Έλενα Ράπτη στην «Π»: «Να αναδείξουμε τον ορεινό τουρισμό της Αχαϊας»

Η υφυπουργός Τουρισμού Ελενα Ράπτη μιλά στην «Π» και αποκαλύπτει για την Πάτρα και την Αχαΐα

Ράπτη

Ενας από τους τομείς στους οποίους και το 2024 η Ελλάδα ποντάρει πολλά είναι ο τουρισμός και στο πλαίσιο αυτό και η Δυτική Ελλάδα ψάχνει να βρει τον… βηματισμό της, ώστε να κερδίσει μερίδιο από την τουριστική πίτα.

Αλλωστε, τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με την εξωστρέφειά της έχει κάνει κινήσεις που έχουν φέρει αύξηση επισκεψιμότητας στην Αχαΐα, όμως σίγουρα δεν φτάνουν αυτά

Η «Πελοπόννησος» μίλησε με την υφυπουργό τουρισμού Ελενα Ράπτη, η οποία αναφέρθηκε στις δράσεις που προγραμματίζει το υπουργείο για τον νέο χρόνο, κάνοντας την αποκάλυψη ότι η Πάτρα θα μπει στους προορισμούς city break.
Ας δούμε τι μας είπε:

– Στο παρελθόν, υπουργός Τουρισμού είχε δηλώσει ότι το πρόγραμμα city break θα επεκταθεί και σε άλλες ελληνικές πόλεις. Υπάρχει τέτοια βούληση από εσάς για την Πάτρα και με ποιο σκεπτικό;

H στρατηγική του City Break, είναι μία δράση του τουρισμού που έχει ακόμα περιθώρια ανάπτυξης. Το υπ. Τουρισμού τη στηρίζει μέσω δράσεων προβολής του ΕΟΤ, με επίκεντρο την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Στόχος της συγκεκριμένης καμπάνιας «City Break» είναι να καθιερωθεί το νέο concept «greekend» και να εμπλουτιστεί με περισσότερες μεγάλες ελληνικές πόλεις. Το City Break προσκαλεί τον επισκέπτη να αλλάξει τη συνηθισμένη προσέγγισή του για διακοπές στην Ελλάδα. Μεταφέρει το μήνυμα ότι μπορείς να περάσεις υπέροχα σε μία ελληνική πόλη, όπου οι μικρές αποστάσεις, το ήπιο κλίμα και τα πυκνά στοιχεία πολιτισμού και διασκέδασης αποτελούν εγγύηση για μία ξεχωριστή εμπειρία στο τέλος της εβδομάδας. Θα λέγαμε ότι επανασυστήνει τους προορισμούς που μπαίνουν στη στόχευση της καμπάνιας με τρόπο που ξεπερνά το παραδοσιακό μοντέλο ήλιος– θάλασσα που έχει ταυτιστεί στη συνείδηση των τουριστών για τη χώρα μας.

Η Πάτρα είναι μία ζωντανή πόλη, η τρίτη μεγαλύτερη της Ελλάδας, διαθέτει ήδη όλα τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν ιδανικό προορισμό για city break και πιστεύω ότι θα ωφεληθεί πολύ από την ανάπτυξη μιας τέτοιας στρατηγικής. Εχει ένα σημαντικό λιμάνι και βρίσκεται κοντά στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Ας μην ξεχνάμε, φυσικά, ότι μέρος της ιστορίας της είναι το παλαιότερο και διασημότερο «city break» στην Ελλάδα, το τελευταίο σαββατοκύριακο της Αποκριάς!

