Πατρών-Πύργου: Προειδοποίηση για το αυστηρό κόστος – Μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα, αλλά… ΠΙΝΑΚΑΣ-ΦΩΤΟ
Μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα η κατασκευή του έργου, αλλά το «καμπανάκι» για αύξηση του κατασκευαστικού κόστους επιβεβαιώνει την «Π»
Ικανοποίηση για το προωθημένο χρονοδιάγραμμα των εργασιών, αλλά και προβληματισμός για την άνοδο των τιμών των πρώτων υλών, επικρατεί στην κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, από την Ολυμπία Οδό.
Οπως έγραψε χθες η «Π», η οποία συμμετείχε στη δημοσιογραφική αποστολή που διοργάνωσε η παραχωρησιούχος στα τρία εργοτάξια του υπό κατασκευή οδικού άξονα, ο Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος εξέφρασε ικανοποίηση για το ότι το έργο μέσα σε τρεις μήνες έχει φτάσει σε επίπεδο υλοποίησης 3,5%. Ομως, χτύπησε και καμπανάκι για την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους, επιβεβαιώνοντας το σχετικό δημοσίευμα της «Π» την προηγούμενη Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου, που έκανε αναφορά στον κίνδυνο εκτροπής του έργου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ολυμπία Οδός έχει ζητήσει από το υπουργείο αναπροσαρμογή των τιμών των υλικών, κάτι που ισχύει σήμερα με τα δημόσια έργα αλλά όχι με τις συμβάσεις παραχώρησης.
Οπως είπε ο κ. Παπανικόλας, οι τιμές που έχουν δοθεί για το έργο έχουν υπολογιστεί με βάση τα τιμολόγια του 2006, ενώ η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά των πρώτων υλών και των οικοδομικών υλικών, δεν έχει καμία σχέση. Ηδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές συζητήσεις με το υπουργείο προκειμένου να υπάρξει αναπροσαρμογή τιμών.
Μάλιστα, οι συζητήσεις φαίνεται ότι βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς ο κ. Παπανικόλας έκανε λόγο για κατανόηση εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομών, κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα επιχειρηθεί λύση με υπουργική απόφαση που θα ανοίξει το δρόμο για την αναπροσαρμογή των τιμών στο έργο παραχώρησης.
To συνολικό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από έναν συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του ελληνικού δημοσίου. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ενωση και το ελληνικό δημόσιο.
ΕΡΓΟ ΜΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΝΟΗ
Η περιήγηση στην περιοχή υλοποίησης του έργου, ανέδειξε την μεγάλη οικονομική δραστηριότητα που υπάρχει στην Ηλεία σε επίπεδο πρωτογενούς παραγωγής. Με το έργο αναμένεται σημαντική τόνωση της τοπικής οικονομίας, ειδικά της αγροτικής παραγωγής της Δυτικής Πελοποννήσου, καθώς δεκάδες χιλιάδες τόνοι αγροτικών και μεταποιημένων προϊόντων (οπωροκηπευτικά, κονσερβοειδή κ.λπ.) διακινούνται κάθε χρόνο από την εν λόγω περιοχή προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως της Αθήνας, και άλλους διεθνείς προορισμούς από το λιμάνι της Πάτρας.
Επιπλέον, δεδομένου ότι από τον νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών αυτής της σύνδεσης των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξή τους.
Η κατασκευή της Πατρών-Πύργου, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο κ.λπ.), καθώς και το διεθνές αεροδρόμιο του Αράξου, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη την περιοχή. Ενώ σημαντική θα είναι και η συμβολή του αυτοκινητόδρομου στην διευκόλυνση των τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Κατάκολου με προορισμό την Αρχαία Ολυμπία.
ΑΠΡΟΟΠΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ
Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων είναι 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για το Κάτω Αχαΐα – Πύργος και 40 μήνες για το Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα. Ως πιο δύσκολο κομμάτι, ο κ. Παπανικόλας χαρακτήρισε το τμήμα Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα, καθώς μοιάζει λίγο την κατασκευή του Κόρινθος – Πάτρα.
Η εργολαβία έχει όμως και πρακτικά προβλήματα να επιλύσει, καθώς σε όλα τα μεγάλα έργα προκύπτουν απρόοπτα. Ενα από αυτά, είναι ο καταυλισμός Ρομά που βρίσκεται στην ζώνη απαλλοτριώσεων στο τμήμα Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα, οι κάτοικοι του οποίου αρνούνται να φύγουν.
Επίσης, ένα ακόμα πρόβλημα, υπάρχει στο νεκροταφείο Καμινίων, καθώς εννέα τάφοι πρέπει να μετακινηθούν.
Μια από τις πρώτες κινήσεις που έγιναν με την εκκίνηση της κατασκευαστικής περιόδου (δηλαδή στα τέλη του περασμένου Μαρτίου) ήταν να ξεκινήσει η αποκομιδή των απορριμμάτων που υπάρχουν κατα μήκος του νέου δρόμου. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού Παναγιώτη Παπανικόλα, μέχρι σήμερα έχουν συλλεχθεί 55.000 τόνοι απορριμμάτων, κυρίως γεωργικής προέλευσης σε μήκος 20 χλμ. και η διαδικασία συνεχίζεται.
Να σημειωθεί ότι σε μεγάλο τμήμα του έργου, έχουν γίνει κάποιες βασικές εργασίες εκσκαφών, από την περίοδο 2008-2011. Γι΄αυτά τα έργα που πραγματοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο, επειδή στα χρόνια που ακολούθησαν δεν υπήρξε κάποια μέριμνα ή συντήρηση έχει ξεκινήσει η αποκατάσταση τους.
Αρχαιολογικά θέματα μέχρι σήμερα δεν έχουν προκύψει, ενώ για τις απαλλοτριώσεις υπάρχει ένα τμήμα 10 χλμ. (περίπου στο 35ο χλμ.) στο οποίο δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Από την Ολυμπία Οδό εκτιμάται ότι οι χώροι μπορεί να έχουν αποδοθεί μέχρι το τέλος του 2022.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News