Έρευνα της «Π» στην αγορά: Νέο κύμα ακρίβειας από το φθινόπωρο
Δεν λέει να υποχωρήσει το κύμα ανατιμήσεων στα τρόφιμα. Σύμφωνα με τη Eurostat, η Ελλάδα πρωτοστατεί σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Οι καταναλωτές βλέπουν ανά μήνα τις τιμές να αλλάζουν, ενώ το ρεπορτάζ της «Π» αποκαλύπτει ότι η αγορά ετοιμάζεται για νέες αυξήσεις από το φθινόπωρο σε βασικά είδη διατροφής, όπως το ελαιόλαδο, το κρέας, το ψωμί, οπωροκηπευτικά και τα τυροκομικά.
Ασυγκράτητο είναι το κύμα της ακρίβειας στα τρόφιμα, όπου τα δύο τελευταία χρόνια οι ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα ξεπέρασαν το 50%.
Των ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και ΠΡΟΚΟΠΗ ΚΟΓΚΟΥ
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, από τον Σεπτέμβριο αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε όλη τη διατροφική αλυσίδα με αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως στα παρθένα και εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα, τα τυροκομικά-γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά και στο ψωμί. Μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει, πιθανότητα, σε ένα νέο «τσουνάμι» αλυσιδωτών ανατιμήσεων σε όλη τη διατροφική αλυσίδα, που θα αυξήσει τις ήδη έντονες πιέσεις που υφίστανται τα εισοδήματα των πολιτών.
Την ίδια στιγμή, μεγάλες εταιρείες τροφίμων φαίνεται ότι κάνουν «χρυσές» δουλειές με τεράστια υπερκέρδη, όπως αποτυπώνεται στα δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα του 2022, βάζοντας πάνω απ’ όλα τα κέρδη των μετόχων τους και επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση, ότι ευθύνονται κατά βάση για την αναζωπύρωση του πληθωρισμού.
– Η Coca Cola Τρία Εψιλον αύξησε τα καθαρά της κέρδη κατά 56%, στα 26,6 εκατ. ευρώ, από 17,1 εκατ. ευρώ που ήταν προ πληθωρισμού, το 2021.
– Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είχε καθαρά κέρδη 33,23 εκατ. ευρώ και επίδοση οριακά αυξημένη +0,8% από αυτή του εννεαμήνου του 2021.
– Αξιοσημείωτη ήταν η επίδοση του Ομίλου Μπάρμπα Στάθης, με καθαρά κέρδη αυξημένα κατά 21,6%, στα 12,45 εκατ. ευρώ, από 10,24 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
– Εντυπωσιακή κερδοφορία εμφάνισε η εταιρεία ζυμαρικών Μέλισσα Κίκιζας, με καθαρά κέρδη για το 2022 στα 3,31 εκατ. ευρώ, από 730.000 ευρώ που ήταν το 2021, δηλαδή αύξηση 35,3%.
– Στον κλάδο των αλευροβιομηχανιών, οι εταιρείες όχι μόνο δεν βγήκαν ζημιωμένες από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά είδαν και κέρδη. Η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου Μύλοι Λούλη, αύξησε την κερδοφορία της κατά 55%, στα 1,84 εκατ. ευρώ, έναντι 1,19 εκατ. ευρώ το 2021.
– Αντίστοιχα και η επίσης πατρινή εισηγμένη στο ΧΑ εταιρεία Μύλοι Κεπενού, με αύξηση καθαρών κερδών 36%, έφτασε τις 900.000 ευρώ, από 660.000 ευρώ περίπου το 2021.
– Και οι συνεταιρισμοί δεν πρέπει να «κλαίγονται». Η Ενωση Καλαβρύτων από τζίρο 36,8 εκατ. ευρώ που είχε την τυροκομική περίοδο 2020-2021, εκτίναξε τον κύκλο εργασιών της στα 45 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας σταθερή κερδοφορία.
ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Την ίδια ώρα πληροφορίες από τον κλάδο των αρτοποιών προμηνύουν νέες ανατιμήσεις από πλευράς των αλευροβιομηχανιών.
