Πλακιωτάκης: «Η Ελλάδα συμμερίζεται πλήρως τους περιβαλλοντικούς στόχους του Κανονισμού “FuelEU Maritime”»

Χρονικό περιθώριο εξαίρεσης δόθηκε από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού “FuelEU Maritime” μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2029, τέθηκε συμφωνία σε ότι αφορά τα ακτοπλοϊκά πλοία.

Πλακιωτάκης

Χρονικό περιθώριο εξαίρεσης δόθηκε από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού “FuelEU Maritime” μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2029, τέθηκε συμφωνία σε ότι αφορά τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους, σύμφωνα με απόφαση που έλαβε το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική απόφαση που αφορά στον ευαίσθητο κλάδο της ελληνικής ακτοπλοΐας, η οποία ελήφθη μετά τις συντονισμένες ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με την Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο κ. Πλακιωτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξαίρεση του κλάδου της ακτοπλοΐας, τονίζοντας ότι «μετά από πολλές και επίπονες προσπάθειες μας, τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζεται ο οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος για τους κατοίκους, παραγωγούς και επισκέπτες στις νησιωτικές μας περιοχές, ενώ παράλληλα παρέχεται ζωτικός χρόνος τόσο για την επαρκή διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων όσο και για την ενεργειακή μετάβαση του ακτοπλοϊκού στόλου».

Στο ίδιο πλαίσιο και κατόπιν ελληνικής παρέμβασης συμπεριλήφθηκε διάταξη με την οποία κατ’ εφαρμογή της θεμελιώδους αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», αναγνωρίζεται η δυνατότητα ανάληψης από τον εμπορικό διαχειριστή (commercial operator) του πλοίου, της υποχρέωσης αποζημίωσης της ναυτιλιακής εταιρείας όταν το πλοίο αποτυγχάνει, κατά τον χρόνο που η ευθύνη αγοράς του καυσίμου ανήκει στον εμπορικό διαχειριστή, να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του Κανονισμού “FuelEU Maritime” ως προς το όριο της ετήσιας έντασης εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Το Συμβούλιο υιοθέτησε, επίσης, γενική προσέγγιση ως προς την τροποποίηση της Οδηγίας 2003/25/ΕΚ με την οποία επιτυγχάνεται, στο μέτρο του δυνατού, η εναρμόνιση της ενωσιακής νομοθεσίας με τα πρόσφατα βελτιωμένα διεθνή πρότυπα ευστάθειας για τα επιβατηγά πλοία σε περίπτωση βλάβης, όπως συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του ΙΜΟ.

Επί των προαναφερόμενων νομοθετικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται η ολοκλήρωση της ενωσιακής διαδικασίας νομοθέτησης.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της συνεδρίασης του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκης επεσήμανε ότι «η Ελλάδα συμμερίζεται πλήρως τους περιβαλλοντικούς στόχους του Κανονισμού “FuelEU Maritime” για τη σταδιακή χρήση καθαρότερων καυσίμων στην ποντοπόρο ναυτιλία και την ακτοπλοΐα.

Το κείμενο γενικής προσέγγισης που συμφωνήθηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ε.Ε., συνέχισε, είναι ισορροπημένο, διατηρεί το υψηλό επίπεδο φιλοδοξίας της αρχικής Πρότασης, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Θεωρώ, υπογράμμισε, ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι επιτυγχάνεται σε ικανοποιητικό βαθμό η ανταπόκριση και αναγνώριση των ιδιαιτεροτήτων των Κρατών Μελών, μέσω της ρεαλιστικής αντιμετώπισης συγκεκριμένων περιπτώσεων, όπου η εφαρμογή του Κανονισμού θα έχει οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο.

Καταλήγοντας θεωρώ επίσης ως εξόχως σημαντικό στοιχείο του κειμένου την αναγνώριση της δυνατότητας θεμελίωσης της ευθύνης συμμόρφωσης με το νέο Κανονισμό του εμπορικού διαχειριστή (“commercial operator”), όταν αυτός επιλέγει το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί και την πορεία του πλοίου, εφαρμόζοντας με τον πλέον αρμόζοντα για το συγκεκριμένο φάκελο τρόπο τη θεμελιώδη αρχή ο «ρυπαίνων πληρώνει».