«The Crown» spoiler: Τι θα δούμε στη νέα σεζόν

Η πέμπτη σεζόν της επιτυχημένης σειράς του Netflix έρχεται στις 9 Νοεμβρίου και το Παλάτι θα αισθανθεί μάλλον άβολα κατά την προβολή της.

Στην καινούργια σεζόν του Στέμματος βλέπουμε την πριγκίπισσα της Ουαλίας Νταϊάνα να κάθεται στον καναπέ της στο παλάτι του Κένσιγκτον και να βλέπει ένα έκτακτο αφιέρωμα του ITV με τίτλο «Η μοναρχία: Το έθνος αποφασίζει» (The Monarchy: The Nation Decides). «Επιθυμείτε τη μοναρχία;» θέτει ο παρουσιαστής Τρέβορ Μακ Ντόναλντ την ερώτηση στο κοινό, ζητώντας του να τηλεφωνήσει και να πάρει θέση. Η Νταϊάνα σηκώνει το τηλέφωνο και τη βλέπουμε να ψηφίζει «όχι» ξανά και ξανά.

Η πέμπτη σεζόν της επιτυχημένης σειράς του Netflix έρχεται στις 9 Νοεμβρίου, εννέα εβδομάδες μετά τον θάνατο της Αυτής Μεγαλειότητος της βασίλισσας. Ακόμη και αν η σειρά ήταν μια δουλοπρεπής βιογραφία, θα υπήρχαν κατηγορίες για κακό συγχρονισμό, αλλά αυτή η σεζόν είναι έτοιμη να ανάψει περισσότερες φωτιές από ποτέ. Οι Sunday Times είδαν όλα τα επεισόδια σε αποκλειστικότητα. Όπως συνέβη και με τις προηγούμενες σεζόν, το Παλάτι θα αισθανθεί μάλλον άβολα κατά την προβολή της.

Το Στέμμα μπορεί να είναι καθαρή μυθοπλασία, αλλά έχει αντίκτυπο στις απόψεις μας για τη βασιλική οικογένεια. Η νέα σεζόν ξεκινάει από το 1991, με τον καταραμένο «δεύτερο μήνα του μέλιτος» του Καρόλου και της Νταϊάνα στη Μεσόγειο, συνεχίζει με τo annus horribilis [Σ.τ.Μ.: τη χρονιά που σημαδεύτηκε από πληθώρα σκανδάλων] της βασίλισσας και σταματάει πριν από τον θάνατο της Νταϊάνα, το 1997. Δεν λείπει το δράμα δηλαδή.

Τα επεισόδια γράφτηκαν τουλάχιστον έναν χρόνο πριν από τον θάνατο της βασίλισσας και η κινηματογράφησή τους ολοκληρώθηκε εδώ και μήνες. Προοριζόταν να είναι εξαιρετικά αξιοσημείωτη σεζόν, λόγω του νέου καστ, με την Ιμέλντα Στόντον να παίρνει τη σκυτάλη από την Ολίβια Κόλμαν ως βασίλισσα, τον Τζόναθαν Πράις από τον Τομπάιας Μένζις ως Δούκας του Εδιμβούργου, τον Ντόμινικ Γουέστ να διαδέχεται τον Τζος Ο’ Κόνορ στον ρόλο του Καρόλου και την Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι να αντικαθιστά την Έμα Κόριν ως Νταϊάνα.

Αυτό που καταφέρνει αυτή η σειρά είναι να μας υπενθυμίζει πόσο γρήγορα άλλαξε με τα χρόνια η κοινή γνώμη σχετικά με τη βασιλική οικογένεια ως μεμονωμένα άτομα, αλλά και ως θεσμό. Όποια και να είναι η άποψή σας για τη μοναρχία, το Στέμμα θα προκαλέσει πολύ έντονες συζητήσεις. Προσοχή, ακολουθούν spoilers!

Η νέα φίλη του Φιλίππου

Η Νατάσα Μακ Έλχον μπαίνει στο καστ, στον ρόλο της Πενέλοπε Νάτσμπουλ, κόμισσας του Μαουντμπάτεν της Βιρμανίας, στενής φίλης του πρίγκιπα Φιλίππου μέχρι τον θάνατό του. Η Πένι είναι η κόρη του ιδρυτή του Angus Steakhouse [Σ.τ.Μ.: αλυσίδα εστιατορίων από το Αμπερντίν της Σκωτίας] και έγινε μέλος του στενού βασιλικού περιβάλλοντος μέσω του συζύγου της, Νόρτον Νάτσμπουλ, που ήταν το βαφτιστήρι του Φιλίππου, μία τάξη μεγαλύτερος στο σχολείο Γκορντονστόουν, όπου φοιτούσαν και οι δύο.

