Σχολική χρονιά: Ολα πήγαν άριστα (αν είχες ίντερνετ…)

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση κύλησε άψογα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν αδυναμίες κοινωνικού και πρακτικού χαρακτήρα. Η σχολική χρονιά ολοκληρώθηκε ομαλά κατά τον Ανδρέα Ζέρβα.

Σχολική

Οι 20.000 Αχαιοί μαθητές γυμνασίου και λυκείου και οι 2.600 καθηγητές τους, προήχθησαν με άριστα στο διαγώνισμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, που διενήργησε η Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας οι καθηγητές συμμετείχαν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε ποσοστό 100% ανταποκρίθηκαν με πολύ καλά αποτελέσματα. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των μαθητών αυτή κυμάνθηκε σε ποσοστό 98%.
«Στόχος μας μέσω αυτής της έρευνας που έγινε σε όλα τα γυμνάσια και λύκεια της Αχαΐας, ήταν να δείξουμε πώς λειτούργησε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τι προβλήματα που προέκυψαν, τις δυσκολίες συνάντησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί στην εφαρμογή της» μας εξηγεί ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, Ανδρέας Ζέρβας.
Οι διευθυντές των 119 σχολικών μονάδων (γυμνάσια και λύκεια ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) του νομού μας, απάντησαν στο σχετικό ερωτηματολόγιο κι έτσι αποκτήθηκε μία πραγματική εικόνα για της εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσε ο κ. Ζέρβας, η συμμετοχή των καθηγητών ήταν καθολική. Αντίστοιχα η γενική συμμετοχή των μαθητών ήταν υψηλή με τις απουσίες από την ψηφιακή αίθουσα να μην έχουν ξεπεράσει ανά σχολείο περιστασιακά το 6% . «Από τα στοιχεία που μας δηλώθηκαν και τις συγκρίσεις που κάναμε με άλλες χρονιές που το μάθημα διεξαγόταν διά ζώσης, προκύπτει ότι η συμμετοχή των μαθητών ήταν σε υψηλότερα επίπεδα» αναφέρει ο κ. Ζέρβας κι εξηγεί:
«Αυτό συνέβη διότι ακόμα και οι ασθενείς μαθητές μπορούν να είναι παρόντες στις ψηφιακές αίθουσες παρά την ασθένειά τους. Αντίθετα αυτό δεν μπορεί να συμβεί στο διά ζώσης μάθημα. Κι αυτό παρατηρήθηκε και στα εσπερινά σχολεία. Εργαζόμενοι μαθητές μπορούσαν πιο εύκολα να παρακολουθήσουν τα μαθήματα εξ αποστάσεως».

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Ωστόσο το νέο αυτό αναγκαστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον χαρακτηρίστηκε από διάφορα προβλήματα τα οποία συνοψίζονται στα εξής:
⦁ Ενας αριθμός μαθητών δεν διέθετε τεχνολογικά μέσα.
⦁ Υπήρχαν μαθητές που δεν είχαν καν σύνδεση ίντερνετ στο σπίτι τους.
⦁ Αρκετοί εκπαιδευτικοί και μαθητές δεν είχαν καλή σύνδεση στο δίκτυο.
⦁ Σε οικογένειες που συνδέονταν πλέον των δύο και τριών ατόμων (παιδιά και γονείς που εργάζονταν εξ αποστάσεως) υπήρχε πρόβλημα σύνδεσης με ο δίκτυο. Αυτό το αντιμετώπισαν πολλοί εκπαιδευτικοί που είχαν και παιδιά μαθητές και φοιτητές.
⦁ Αρκετές φορές η ποιότητα του ήχου εμπόδιζε την επικοινωνία.
⦁ Δύσκολη η πρόσβαση των μαθητών Ρομά που την περίοδο αυτή σημείωσαν πολλές απουσίες από το ηλεκτρονικό σχολείο.
⦁ Εισβολή και παρενόχληση των μαθημάτων από τρίτα πρόσωπα.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
⦁ Η έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού καλύφθηκε σε μεγάλο ποσοστό από τη διάθεση τάμπλετ και λάπτοπ από τις σχολικές μονάδες αλλά και από τις δωρεές δήμων ή άλλων φορέων.
⦁ Αρκετοί από τους μαθητές που δεν είχαν σύνδεση ίντερνετ στα σπίτια τους έκαναν μάθημα από τα εργαστήρια πληροφορικής των σχολείων τους.
⦁ Τα προβλήματα ήχου και πρόσβαση στο δίκτυο αντιμετωπίζονταν επί τόπου με τη συνδρομή των καθηγητών πληροφορικής του κάθε σχολείου που ήταν διαθέσιμοι καθ’ όλη τη διάρκεια των μαθημάτων.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Σο ερώτημα εάν οι εκπαιδευτικοί κατέθεσαν βαθμολογίες στο πρώτο τετράμηνο που σχεδόν στο σύνολό του πέρασε μακριά από το φυσικό σχολικό περιβάλλον, οι απαντήσεις που δόθηκαν, στο πλαίσιο της έρευνας, έδειξαν ότι «το 25 – 30 % δεν κατέθεσε βαθμολογία ή κατέθεσε μερικώς και όχι στο σύνολο των μαθητών» μας μεταφέρει ο κ. Ζέρβας κι εξηγεί: «Ως κύρια αιτιολογία είναι ότι δεν κατάφεραν να έχουν αντικειμενική άποψη για την επίδοση των μαθητών. Μάλιστα υπήρξαν και εκπαιδευτικοί που δεν βαθμολόγησαν το σύνολο των μαθητών της τάξης τους γιατί δεν θέλησαν να αδικήσουν μαθητές για τους οποίους δεν κατάφεραν να έχουν ολοκληρωμένη άποψη».
Φυσικά ανάμεσα σε αυτό το ποσοστό των εκπαιδευτικών υπήρχαν και κάποιοι αρνητές της όλης διαδικασίας.

