Συμπληρώνεται ένας χρόνος με τα πανεπιστήμια ερμητικά κλειστά. Η πανδημία, και στη συνέχεια ο φόβος διασποράς του ιού, έβαλαν παρατεταμένο λουκέτο στα Ιδρύματα σ’ όλη την Ελλάδα.
Η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται εξ αποστάσεως. Φοιτητές και φοιτήτριες έχουν στερηθεί την ουσιαστική εκπαίδευση, με αναβολές εργαστηρίων, πρακτικών ασκήσεων και κλινικών, με διαδικτυακές διαλέξεις-μονολόγους, με ένα ασφυκτικό πλαίσιο τηλε-εξεταστικής.
Και στην καλύτερη των περιπτώσεων, τα πανεπιστήμια θα ξανανοίξουν από Σεπτέμβριο…
Τι σημαίνει, καθαρά πρακτικά, η αποχή για τόσο μεγάλο διάστημα ειδικά φοιτητών και φοιτητριών που είναι στα τελευταία έτη σπουδών και η φύση της Σχολής τους είναι άμεσα συνδεδεμένη με εργαστήρια και πρακτική εκπαίδευση;
Μπορεί να αναπληρωθεί τόσο μεγάλο χαμένο έδαφος;
Τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτή η «μαύρη τρύπα» για την επιστημονική-πρακτική κατάρτιση των φοιτητών;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: «Επιπλέον πρακτική για ένα τρίμηνο…»
«Η απουσία των φοιτητών για 3 ακαδημαϊκά εξάμηνα από τις αίθουσες διδασκαλίας είναι ένα τεράστιο πλήγμα στην εκπαιδευτική διαδικασία, ιδιαίτερα στα Τμήματα που έχουν μεγάλη εργαστηριακότητα.
Εχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες από τους διδάσκοντες, υποκατάστασης των Εργαστηρίων μέσα από videos και προσεγγίσεις augmented reality, αλλά σε καμία περίπτωση αυτά δεν υποκαθιστούν τη βιωματική εμπειρία των Εργαστηρίων.
Τα μαθήματα έγιναν στις περισσότερες των περιπτώσεων σε πολύ υψηλό επίπεδο, οι φοιτητές, και λόγω του υποχρεωτικού εγκλεισμού, ασχολήθηκαν περισσότερο με τις σπουδές τους, όμως η τεράστια απώλεια είναι η περιορισμένη επικοινωνία/αλληλεπίδραση διδασκόντων-διδασκομένων.
Θεωρώ ότι οι απόφοιτοι και οι τελειόφοιτοι που εδέχθησαν το πλήγμα της πανδημίας θα πρέπει να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες του ERASMUS+ για πρακτική άσκηση εκτός Ελλάδος (πρέπει να ζητηθεί γενναία αύξηση των σχετικών θέσεων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο), ενώ παράλληλα εντός Ελλάδος θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα επιπλέον χρηματοδοτούμενης πρακτικής άσκησης και για τελειόφοιτους και πτυχιούχους για τουλάχιστον ένα τρίμηνο».
* Ο Δρ. Βασίλης Κωστόπουλος είναι καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών και διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνικής Μηχανικής και Ταλαντώσεων.
ΣΤΡΑΤΗΣ ΓΑΛΛΟΠΟΥΛΟΣ: «Να επιμηκυνθεί η διάρκεια σπουδών…»
«Εστω ότι συμπεριλαμβάνουμε τα πανεπιστημιακά μαθήματα στον κατάλογο των «τραυματισμένων» από την πανδημία και ότι εφαρμόζουμε triage (ταξινόμηση και διαλογή). Αμεσα διακρίνονται οι εξής κατηγορίες: Το μάθημα 1) μπορεί να διεξαχθεί εξ αποστάσεως, άνευ προβλημάτων, 2) απαιτεί προσπάθεια, χωρίς εξασφαλισμένη επιτυχία, και 3) είναι πέραν των δυνατοτήτων μας και στα χέρια της τύχης/επιστήμης/Θεού.
