Πάτρα: Πόσα σχολεία είναι προσβάσιμα σε ΑμΕΑ;

Τον Δεκέμβριο του 2021 είχε φιλοξενήσει η «Π» τον μαθητή Χρήστο Παπαθανασίου που φέτος θα φοιτήσει στο γυμνάσιο, αλλά δεν υπήρξε έγκαιρη μέριμνα, από πλευράς Δήμου, για την εξασφάλιση των προϋποθέσεων.

Πόσα

Και να που έφτασε η ώρα ο Χρήστος Παπαθανασίου να φοιτήσει στο γυμνάσιο. Αλλά σε ποιο γυμνάσιο να πάει;

Ο Χρήστος Παπαθανασίου, μάλλον προφητικά, κοσμούσε το πρωτοσέλιδο της «Πελοποννήσου» την 3η Δεκεμβρίου του 2021, στο αφιέρωμα της εφημερίδας μας με τον τίτλο: «Η αναπηρία μιας πόλης». Με τον Χρήστο, ο οποίος συνοδεύονταν από τη μητέρα του, διευθύντρια του 12ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών, Μαριάννα Μπαρτζάκλη, είχαμε περιπλανηθεί σε διάφορα σημεία της πόλης για να δείξουμε την έλλειψη προσβασιμότητας που υπάρχει για τα άτομα με αναπηρίες στην Πάτρα.

Τότε μητέρα και γιος μας είχαν εκφράσει την αγωνία τους για το πού θα φοιτήσει ο Χρήστος στο Γυμνάσιο. Μάλιστα η μητέρα του, για να προλάβει τον αποκλεισμό του είχε μεριμνήσει έγκαιρα, από τον περασμένο Ιανουάριο να απευθυνθεί στο 2ο Γυμνάσιο Πατρών (Τριών Ναυάρχων) και σε συνεργασία με τον διευθυντή, Αντώνιο Γεράνιο, είχαν σταλεί έγγραφα στον Δήμο με αίτημα να δημιουργηθεί κατάλληλη τουαλέτα και ανελκυστήρας, ώστε να μπορεί ο Χρήστος να πάει στο σχολείο.

Πόσα

Από το αφιέρωμα της «Π» στη μη προσβασιμότητα της Πάτρας την 3η Δεκεμβρίου του 2021 με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Παπαθανασίου

ΑΙΤΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ

Η κ. Μπαρτζάκλη επισκέφτηκε προχθές το σχολείο προκειμένου να δει αν είχαν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις και διαπίστωσε ότι 12 μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η τουαλέτα ήταν ημιτελής και δεν είχε γίνει καμία προεργασία για την εγκατάσταση του ανελκυστήρα.

Πόσα

Η Μαριάννα Μπαρτζάκλη

«Ως μητέρα εξέφρασα την αγωνία μου τι θα γίνει με το παιδί μου. Αυτό δεν άρεσε στη δημοτική αρχή που είναι αρμόδια για τα σχολικά κτίρια. Ο διευθυντής του σχολείου έκανε τα πάντα για να είναι έτοιμο το σχολείο, αλλά αυτό δεν εξαρτάται από τον ίδιο. Από τον Ιανουάριο καταθέσαμε πρωτοκολλημένο αίτημα στον Δήμο, οκτώ μήνες δεν ήταν αρκετοί για να φτιαχτεί ένα ασανσέρ; Ας αναζητήσει η δημοτική αρχή ποιος ευθύνεται για την καθυστέρηση και για την ολιγωρία αντί να ρίχνει τα βέλη του σε εμάς στους γονείς. Το έγγραφο είναι πρωτοκολλημένο και δεν μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει. Ζούμε στο 2022 και οι γονείς που έτυχε να έχουν ένα παιδί με κινητικά προβλήματα αναζητούν τρόπο για να πάει το παιδί τους στο σχολείο;».

Η κ. Μπαρτζάκλη επικοινώνησε μαζί μας το βράδυ της Τρίτης, αφού προηγουμένως είχε επικοινωνήσει με τις αρμόδιες αρχές του δήμου, αλλά χωρίς να βρει ανταπόκριση.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Μία δημοσίευση στα προσωπικά της μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκάλεσαν την αντίδραση των δημοτικών παραγόντων που ανέφεραν ότι είχαν πράξει τα δέοντα από την πλευρά τους (ακολουθεί η σχετική ανακοίνωση).
Η δημοτική σύμβουλος Ιουλία Συροκώστα έσπευσε δημοσίως να γράψει ότι ντρέπεται για το γεγονός και να ζητήσει «συγγνώμη» από το παιδί και τη μητέρα του. Παρέμβαση έκανε και ο αντιπεριφερειάρχης, Χαράλαμπος Μπονάνος ζητώντας να εξασφαλιστεί πρόσβαση, ώστε ο Χρήστος να μπορέσει να φοιτήσει στο γυμνάσιο.

ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Οπως μας μετέφερε η κ. Μπαρτζάκλη, χθες δρομολογήθηκαν κάποιες εξελίξεις: «Μου ανακοινώθηκε ότι η τουαλέτα θα ολοκληρωθεί και ότι θα ξεκινήσει και η διαδικασία εγκατάστασης του ανελκυστήρα. Ωστόσο, σε συνεργασία που είχαμε τον διευθυντή του σχολείου, μου ανέφερε ότι θα φροντίσει σε συνεννόηση με τους καθηγητές το μάθημα της τεχνολογίας να διδάσκεται στο ισόγειο στην αίθουσα του Χρήστου. Το ίδιο θα ισχύσει και για το μάθημα των υπολογιστών -η αίθουσα για το οποίο είναι στον 2ο όροφο- όσο είναι θεωρία. Οταν ξεκινήσει η πρακτική θα διδάσκεται εξ αποστάσεως μέσω υπολογιστή».

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ – ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΟΛΙΓΩΡΙΑ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ 

Για τη δημοτική αρχή ο θόρυβος που δημιουργήθηκε για τον αποκλεισμό του Χρήστου από το σχολείο που θα φοιτήσει, είναι «αδικαιολόγητος». Το χειρότερο όλων δε είναι ότι χρεώνει στη μητέρα που ανέδειξε το θέμα και σε όσους ασχλήθηκαν με αυτό προσπάθεια «εργαλοιοποίησης των ελλείψεων που υπάρχουν για την απαξίωση του πρωτοφανούς έργου της δημοτικής αρχής στα σχολεία».

Στην ανακοίνωση του δήμου αναφέρονται τα εξής: «Εχει προβλεφθεί προ πολλού η τουαλέτα για τον μαθητή ΑΜεΑ, οι εργασίες κατασκευής και πρόσβασης έχουν προχωρήσει (ράμπα, υδραυλικά) και σύμφωνα με τον προγραμματισμό των τεχνικών μας υπηρεσιών θα είναι έτοιμη μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα.

Οπως είναι γνωστό στην πόλη μας δεν υπάρχει κανένα σχολείο που να έχει μαθητή ΑΜεΑ, χωρίς πρόσβαση στην τουαλέτα και δε θα υπάρξει όσο ο πατραϊκός λαός θα μας εμπιστεύεται με την ψήφο του.

Επίσης, έχει προβλεφθεί έγκαιρα η χρηματοδότηση της εγκατάστασης ανελκυστήρα από τη Σχολική Επιτροπή Β/θμιας Εκπαίδευσης του Δήμου, ουδέποτε και από κανέναν δεν τέθηκε ποτέ θέμα κόστους κι έχουν δρομολογηθεί οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες αδειοδότησής του.

Η όποια καθυστέρηση στην εγκατάσταση του ανελκυστήρα οφείλεται στο γεγονός ότι απαιτεί πρόσθετες αδειοδοτήσεις λόγω παλαιότητας του κτιρίου, οι οποίες είναι χρονοβόρες και δεν αίρονται από το γεγονός ότι θα φοιτήσει μαθητής ΑΜεΑ.

Ο διευθυντής του σχολείου σε συνεργασία με τους καθηγητές πληροφορικής και τεχνολογίας έχουν λάβει όλα τα μέτρα για να μην χάσει ο μαθητής ούτε ώρα από τα μαθήματα του μέχρι να εγκατασταθεί ο ανελκυστήρας.
Το εν λόγω σχολείο έχει ανακαινιστεί, είναι ένα στολίδι κυριολεκτικά στο κέντρο της πόλης, έχει αναπλαστεί και ο αύλειος χώρος του κι έχουν ανακατασκευαστεί-εκσυγχρονιστεί τα γήπεδά του που τα απολαμβάνει η μαθητική νεολαία.

Επισημαίνουμε ότι η μία από τις δύο προτάσεις που έχει υποβάλλει ο Δήμος Πατρέων στο πλαίσιο του προγράμματος Τρίτσης ύψους 1 εκ. ευρώ, που είναι υπό έγκριση αφορά στην προσβασιμότητα των ΑΜεΑ σε όλα τα σχολεία της πόλης και καταδεικνύει την ευαισθησία της δημοτικής αρχής και το έμπρακτο ενδιαφέρον της για όλους τους μαθητές…

Οι ελλείψεις των σχολείων οφείλονται στη διαχρονική αδιαφορία των κυβερνήσεων και ειδικότερα στην υποχρηματοδότηση από το κράτος. Οποιαδήποτε προσέγγιση του ζητήματος κρύβει αυτή τη μεγάλη και οδυνηρή αλήθεια είναι εκ του πονηρού».