Φέτος δεν είχαμε κανένα κενό εκπαιδευτικού

Εκτός από την πολύμηνη εξ αποστάσεως εκπαίδευση που χαρακτήρισε τη σχολική χρονιά που πέρασε, ο κ. Ζέρβας σημειώνει ότι «φέτος δεν είχαμε εκπαιδευτικά κενά. Κι αυτό οφείλεται στο ότι το Υπουργείο έστειλε 52. 000 αναπληρωτές, τριπλάσιο αριθμό από το 2018. Η Αχαΐα δεν είχε καμία ώρα κενό από τις 6 Οκτωβρίου».
Το διάστημα που οι μαθητές ήταν παρόντες στο φυσικό σχολικό περιβάλλον τα μέτρα προστασίας ήταν αυξημένα, το μάθημα γίνονταν με μάσκα και τις τελευταίες εβδομάδες απαραίτητο για την είσοδό τους στο σχολείο ήταν το αρνητικό σελφ τεστ. «Το κυρίαρχο όλων όμως ήταν η ψυχολογική κούραση των μαθητών μας. Βρέθηκαν να μην ζουν υπό φυσιολογικούς ρυθμούς και να βιώνουν τον εγκλεισμό που είναι πολύ δύσκολος για την ψυχοσύνθεση ενός παιδιού. Γι’ αυτό και δόθηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα μεγάλη βαρύτητα στην ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών όταν επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες» τονίζει οπ κ. Ζέρβας.
Ο ίδιος κάνει αναφορά και στις καταλήψεις, στις οποίες πρωτοστάτησε η Αχαΐα αλλά «και το θέμα αυτό αντιμετωπίστηκε με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οσα σχολεία τελούσαν υπό κατάληψη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μας είχε δώσει εντολή και τα μαθήματα γίνονταν εξ αποστάσεως».
Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ
«Η επιτυχία της εξ αποστάσεως οφείλεται στο ότι οι εκπαιδευτικοί μας προσπάθησαν, υπερβαίνοντας τις δυνάμεις τους και με συμμετοχή 100%, να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα που διαμόρφωσε η πανδημία» σημειώνει ο κ. Ζέρβας επισημαίνοντας ότι:
«Η τηλεκπαίδευση δεν είναι συνιστώμενη από εμάς μορφή εκπαίδευσης. Η διαζώσης εκπαίδευση είναι η προτεινόμενη και είναι αναντικατάστατη . Η τηλεκπαίδευση αποτέλεσε ένα εργαλείο για να υπάρχει στοιχειώδης εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές και να μην αποκοπούν από την εκπαιδευτική διαδικασία. Ηταν ο τρόπος να συμπληρωθούν οι απαιτούμενες εκπαιδευτικές εβδομάδες ώστε σύμφωνα με τους διεθνείς νόμους της εκπαίδευσης, να κατοχυρωθεί η σχολική χρονιά και να μη χαθεί κάτι που θα αποτελούσε δυστύχημα για τους μαθητές μας, τον λαό μας και τη χώρα μας. Η εξ αποστάσεως είναι ένα αναγκαίο εργαλείο για έκτακτες συνθήκες».