Ολυμπία Οδός: Το 2026 οι αποφάσεις για το κρίσιμο τμήμα Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα
Το τελευταίο και πιο σύνθετο κομμάτι της Ολυμπίας Οδού επανέρχεται στην ατζέντα, με την κυβέρνηση να προετοιμάζει εντός του 2026 την επίσημη διαδικασία χρηματοδότησης προς την Κομισιόν. Το έργο, με κόστος που κυμαίνεται μεταξύ 700 εκατ. και 1 δισ. ευρώ, παραμένει κρίσιμο για την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της Πελοποννήσου.
Η υλοποίηση του τμήματος Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα, του τελευταίου ανεκτέλεστου κομματιού της Ολυμπίας Οδού, μπαίνει ξανά σε τροχιά μετά από χρόνια στασιμότητας. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να ξεκινήσει μέσα στο 2026 τις διαδικασίες έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ώρα που παραμένουν ανοιχτά τα ζητήματα χάραξης στην περιοχή του Καϊάφα, τα οποία καθορίζουν και το τελικό κόστος του έργου.
Η προοπτική ολοκλήρωσης του οδικού άξονα Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα αποκτά εκ νέου δυναμική, καθώς εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει επίσημα η προσπάθεια χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα της Ολυμπίας Οδού, μήκους περίπου 90 χιλιομέτρων, που θα κλείσει και τον οδικό δακτύλιο της Πελοποννήσου.
Το έργο συνοδεύεται από τρία εναλλακτικά σενάρια κόστους, τα οποία κυμαίνονται από 700 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ, γεγονός που καθιστά τη χρηματοδότηση μια σύνθετη διαπραγμάτευση. Καθοριστικό στοιχείο παραμένει η χάραξη στην περιοχή του Καϊάφα, που είχε οδηγήσει στην αναστολή του έργου το 2010 και εξακολουθεί να αποτελεί τον πιο κρίσιμο παράγοντα για την περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης, με τροποποιήσεις ώστε να μην επηρεάζεται ο προστατευόμενος πυρήνας Natura. Οι οριστικές μελέτες έχουν προχωρήσει για όλα τα υποτμήματα, με εξαίρεση το κομμάτι του Καϊάφα, όπου εξετάζονται διαφορετικές τεχνικές λύσεις.
Για τη διαδρομή Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα βρίσκονται υπό αξιολόγηση δύο κατευθύνσεις:
η λεγόμενη «ανατολική λύση», με μεγάλη σήραγγα έως 10 χλμ. μέσω Λαπίθα, η οποία παρακάμπτει τη Ζαχάρω,
και η «μηδενική λύση», δηλαδή βελτίωση της υπάρχουσας χάραξης με περιορισμένες παρεμβάσεις, μειώνοντας τόσο το κόστος όσο και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η δημιουργία σήραγγας τέτοιου μεγέθους θεωρείται ιδιαίτερα δαπανηρή και δυσκολεύει τη χρηματοδοτική βιωσιμότητα του έργου, ενώ υπό εξέταση παραμένει και το κατά πόσο ο άξονας θα υλοποιηθεί ως κλειστός αυτοκινητόδρομος τεσσάρων λωρίδων ή ως οδικός άξονας δύο λωρίδων με διαχωριστικό στηθαίο.
Το προηγούμενο της επανένταξης του τμήματος Πάτρα–Πύργος στην Ολυμπία Οδό έχει δημιουργήσει αισιοδοξία ότι μια αντίστοιχη λύση μπορεί να εγκριθεί και τώρα. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη διαδικασία είχε απαιτήσει το «πράσινο φως» από τρεις ευρωπαϊκές διευθύνσεις, έπειτα από διαπραγματεύσεις δύο ετών.
Η στάση της VINCI Highways
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του έργου Πάτρα–Πύργος, η επικεφαλής των οδικών παραχωρήσεων της VINCI, Cortes Marcos, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα αποτελεί στρατηγικό πεδίο για τον όμιλο, χάρη στη μακροχρόνια συνεργασία που ξεκινά από το Μετρό της Αθήνας και εκτείνεται στη Γέφυρα Ρίου–Αντιρρίου και τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους.
Η ίδια σημείωσε ότι το ελληνικό μοντέλο παραχωρήσεων έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό, επιτρέποντας την έγκαιρη ολοκλήρωση μεγάλων έργων και την παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών στους οδηγούς. Για το νέο τμήμα Πάτρα–Πύργος ανέφερε ότι αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μείωσης ατυχημάτων και τεχνολογικής αναβάθμισης.
Τόνισε επίσης ότι η εταιρεία παραμένει αφοσιωμένη στη στήριξη της επόμενης φάσης, που περιλαμβάνει την πιθανή επέκταση προς Τσακώνα, επισημαίνοντας ότι το νέο τμήμα θα ενταχθεί στο ίδιο πρότυπο λειτουργίας: 24ωρη επιτήρηση, ψηφιακές υπηρεσίες, νέες υποδομές εξυπηρέτησης και εκτεταμένη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Πηγή: ypodomes.gr
Η «Πελοπόννησος» και το pelop.gr σε ανοιχτή γραμμή με τον Πολίτη
Η φωνή σου έχει δύναμη – στείλε παράπονα, καταγγελίες ή ιδέες για τη γειτονιά σου.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News