Η Πένι ήταν 26 χρόνων όταν γνώρισε τον 58χρονο τότε Φίλιππο και τους βλέπουμε να γίνονται στενοί φίλοι, χάρη στην κοινή τους αγάπη για τις αρματοδρομίες. Όταν η πεντάχρονη κόρη της Πένι, η Λεονόρα, πέθανε από καρκίνο του ήπατος, το 1991, ο Φίλιππος στάθηκε στο πλευρό της.
Η φιλία τους κράτησε. Η Πένι, στα 69 της πια, ήταν το μοναδικό άτομο εκτός βασιλικής οικογένειας που παρέστη στην κηδεία του Φιλίππου στο κάστρο του Ουίνδσορ, που τελέστηκε σε στενό κύκλο εξαιτίας των μέτρων προστασίας από την Covid-19. Στο Στέμμα εξετάζεται το ενδεχόμενο η Πένι και ο Δούκας να ήταν κάτι παραπάνω από κοντινοί φίλοι.

Σύμφωνα με τη σειρά, την περίοδο που ο Φίλιππος συναντά την Πένι, αισθάνεται άχρηστος και επιθυμεί να ασχοληθεί με ενδιαφέροντα εκτός του βασιλικού περιβάλλοντος. Στο Στέμμα, η Πένι, μια νεαρή, σικάτη κόμισσα από την επαρχία, γίνεται η έμπιστη φίλη του Φιλίππου. Τους βλέπουμε μόνους να συζητούν πως εκείνος και η βασίλισσα «έχουν τραβήξει διαφορετικούς δρόμους μεγαλώνοντας». Όταν οδηγούν μαζί, ο ένας αγγίζει το χέρι του άλλου –η κάμερα ζουμάρει και επικεντρώνεται στο άγγιγμα– και της δίνει τον προσωπικό του αριθμό τηλεφώνου. Στο τέλος του επεισοδίου η βασίλισσα τον ρωτάει αν νομίζει πως είναι καλό για ένα αντρόγυνο να κρατάει μυστικά ο ένας από τον άλλο, υποδηλώνοντας ότι γνωρίζει πως κάτι δεν πάει καλά. Το Στέμμα ειδικεύεται σε τέτοιες ιστορίες: η δεύτερη σεζόν δραματοποίησε αρκετές φήμες για την απιστία του δούκα, όπως στην περίπτωση της Ρωσίδας μπαλαρίνας Γκαλίνα Ουλάνοβα, και η καινούργια σεζόν αναμένεται να εντείνει τις εικασίες για τον Φίλιππο.

Σε μια συζήτηση της Ελισάβετ και του Φιλίππου στην κρεβατοκάμαρα, ο δούκας και η βασίλισσα αναφέρονται στην ομορφιά της Πένι. Εκείνος λέει στη σύζυγό του πως παράτησε την αυτονομία και την καριέρα του για να την παντρευτεί και επισημαίνει πως έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα και πάθη. Η βασίλισσα του ανταπαντά γρήγορα και απότομα πως η συντροφιά που έχει επιλέξει είναι η σύζυγος του βαφτισιμιού του, η οποία έχει τα μισά του χρόνια. «Είμαστε φίλοι, Λίλιμπετ», λέει ο δούκας. «Δεν είναι το είδος της συντροφιάς που νομίζεις. Αυτό θα με έκανε ακόμα πιο μοναχικό».