– Μεταξύ άλλων έχετε αναφερθεί στην ενίσχυση της Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού, τον Ορειβατικό τουρισμό και τα ορειβατικά καταφύγια. Μπορεί η Αχαΐα να υποστηρίξει τέτοιες δράσεις; Και ποιες περιοχές της ειδικότερα;

Θεωρώ ότι η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη είναι η μόνη επιλογή μιας οικονομίας εξελιγμένης που καταλαβαίνει πώς να σταθμίσει το αποτύπωμά της στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Στον αντίποδα της μαζικότητας, προάγει το είδος του τουρισμού που αναδεικνύει την τοπική ταυτότητα, σέβεται τις φυσικές και κοινωνικές δυνατότητες των περιοχών, ενισχύει τις υποδομές τους και αξιοποιεί σωστά την ιστορία και την κληρονομιά τους.
Η Αχαΐα είναι ήδη γνωστή στα ειδικά κοινά του ορεινού τουρισμού, του πολιτιστικού τουρισμού και του οινοτουρισμού, αλλά αυτό μπορεί να γίνει ακόμα πιο οργανωμένα, προσελκύοντας και επισκέπτες από το εξωτερικό.

Το Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού που θεσμοθετήσαμε πρόσφατα, έχει σκοπό τη διαρκή ενημέρωση του υπουργού για ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης του οινοτουρισμού και τη μέριμνα για την προώθηση και προβολή των σχετικών αξιοθέατων. Η Αχαΐα συγκεντρώνει τα 4 από τα συνολικά 12 πιστοποιημένα επισκέψιμα οινοποιεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όπως 12 είναι και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, γεγονός που μαρτυρά την οινική παράδοση της ευρύτερης περιοχής. Είμαι βέβαιη ότι με συντονισμένες δράσεις και συνέργειες η περιοχή μπορεί να προσελκύσει μεγαλύτερη μερίδα επισκεπτών από την παγκόσμια αγορά, καθώς ο οινοτουρισμός αποτελεί μία από τις πιο διαδεδομένες θεματικές μορφές τουρισμού στον κόσμο.

Αντίστοιχες προσδοκίες μπορεί να έχει η περιοχή και από τον ορειβατικό τουρισμό. Αποτελεί βασική επιδίωξη του υπουργείου να αναδειχθεί περισσότερο ο φυσικός πλούτος και η ομορφιά των ορεινών περιοχών μας. Ετσι, αντλούμε 56.573.760€ από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την αναβάθμιση 4 χιονοδρομικών κέντρων, όπως των Καλαβρύτων, και 20 ορειβατικών καταφυγίων, καθώς και για την ψηφιακή χαρτογράφηση των ορεινών μονοπατιών της χώρας μας.

Μια Περιφέρεια ξέρει αμεσότερα από ένα υπουργείο τις ιδιαίτερες δυνάμεις των περιοχών της και τις ευκαιρίες που υπάρχουν. Εμείς θέλουμε και μπορούμε να τις υποστηρίξουμε θεσμικά και τεχνικά να συγκροτήσουν καλύτερα τη δική τους βιώσιμη τουριστική ταυτότητα.

– Εκτιμάτε ότι θα πρέπει να ενισχυθεί η συνεργασία των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού με τις εκάστοτε περιφέρειες;

Θεωρώ ότι για να επιτύχει οποιοδήποτε σχέδιο τουριστικής πολιτικής, ειδικά σε μία χώρα με την ποικιλομορφία και επισκεψιμότητα της Ελλάδας, είναι αναγκαίο το υπουργείο και οι περιφέρειες να συνεργάζονται στενά και να αλληλοσυμπληρώνονται. Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού είναι γέφυρα για τέτοιες συνεργασίες, καθώς έχουν γνώση και άμεση εποπτεία επί των περιοχών αρμοδιότητάς τους και μπορούν να μετατραπούν σε τοπικά και περιφερειακά στρατηγεία τουριστικής ανάπτυξης. Η σημαντικότητα των ΠΥΤ αναδείχθηκε και στην κρίση των φετινών καταστροφικών πυρκαγιών στη Ρόδο, όπου η τοπική ΠΥΤ παρέμεινε ανοιχτή όλο το 24ωρο με τριπλές βάρδιες υπαλλήλων για να εξυπηρετήσουν τους επιχειρηματίες και τους τουρίστες που προσέφευγαν για υποστήριξη.

