Έργα – Τρένο: Με ΣΔΙΤ η συντήρηση του δικτύου
Δεν έχει παραδοθεί ακόμα στο σύνολό της η γραμμή Αθήνα – Πάτρα και ετοιμάζεται για συντήρηση.
Με διαφορετικές ταχύτητες προχωρά το σχέδιο του ΟΣΕ για την ανάταξη (αναβάθμιση και συντήρηση) του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μέσω τριών δεκαετών συμβάσεων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν από την διοίκηση του ΟΣΕ στην Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, το σχέδιο του 1,2 δισ. έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και πιθανώς μέσα στο φθινόπωρο, θα προκηρυχθεί ο πρώτος διαγωνισμός ΣΔΙΤ που αφορά την ανάταξη και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας.
Αμέσως μετά θα προκηρυχθεί ο δεύτερος διαγωνισμός που θα αφορά τον άξονα της νότιας Ελλάδας (Αθήνα – Πάτρα), ο οποίος βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση, καθώς η νέα σιδηροδρομική γραμμή παραδίδεται σταδιακά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο χρειάζεται να γίνουν παρεμβάσεις.
Το νέο δίκτυο παραδίδεται τμηματικά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλα κενά στη συντήρηση. Αφού δεν έχει παραδοθεί πλήρως ένα τμήμα δεν αρχίζει να μετράει η τριετής περίοδος συντήρησης (θα αρχίσει όταν παραδοθεί ολόκληρο το τμήμα…) και μεγάλα κομμάτια του δικτύου μένουν στον αέρα.
Ομως ακόμα και δύο – τρεις μήνες χωρίς συντήρηση μπορεί να προκαλέσουν μεγάλα προβλήματα σε τεχνολογικά συστήματα και υποδομές.
Ετσι, για το συγκεκριμένο τμήμα προβλέπεται πως ο διαγωνισμός θα αφορά μόνο τη συντήρηση (αφού δε χρειάζονται πολλές εργασίες ανάταξης) με εκτιμώμενο κόστος περί τα 10 εκατ. ευρώ το χρόνο, δηλαδή 100 εκατ. στη δεκαετία.
Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από πέντε δισεκατομμύρια ευρώ για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά σχεδόν κανένα τμήμα του δεν έχει παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία. Στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου υπάρχουν εκκρεμότητες με την σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση, την ηλεκτροκίνηση, κ.ά.
ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗ
Ακόμα, ένα από τα βασικά προβλήματα στην λειτουργία του σιδηρόδρομου αφορά στην υποστελέχωση του ΟΣΕ, ο οποίος έχει αποψιλωθεί από τις συνεχείς συνταδιοξοτήσεις στελεχών του. Η απουσία νέων προσλήψεων έχει οδηγήσει σε συρρίκνωση του στελεχιακού δυναμικού του πάλαι ποτέ μεγάλου Οργανισμού.
Παράλληλα κρίσιμο είναι και το θέμα της υποχρηματοδότησης μιας και σήμερα δεν καλύπτονται επαρκώς οι μεγάλες ανάγκες που προκύπτουν από τις νέες συνθήκες λειτουργίας. Εκτιμάται πως απαιτούνται περίπου 160-170 εκατ. ευρώ για την κάλυψη όλων των αναγκών και τα σημερινά έσοδα δεν φτάνουν ούτε στο 50%.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
Καθυστερήσεις και ακυρώσεις παρατηρούνται στα δρομολόγια του Προαστιακού της Πάτρας, πρόβλημα που όπως δείχνει η κατάσταση συνδέεται όχι μόνο με τεχνικά προβλήματα, αλλά και λόγω έλλειψης προσωπικού.
Πάντως, ο ΟΣΕ γνωστοποίησε ότι έως τον Μάρτιο αναμένεται να προχωρήσουν οι προσλήψεις 90 υπαλλήλων (σταθμαρχών και κλειδούχων). Επίσης, έχει ακόμα προγραμματιστεί η προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ άλλων 27 θέσεων τεχνικού προσωπικού, οι οποίες αναμένεται να καλυφθούν ως το τέλος του 2023.
Τέλος, μέσα στον επόμενο χρόνο προγραμματίζεται να προκηρυχθούν, μέσω ΑΣΕΠ, άλλες 100 θέσεις, με το προσωπικό αυτό να εντάσσεται στο δυναμικό του ΟΣΕ μέσα στο 2024.
Οπως αναφέρουν σιδηροδρομικοί, «εάν όντως προχωρήσουν οι ανωτέρω προσλήψεις, θα έχει συντελεστεί ένα αξιοσημείωτο βήμα για τη στελέχωση των σταθμών, με σοβαρά οφέλη στην κυκλοφορία».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News