Ωστόσο, η Βασίλισσα αισθάνεται άβολα. Σε μια σκηνή η Πένι καλείται στους στάβλους του κάστρου του Ουίνδσορ για ένα ξεκαθάρισμα. Με προτροπή του δούκα, η βασίλισσα έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η Πένι πρέπει να μπει στη βασιλική οικογένεια και όχι να απωθηθεί. «Αν οι άνθρωποι δουν τον Δούκα του Εδιμβούργου να τριγυρνάει με μια όμορφη και νεαρή συντροφιά, θα ήταν εκνευριστικό αν ένιωθαν ελεύθεροι να βγάλουν λάθος συμπεράσματα», λέει στην Πένι. «Επομένως, αυτά τα Χριστούγεννα γιατί δεν έρχεσαι με το αυτοκίνητο μαζί μου στην εκκλησία στο Σάντριγκχαμ;»

Ήταν η βασίλισσα κακή μητέρα;

Το 1992 ο Κάρολος πήγε στο κάστρο του Ουίνδσορ για να πείσει τη μητέρα του ότι εκείνος και η Νταϊάνα πρέπει να χωρίσουν επίσημα. Ήταν το annus horribilis της βασίλισσας: τρία από τα τέσσερα παιδιά της είχαν προβλήματα με τον γάμο τους, με την παράνομη σχέση της Δούκισσας του Γιορκ με τον οικονομικό σύμβουλό της να αποκαλύπτεται στις εφημερίδες, με τη φωτογραφία του Τζον Μπράιαν να γλείφει τα δάχτυλα των ποδιών της Σάρα Φέργκιουσον. Στο Στέμμα, αυτό το γεγονός προκαλεί μια έντονη συζήτηση ανάμεσα στον Κάρολο και στη βασίλισσα. «Έκανα ό,τι μου ζήτησες, μαμά», λέει. «Προσπάθησα να κάνω ό,τι περνούσε απ’ το χέρι μου για έντεκα χρόνια. Αλλά έρχεται ένα σημείο…»

Αυτό οδηγεί σε μια ευρύτερη συζήτηση για τις συζυγικές δυσκολίες των παιδιών της βασίλισσας και τον συνολικό ρόλο της βασιλικής οικογένειας ως παραδείγματος ηθικής για το έθνος. Σε μια στιγμή αγανάκτησης ο Κάρολος λέει ότι, «αν ήμασταν μια κανονική οικογένεια και η Πρόνοια ερχόταν για επιθεώρηση, θα μας έπαιρναν και εσένα θα σε πετούσαν στη φυλακή».

Αργότερα η βασίλισσα συνομιλεί με τον αρχιεπίσκοπο του Καντέρμπερι, Τζορτζ Κάρεϊ, και παραδέχεται πως αυτό το σερί χωρισμών «αρχίζει να μοιάζει σαν γονεϊκή αποτυχία του πιο φρικτού είδους». Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες ιδιωτικές συζητήσεις, δεν υπάρχει καμία επίσημη καταγραφή αυτών των διαλόγων. Το 1994, όμως, στην εγκεκριμένη από τον ίδιο βιογραφία του, ο Κάρολος όντως περιέγραψε τον εαυτό του ως «συναισθηματικά αποξενωμένο» από τους γονείς του και ότι λαχταρούσε τη «στοργή και την εκτίμηση» από αυτούς που «δεν μπορούσαν ή δεν ήθελαν» να τις προσφέρουν.

 

Tampongate

Στη σειρά παρουσιάζεται το τηλεφώνημα του Καρόλου στην Καμίλα το 1989, που ηχογραφήθηκε και πωλήθηκε στον Τύπο από έναν ερασιτέχνη ασυρματιστή και, παρόλο που η κασέτα έχει κάνει τον γύρο του TikTok από τότε που ο Κάρολος ενθρονίστηκε, ο νέος μονάρχης είναι απίθανο να ευχαριστήσει το Netflix που την επαναφέρει στην επιφάνεια.