Θέλουμε να βάλουμε όλες τις Περιφέρειες της χώρας στον χάρτη της τουριστικής ανάπτυξης και να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους. Για τον λόγο αυτό πρόσφατα θεσμοθετήσαμε το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού, στο οποίο συμμετέχουν οι 13 περιφερειάρχες, του οποίου η λειτουργία θα ενισχύσει την επικοινωνία της κεντρικής Διοίκησης με τις περιφερειακές αρχές.

– Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας τα τελευταία δύο χρόνια έχει κερδίσει έδαφος στον οδικό τουρισμό. Με ποιους τρόπους μπορεί να κερδίσει ακόμα περισσότερο μερίδιο από την άνοδο του τουρισμού;

Συνεχίζοντας το προηγούμενο σκεπτικό μου, νομίζω ότι ήρθε η ώρα να δράσουμε πιο οργανωμένα, να ενώσουμε δυνάμεις η κυβέρνηση, η τοπική αυτοδιοίκηση και ο ιδιωτικός τομέας. Γιατί ο δρόμος προς τα εμπρός απαιτεί τεχνογνωσία και προσήλωση σε ένα βιώσιμο και υλοποιήσιμο σχέδιο. Κάθε περιοχή, και εντός της Περιφέρειας Δ. Ελλάδας, έχει το δικό της προφίλ, δυνατά σημεία και αδυναμίες. Είναι ζωτικής σημασίας να συζητήσουμε για τις αναπτυξιακές δυνατότητες που υπάρχουν και να σκεφτούμε μαζί πώς θα ενισχυθούν, πάνω σε ένα δεσμευτικό συνολικό σχέδιο που θα ενδυναμώνει πρωτίστως την ίδια την Περιφέρεια. Εχω την ευθύνη του πιο ευέλικτου χαρτοφυλακίου, δηλαδή του θεματικού τουρισμού, που μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες τουριστικής δραστηριότητας κυριολεκτικά οπουδήποτε. Θα χαρώ πολύ να είναι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μία από εκείνες που θα συνεργαστούμε για τη δημιουργία ειδικού τουριστικού προφίλ που με τη σειρά του θα αυξήσει τον τουρισμό. Το θέτω λοιπόν αντίστροφα από την ερώτησή σας, γιατί αν η αύξηση του γενικού τουρισμού αφορά π.χ. θαυμαστές των αυτοτελώς διάσημων ελληνικών νησιών, πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να ωφεληθούν διαφορετικές περιφέρειες της χώρας. Παροτρύνω κάθε περιοχή, με διάθεση και όραμα, να συζητήσουμε για την τοπική ταυτότητα που θέλουμε να προβάλουμε στο διαρκώς διαφοροποιούμενο πλήθος των τουριστών.

– Ενα μειονέκτημα που έχει η περιοχή της Αχαΐας είναι ότι δεν διαθέτει σημαντικό αριθμό κλινών πολυτελών ξενοδοχείων. Μπορεί να δοθούν κίνητρα για να υπάρξει ιδιωτική πρωτοβουλία;

Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα αναπτυξιακό πλαίσιο το οποίο θα είναι ελκυστικό στις επενδύσεις και θα επιτρέψει στην ιδιωτική πρωτοβουλία να ανθίσει. Οικονομικά κίνητρα δίνονται από τα αρμόδια υπουργεία, με διάφορα προγράμματα. Θεωρώ ότι πέραν των κινήτρων καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει το Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό εντός του 2024, βοηθώντας να συγκροτηθεί μία συνεκτική επενδυτική βάση, που θα μας επιτρέψει να σχεδιάσουμε τη νέα εποχή για τις τουριστικές επενδύσεις στη χώρα μας.

