Οικογενειακά άλμπουμ υπάρχουν σχεδόν σε κάθε σπίτι. Αλλού σε περίοπτη θέση, αλλού κρυμμένα μέσα σε ντουλάπια ανάμεσα σε σκόρπιες φωτογραφίες. Αρχειοθετημένα ή μη, «κρατάνε» μέσα ασπρόμαυρες ή έγχρωμες στιγμές -συνήθως- χαράς.
Στα τέλη του 20ου αιώνα, ένα συνοικιακό φωτογραφείο μπορεί να τύπωνε μέχρι και 700 φωτογραφίες καθημερινά. Σήμερα, στην εποχή των αναρίθμητων ψηφιακών εικόνων, τυπώνει περίπου 100 κάθε εβδομάδα, σύμφωνα με τον Βασίλη Τσεσμετζή, ιδιοκτήτη ενός από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Θεσσαλονίκης, το οποίο λειτουργεί από το 1948 στην περιοχή της Χαριλάου.
«Είναι ελάχιστοι πλέον οι άνθρωποι που έρχονται να εκτυπώσουν φωτογραφίες. Ισως 5-10 εικόνες κυρίως με τα παιδιά», εξηγεί.
«”Κλειδώνεις” τις αναμνήσεις τυπώνοντας στο χαρτί», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο φωτογράφος-φωτορεπόρτερ Μιχάλης Παππούς. Με τα περίπου εξήντα χρόνια εμπειρία στον χώρο, ο κ. Παππούς εκτιμά ότι η εκτύπωση φωτογραφιών αποτελεί μια «ασφαλιστική δικλείδα» που ακινητοποιεί τις στιγμές στη μνήμη.
ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΑΛΜΠΟΥΜ
«Αυτό που λέμε στους μεγαλύτερους πελάτες είναι ότι όλοι έχουν εκτυπωμένες φωτογραφίες από τα παιδικά τους χρόνια. Τα παιδιά τους θα έχουν;», επισημαίνει ο κ. Τσεσμετζής.
Ο επιμελητής, προϊστάμενος συλλογών στο Momus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλής Παπαϊωάνου από την πλευρά του σημειώνει: «Είναι ένα ερώτημα το πόσοι άνθρωποι θα τακτοποιήσουν τις εκκρεμότητές του με την ιστορική τους μνήμη». Δηλώνει «μοιρασμένος ανάμεσα και στον υλικό κόσμο και τον άυλο», αλλά θεωρεί «μη αντιστρεπτή» την κυριαρχία των άυλων εικόνων.
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Οι περισσότεροι κυρίως νέοι φωτογράφοι έχουν όλο το αρχείο τους σε ψηφιακή μορφή. «Δε νομίζω ότι θα είναι εύκολη η επιστροφή σε κάτι πιο υλικό. Επειδή αυτό έχει ένα κόστος και επειδή είναι πολύ πιο εύκολα ανταλλάξιμη μέσω των κοινωνικών δικτύων», υπογραμμίζει ο κ. Παπαϊωάννου. Σύμφωνα με τον ίδιο για τη νέα γενιά η συζήτηση για εκτύπωση των φωτογραφιών είναι κάτι αφηρημένο. «Οι νέοι θα διεκδικήσουν τη διατήρηση των αναμνήσεών τους με το δικό τους τρόπο. Με έναν υπολογιστή ή ένα νέφος». Ο επιμελητής, προϊστάμενος συλλογών στο Momus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, βάζει ακόμη μία διάσταση στο θέμα: Το τέλος της τυπωμένης φωτογραφίας σηματοδοτεί και το τέλος της ιδιωτικότητας. «Ο,τι είναι τυπωμένο και αναλογικό είναι πραγματικά ιδιωτικό. Δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο και για το ψηφιακό», σημειώνει ο κ. Παπαϊωάννου.
«Η ιδιωτικότητα έχει περιοριστεί και με δικιά μας πρωτοβουλία, ανοχή ή άγνοια», σημειώνει ο καθηγητής Φωτογραφίας στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ Γιώργος Κατσάγγελος, προτρέποντας και ο ίδιος για εκτύπωση επιλεγμένων εικόνων. «Ενα ζωγραφικό έργο μπορείς να το δεις στο ίντερνετ, αλλά είναι διαφορετικό να το δεις στο Μουσείο. Αντίστοιχο είναι και με τη φωτογραφία. Εχει διαφορετική δύναμη και αξία το αντικείμενο», επισημαίνει.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News