Στην κασέτα, η απομαγνητοφώνηση της οποίας δημοσιεύτηκε από τη Sunday People το 1993, o Κάρολος λέει στην Καμίλα ότι «θέλω να ζήσω μέσα στο παντελόνι σου» και γι’ αυτό θα ήθελε να επιστρέψει σε μια άλλη ζωή ως ταμπόν. Ωστόσο, το επεισόδιο του tampongate είναι μέρος μιας πιο μετρημένης αξιολόγησης του χαρακτήρα του Καρόλου –το τηλεφώνημα αποδίδεται ως μέρος μιας συγκινητικής, ιδιωτικής στιγμής, όταν, στη διάρκεια ενός κυνηγετικού Σαββατοκύριακου, ο Κάρολος τηλεφωνεί στο σπίτι της Καμίλα για να της πει πόσο πολύ του λείπει. Οι δυο τους χρησιμοποιούν όλο και πιο τολμηρές προτάσεις για να περιγράψουν με ακρίβεια το τι θα έκαναν αν ήταν μαζί, αλλά στο σύνολό της είναι μια σκηνή γνήσιας στοργής και όχι χυδαιότητας. Το ίδιο επεισόδιο προσπαθεί πολύ σκληρά να απεικονίσει τον Κάρολο ως εκσυγχρονιστή και πρότυπο για τη νεολαία μέσα από τη δημιουργία του Prince’s Trust (Σ.τ.Μ.: φιλανθρωπικό ίδρυμα για νέους ηλικίας 11-30 που παλεύουν με την αστεγία, τις ψυχικές ασθένειες και την κοινωνική ενσωμάτωση). Ακόμη, δείχνει την απόπειρά του να χορέψει breakdance σε εκδήλωση του Prince’s Trust το 1985, όταν τον προσκαλούν στην πίστα. Αυτό ίσως να είναι πιο ντροπιαστικό από το tampongate (σας προτείνουμε να το δείτε, είναι διαθέσιμο στο YouTube). Ο νέος βασιλιάς το προσπαθεί, αλλά στερείται ρυθμού.

Ήθελε ο Κάρολος να «ξεφορτωθεί» τη μαμά;

Για χρόνια, η λαχτάρα του Καρόλου για τον θρόνο ήταν ένα αιώνιο ανέκδοτο για το σατιρικό περιοδικό Private Eye, αλλά το Στέμμα λέει κατηγορηματικά ότι ήταν πράγματι ένας απογοητευμένος βασιλιάς σε αναμονή. Ο Κάρολος εμφανίζεται να καλεί τον Τζον Μέιτζορ (Σ.τ.Μ.: πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1990 ως το 1997) στο Χαϊγκρόουβ (Σ.τ.Μ.: η κατοικία του Καρόλου και της Νταϊάνα, όσο ήταν παντρεμένοι) για μια μυστική συνάντηση και να προσπαθεί να τον πείσει να αντικαταστήσει τη μητέρα του. «Τι είναι αυτό που κάνει το κόμμα των Συντηρητικών επιτυχημένο; Το ένστικτό του για ανανέωση και η προθυμία του να ανοίξει τον δρόμο για κάποιον νεότερο. Για σχεδόν 60 χρόνια, ο προ-προπάππους μου Εδουάρδος Ζ΄ περίμενε στα μετόπισθεν. Επιθυμούσε να του δοθούν ευθύνες, αλλά η μητέρα του αρνιόταν. Και όμως, όταν ήρθε η ώρα του, απέδειξε ότι όσοι τον αμφισβητούσαν έκαναν λάθος και η βασιλεία του ήταν θρίαμβος», λέει στον Μέιτζορ. Ο Κάρολος του ζητάει, όταν επισκεφθεί το Μπαλμόραλ, να κρίνει μόνος του «κατά πόσο ο θεσμός είναι σε ασφαλή χέρια».

Αυτό που τον θυμώνει περισσότερο από όλα είναι η αντιμετώπιση της Νταϊάνα και τα σχόλιά της στη συνέντευξη με τον Μπασίρ, ότι δηλαδή ήταν «ακατάλληλος για βασιλιάς». «Η προσδοκία, η αναμονή – κοίτα πόσο δυστυχισμένο σε έχει κάνει», του λέει πίνοντας τσάι στο παλάτι του Κένσιγκντον. «Δεν είναι η αναμονή που με εξουθένωσε», της απαντά. «Είναι τα χρόνια που ξόδεψα σαπίζοντας σε έναν γάμο με κάποια που προσπαθεί να με καταστρέψει».

Βαλς με τον Μπασίρ

Την αποκαλυπτική συνέντευξη της Νταϊάνα το 1995, στην οποία είπε πως υπάρχουν τρεις άνθρωποι στον γάμο της, παρακολούθησαν σχεδόν 23 εκατομμύρια τηλεθεατές, το 39,3% του τότε πληθυσμού. Δεν έγινε αναπαράστασή της στη σειρά –παρόλο που το BBC είπε πως δεν θα την προβάλει ποτέ ξανά, μπορείτε να τη βρείτε στο διαδίκτυο–, αλλά το Netflix και ο δημιουργός Πίτερ Μόργκαν είναι σαφείς για το ποιος ευθύνεται για τη μη επαναπροβολή της. Ο Μάρτιν Μπασίρ απεικονίζεται να δείχνει πλαστά έγγραφα και να λέει ψέματα στον αδερφό της, κόμη Σπένσερ. Μοιάζει ειρωνικό, γνωρίζοντας όσα ακολούθησαν, αλλά ο Μπασίρ διαβεβαιώνει την Νταϊάνα ότι θα ήταν καλό να δώσει συνέντευξη στον ίδιο και όχι, π.χ., στην Όπρα Γουίνφρι, επειδή θα ήταν «υπό την προστασία του κορυφαίου και πιο έντιμου brand name του πλανήτη, του BBC».

