρηματοδοτικού εργαλείου φαίνεται ότι βρίσκεται η ΕΡΓΟΣΕ για το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, σε περίπτωση που δεν καταστεί εφικτή η ένταξη στον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF), από τον οποίο ήδη απορρίφθηκε μια φορά, όπως αποκάλυψε προ ημερών η «Π».
Μπροστά στον κίνδυνο να υπάρξει χρηματοδοτικό κενό και διακινδύνευση της εργολαβίας που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δύο μήνες με τρία εργοληπτικά σχήματα, η ΕΡΓΟΣΕ βλέπει μπροστά της ως ρεαλιστική την προοπτική του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027. Αλλωστε, από το ίδιο πρόγραμμα σχεδιάζεται η χρηματοδότηση πολλών έργων μέχρι τα τέλη της δεκαετίας που αφορούν στην αναβάθμισή της κατασκευασμένης γραμμής στο τμήμα Κιάτο-Πάτρα, με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση κ.ά.
Η εταιρεία έχει ήδη προτείνει πληθώρα έργων για να χρηματοδοτηθούν μέσω του νέου προγράμματος. Τα έργα αυτά όταν θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2030, θα αλλάξουν την εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Στα πλαίσια ολοκλήρωσης του Σιδηροδρομικού Αξονα Αθήνας-Πάτρας έχουν περιληφθεί τα έργα για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Κιάτο-Αίγιο και η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της γραμμής Αίγιο-Ρίο. Το δεύτερο έργο περιλαμβάνει την επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και σταθμούς στο τμήμα αυτό.
Να σημειωθεί πως και στα δύο έργα μειοδότης είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος και θα υλοποιηθούν με τη χρηματοδοτική συμβολή του ΕΣΠΑ
Αύριο αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ με την ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος.
Το συνολικό αρχικό κόστος του έργου είναι ποσού με ΦΠΑ 83,97 εκατ. ευρώ και με την υλοποίησή του, η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο θα ολοκληρώσει την νέα διπλή γραμμή η οποία λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2020.
Με την ολοκλήρωση των έργων το 2025, θα μπορούν να κινούνται τα σύγχρονα ηλεκτροκίνητα τρένα σε διπλές γραμμές μέχρι το Αίγιο με ταχύτητες που φτάνουν κατά τμήματα μέχρι και τα 200 χλμ./ώρα.
Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης για την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων είναι 30 μήνες. Στο έργο συμπεριλαμβάνεται και περίοδος 36 μηνών συντήρησης της ηλεκτροκίνησης μετά το πέρας των κατασκευών.
Τα έργα έχουν μήκος 70,6 χιλιόμετρα και με τη λειτουργία της ηλεκτροκίνησης τα τρένα θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 200 χιλιόμετρα/ώρα.
Παράλληλα περιλαμβάνονται τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και ενδοεπικοινωνία, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, φυτεύσεις, εγκατάσταση αντιθορυβικών πετασμάτων σε εντοπισμένα σημεία.
Σωσίβιο στο Πάτρα – Πύργος
Από το ΕΣΠΑ 2021-2027 προτείνονται να χρηματοδοτηθούν σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, μεταξύ των οποίων θα περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου μεταξύ Κάτω Αχαΐας και Πύργου. Οπως πληροφορείται η «Π από αξιόπιστη πηγή κοντά του Μαξίμου, η μεταφορά του έργου στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ εμφανίζεται πλέον ως μονόδρομος, καθώς ο χρηματοδοτικός μηχανισμός Connecting Europe Facility (CEF) δεν κάνει αποδεκτές προτάσεις αναβάθμισης σιδηροδρομικών έργων. Σε κάθε περίπτωση, η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ θα είναι ένα σημαντικό νέο για την Αχαΐα και την Ηλεία, καθώς η χρηματοδότηση αυτής της γραμμής θα ενεργοποιήσει εκ νέου τη σύνδεση των δύο νομών και θα βάλει ξανά τον Πύργο στον σιδηροδρομικό χάρτη.
Προετοιμασίες και …αναπάντητες κλήσεις
Εβδομάδα εξελίξεων αναμένεται να είναι η τρέχουσα στο θέμα του τρένου και από δημοτικής πλευράς συνεχίζονται οι προετοιμασίες για την πατρινή επίσκεψη στο υπουργείο Υποδομών την Πέμπτη, παρουσία του δημάρχου Κώστα Πελετίδη και αντιπροσωπείας της Επιτροπής Αγώνα των κατοίκων αρκετών περιοχών που θα περνάει το νέο τρένο.
Μέχρι στιγμής σύμφωνα με πληροφορίες της «Π» δεν έχει υπάρξει απάντηση από το υπουργείο για το αν θα δουν κάποια στελέχη την αντιπροσωπεία, ωστόσο συνεχίζονται οι τοπικές προετοιμασίες.
Το απόγευμα της Τετάρτης στις 8 έχει προγραμματιστεί κινητοποίηση διαμαρτυρίας στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό του Ρίου με τη συμμετοχή φορέων και δημοτών που διεκδικούν υπόγεια διέλευση του τρένου από το Ρίο, συνέχιση της λειτουργίας του Προαστιακού αλλά και δημιουργία γραμμικού πάρκου στην επιφάνεια της νέας γραμμής.
Παράλληλα, την ίδια ώρα πιθανότατα δεν θα έχει ολοκληρωθεί το δημοτικό συμβούλιο που θα πραγματοποιηθεί με δια ζώσης συνεδρίαση την Τετάρτη. Ο δήμαρχος αναμένεται να ενημερώσει το σώμα για τις εξελίξεις στο θέμα και όπως έχει φανεί και από τα πρόσφατα ρεπορτάζ της «Π» οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης θα εκφράσουν τις ανησυχίες τους τόσο για τους χειρισμούς της δημοτικής αρχής, όσο και για το πόσο ρεαλιστικές είναι οι διεκδικήσεις που εκφράζονται από το Δήμο.
Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης βλέποντας ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για το έργο, παρά το ότι έχουν εκδηλώσει τη στήριξή τους σε προ τριών ετών απόφαση του ΔΣ, πλέον έχουν έντονες αμφιβολίες για το πως μπορεί να προχωρήσει. Επομένως συνεπάγεται το συμπέρασμα ότι θα έχει αρκετό ενδιαφέρον η συνεδρίαση της Τετάρτης.
Πάντως, στο Δήμο Πατρέων εκτιμούν ότι θα προλάβουν και να τελειώσουν το ΔΣ και να βρεθούν στην κινητοποίηση της Τετάρτης, για την οποία εργάζονται πυρετωδώς ώστε να είναι πολυπληθής και να αποτελέσει κινητήριος δύναμη για την επίσκεψη της Πέμπτης στην Αθήνα και το υπουργείο Υποδομών, ασχέτως αν θα δουν τελικά την ηγεσία.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News