Ρωσο-Ουκρανική κρίση και Εκκλησία: Αχαιοί ιερείς στην «Π» για τους αμοιβαίους δεσμούς
Τι λένε, για την Ρωσο-Ουκρανική κριση ιερείς από την περιοχή που έχουν σύνδεση και δεσμούς φιλίας και συνεργασίας είτε με την Ουκρανική είτε με τη Ρωσική εκκλησία
Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ξεκίνησε από τη Βοσνία. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ξεκίνησε από την Πολωνία. Και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα στην Ανατολική Ευρώπη, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει έναν Γ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με εστία την Ουκρανία.
Των Κώστα Λαμπρόπουλου. Γιώργου Αναστασόπουλου
Για την ώρα πάντως, ευτυχώς η κρίση στη «Δυτική χώρα» (αυτό σημαίνει η Ουκρανία στα Ρωσικά…) δεν έχει περάσει τη λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει την ειρήνη από τον όλεθρο και πραγματικά ελπίζουμε να διατηρηθούν και στο μέλλον έτσι τα πράγματα.
Η κρίση, όμως, πέρα από γεωπολιτική είναι και βαθιά θρησκευτική, με το Πατριαρχείο της Μόσχας να έχει ήδη κηρύξει τον… πόλεμο στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, με τα πυρά να βάλλουν και το Οικουμενικό Πατριαρχείο που στάθηκε στο πλευρό των Ουκρανών Ορθοδόξων.
Σε παλιότερη επίσκεψη του γράφοντος στο Φανάρι ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης είχε αποκαλύψει στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» τις Ρωσικές πιέσεις που δέχτηκε και εξακολουθεί να δέχεται η Μεγάλη Εκκλησία.
Τι λένε, όμως, για όλα αυτά ιερείς από την περιοχή μας που έχουν σύνδεση και δεσμούς φιλίας και συνεργασίας είτε με την Ουκρανική είτε με τη Ρωσική εκκλησία;
Ο «ΡΩΣΟΣ» π. ΣΥΝΕΣΙΟΣ ΒΙΚΤΩΡΑΤΟΣ
Ο π. Συνέσιος Βικτωράτος είναι εφημέριος στον ιερό ναό της Αγίας Τριάδας στην οδό Φιλελλήνων. Της «Ρωσικής εκκλησίας» όπως την αποκαλούν άπαντες, καθώς υπάγεται μέχρι σήμερα στη Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία και την Αρχιεπισκοπή των Αθηνών. Ο π. Συνέσιος προέρχεται από την ενορία της Αγίας Φωτεινής της Πάτρας, μέσω της οποίας υπηρέτησε στην Αρχιεπισκοπή και στην συνέχεια βρέθηκε να είναι μέλος της αδελφότητας της Μονής Πετράκη. Η Αρχιεπισκοπή τον έστειλε στη Μόσχα για να σπουδάσει την Σλαβονική γλώσσα και, πλέον, είναι εφημέριος στη Ρωσική Εκκλησία της Αθήνας. «Εμείς δεν ασχολούμαστε με τη διαμάχη Ρωσίας και Ουκρανίας. Είμαστε όλοι Ορθόδοξοι, αδέρφια, δεν έχουμε σύνορα στη Θεία Λειτουργία», δήλωσε στην «Π» ο π. Συνέσιος και πρόσθεσε: «Σαν ενορία δεν κοιτάμε κράτη, αλλά ανθρώπους. Και λειτουργούμε με την κοινή εκκλησιαστική Σλαβονική γλώσσα, εξυπηρετώντας τις πνευματικές ανάγκες των ανθρώπων. Για εμάς δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε Ουκρανούς, Γεωργιανούς, Σέρβους, κλπ. Αυτή, άλλωστε, είναι και η κατεύθυνση του Μακαριότατου. Δεν έχουμε ιδιαίτερες προτιμήσεις και προτεραιότητες, όλοι είναι ίσοι απέναντι στον Χριστό και στην Εκκλησία».
«Και οι τελευταίες εντάσεις;», ήταν η ερώτηση που κάναμε στον π. Συνέσιο. «Ναι, σίγουρα παρατηρούμε κι εμείς θέματα που υπάρχουν μεταξύ των πιστών», σχολίασε ο πατρινός ιερέας και πρόσθεσε: «Προσπαθούμε, όμως, με τον τρόπο μας να διατηρούμε ήρεμα τα πνεύματα. Είτε κάνουμε ότι δεν βλέπουμε είτε παρεμβαίνουμε με σωστό τρόπο και προσπαθούμε, όσο αυτό είναι εφικτό βέβαια, να γεφυρώσουμε τα χάσματα που υπάρχουν».
Ο π. Συνέσιος αποκάλυψε ότι η Ρωσική Εκκλησία προχώρησε κι ένα βήμα παραπέρα: «Με απόφαση του Εκκλησιαστικού μας Συμβουλίου, ανοίξαμε τα σύνορα και με τη Μολδαβική και με την Σέρβικη Εκκλησία, καθώς και με άλλες Εκκλησίες της Ανατολής. Για παράδειγμα πρόσφατα γιορτάσαμε την εορτή της Αγίας Νίνας της Γεωργίας, την εορτή του Αγίου Σάββα της Σερβίας, πανηγυρίσαμε την Αγία Παρασκευή με τους Μολδαβούς, κλπ. Καθημερινά προσευχόμαστε για ειρήνη στον κόσμο και για να λυθεί φυσικά το θέμα της Ουκρανίας».
