Τρένο: Αρνηση της ΕΕ για την υπογειοποίηση, η πόλη και το λιμάνι της κινδυνεύουν να αποκοπούν

Απορριπτική η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για χρηματοδότηση του έργου της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής, από Ρίο μέχρι Νότιο λιμάνι Πάτρας. Το δεύτερο «όχι» συνιστά για την πόλη κάκιστη εξέλιξη. Η επιβεβαίωση της «Π» για την απόρριψη της χρηματοδότησης. Το υπουργείο Υποδομών και το Πρόγραμμα CEF.

ΤΡΕΝΟ ΠΑΤΡΑ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ Η νέα γραμμή του τρένου, Ρίο - Νέο λιμάνι Πάτρας, στον αέρα αν και από τα 6 μεγαλύτερα έργα της χώρας

Απορριπτική ήταν η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για χρηματοδότηση μέσω του μηχανισμού CEF II (Connecting Europe Facility II) του έργου υπογειοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής, από το Ρίο μέχρι το νότιο λιμάνι της Πάτρας.

Πρόκειται για την δεύτερη στη σειρά απόρριψη του συγκεκριμένου έργου από το ανταγωνιστικό πρόγραμμα της ΕΕ, γεγονός που συνιστά δυσμενή εξέλιξη για την πόλη, καθώς η νέα σιδηροδρομική γραμμή παραμένει χωρίς χρηματοδοτική ομπρέλα στο τελευταίο τμήμα της και μαζί η Πάτρα και το λιμάνι της, όμηροι των εξελίξεων.

Την απόρριψη της πρότασης χρηματοδότησης επιβεβαίωσαν χθες στην «Πελοπόννησο» εκπρόσωποι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς όμως να διευκρινίζονται οι ακριβείς λόγοι.

Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Π» από ανεξάρτητες πηγές, η απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης οφείλεται στις εξαιρετικά επείγουσες ανάγκες προώθησης των έργων αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής στη Θεσσαλία, μετά τις φυσικές καταστροφές του τυφώνα «Daniel», στην προτεραιότητα που δίνει η ΕΕ στη χρηματοδότηση έργων που εξυπηρετούν αμυντικούς σκοπούς στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και ακόμα, σε στοιχεία κόστους-οφέλους του έργου της Πάτρας, μιας και το πρόγραμμα CEF II είναι ανταγωνιστικό.

Να σημειωθεί ότι την ώρα που απορρίπτονταν το αίτημα της Πάτρας, ανακοινωνόταν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η ένταξη στο CEF II των εξής 4 σιδηροδρομικών έργων, προϋπολογισμού άνω του μισού δις. ευρώ:

– Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές-Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ).

– Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ-Οινόη (192.142.704 ευρώ).

– Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο-Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) (186.667.916,75 ευρώ).

– Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο (27.979.200 ευρώ).

Οι δυσμενείς εξελίξεις για το τρένο στην Πάτρα, κατά κάποιο τρόπο είχαν προαναγγελθεί από τον ίδιο τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα, την Τρίτη στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, όπου παρουσιάζοντας την πρόοδο και τα αποτελέσματα σε 10 άξονες προτεραιοτήτων του υπουργείου, δεν έκανε καμία αναφορά στην Πάτρα, αν και το συγκεκριμένο έργο είναι ένα από τα έξι μεγαλύτερα σιδηροδρομικά έργα που βρίσκονται εδώ και δύο χρόνια σε διαδικασία δημοπράτησης με «Ανταγωνιστικό Διάλογο», με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 477 εκατ. ευρώ.

Τρένο

Η «Π» στις 6 Ιουνίου

Στο αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο–Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ., με υπογειοποίηση σε μήκος περίπου 5,2 χλμ., από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα, με κατασκευή οκτώ στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε στο υπόγειο τμήμα.

Τον Ιανουάριο του 2024, υποβλήθηκε αίτηση για χρηματοδότηση από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027, η οποία είχε αρνητική τροπή για δεύτερη συνεχόμενη φορά, μετά την πρώτη απόρριψη που είχε γίνει το καλοκαίρι του 2022.

Η «Π» είχε αντιληφθεί και περιγράψει εδώ και έναν μήνα την αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα γύρω από το θέμα της χρηματοδότησης του έργου, κατά την επίσκεψη στην Πάτρα της ηγεσίας του ΟΣΕ στον δήμαρχο, όπου τώρα δεν είχε γίνει καμία αναφορά, κάτι που ήταν σημαδιακό.

Από εδώ και στο εξής, τίποτα δεν μπορεί να προβλεφθεί για την πορεία του έργου, το οποίο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μόνο μέχρι το Ρίο.

Πηγές του υπουργείου Υποδομών ανέφεραν στην «Π» ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά, δηλαδή από την αναζήτηση εναλλακτικής χρηματοδοτικής πηγής, κάτι εξαιρετικά δύσκολο, έως την επανακατάθεση αιτήματος χρηματοδότησης στο πρόγραμμα CEF, κάτι που σημαίνει αναμονή για άλλα δύο χρόνια τουλάχιστον.

Παράλληλα, υπάρχουν και παράπλευρες απώλειες, τόσο για το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας του Δήμου Πατρέων, όσο και για την προώθηση του εμπορευματικού τμήματος του νέου λιμένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Καιρός: Συνέχεια καύσωνα για 11η ημέρα, τι να περιμένουμε τις επόμενες ημέρες, η πρόγνωση για την Πάτρα

Τρένο: Αναστολή δρομολογιών Ακράτα – Αίγιο, γιατί διεκόπη η κυκλοφορία

Βίντεο ντοκουμέντο από την στιγμή που η 16χρονη μαχαιρώνει την 19χρονη στον Πειραιά

Φωτιά στο Σοφικό: Φόβοι για αναζωπυρώσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας – Εθελοντής πυροσβέστης υπέστη καρδιακό επεισόδιο

Φωτιά στην Πάτρα: Πως σώθηκε το μοναστήρι της Γηροκομίτισσας, τι έγινε με την Εικόνα της Παναγίας ΦΩΤΟ

Υπόθεση Λευτέρη Αυγενάκη: Aνακαλεί τη μήνυση ο υπάλληλος του αεροδρομίου; – Τι λέει η δικηγόρος του

Αμερική: ΒΙΝΤΕΟ δείχνει γυναίκα να πνίγεται σε πισίνα και οι γύρω της να αδιαφορούν