Στη Δυτική Ελλάδα είναι γεγονός ότι υπάρχει χώρος για την ανάπτυξη μεγάλων μονάδων, ειδικά τώρα που έχουμε επιλύσει και τα ζητήματα πρόσβασης. Στην πλήρη λειτουργία της Αμβρακίας οδού περιοχές σχετικά δυσπρόσιτες, όπως όλη η δυτική πλευρά της Αιτωλοακαρνανίας θα αποκτήσουν, μάλιστα, μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Ομως, είμαι της γνώμης ότι στην προσέγγισή μας δεν είναι αναγκαίο να προηγούνται οι κλίνες. Οι πολυτελείς κλίνες συνδέονται με κάποια είδη τουρισμού. Ας επιτρέψουμε σε κάθε περιοχή και τοπική αγορά να επιλέξει το μοντέλο τουρισμού που μπορεί και της ταιριάζει να υποστηρίξει, χωρίς στερεότυπα. Δεν υπάρχει στον κόσμο ένα μοναδικό επιτυχημένο μοντέλο τουρισμού, και η Ελλάδα είναι η κατεξοχήν χώρα που το αποδεικνύει.

– Παράγοντες εκτιμούν ότι η ολοκλήρωση της Πατρών-Πύργου τους επόμενους μήνες μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης στον τουρισμό όλης της Δυτικής Ελλάδας. Συμφωνείτε και αν ναι με ποιον τρόπο θα στηρίξετε;
Κάθε νέο οδικό δίκτυο είναι σημαντικό για την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη της Περιφέρειας, μεγάλων πόλεων, τοπικών κοινοτήτων και φυσικά για την επικοινωνία, τις μεταφορές, τον τουρισμό και κάθε άλλο τομέα. Στον επισκέπτη εμπνέει δυνατότητες νέων εμπειριών, σεβασμό του πολύτιμου χρόνου του και, πρωτίστως, ασφάλεια. Πόσο μάλλον η Εθνική Οδός Πατρών–Πύργου που είναι έργο πνοής και θα διακρίνεται για την ασφάλεια και τη λειτουργικότητά της. Αυτή είναι η στήριξη της Πολιτείας και ήταν απαίτηση της κοινωνίας εδώ και δεκαετίες.

– Τι απαντάτε στους επιχειρηματίες του τουρισμού, οι οποίοι στο παρελθόν έχουν αναφερθεί στην έλλειψη εργαζομένων;
Μία σημαντική διάσταση της βιωσιμότητας του τουρισμού, που μάλιστα αποτελεί και ειδικό υπο-στόχο των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας – εννοείται ποιοτικών. Αυτό έχει δύο όψεις, σε όλες τις χώρες: αφενός δίκαιες αμοιβές και συνθήκες εργασίας, συζήτηση που μαθαίνω ότι ήδη έχει ξεκινήσει μεταξύ των επιχειρηματιών του τουρισμού στην Ελλάδα, αφετέρου την ύπαρξη καταρτισμένου και ικανού ανθρώπινου δυναμικού.

Σκοπός και υποχρέωσή μου ως υφυπουργού Τουρισμού αρμόδιας για την Τουριστική Εκπαίδευση είναι να διασφαλίσουμε ότι οι νέες και οι νέοι που μας εμπιστεύονται το μέλλον τους στις 2 Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τα 8 IEK Τουρισμού και τις 5 Σχολές Ξεναγών θα λάβουν μια άρτια και σύγχρονη επαγγελματική εκπαίδευση, που θα τους καθιστά περιζήτητους στην αγορά εργασίας. Παρακολουθούμε συστηματικά τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, καθώς και των σπουδαστών μας, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι σπουδές είναι επικαιροποιημένες και προσφέρουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις. Για τους εργαζόμενους στον τουρισμό και τους πρόσκαιρα ανέργους τουριστικών κλάδων, το υπουργείο Τουρισμού θα ξεκινήσει άμεσα το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης, με τουλάχιστον 18.000 συμμετέχοντες, που θα λάβουν 1.250 ευρώ αποζημίωση συμμετοχής. Για τον σκοπό αυτό αντλήσαμε 46 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα προσφέρουμε προγράμματα κατάρτισης σε 7 ειδικότητες με εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση και με πιστοποίηση. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη ο σχεδιασμός της αναβάθμισης της Τουριστικής Εκπαίδευσης όλων των επιπέδων.