Τα περισσότερα τμήματα σχολών, όπως η Πολυτεχνική (και εννοείται Υγείας, κ.λπ.) και αρκετά των Θετικών Επιστημών, έχουν λίγα έως πολλά “υποχρεωτικά μαθήματα” στις κατηγορίες (2 και 3). Ορισμένα μάλιστα είναι άκρως απαραίτητα για την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης (π.χ. κλινικές/Ιατρική, Διπλωματικές/Πολυτεχνική). Εξίσου σοβαρό ζήτημα είναι η αξιοπιστία των εξετάσεων. Χωρίς αμφιβολία, πρέπει να υπάρξει η δυνατότητα για “φυσική παρουσία”, έστω και περιορισμένη ή διαφορετικά να επιμηκυνθεί η διάρκεια των σπουδών. Πάση θυσία να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να υπάρξουν υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί του τύπου “πέρασε τα δύσκολα μαθήματα επί πανδημίας” ή “εκπόνησε κοβι-διπλωματική”. Γι΄αυτούς τους λόγους, τελικά, το εμβόλιο αποτελεί “μονόδρομη” επιλογή».
*Ο Στρατής Γαλλόπουλος είναι καθηγητής, πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικών Υπολογιστών & Πληροφορικής, διευθυντής του Εργαστηρίου Πληροφοριακών Συστημάτων Υψηλών Επιδόσεων της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών.
«Η εξ αποστάσεως διδασκαλία των εργαστηρίων αρχιτεκτονικού σχεδιασμού στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών λειτούργησε σε όλα τα έτη σπουδών άμεσα, μέσα σε μια εβδομάδα, από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα πρωτόκολλα της πανδημίας. Η νέα πραγματικότητα συνάντησης των εργαστηρίων στις διαδικτυακές πλατφόρμες κατήργησε τη δημιουργική αλληλεπίδραση της φυσικής παρουσίας όλων μαζί σε ένα τόπο, αλλά
ταυτόχρονα συνέδεσε το Τμήμα, διδάσκοντες και φοιτητές, με συναδέλφους
και αντίστοιχα Τμήματα και Σχολές σε όλο τον κόσμο σε πραγματικό χρόνο.
Το εργαστήριο έξω από το φυσικό του χώρο απαιτεί την επινόηση νέων
τεχνικών επικοινωνίας και μεθόδων διδασκαλίας. Οταν θα βρεθούμε ξανά
όλοι μαζί, τα εργαλεία μας θα είναι περισσότερα».
* Η Αγάπη Πρώιμου είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών.
ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΚΑΛΛΕΡΓΗ: «Ζούμε την αγωνία των φοιτητών μας…»
«Η παρούσα κατάσταση, που έχει να κάνει με τους αναγκαίους περιορισμούς λόγω του covid19, έχει πράγματι δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία στο Πανεπιστήμιο, κυρίως σε τμήματα που έχουν πολλές εργαστηριακές ασκήσεις στο προπτυχιακό τους πρόγραμμα. Ευτυχώς όμως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα θεωρητικά κομμάτια λειτουργεί πλέον παρά πολύ καλά. Ενα επίσης μεγάλο θέμα είναι οι πτυχιακές εργασίες που έχουν ανασταλεί. Ζούμε κάθε μέρα την αγωνία των φοιτητών μας, δυστυχώς όμως οποιεσδήποτε προβλέψεις είναι πρόωρες, διότι δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα και ειδικότερα στην πόλη μας. Είμαι παρόλα αυτά πεπεισμένη ότι όλοι μαζί οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, όταν τα πράγματα επανέλθουν στην κανονικότητα, για να αναπληρώσουμε τα κενά που δημιουργήθηκαν».
* Η Γαλάτεια Καλλέργη είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Βιολογίας (Τομέας Γενετικής Βιολογίας Κυττάρου & Ανάπτυξης) του Πανεπιστημίου Πατρών.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News