Ο «ΟΥΚΡΑΝΟΣ» π. ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΚΟΣΚΟΡΗΣ
Αυτά από την πλευρά της Ρωσίας. Γιατί υπάρχει και η πλευρά της Ουκρανίας. Με τον πρόεδρο, μάλιστα, του Συνδέσμου Ελληνικής-Σερβικής-Ουκρανικής Φιλίας και Συνεργασίας να είναι ένας Αχαιός ιερέας, ο π. Σωτήριος Κόσκορης, εφημέριος στον ιερό ναό των Τριών Ιεραρχών στην Ποροβίτσα της Ακράτας. «Η όλη διένεξη έχει τις ρίζες της στο παρελθόν», δήλωσε στην «Π» ο π. Σωτήριος.
«Η Ουκρανία ήταν στο παρελθόν αναπόσπαστο μέρος της Ρωσίας. Και η Ρωσία επιμένει έντονα και στο εκκλησιαστικό κομμάτι. Στη Ρωσία, όλους εμάς που είμαστε υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μας αποκαλούν αιρετικούς γιατί δεν συμφωνούν με την Αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας που κήρυξε η Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως. Ας μην κρυβόμαστε όμως, το θέμα είναι και καθαρά γεωπολιτικό. Την Ουκρανία πάντοτε πολλοί την εποφθαλμιούσαν και δεν θέλουν και τώρα να την χάσουν. Συγκεκριμένα, την θέλουν και η Ευρώπη και το ΝΑΤΟ και η Ρωσία. Ολη αυτή η ιστορία που βλέπουμε να είναι σε εξέλιξη, δεν είναι τωρινή. Δημιουργείται λίγο-λίγο, χρόνο με τον χρόνο. Με τους Ουκρανούς αδελφούς με τους οποίους είμαστε σε επαφή, οι απόψεις τους διίστανται. Κάποιοι συμφωνούν ότι η Ρωσική Εκκλησία έχει ρίζες στην χώρα τους, ενώ κάποιοι άλλοι αντίθετα ακολουθούν την Εκκλησία που πολιτεύεται σύμφωνα με το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο. Οι μεν της Ρωσικής πλευράς τηρούν υποκριτική στάση υποβαθμίζοντας το γεγονός της Αυτοκεφαλίας, ενώ από την άλλη πλευρά οι άλλοι το υπερμεγενθύνουν. Εμείς ως Σύνδεσμος προσπαθούμε να βοηθούμε όλους τους ανθρώπους σε θέματα φιλανθρωπίας, αλληλεγγύης και πίστης, προσπαθώντας να υψώνουμε την ελληνική σημαία και το ελληνικό ήθος. Πρόσφατα μιλήσαμε και με τον Μητροπολίτη Κιέβου της Ρωσικής Εκκλησίας, ο οποίος μας άκουσε με προσοχή και μας ευχαρίστησε για την στήριξη».
Περιζήτητοι οι παλαιοημερολογίτες…
Πριν τρεις μέρες εντοπίσαμε και καταγράψαμε στην «Π» την ανησυχία των αρχών ασφαλείας της χώρας μας για «εισπήδηση» (χρησιμοποιούμε αλληγορικά τον εκκλησιαστικό όρο) του Πατριαρχείου της Μόσχας στην Ελληνική Επικράτεια (και στα μέρη μας).
Η αξιόπιστη πληροφορία της «Π» ενισχύεται από χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της έγκυρης «Εστίας», που αναφέρει ακριβώς το ίδιο: Οτι το Πατριαρχείο της Μόσχας έχει λάβει την απόφαση να ανοίξει γραφεία στην Αθήνα και να ιδρύσει Εξαρχία προκειμένου ν’ «αγκαλιάσει» τους ιερούς ναούς και τα μοναστήρια των παλαιοημερολογιτών.
Περαιτέρω, εξηγείται ο λόγος που οι Ρώσοι αποφάσισαν την «εισπήδηση», η οποία, όπως αναφέραμε, έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στο Μέγαρο Μαξίμου και στο Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Πρόκειται, λοιπόν, περί ρωσικών αντιποίνων διότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει καταστεί ναυτική βάση των ΗΠΑ, αλλά και διότι δεν κρύβεται η δυσαρέσκεια τους για την εμπλοκή μας σε εθνικά θέματα άλλων (Ουκρανία κ.λπ.).
Η ίδρυση Εξαρχίας του Πατριαρχείου της Μόσχας στην Αθήνα αποσκοπεί σε άσκηση περαιτέρω επιρροής των χιλιάδων Ρωσόφωνων παλαιοημερολογιτών της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και στην υπόλοιπη χώρα.
Από τις διερευνητικές -με πάσα διακριτικότητα- επαφές των αρχών ασφαλείας με εκπροσώπους ιερών ναών και μοναστηριών παλαιοημερολογιτών, στην Αχαΐα και την Ηλεία, έχει απαντηθεί ότι «κάτι έχουν ακούσει, ώστε να βρεθούν «υπό τη σκέπη» της υπό ίδρυση Εξαρχίας, αλλά τίποτα δεν είναι επίσημο…».
Είναι προφανές ότι τηρείται στάση αναμονής και αντιμετωπίζεται το ζήτημα με επιφυλακτικότητα μέχρις ότου ξεδιπλωθεί πλήρως και υλοποιηθεί το σχέδιο των Ρώσων, που έχει φυσικά τις «ευλογίες» του ίδιου του Πούτιν.
Ας σημειωθεί ότι μόνο στην Πάτρα και πέριξ αυτής λειτουργούν τέσσερις ιεροί ναοί και δυο μοναστήρια παλαιοημερολογιτών.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News