Ελλάδα: Ποιοι και πόσοι τουρίστες έρχονται από μακριά για διακοπές

Μεγάλη άνοδο καταγράφει η δημοφιλία της χώρας μας στην ινδική αγορά, ενώ η χώρα διατηρεί σταθερά τη θέση της στην 15άδα των πιο περιζήτητων ταξιδιωτικών επιλογών για το κοινό από Αυστραλία, Καναδά και ΗΠΑ

Ελλάδα: Ποιοι και πόσοι τουρίστες έρχονται από μακριά για διακοπές

Πλέον μεγάλη είναι η άνοδος που καταγράφει η δημοφιλία της Ελλάδας στην ινδική αγορά, ενώ η χώρα διατηρεί σταθερά τη θέση της στην 15άδα των πιο περιζήτητων ταξιδιωτικών επιλογών για το κοινό από Αυστραλία, Καναδά και ΗΠΑ.

Αυτή είναι η εικόνα ως προς τη θέση της Ελλάδας όσον αφορά την πρόθεση ταξιδιών από τις πιο μακρινές, μη ευρωπαϊκές αγορές, και συγκεκριμένα τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Κίνα, την Ινδία και την Αυστραλία, όπως αποτυπώνεται στην τελευταία μελέτη που δημοσιοποιήθηκε σήμερα από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για το προφίλ των σημαντικότερων αγορών του ελληνικού τουρισμού.

Να σημειωθεί ότι οι αγορές αυτές το 2023, εισέφεραν περίπου 11% των συνολικών εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού. Η μελέτη αποτυπώνει την πρόθεση ταξιδιού τους επόμενους 12 μήνες και των καταναλωτικών προτιμήσεων των δυνητικών επισκεπτών της Ελλάδας από σημαντικές, μη ευρωπαϊκές, αγορές του εξωτερικού καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις τους για διακοπές. Τα αποτελέσματα βασίζονται στη διαδικτυακή έρευνα που διενήργησε η GlobalWebIndex σε άτομα ηλικίας 16-64 ετών την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου σε ένα δείγμα 12.205 ερωτηθέντων.

Ελλάδα: Ποιοι και πόσοι τουρίστες έρχονται από μακριά για διακοπές

Από ποιες μακρινές αγορές θα ταξιδέψουν περισσότερο
Τη χαμηλότερη πρόθεση για διακοπές στο εξωτερικό για το 2025 έχει η αγορά των ΗΠΑ (57%) και τη μεγαλύτερη η αγορά της Ινδίας (72,4%). Αντίστοιχα, η πρόθεση για διακοπές σε Καναδά και Αυστραλία είναι 69,5% και στην Κίνα 59,5%. Μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς της Ινδίας είναι ότι έχει το μεγαλύτερο ποσοστό (13,8%) ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να κάνουν 5 ή περισσότερα ταξίδια (όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες χώρες κυμαίνεται μεταξύ 4,2% στην Αυστραλία και 9,9% στην Κίνα), ενώ το προτιμητέο είδος διακοπών είναι τα «ταξίδια στη φύση» και ακολουθεί ο «ήλιος και θάλασσα», όπου οι ελληνικοί προορισμοί είναι πολύ ανταγωνιστικοί.

Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες οι ερωτηθέντες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση στην αγορά της Αυστραλίας (με 9,8%) και του Καναδά (7,9%) και στην 13η θέση των ΗΠΑ (με 8,4%). Στις ΗΠΑ και τον Καναδά, η διαφορά σε προτίμηση μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δυο θέσεις είναι της τάξεως μόλις της μίας ποσοστιαίας μονάδας. Αναφορικά με τις αγορές της Κίνας και της Ινδίας, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός του τοπ 15 και συγκεκριμένα στην 31η και 26η θέση (με 3,8% και 5,9%) αντίστοιχα, καθώς οι αγορές αυτές έχουν στις πρώτες θέσεις προτίμησης κυρίως ασιατικούς προορισμούς. Σημαντικό επίσης είναι ότι στην αγορά της Ινδίας, η Ελλάδα ανέβηκε 13 θέσεις σε σχέση με το 2024 που βρισκόταν στην 39η θέση.

Συγκριτικά με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Ελλάδας στη Μεσόγειο, δηλαδή την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και την Κροατία, σε όλες τις εξεταζόμενες αγορές τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Γαλλία (πρώτη σε Καναδά, Κίνα και Ινδία) και η Ιταλία (πρώτη σε ΗΠΑ και Αυστραλία). Με εξαίρεση την Αυστραλία όπου η Ελλάδα (3η) προηγείται (οριακά) κατά μια θέση της Ισπανίας (4η), στις άλλες χώρες την τρίτη θέση έχει η Ισπανία και ακολουθεί η Ελλάδα στην τέταρτη. Πορτογαλία, Τουρκία και Κροατία έπονται.