Τις πληροφορίες αυτές επιβεβαίωσε στην «Πελοπόννησο» και ο Α΄αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας και εκπρόσωπος των αρτοποιών της Αιγιάλειας, Αρης Τηλιγάδης: «Μας έχουν ενημερώσει ότι θα υπάρξουν αυξήσεις στα κίτρινα αλεύρια, που χρησιμοποιούνται κατά πλειοψηφία στο μεγαλύτερο μέρος των αρτοσκευασμάτων που προτιμά ο Ελληνας καταναλωτής. Δεν έχουμε κάτι χειροπιαστό ακόμα. Θεωρώ όμως σίγουρο, ότι για να μας έχουν ενημερώσει, σημαίνει ότι θα υπάρξει και κάποια μικρή αύξηση, ίσως στο ψωμί. Ομως, αν δεν έρθουν καινούργιες τιμές στα άλευρα, δεν μπορώ να σου πω κάτι περισσότερο» είπε ο Αρης Τηλιγάδης.
ΛΑΔΙ ΜΕ ΤΟ ΣΤΑΓΟΝΟΜΕΤΡΟ
Η «Πελοπόννησος» είχε γράψει από τις αρχές Αυγούστου για τις τιμές ρεκόρ που ήδη παρατηρούνται στην αγορά του παρθένου και εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου στα ράφια των ελληνικών αλυσίδων σούπερ-μάρκετ και ξεπερνούν ακόμη και το 40%.
Υπάρχουν φόβοι για το ελαιόλαδο, καθώς παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις στην αγορά με τους χονδρέμπορους να το αγοράζουν ήδη σε τιμές 8,5 ευρώ το κιλό στην περιοχή της Αχαΐας.
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι ο νόμος προσφοράς-ζήτησης θα διαμορφώσει τις φετινές τιμές του ελαιολάδου και θα είναι πολύ υψηλότερες από πέρυσι.
Ο βασικός λόγος, σύμφωνα με τον βοηθό περιφερειάρχη και αρμόδιο για αγροτικά θέματα Παναγιώτη Σακελλαρόπουλο, είναι οι καιρικές συνθήκες της περασμένης άνοιξης και των αρχών του καλοκαιριού, που προκάλεσαν μεγάλη ζημιά στην ελαιοπαραγωγή της Δυτικής Ελλάδας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η παραγωγή ελαιολάδου φέτος θα είναι μειωμένη κατά 80% στην περιοχή, σε συνδυασμό με τις μεγάλες εξαγωγές που έγιναν την περασμένη χρονιά σε Ιταλία και Ισπανία, θα υπάρξουν ελλείψεις στο παρθένο και εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο που θα οδηγήσουν με τη σειρά τους σε μεγάλες ανατιμήσεις.
ΑΥΤΟΨΙΑ ΤΗΣ «Π» ΣΤΗ ΛΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΣΤΑ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΑ
Ενα από τα βασικά θέματα συζήτησης στα οικογενειακά τραπέζια των τελευταίων ημερών είναι η ακρίβεια, που παρατηρείται σε όλα τα βασικά διατροφικά ειδή, όπου ανάμεσα τους είναι και πολλά οπωροκηπευτικά, τα οποία έχουν πάρει την ανιούσα τους τελευταίους μήνες.
Οι καταναλωτές βλέπουν ανά μήνα τις τιμές να αλλάζουν, σε συνδυασμό με την άνοδο σε άλλα βασικά προϊόντα, όπως είναι τα καύσιμα και οι τιμές του σούπερ μάρκετ. Ετσι αντιλαμβάνονται ότι σχεδόν κάθε μήνα πέφτει έξω ο οικογενειακός προϋπολογισμός.
Η «Π» έκανε χθες αυτοψία στη λαϊκή αγορά της Πλατείας Βουδ και πέρασε από αρκετούς πάγκους για να διαπιστώσει σε τι επίπεδα βρίσκονται οι τιμές. Παράλληλα, μιλήσαμε με παραγωγούς, αλλά και καταναλωτές, οι οποίοι κατέθεσαν την άποψή τους σχετικά με τους λόγους που έχουν ανέβει οι τιμές το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Πάντως είδαμε διάφορες τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως είναι οι ντομάτες, οι οποίες πωλούνται από ένα ευρώ και φτάνουν και το 1,80 ευρώ, ενώ να σημειωθεί πως χθες στη λαϊκή αγορά δεν πωλούσε κανείς ελαιόλαδο.
