Οι ανατιμήσεις αλλάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά: Στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και ελληνικές ετικέτες

Η αύξηση των τιμών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά έχει διαμορφώσει νέες τάσεις στην αγορά, με τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους, να επιλέγουν φθηνότερες λύσεις και να στρέφονται σε ελληνικά προϊόντα. Η ετήσια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποκαλύπτει τις επιπτώσεις της ακρίβειας και τις προτιμήσεις των καταναλωτών για το 2025.

Σούπερ Μάρκετ

Οι συνεχείς ανατιμήσεις σε προϊόντα πρώτης ανάγκης έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την επιστημονική καθοδήγηση του καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές του δείγματος (51%) έχουν μειώσει τις αγορές τους και επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα, ενώ ένας στους τρεις περιορίζει τη θέρμανση και την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας λόγω του αυξημένου κόστους.

Ιδιωτική ετικέτα: Στην κορυφή των προτιμήσεων

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) καταγράφουν ιστορικό ρεκόρ προτιμήσεων, καθώς πάνω από το 30% των προϊόντων που αγοράζονται ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Η τάση αυτή ακολουθεί το διεθνές καταναλωτικό ρεύμα, ενώ στην Ελλάδα ενισχύεται από το κίνημα «Made in Greece», καθώς μεγάλο ποσοστό αυτών των προϊόντων παράγεται εγχώρια.

Επιπλέον, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ επενδύουν διαρκώς στη βελτίωση της ποιότητας και της ποικιλίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, προσφέροντας εναλλακτικές επιλογές στους καταναλωτές που αναζητούν πιο οικονομικές λύσεις.

Οι ευθύνες για τις ανατιμήσεις και οι προσδοκίες για το 2025

Σχεδόν 7 στους 10 καταναλωτές αποδίδουν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τις αυξήσεις στις τιμές στις πολυεθνικές εταιρείες, ενώ το 25% θεωρεί ότι ευθύνονται οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες.

Αναφορικά με τις οικονομικές προσδοκίες, το 48% δήλωσε ότι η οικονομική του κατάσταση επιδεινώθηκε το 2024, ενώ για το 2025 το 34% εκτιμά ότι θα γίνει ακόμη χειρότερη.

Οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών

Η έρευνα καταγράφει σημαντικές διαφοροποιήσεις στις αγοραστικές συνήθειες:

  • 70% των καταναλωτών μοιράζει τις αγορές του σε περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ.
  • 93% δυσκολεύεται οικονομικά λόγω των ανατιμήσεων.
  • 40% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα.
  • 92,4% αποφασίζει εκ των προτέρων τι είδη θα αγοράσει, αλλά μόλις το 43,5% επιλέγει συγκεκριμένη μάρκα πριν φτάσει στο κατάστημα.

Η σημασία της ελληνικής παραγωγής

Η έρευνα καταγράφει έντονη προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα, με το 81,5% των καταναλωτών να δηλώνει ότι τα προτιμά έναντι των εισαγόμενων. Το 92,2% πιστεύει ότι στηρίζοντας τα ελληνικά προϊόντα, συμβάλλει στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και στη μείωση της ανεργίας.

Η προσαρμογή των καταναλωτών στον πληθωρισμό

Οι καταναλωτές επιλέγουν να περιορίσουν τις αγορές τους, να συγκρίνουν τιμές και να επωφελούνται από προσφορές και εκπτώσεις. Το 43% δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ το 35% θεωρεί το μέτρο θετικό.

Η προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να αυξάνεται, με το 68% των καταναλωτών να δηλώνει ικανοποιημένο από την ποιότητά τους, ενώ το 78% τα θεωρεί πιο οικονομικά.