Ελληνική Λύση: Ερώτηση για τα αίτια κατάρρευσης της γέφυρας στην Ευρεία Παράκαμψη της Πάτρας – Η απάντηση του υπουργείου

Ερώτηση της Ελληνικής Λύσης για τα αίτια της κατάρρευσης της γέφυρας στην Ευρεία Παράκαμψη της Πάτρας

Ελληνική Λύση

Ερώτηση έχει κατατεθεί από την Ελληνική Λύση με Αριθμό Πρωτοκόλλου 543/05-09-2023 σχετικά με το θέμα «Αναζήτηση των αιτιών της πρόσφατης κατάρρευσης της Γέφυρας της Ευρείας Παράκαμψης της Πάτρας»

Ειδικότερα στην ερώτησή στους οι βουλευτές της Ελληνικής Λύσης αναφέρουν τα εξής:

«Κυρία και κύριε Υπουργοί,

Όπως αναφέρει σε σχετική επικοινωνία της μαζί μας ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής της Επαγγελματικής και Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών του Νομαρχιακού Τμήματος της Αχαΐας, η τραγωδία, που διαδραματίστηκε την Κυριακή 23/07/2023 με την κατάρρευση γέφυρας στην Ευρεία Παράκαμψη της Πάτρας, αναδεικνύει τα προβλήματα που κρύβουν οι συμβάσεις παραχωρήσεων δημοσίων έργων, την αποδόμηση του κρατικού μηχανισμού ελέγχου και την ελλιπή παρακολούθηση των εν λόγω έργων. Οι συγκεκριμένες γέφυρες είχαν κατασκευαστεί το 2000 από το Ελληνικό Δημόσιο. Για λόγους ακατανόητους, βάσει της κοινής λογικής, το εν λόγω δημόσιο έργο είχε κατατμηθεί σε 8 διαφορετικές εργολαβίες, με αποτέλεσμα να μην είναι πλέον σαφές, βάσει όσων έχουν καταγραφεί στο σχετικό μητρώο του τότε Υπουργείου Υποδομών, από ποια τεχνική εταιρεία ολοκληρώθηκε, ενώ, εν τω μεταξύ, είχε μεσολαβήσει και «εργολαβία – σκούπα», προκειμένου να αποπερατωθεί η

«πολύπαθη» Περιμετρική οδός των Πατρών. Η επισφαλής στατικότητα και η επί της ουσίας κακοτεχνία της «γέφυρας 603» όμως ήταν ήδη γνωστές (ενδεικτικές οι συζητήσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου της Πάτρας, υπό τον εύλογο τίτλο: «Φόβοι για “καταστάσεις Γένοβας” στη δίδυμη γέφυρα (της Περιμετρικής»). Στις γέφυρες του ανωτέρω ευρύτερου έργου είχαν εντοπιστεί προβλήματα στατικής επάρκειας και άλλες βλάβες, όπως μας αναφέρει περαιτέρω ο ανωτέρω Πρόεδρος. Το 2021 ανατέθηκε το έργο επισκευής τους, με χρηματοδότηση 6,5 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο σας. Από τα παραπάνω είναι εμφανής η αποδόμηση του κρατικού μηχανισμού και των αρμοδίων δημόσιων υπάλληλων, που δρουν ως απλοί γραφειοκράτες, χωρίς καμία δικαιοδοσία για την πορεία των έργων και των σχετικών εκτελούμενων εργασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενίσχυσης και διεύρυνσης της παρουσίας ιδιωτών σε όλο το φάσμα παραγωγής Δημοσίων Έργων θεωρεί ο ως άνω Πρόεδρος των Μηχανικών ότι είναι η Υπουργική Απόφαση 299659/2021. Από την άλλη πλευρά, μας καταγγέλλεται ότι η Πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί με άλλο ένα σοβαρό θέμα, που την τελευταία δεκαπενταετία έχει διογκωθεί ως πρόβλημα και το οποίο έγκειται στην «εισβολή» ομάδων Ρομά σε κάθε κατεδάφιση αλλά και στο «πλιάτσικο» των εντός του εκάστοτε εργοταξίου τοποθετημένων υλικών, κατά την εξέλιξη πολλών δημοσίων έργων (όπως π.χ. συμβαίνει στα σιδηροδρομικά έργα). Σε κάθε περίπτωση, η τήρηση των όρων ασφαλείας και η περιφρούρηση ενός ανοικτού εργοταξίου είναι ευθύνη του εργολάβου, όπως μας δηλώνει

