Τανάγρα: Πώς έγινε το ατύχημα με το Mirage, οι αερομαχίες της πιλότου με τους Τούρκους
Η συγκεκριμένη πιλότος δεν είναι η μοναδική στα πολεμικά αεροσκάφη, είναι και στα F-16, είναι και στα Φάντομ, έχουμε και στα super Puma και στα μεταφορικά
Η ελληνίδα πιλότος του Mirage 2000-5, χάρη στην ψυχραιμία της, εγκατέλειψε χθες το μεσημέρι το μαχητικό αεροσκάφος στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Τανάγρας, χρησιμοποιώντας το σύστημα εκτίναξης του καθίσματος. Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, αντιπτέραρχος εν αποστρατεία, μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό Action24 για την υπόθεση. «Τελικά πήγαν όλα καλά γιατί πάντα σε ένα ατύχημα αυτό που μετρά περισσότερο είναι η ζωή του πιλότου», είπε αρχικά.
Εγκατάλειψη Μιράζ 2000-5 στην Τανάγρα: «Η πιλότος είχε γίνει φόβος και τρόμος των Τούρκων»
Η εκτίμηση είναι ότι κατά τη διάρκεια της προσγείωσης και στην προσπάθεια της πιλότου να φρενάρει το αεροπλάνο, υπήρξε πρόβλημα στην πέδηση, το φρένο του κύριου τροχού πιθανώς να κόλλησε και να υπήρξε εκτροπή και το αεροπλάνο με μια σχετικά μεγάλη ταχύτητα να βγαίνει εκτός διαδρόμου. Έκανε τη σωστή κίνηση, την προβλεπόμενη να τραβήξει τη χρειρολαβή και να εγκαταλείψει διότι σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν το αεροπλάνο βγει εκτός διαδρόμου, τότε υπάρχει κίνδυνος κάποια σκέλη να σπάσουν, να συρθεί στο έδαφος και να πάρει φωτιά.
Η συγκεκριμένη πιλότος δεν είναι η μοναδική στα πολεμικά αεροσκάφη, είναι και στα F-16, είναι και στα Φάντομ, έχουμε και στα super Puma και στα μεταφορικά. Νομίζω είναι 6 συνολικά στην Πολεμική Αεροπορία ιπτάμενες αυτή τη στιγμή. Η συγκεκριμένη πιλότος είχε λάβει μέρος σε πάρα πολλές αερομαχίες με τουρκικά αεροσκάφη, εγκλώβισε πολλούς Τούρκους εικονικά. Έγινε ο φόβος και ο τρόμος, συμμετείχε σε εθνικές ασκήσεις, άφησε θετικότατες εντυπώσεις για τις ικανότητές της και απέσπασε πολλά συγχαρητήρια. Είναι μια έμπειρη πιλότος.
Αναφερόμενος στο θέμα, ο υποπτέραρχος και ιπτάμενος ε.α, Γιάννης Βαμβάκος, δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό Mega: «Είναι σπάνια περίπτωση και με βάση και την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, μετά το πέρας της εκπαιδευτικής πτήσης που εκτελούσε η συνάδελφος, κατά τη φάση της τροχοδρόμησης μετά την προσγείωση, παρουσιάστηκε ανομοιόμορφη πέδηση στους δύο τροχούς, κάτι που οδηγούσε το αεροσκάφος εκτός διαδρόμου, με συνέπεια η συνάδελφος να πάρει τη δύσκολη απόφαση να εγκαταλείψει το αεροσκάφος το οποίο δεν έχει πάθει σχεδόν τίποτα, είναι επισκευάσιμο, όπως και η συνάδελφος είναι καλά στην υγεία της».
«Το αεροσκάφος, βγαίνοντας από τον διάδρομο, δεν είχε τόσο μεγάλη ταχύτητα ώστε να πάθει μεγάλες δομικές βλάβες. Έχει πάθει κάποιες μικρές ζημιές οι οποίες είναι επισκευάσιμες», είπε ο ίδιος, συμπληρώνοντας:
«Η συντήρηση που γίνεται σε όλα τα αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας είναι υποδειγματική. Δεν υπάρχει σαφής τρόπος να ελέγξεις στον αέρα την ικανότητα των φρένων, ελέγχεις λίγο πριν την προσγείωση αν υπάρχει πίεση αλλά μετά την προσγείωση, κατά τη διάρκεια της επαφής και όσο η ταχύτητα μειώνεται, υπάρχει κάποια ταχύτητα στην οποία ελέγχεις τα φρένα και αρχίζεις να φρενάρεις. (…) Όλες οι αποφάσεις στα αεροσκάφη είναι του πιλότου».
«Θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί διαφορετικά»
Από την πλευρά του, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ανέφερε στο Mega: «Είδαμε στην πράξη κάτι το οποίο δεν βλέπουμε συνήθως, δηλαδή καθίσματα με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα μαχητικά αλλά και εκπαιδευτικά αεροπλάνα υψηλών επιδόσεων, τα οποία ενεργοποιούνται με μηδενική ταχύτητα και σε μηδενικό ύψος».
«Αυτό θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί διαφορετικά. Τα Mirage έχουν προηγούμενα συμβάντα με προβλήματα πέδησης, υπήρξε και φωτιά κάποτε στο παρελθόν. Το να ξεσπάσει μια φωτιά εκεί πέρα, ο μόνος τρόπος για να διαφύγεις, και είναι ακαριαία η απόφαση, είναι να τραβήξεις να φύγει η καλύπτρα, να εκτοξευτεί το κάθισμα, να σε φτάσει σε μερικές δεκάδες μέτρα, να ανοίξει το αλεξίπτωτο και να προσγειωθείς με ασφάλεια. Αυτή είναι η πρόβλεψη που υπάρχει για τη διαφυγή από ένα αεροπλάνο που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Βαμβάκος αναφέρθηκε και στις αεροδιακομιδές: «Οι αεροδιακομιδές, όπως και η έρευνα – διάσωση και η αεροπυρόσβεση, είναι κοινωνικές αποστολές που κάνει η πολεμική αεροπορία και οι ένοπλες δυνάμεις γενικά. Πράγματι, στον χώρο των αεροδιακομιδών υπάρχει μια πολύ μεγάλη ένδεια μέσων, έχουμε λίγα μέσα γενικά. Οι ένοπλες δυνάμεις εκτελούν τις αεροδιακομιδές στο σύνολό τους και τα μέσα που διαθέτουμε είναι δύο αεροσκάφη, δωρεά, και δύο ελικόπτερα, και αυτά δωρεά. Από πληροφόρηση που έχουμε, τα δύο αυτά αεροσκάφη για ενάμιση μήνα περίπου τον Αύγουστο, θα είναι για προγραμματισμένη συντήρηση. Εκεί, το βάρος θα το αναλάβουν τα μέσα του στρατού».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News