Πάτρα: Αργησαν… στη διαδρομή χιλιάδες κλήσεις – Αλλες 322.000 ευρώ «σβήστηκαν»

Ο Δήμος συνεχίζει να διαγράφει πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ και οι συνεπείς πολίτες, που έτρεξαν να πληρώσουν, αισθάνονται κορόιδα.

Πάτρα: Αργησαν... στη διαδρομή χιλιάδες κλήσεις - Αλλες 322.000 ευρώ «σβήστηκαν» Οταν χιλιάδες οφειλέτες, με κατασχέσεις ή και χωρίς, έτρεχαν στον Δήμο να κάνουν ρύθμιση

Το δημοτικό συμβούλιο Πάτρας συνέχισε χθες το μπαράζ διαγραφής προστίμων από απλήρωτες κλήσεις, αυτή τη φορά ύψους 322.000 ευρώ, χρήματα που χάνει ο προϋπολογισμός, όχι λόγω αδυναμίας πληρωμής, αλλά… καθυστερημένων διαδικασιών που ξεπέρασαν τα προβλεπόμενα όρια του νόμου.

Η εισήγηση του αντιδημάρχου Οικονομικών Διονύση Πλέσσα για μαζική διαγραφή κλήσεων, λόγω παρέλευσης της τριετίας –της περιόδου δηλαδή μέσα στην οποία οφείλει να βεβαιωθεί μια κλήση– αποκάλυψε τους ρυθμούς με τους οποίους λειτουργεί η δημοτική και η κρατική μηχανή.

Ο Κώστας Σβόλης από την παράταξη «Πάτρα Μπροστά» έθεσε το αυτονόητο ερώτημα: Πότε έγινε η βεβαίωση, αν όχι εντός της νόμιμης προθεσμίας; Η απάντηση του αντιδημάρχου; Δεν γνώριζε. Πάντως μετά την παρέλευση της τριετίας. Στη συνέχεια παραδέχθηκε ότι οι παραβάσεις βεβαιώθηκαν εκπρόθεσμα, με υπαιτιότητα των υπηρεσιών, και όχι των πολιτών.

Και εδώ αρχίζει το θέατρο του παραλόγου.

Οπως εξήγησε, μια κλήση όταν βεβαιώνεται από τη Δημοτική Αστυνομία ή από την Τροχαία παραδίδεται στα Εσοδα του Δήμου Πατρέων. Από τα Εσοδα στέλνεται αίτημα στο Μηχανολογικό για την επιβεβαίωση της πινακίδας κυκλοφορίας του οχήματος που υπέπεσε στην παράβαση. Από εκεί πίσω στον Δήμο, και ξανά νέο αίτημα στην ΑΑΔΕ για διασταύρωση του ΑΦΜ. Και ξανά πίσω στον Δήμο, για να πάει στην ταμειακή υπηρεσία και να βγει βεβαιωτικός κατάλογος. Μια απλή κλήση ταξίδευε επί τρία και πλέον χρόνια μέσα στα γρανάζια ενός αναχρονιστικού γραφειοκρατικού συστήματος, ενώ στο μεταξύ, το όχημα μπορεί να είχε αλλάξει ιδιοκτήτη και ξανά από την αρχή. Κάπως έτσι, φτάσαμε σήμερα στον μονόδρομο της διαγραφής οφειλών 20 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ μόνο στον Δήμο της Πάτρας.

Οπως αποκάλυψε ο αντιδήμαρχος Διονύσης Πλέσσας, η ΑΑΔΕ αρνείται και σήμερα να δώσει τα ΑΦΜ των δημοτών, επικαλούμενη προσωπικά δεδομένα. Αποτέλεσμα; Προθεσμίες να χάνονται, πρόστιμα να παραγράφονται και τα ταμεία του Δήμου να στεγνώνουν.

Εν τω μεταξύ, πολίτες που πλήρωσαν ή έκαναν διακανονισμούς χωρίς ειδοποίηση αισθάνονται κορόιδα. Και έχουν δίκιο. Διότι ενώ εκείνοι έσπευσαν να τακτοποιήσουν οφειλές, βλέπουν τώρα να χαρίζονται πρόστιμα για τους… ασυνεπείς.

Η αντίδραση του Βασίλη Αϊβαλή ήταν κόλαφος: «Εχουμε βεβαίωση κλήσης, η οποία κάνει για να πάει από τη μία πόρτα του Δήμου στην άλλη τρία χρόνια; Και μιλάμε για τη Δημοτική Αστυνομία! Δεν πρέπει να αναζητηθεί αν υπήρξε δόλος; Αν ήταν συστηματική καθυστέρηση;». Αυτό ήταν το ερώτημα που έθεσε εύστοχα ο Βασίλης Αϊβαλής. «Δεν στοιχειοθετείται δόλος, απλώς υπήρξαν καθυστερήσεις στις απαντήσεις από υπηρεσίες» είπε ο αντιδήμαρχος Διονύσης Πλέσσας. Και όμως, κανείς δεν αναλαμβάνει πολιτική ή διοικητική ευθύνη.

Αν δεν πρόκειται για υπηρεσιακό δόλο, τότε πρόκειται για διοικητική αμέλεια τέτοιου μεγέθους που για πολλούς συνιστά ηθικό σκάνδαλο. Γιατί η απόφαση για διαγραφή δεν είναι απλά αριθμοί σε μια λίστα. Είναι απώλεια εσόδων 322.000 ευρώ εν προκειμένω. Είναι έσοδα που θα λείψουν.

Το πρόβλημα πάντως είναι πανελλαδικό. Ο Συνήγορος του Πολίτη με πόρισμά του στις 12 Ιουνίου επισημαίνει ότι η νομοθεσία είναι αόριστη και θολή, οδηγώντας σε παρανοήσεις και κατάχρηση του «παραθύρου» της διαγραφής. Οι δήμοι βεβαίωναν πρόστιμα στην πενταετία, ενώ το όριο διαγραφής αφορούσε στην τριετία, βασιζόμενοι σε «νομιμοφανείς» ερμηνείες. Τώρα, για να μην προσβληθούν αυτά τα πρόστιμα στα δικαστήρια, τα διαγράφουν σωρηδόν οι ίδιοι οι δήμοι.

Το άλλο ζήτημα που προκύπτει και είναι ηθικής τάξεως: Την ώρα που κάποιοι χάνουν τη ρύθμιση γιατί άργησαν μία μέρα, ο Δήμος χαρίζει χιλιάδες ευρώ, επειδή οι υπηρεσίες άργησαν τρία χρόνια. Την ώρα που οι πολίτες φοβούνται κάθε ειδοποίηση της Εφορίας, οι δήμοι σβήνουν πρόστιμα «λόγω αμέλειας».