Ως προς το μέγεθος της δαπάνης για διακοπές τους επόμενους 12 μήνες, η επικρατέστερη απάντηση σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία και σε μικρότερο βαθμό την Κίνα ήταν ότι προτίθενται να ξοδέψουν ότι ξοδεύουν συνήθως ενώ στην Ινδία ότι προτίθενται να δαπανήσουν περισσότερα. Και στις πέντε χώρες, αυτοί που δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα είναι σημαντικά περισσότεροι από αυτούς που δήλωσαν πως θα ξοδέψουν λιγότερα. Η διαφορά αυτή είναι ιδιαίτερα μεγάλη στον Καναδά, τις ΗΠΑ και την Κίνα (περί το 18%) και ακολουθούν η Αυστραλία (15,7%) και η Ινδία (14,9%).

Ελλάδα: Ποιοι και πόσοι τουρίστες έρχονται από μακριά για διακοπές

Δαπάνη και διάρκεια
Αναφορικά με το ποσό που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν για διαμονή ανά διανυκτέρευση ανά άτομο (συμπεριλαμβανομένων των φόρων), οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 94-123 ευρώ και 124 – 153 ευρώ για τις ΗΠΑ, (17% και 14,5% αντίστοιχα), 54-81 ευρώ) και 82-108 ευρώ για τον Καναδά (19,3% και 22% αντίστοιχα), 54-71 ευρώ και 72-89 ευρώ για την Κίνα (18,7% και 18,6% αντίστοιχα). Στην Ινδία οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 16-24 ευρώ για το 12,6% και 24 ευρώ-32 ευρώ για το 13,9%, ενώ στην Αυστραλία 60-96 ευρώ για το 19,6% και 96-132 ευρώ για το 25,8%.

Το 25,1% των Αμερικανών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει περί τα 183 ευρώ και το 12,3% των Καναδών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει περί τα 166 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Tο 32,5% των Κινέζων είναι διατεθειμένο να ξοδέψει περί τα 107 ευρώ και το 38,9% των Ινδών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει περί τα 47 ευρώ ανά διανυκτέρευση. To 11,6% των Αυστραλών είναι διατεθειμένο ξοδέψει περί τα 216 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Να σημειωθεί ότι οι υπολογισμοί σε ευρώ έχουν γίνει με βάση την ισοτιμία στις 24 Ιουλίου 2025.

Έγκαιρος προγραμματισμός κρατήσεων
Για τον προγραμματισμό του ταξιδιού, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, παρατηρείται μια τάση για πιο έγκαιρο προγραμματισμό κρατήσεων, τόσο για τη διαμονή όσο και για τη μεταφορά και τις δραστηριότητες. Συνολικά, οι Κινέζοι και οι Ινδοί κάνουν τον πιο έγκαιρο προγραμματισμό και οι Καναδοί τον λιγότερο έγκαιρο.

Αναφορικά με την διάρκεια του ταξιδιού, η προτίμηση είναι κυρίως σε ταξίδια μεσαίας (5 -7 ημέρες) ή μεγάλης (περισσότερες από 7 μέρες) διάρκειας. Ιδιαίτερα υψηλό (69,8%) είναι το ποσοστό των Ινδών που σκοπεύουν να κάνουν ταξίδι μεσαίας διάρκειας. Σε σχέση με πέρυσι, παρατηρείται σημαντική αύξηση του ποσοστού των Ινδών και Αυστραλών που ενδιαφέρονται για ταξίδια 5-7 ημερών και των Αμερικανών και Καναδών για ταξίδια άνω των 7 ημερών. Επίσης, σε ΗΠΑ, Ινδία και Αυστραλία, παρατηρείται μείωση για ταξίδια 1-4 ημερών ενώ, αντίθετα, στον Καναδά και την Κίνα αύξηση.

Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό, ξεχωρίζουν τα ταξίδια για επίσκεψη σε αξιοθέατα, για παραλία και παραθαλάσσια θέρετρα, για City Break, ταξίδια σε συγγενείς και φίλους και τα ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Σημαντική είναι και η προτίμηση για ταξίδια στη φύση, ιδιαίτερα για Ινδούς και Κινέζους.

Η απόλαυση και η χαλάρωση είναι το βασικότερο κίνητρο διακοπών στο εξωτερικό για το 58,2% των Αμερικανών, το 62,7% των Καναδών, το 51% των Ινδών και το 64,7% των Αυστραλών και ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού, ενώ στην περίπτωση των Κινέζων η σειρά είναι αντίστροφη με το 42,3% να έχει ως βασικό κίνητρο την εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού και ένα 38,8% την απόλαυση και χαλάρωση.

Προτιμητέο κατάλυμα είναι το ξενοδοχείο-μοτέλ, σε ποσοστό που κυμαίνεται από 66,5% στην Ινδία έως 73,5% στην Αυστραλία, ενώ στην Κίνα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 48,2%. Ακολουθούν η διαμονή και φιλοξενία σε φίλους ή συγγενείς και η ενοικιαζόμενη εξοχική κατοικία.