ο ανωτέρω Πρόεδρος των Μηχανικών της Αχαΐας. Στην συγκεκριμένη όμως περίσταση προκλήθηκε τεχνική αστοχία, αφού η γέφυρα κατέρρευσε με κρουστικό μηχάνημα να βρίσκεται επάνω της και με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο χειριστής του τελευταίου. Η συνολική καταγραφή των προηγούμενων καταστάσεων προκαλεί εύλογα ερωτήματα, που χρειάζονται σαφείς απαντήσεις από την αρμόδια πολιτική ηγεσία.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1.   Ποιος εκτέλεσε την κατασκευή και ποιος εκπόνησε την αρχική στατική μελέτη της ως άνω γέφυρας που κατέπεσε στην Πάτρα την 23/07/2023;

2.     Υπήρξε ειδική τεχνική μελέτη για την κατεδάφιση της ανωτέρω ειδικής αυτής κατασκευής, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία;

3.   Εφαρμόστηκε η ανωτέρω κατεδάφιση υπό τη διεύθυνση και εποπτεία κατάλληλου προσώπου με την απαιτούμενη εμπειρία σε ειδικές τεχνικές κατεδάφισης και χρησιμοποιήθηκαν εργαζόμενοι με επαρκή σχετική γνώση και εμπειρία;

4.    Ακολουθήθηκε και εφαρμόστηκε το σχέδιο ασφάλειας και υγείας του έργου της ανωτέρω κατεδάφισης κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής της και διεξήχθη καθ’ όλη την διάρκεια της κατεδάφισης ο απαραίτητος έλεγχος από τον συντονιστή ασφάλειας – υγείας του εν λόγω έργου;

5.    Υπήρξε παρακολούθηση από την υπεύθυνη επιβλέπουσα δημόσια Υπηρεσία του ανωτέρω έργου κατεδάφισης;

6.   Έχει κατατεθεί σχέδιο κυκλοφορίας στην Υπηρεσία της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων για όσο χρονικό διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη το ανωτέρω έργο κατεδάφισης και ποιοι είναι υπεύθυνοι να παρακολουθούν την τήρησή του;

7.   Υπάρχει 24ωρη περιφρούρηση των υλικών που προκύπτουν από τις κατεδαφίσεις στην ανωτέρω κατασκευή; Ποιες κυρώσεις αντιμετωπίζουν όσοι υποκλέπτουν δομικά ή άλλα υλικά κατασκευής, που προέρχονται από την ανωτέρω υπερδομή που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο αλλά και από οποιαδήποτε άλλη εργασία σε εργοτάξιο δημόσιου έργου ανά την Επικράτεια;

Οι ερωτώντες βουλευτές

ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ

ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ»

 

Η απάντηση του υπουργείου

Στην απάντηση του υπουργείου

«Παροχή στοιχείων αναφορικά με το δυστύχημα που επισυνέβη την 23/07/2023 κατά την εκτέλεση εργασιών ανακατασκευής της υφιστάμενης διάβασης τοπικής οδού Διοδώρου (Τεχνικό Κ603 μελέτης οδοποιίας) που διέρχεται κάτωθεν της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών.

Σχετικά με το συμβάν της 23/07/2023 το οποίο έλαβε χώρα στο πλαίσιο ανακατασκευής της Γέφυρας Κ603 η οποία ανήκει στα Υφιστάμενα Τμήματα του Έργου Παραχώρησης, καλείστε όπως άμεσα παράσχετε στην Υπηρεσία μας με κοινοποίηση στα Γραφεία του κ. Υπουργού και του κ. Υφυπουργού, τις κατωτέρω αιτούμενες πληροφορίες λαμβάνοντας υπόψη ότι :

1. Γίνεται αναφορά στην Σύμβαση Παραχώρησης (η «ΣΠ») για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος- Τσακώνα», που υπογράφηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου και κυρώθηκε με τον ν. 3621/2007, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4219/2013 και τον ν. 4876/2021 και ισχύει.

