O Μάρκελλος Χρυσικόπουλος στο 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής – Διευθύνει το έργο Στάμπατ Μάτερ του Τζοακίνο Ροσσίνι

Στον Ιερό Καθολικό Καθεδρικό Ναό Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, θα παρουσιαστεί το έργο Στάμπατ Μάτερ του Τζοακίνο Ροσσίνι σε μεταγραφή δωματίου του Ζακ-Νικολά Λεμμένς και σε διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου.

Μάρκελλος

Το 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής πραγματοποιείται από σήμερα Μεγάλη Δευτέρα 18 έως τη Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου , σε 17 ιστορικά τοπόσημα της Πλάκας και του κέντρου της Αθήνας. Το Φεστιβάλ, σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, θα παρουσιάσει έναν μαραθώνιο 62 συναυλιών και καλλιτεχνικών δράσεων, προσεγγίζοντας πολυάριθμες και απρόσμενες πτυχές της σχέσης θρησκευτικής λατρείας και μουσικής, σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, εκκλησίες, δρόμους και πλατείες.

Σήμερα, Μεγάλη Δευτέρα στις 7.30 το απόγευμα στον Ιερό Καθολικό Καθεδρικό Ναό Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, θα παρουσιαστεί το έργο Στάμπατ Μάτερ του Τζοακίνο Ροσσίνι σε μεταγραφή δωματίου του Ζακ-Νικολά Λεμμένς και σε διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου.

Το Στάμπατ Μάτερ του Τζοακίνο Ροσσίνι έχει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιστορία, χαρακτηριστική τόσων μουσικών έργων που γράφτηκαν σε μια εποχή θολή όσον αφορά τα εκδοτικά δικαιώματα και κυρίως την έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας.

Η ανάθεση του έργου έγινε το 1831, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στην Ισπανία, από τον κληρικό και κυβερνητικό σύμβουλο Μανουέλ Φερνάντεθ Βαρέλα, στον οποίο ο Ροσσίνι και το αφιέρωσε. O συνθέτης άρχισε αμέσως να δουλεύει πάνω στο Στάμπατ Μάτερ αλλά επικαλούμενος –ή προφασιζόμενος– λόγους υγείας, πιθανώς ένα λουμπάγκο ή μια προγενέστερη μόλυνση από γονόρροια, διέκοψε τη δουλειά του λίγο μετά την επιστροφή του στο Παρίσι. Δεχόμενος όμως πιέσεις από τον παραγγελιοδότη του προκειμένου να παραδώσει το έργο, ανάθεσε εν κρυπτώ στον συνάδελφό του Τζοβάννι Ταντολίνι την ολοκλήρωση των υπόλοιπων μερών του Στάμπατ Μάτερ, το οποίο παρουσιάστηκε τελικά από τον ίδιο τον Ταντολίνι στη Μαδρίτη το 1833.

Μετά τον θάνατο του Βαρέλα τον επόμενο χρόνο, το χειρόγραφο, με το όνομα του Ροσσίνι, κατέληξε στα χέρια του Γάλλου εκδότη Αντουάν Ωλανιέ, ο οποίος το αγόρασε από τους νόμιμους κληρονόμους για δύο χιλιάδες φράγκα. Μόλις ο Ροσσίνι το έμαθε, αποκήρυξε τη συγκεκριμένη εκδοχή ενημερώνοντας τον Ωλανιέ για τη συνδρομή του Ταντολίνι. Αυτός με τη σειρά του αποφάσισε το Στάμπατ Μάτερ να παιχτεί στο Παρίσι μόνο με τα έξι «αυθεντικά» μέρη, παρότι ο Ροσσίνι εξοργισμένος δήλωνε αποκλειστικός ιδιοκτήτης αυτών. Εντωμεταξύ ο Ροσσίνι, με τη χαρακτηριστική εμπορική ευφυΐα του, είχε ήδη έρθει σε επικοινωνία με τον εκδότη Εζέν Τρουπενά προκειμένου λίγο αργότερα να του παραδώσει το Στάμπατ Μάτερ έχοντας αντικαταστήσει τα έξι μέρη του Ταντολίνι με τέσσερα δικά του. Η δικαστική διαμάχη ανάμεσα στον συνθέτη, τους δύο εκδότες και τους διεκδικητές των συγγενικών δικαιωμάτων θα τελειώσει με την πρεμιέρα του ολοκληρωμένου από τον Ροσσίνι έργου και με τα δικαιώματα δημόσιας εκτέλεσής του αγορασμένα από το Ιταλικό Θέατρο [Théâtre-Italien] στο δεκαπλάσιο της αρχικής τιμής.

Σολίστ θα είναι οι: Μυρσίνη Μαργαρίτη υψίφωνος, Θεοδώρα Μπάκα μεσόφωνος, Αντωνία Τζίτζικα μεσόφωνος, Σοφία Πάτση μεσόφωνος, Γιάννης Φίλιας τενόρος, Μάριος Σαραντίδης μπασοβαρύτονος,
Γιώργος Παπαδημητρίου μπασοβαρύτονος, Σοφία Ταμβακοπούλου φορτεπιάνο και Κωνσταντίνος Ράπτης μπαγιάν.