Αξιοσημείωτα είναι τα όσα μας είπαν έμποροι και καταναλωτές.
«Αισχροκέρδεια στο σούπερ μάρκετ»
Η καταναλωτής Μάγδα Μαργαρίτη που είναι συχνός επισκέπτης λαϊκών αγορών, τόνισε: «Υπάρχει ακρίβεια σε βασικά προϊόντα οπωροκηπευτικών στη λαϊκή, όμως δεν φταίνε οι παραγωγοί γιατί τα αγοράζουν και αυτοί ακριβότερα. Εκεί όμως που υπάρχει αισχροκέρδεια είναι στο σουπερ μάρκετ, όπου οι τιμές έχουν ξεφύγει προς τα πάνω. Εχω παρατηρήσει ότι πολλά προϊόντα πωλούνται, πλέον, σε μικρότερες συσκευασίες και με υψηλότερες τιμές, ρίχνοντας την ευθύνη στις εταιρείες. Θα πρέπει κάτι να γίνει από την πολιτεία για τα σούπερ μάρκετ».
“Επαιξαν ρόλο καύσιμα και κακοκαιρία”
Ο Γιώργος Αργυρόπουλος, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Πωλητών Λαϊκών Αγορών «ο Αγιος Τρύφωνας» δήλωσε: «Οι τιμές έχουν ανέβει τους τελευταίους μήνες ένα ποσοστό 20%, όμως είναι απόλυτα λογικό, καθώς και εμείς αγοράζουμε πιο ακριβά πλέον. Από τη μία οι κακές καιρικές συνθήκες και από την άλλη η αύξηση στα καύσιμα έχουν ανεβάσει το κόστος. Οχι μόνο αυτό, καθώς υπάρχει περιορισμός στην παραγωγή και δεν έχουμε προϊόντα να πουλήσουμε. Οι πολίτες μας κάνουν παράπονα ότι δεν φτάνουν τα χρήματά τους, όμως δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά, καθώς και σε εμάς φτάνουν πιο ακριβά».
«Δεν είναι δική μας ευθύνη»
Ο επί σειρά ετών παραγωγός οπωροκηπευτικών Ανδρέας Γιαννικόπουλος, τόνισε: «Οι τιμές έχουν ανέβει, αλλά δεν είναι δική μας ευθύνη. Πρώτον έχει υπάρξει μεγάλη καταστροφή τους προηγούμενους μήνες λόγω κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα να υπάρχει έλλειψη προϊόντων και δεύτερον έχουν ανέβει οι τιμές στα καύσιμα. Αυτά έχουν ανεβάσει το κόστος και αναγκαστικά έχουμε ανεβάσει τις τιμές. Για παράδειγμα, οι ντομάτες ξεκινούν από 1 ευρώ και φτάνουν το 1,80, τα κρεμμύδια ξεκινούν στο 1,20, τα 3 αγγούρια στα 2 ευρώ και τα λεμόνια στα 80 λεπτά».
«Δεν βγαίνουμε διαφορετικά»
Για σχεδόν 50 χρόνια είναι παραγωγός ο Ανδρέας Καλύβας και υπογράμμισε: «Οι τιμές έχουν αυξηθεί λόγω των καιρικών συνθηκών σε σχέση με πέρσι. Για παράδειγμα, πέρσι οι πατάτες είχαν 40 λεπτά και φέτος τις αγοράζουμε 60 λεπτά και τις πουλάμε 80 λεπτά. Οι τιμές στα καρπούζια είναι ανάλογα, έχει από 40 λεπτά μέχρι 70 και όχι μόνο αυτό, ο καιρός τα επηρέασε και γευστικά, με αποτέλεσμα να είναι άνοστα. Η ακρίβεια έχει επηρεάσει τον κόσμο ο οποίος είναι επιφυλακτικός, παίρνει μετρημένες πατάτες, αλλά και εμείς δεν μπορούμε να βγούμε διαφορετικά».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News