Η Νταϊάνα και το παρακράτος

Παρακολουθούσε η MΙ5 την Νταϊάνα; Το Στέμμα λέει αδιαμφισβήτητα ναι. Υπάρχουν πολλές σκηνές της Νταϊάνα όπου περιφέρεται στο άδειο παλάτι του Κένσιγκτον, τηλεφωνώντας σε φίλους και βοηθούς της. Συχνά οι κλήσεις τελειώνουν με την ίδια να ακούει περίεργoυς ήχους και να ουρλιάζει σε όποιον μπορεί να παρακολουθεί την τηλεφωνική της γραμμή. Σε ένα περιστατικό τα φρένα της φαίνονται να έχουν κοπεί, με αποτέλεσμα ένα παρ’ ολίγον επικίνδυνο ατύχημα. Ο υπαινιγμός στο Στέμμα είναι ότι ο μπάτλερ της Νταϊάνα, Πολ Μπάρελ, χρησιμοποιούσε «σκοτεινές δυνάμεις» και πως το Παλάτι βρισκόταν πίσω από ό,τι έκανε. Η Νταϊάνα της Ντεμπίκι είναι εξαιρετική, καθώς απεικονίζεται ως χαμένη, απομονωμένη και παρανοϊκή.

Φαγιέντ, Ντόντι, Νταϊάνα

Ένα ολόκληρο επεισόδιο αφιερώνεται στον Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ (Σαλίμ Ντο), στον γιο του, Ντόντι (Χαλίντ Αμπντάλα), και στην εμμονή τους με τη βασιλική οικογένεια. Και οι δύο ηθοποιοί, ειδικά ο Ντο, είναι εκπληκτικοί. Για τον Φαγιέντ, η βασιλική οικογένεια ήταν το χρυσό εισιτήριο για την είσοδο και την αποδοχή στην υψηλή κοινωνία της Βρετανίας. Αυτό που υπονοείται είναι ότι, αποκρούοντας τις απόπειρες του Φαγιέντ να αγοράσει ένα εισιτήριο για τους βασιλικούς κύκλους (έγινε χορηγός σε μια δοκιμή αλόγων που νόμιζε ότι θα τον έκανε να καθίσει δίπλα στη βασίλισσα, αγόρασε και ανακαίνισε τη γαλλική βίλα του Έντουαρντ και της Ουόλις Σίμπσον και την επέστρεψε στη βασιλική οικογένεια), η μοναρχία ώθησε την Νταϊάνα προς την οικογένεια ενός ξένου.

Το «Μπριτάνια» για τα σίδερα

Το πρώτο επεισόδιο χρησιμοποιεί το βασιλικό γιοτ «Μπριτάνια» ως μεταφορά για τη βασίλισσα – «μια πλωτή έκφραση του εαυτού μου» περιγράφει αυτό που επίσης αποκαλεί το αγαπημένο της σπίτι (περισσότερο και από το Μπαλμόραλ). Το πρόβλημα είναι ότι οι υπόλοιποι, ο Κάρολος, ο Φίλιππος και ο βρετανικός λαός, θεωρούν τη «βάρκα» ξεπερασμένη. «Προφανώς και έχει φάει τα ψωμιά της». Χρειάζεται να δαπανηθούν εκατομμύρια λίρες των φορολογουμένων για να διατηρηθεί το πλοίο στην επιφάνεια της θάλασσας ή πρέπει να πάει για απόσυρση; Εντοπίστε τη μεταφορά: η συνάφεια με τη μοναρχία είναι εμφανής. Οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν καθώς μια δημοσκόπηση των Times της Κυριακής αποκαλύπτει ότι ο λαός θα ήθελε τη βασίλισσα να αντικατασταθεί από τον πρίγκιπα Κάρολο.

Πηγή: kathimerini.gr