Πάτρα 1992 – 2023: Καρναβαλικό Κομιτάτο ..31 χρόνια! ΦΩΤΟ
Ποιος είχε την ιδέα της ίδρυσης του Καρναβαλικού Κομιτάτου Πάτρας; Αν ρωτήσετε κάποιους ιδρυτικούς, αρκετοί μπορεί να πιστεύουν ότι επρόκειτο κυρίως για δική τους πρωτοβουλία. Στην πραγματικότητα, συνέβη ό,τι και στο «Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές»: Δολοφόνοι ήσαν εν τέλει και οι 12. Που πάει να πει, ότι στη λήξη του Καρναβαλιού του 1992, διάφοροι πατρινού πυρήνες με «καταγωγή» από τον «Θησαυρό», τρέχουσα ή παλιότεροι, συνέπεσε να είναι προβληματισμένοι πάνω σε ζητήματα εμπορευματοποίησης, αισθητικής, κατευθύνσεων και ταυτότητας του Καρναβαλιού.
Θεωρούσαν ότι η μαζικοποίηση έπρεπε να απαντηθεί με όρους ποιότητας. Συναντήθηκαν και διαπίστωσαν ότι για πρώτη φορά συνέτρεχαν ώριμες συνθήκες για συστέγαση υπό έναν σταθερό συνδικαλιστικό φορέα.
Ήταν μια υπόθεση γκρίνιας; Ετσι πέρασε, αλλά σύντομα η ομάδα ενορχηστρώθηκε πάνω σε δύο άξονες. Ο ένας ήταν η κατάθεση έμπρακτων προτάσεων, με τη μορφή εκδηλώσεων υποδειγματικού χαρακτήρα, με τις οποίες, κατ’ αρχάς περνούσαν καλά οι ίδιοι. Ο δεύτερος, πιο ανοιχτά πολιτικός, ήταν η υποστήριξη της ιδέας ότι το καρναβάλι πρέπει να αυτονομηθεί οργανωτικά. Μοιραία, αυτό προκάλεσε διατάραξη στη σχέση Κομιτάτου δημοτικής αρχής, η οποία αντιλήφθηκε το αίτημα και τη δημόσια προβληματική του Κομιτάτου ως ανοιχτή επίθεση αμφισβήτησης, αν όχι και σαν αίτημα ανατροπής. Συνέβαινε άλλωστε κάποια μέλη του Κομιτάτου να είχαν προϋπηρεσία από το γκρουπ των Αθανάτων, που είχε συγκρουστεί καθαρά και επεισοδιακά με τον Θ. Αννινο, το 1984, και αυτό προκάλεσε καχυποψία. Η αντίδραση του Δημαρχείου ήταν να κοτσάρει στο Κομιτάτο την ετικέτα των ελίτ, η οποία τους συνόδευσε για αρκετά χρόνια, κάτω από την αβάσιμη κατηγορία ότι αποτελούσαν κλειστό κλαμπ που δεν χώνευε το «καρναβάλι των πολλών».
Ήταν ελίτ, τελικά; Οχι με τη σνομπιστική έννοια. Στη στέγη του Κομιτάτου από την πρώτη στιγμή χώρεσαν πατρινοί διαφόρων τάξεων και φυλών. Οι εύποροι δεν ήταν η πλειοψηφία. Κοινό χαρακτηριστικό ήταν κατά βάση επρόκειτο για πολίτες με οικογενειακή – βιωματική σχέση με το καρναβάλι, όντας πατρινοί δεύτερης, τρίτης, κάποιοι και τέταρτης γενιάς. Γι’ αυτούς, καρναβάλι δεν ήταν, και δεν έπρεπε να είναι μόνο ο Θησαυρός και η Παρέλαση, πολλώ δε μάλλον μια μαζική Παρέλαση με απαξιωμένο τον Θησαυρό.
Και τι πρότειναν; Αισθητική αντεπίθεση αλλά και πιο ζωηρό και αυθεντικό καρναβάλι δρόμου. Από τη μια, θεατρικές παρωδίες, εκθέσεις και χορός της μάσκας, από τη άλλη ντόρος με νταλίκα στην άσφαλτο, υπαίθριο θέατρο, τσικνοπέμπτη στην Ηφαίστου, ολονύκτιο κυνηγητό παρεών από κλαμπ σε κλαμπ, με πρόσχημα κουίζ που τα έλυναν όλοι. Με τελική επίθεση στον Χορό της Τελευταίας Κυριακής, λουκούλλειων προδιαγραφών, κοσμικό γεγονός, οικονομικό αιμοδότη του σωματείου, αλλά και έμπρακτη ιδέα για παροχή καρναβαλικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου σε πατρινούς και επισκέπτες.
ΒΓΗΚΕ κάτι; Και όμως ναι.
– Στελέχη του Κομιτάτου βρέθηκαν σε θέσεις αιχμής, σε σχέση με το Καρναβάλι, και πήραν αποφάσεις που συνέβαλαν σε μια αισθητική αναβάθμιση στην παρέλαση και σε άλλα στοιχεία της διοργάνωσης.
– Η διεκδίκηση της διοικητικής αυτονόμησης απέφερε καρπούς. Αλλο αν οι δημοτικές εξουσίες δεν επιτρέπουν πραγματική αυτοτέλεια αλλά καπελώνουν τη διοργάνωση, δίνοντας της ακόμα και συνθηματολογική παντιέρα. Η κατάκτηση της πραγματικής αυτονόμησης είναι υπόθεση πολιτική, του συνόλου των τοπικών δυνάμεων, αυτοδιοικητικών και καρναβαλικών. Το Κομιτάτο μια φωνή είχε, την πήγε μέχρι εκεί που γινόταν να φτάσει. Η επιμονή θα ήταν γραφικότητα.
– Καθιερώθηκαν θεσμοί από το ίδιο το Κομιτάτο, που προσφέρουν χαρά στον κόσμο. Τις θεατρικές παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους του σωματείου, τις βλέπουν χίλιοι και χίλιοι άνθρωποι, εκατέρωθεν.
– Η σπουδή του σωματείου στην εικαστική πλευρά του Καρναβαλιού έβαλε σπόρο για να ακολουθήσουν κι άλλες πρωτοβουλίες με πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα, άλλο αν ο Δήμος δεν σκέφτηκε (ή δεν θέλησε) να το κεφαλαιοποιήσει.
– Το Κομιτάτο έκανε έμπρακτη πρόταση στην πόλη για αξιοποίηση του ιστορικού κτιριακού «στόλου» της Πάτρας, με πιο ηχηρή την περίπτωση του «Οινοποιείου 9» της Αχάια Κλάους, στο οποίο στεγάστηκαν οι μεγάλοι χοροί του, μέχρι που υποχρεώθηκε να τους καταργήσει, λόγω… επιτυχίας: Καθώς το παράδειγμα του Κομιτάτου με τους μεγάλους χορούς της τελευταίας Κυριακής πέτυχε μεγαλοπρεπώς, άρχισε η καρναβαλική και η επιχειρηματική Πάτρα να τους ανταγωνίζεται ώσπου τους κατέστησε ασύμφορους. Ετσι, το σωματείο τους κατάργησε με το σκεπτικό ότι δεν ιδρύθηκε για να ανταγωνίζεται τους τοπικούς πυρήνες, αλλά για να προτείνει κάτι καλύτερο για το Καρναβάλι. Εφόσον αυτό εξυπηρετείτο, σε ευρεία κλίμακα μάλιστα, το σωματείο είχε πετύχει την αποστολή του, άρα δεν είχε νόημα να τη συνεχίσει.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News