Τρένο στην Πάτρα: Μήπως να μην κλείσει η δημόσια συζήτηση;
Η συζήτηση για την έλευση του τρένου στην Πάτρα πρέπει να μείνει ανοικτή, αλλά και να αποκτήσει η πόλη ένα σχέδιο Β, μιας και το μέλλον των αιτημάτων χρηματοδότησης φαντάζει αβέβαιο.
Κατά τη συνεδρίαση που έγινε στο περιφερειακό συμβούλιο της Δυτικής Ελλάδας τις προηγούμενες ημέρες, μπορούμε να πούμε ότι έκλεισε ένας ακόμα κύκλος συζητήσεων για το σπουδαίο ζήτημα της έλευσης του τρένου στην Πάτρα.
Παρακολουθώντας τη στάση των άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενων στη συζήτηση, μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί ότι τα επιχειρήματα της κάθε πλευράς (είτε δημοτικής αρχής είτε αντιπολίτευσης Δήμου είτε περιφερειακής αρχής είτε αντιπολίτευσης Περιφέρειας), στέκονται μόνο στο ότι η πόλη έχει ως αίτημα την υπογειοποίηση της γραμμής, ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι σαφής για 5,2 χλμ. υπογειοποιημένης γραμμής και στο ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση αυτή τη στιγμή, αλλά και πως είναι επιτακτική η ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών.
Η ουσία του θέματος όμως είναι εντελώς διαφορετική σήμερα, γιατί συζητάμε ακόμα ένα θέμα, που ενδεχομένως έχουν αλλάξει πολλά και σημαντικά δεδομένα του. Η Πάτρα έχασε πολλά χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να αποκτήσει μια σύγχρονη σιδηροδρομική σύνδεση με την πρωτεύουσα. Ταυτόχρονα, ο χάρτης διέλευσης των εμπορικών διαδρομών έχει αλλάξει και με βάση τη λογική, για να έχει γίνει αυτή η αλλαγή, έχουν επιλεχθεί οικονομικά πιο συμφέρουσες λύσεις από αυτούς που χρησιμοποιούν τις εμπορικές διαδρομές.
Την ίδια ώρα, όμως, η Πάτρα μένει πίσω. Ο χρόνος περνά, η πόλη δεν αποκτά μια υποδομή που θα αυξήσει τουλάχιστον την τουριστική δυναμική της και η όποια συζήτηση για το εμπορικό τρένο φαντάζει άκαιρη, κυρίως γιατί έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα ως προς την αναγκαιότητα του έργου. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που επιλέγονται προς χρηματοδότηση άλλα έργα: Κρίνονται πιο σπουδαία.
Τι θα έχει ανάγκη η Πάτρα του μέλλοντος; Ενα εμπορικό λιμάνι που ακόμα δεν έχει κατασκευαστεί στο σύνολό του; Ενα ακόμα ασφαλές μέσο μεταφοράς επιβατών; Ενα μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων μέχρι ενός σημείου; Ολα αυτά, κατά πόσο θα επηρεάσουν θετικά την τοπική οικονομία; Τι από αυτά και σε ποιο βαθμό έχουν ανάγκη οι τοπικές επιχειρήσεις;
Τα ανωτέρω είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που χρειάζονται σαφείς απαντήσεις και σύντομα, πριν προχωρήσουμε σε κάποια νέα διεκδίκηση χρηματοδότησης. Γιατί αν δεν το κάνουμε, θα έρθει η στιγμή που η σκληρή αλήθεια θα μας χτυπήσει την πόρτα. Μέχρι στιγμής, οι ευρωπαϊκές απαντήσεις στα αιτήματα που αφορούν το τρένο στην Πάτρα δείχνουν ότι δεν τους «πείθουμε» πως αξίζει -από οικονομικής άποψης και ανταπόδοσης- να φτιαχτεί ένα τέτοιο έργο.
Η συζήτηση σε αυτοδιοικητικό επίπεδο δείχνει πως έκλεισε ξανά τις προηγούμενες ημέρες. Πρέπει να ανοίξει ξανά σύντομα, όμως, με βαθιά κοινωνικούς και οικονομικούς όρους γιατί δείχνουμε ότι ως πόλη δεν έχουμε plan B. Και αν το plan B είναι να «ξεμείνουμε» με σύγχρονο τρένο μέχρι το Ρίο και στη συνέχεια η γραμμή θα προχωρά με τον σημερινό Προαστιακό, τότε θα πρέπει να μελετήσουμε εγκαίρως πώς θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο αυτό που θα έχουμε.
Γιατί στο διά ταύτα, αυτή τη στιγμή έχουμε ένα τρένο που ξέρουμε ότι θα φτάσει μέχρι το Ρίο και έχουμε μια κυβερνητική δέσμευση-επιθυμία για έναν σχεδιασμό υπογειοποιημένης γραμμής 5,2 χλμ. από το Ρίο και έπειτα. Μιλώντας με πραγματικούς χρόνους, για τουλάχιστον μία δεκαετία ακόμα η Πάτρα θα παραμένει χωρίς σύγχρονο τρένο.
Μήπως, λοιπόν, δεν πρέπει να κλείσει τόσο σύντομα η δημόσια συζήτηση για τη χάραξη μιας ενιαίας πολιτικής για το τρένο;
Διαβάστε επίσης
Ηλεκτρικό ρεύμα: Δείτε τα «πράσινα» τιμολόγια για τον Σεπτέμβριο, πώς διαμορφώνονται οι τιμές
Αιματηρό επεισόδιο σε γιορτή στην Πρέβεζα, μαχαιρώθηκε άνδρας
Πώς θα εξελιχθεί ο καιρός σήμερα 2/09, η πρόγνωση για την Πάτρα
IRIS: Λήγει η προθεσμία ένταξης στο σύστημα πληρωμών, τσουχτερό πρόστιμο σε όσους δεν εγγραφούν
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News