2. Σύμφωνα με τον όρο 3.1.71 της ΣΠ «Κατασκευαστής» είναι το πρόσωπο που συμβάλλεται με τον Παραχωρησιούχο με τη Σύμβαση Μελέτης – Κατασκευής που προσαρτάται στην παρούσα (Προσάρτημα 9) ή ο εκάστοτε διάδοχος ή αντικαταστάτης αυτού σύμφωνα με το Άρθρο 15.2».

3. Σύμφωνα με τον όρο 3.1.113 της ΣΠ «Σύμβαση Μελέτης – Κατασκευής» είναι η από 24-07-2007 σύμβαση που έχει καταρτιστεί μεταξύ του Παραχωρησιούχου και του Κατασκευαστή, όπως εκάστοτε ισχύει, και η οποία προσαρτάται στην παρούσα ως Προσάρτημα 9».

4. Εξ όσων προκύπτουν από τα μέχρι σήμερα υφιστάμενα στη διάθεσή μας στοιχεία, στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης και σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση με αρ. ΕΠΠ-ΒΕ/Γ/Φ1.1/7702/01-09- 2017, δόθηκε Εντολή Εκτέλεσης Εργασιών, σύμφωνα με το άρθρο 6.5.2 της εν λόγω Σύμβασης Παραχώρησης, για την Ενίσχυση/ Ανακατασκευή τριών (3) Τεχνικών, με άνοιγμα μεγαλύτερο των 6,0 μέτρων, στα υφιστάμενα τμήματα του Έργου (Ευρεία Παράκαμψη Πατρών) και συγκεκριμένα για τα τεχνικά Κ603 στη Χ.Θ. 208+800, Κ627 στη Χ.Θ. 218+700 και K635 στη Χ.Θ. 222+820. Για την εκτέλεση των εν λόγω εργασιών υπογράφηκε η από 16/05/2019 Συμφωνία του άρθρου 6.5.2 (iv) (b) της Σύμβασης Παραχώρησης και 2.3.2. (h) της Ε.Σ.Υ., για τον καθορισμό των ενισχύσεων και παρεμβάσεων στα υφιστάμενα τεχνικά του ΕΛ-ΚΟ & Ε-Π-Π καθώς και της περιόδου εγγυήσεως για τις ανωτέρω εργασίες.

5. Ομοίως από τα μέχρι σήμερα διατιθέμενα στοιχεία προκύπτει ότι τις σχετικές εργασίες ανάλαβε και εκτελούσε η Εταιρεία σας, ως μέλος της Κοινοπραξίας ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ, η οποία είναι συμβατικά ο Κατασκευαστής του Έργου.

Εν όψει των ανωτέρω σας καλούμε όπως μας παράσχετε τις ακόλουθες πρόσθετες πληροφορίες, οι οποίες τυγχάνουν απολύτως αναγκαίες προκειμένου το Δημόσιο να διαμορφώσει άποψη και να καθορίσει την περαιτέρω άσκηση των δικαιωμάτων του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη ΣΠ:
(i) Βάσει ποιας εσωτερικής συμφωνίας μεταξύ των μελών της Κοινοπραξίας αναλάβατε την εκτέλεση των εν λόγω εργασιών για λογαριασμό του Κατασκευαστή/Παραχωρησιούχου. Συναφώς παρακαλούμε όπως μας παράσχετε αντίγραφο της εν λόγω συμφωνίας και κάθε σχετικό με αυτήν έγγραφο.
(ii) Πως κατανέμονται οι ευθύνες σας ως μέλους του Κατασκευαστή σε ό,τι αφορά στην εκ μέρους σας εκτέλεση των εργασιών αυτών επ’ ονόματι του Κατασκευαστή.
(iii) Ποιοι υπεργολάβοι χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται εκ μέρους σας (εάν συντρέχει περίπτωση) στο συγκεκριμένο έργο. Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης να προσκομισθούν τα σχετικά υπεργολαβικά συμφωνητικά.
(iv) Ποιες συμβάσεις ασφάλισης ενδέχεται να ενεργοποιηθούν λόγω του ανωτέρω συμβάντος (αναφορά και αντίγραφα ασφαλιστηρίων). Για την περίπτωση χρήσης υπεργολάβων θα πρέπει να συνυποβληθούν και τα δικά τους ασφαλιστήρια.

Η Υπηρεσία επιφυλάσσεται για την άσκηση όλων των συμβατικών δικαιωμάτων του Δημοσίου που προβλέπονται στη Σύμβαση Παραχώρησης.»