Τρένο: Υπόγειο εν μέρει ή τίποτα; – «Άνοιξε χαρτιά» ο Καραμανλής υπό την πίεση Αλεξοπούλου
Η υπόγεια διέλευση του τρένου θα ξεκινά πριν από την οδό Κανελλοπούλου και θα φτάνει ως την Ακτή Δυμαίων της Πάτρας
Την έναρξη των εργασιών κατασκευής της υπογειοποιημένης σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα, μέχρι το τέλος του 2023 με αρχές του 2024, εξήγγειλε χθες από τη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Αχαΐας της ΝΔ, Χριστίνας Αλεξοπούλου.
Επεσήμανε ότι στο παρελθόν είχαν προταθεί λύσεις «εκτός κάθε λογικής», για την υπογειοποίηση, διότι απλούστατα «δεν μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν και επομένως δεν θα κατασκευαζόταν το έργο ποτέ», προσθέτοντας: «Εμείς καθίσαμε και μελετήσαμε τη διαδικασία, με μεγάλη προσοχή και διαπιστώσαμε ότι μπορεί να υπάρξει μερική υπογειοποίηση 5,2 χλμ., με τη μέθοδο cut & cover. Δηλαδή, πρακτικά, υπογειοποίηση στο σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας», διευκρινίζοντας πως αν και χρησιμοποιείται ο όρος «μερική υπογειοποίηση» αυτή αφορά στην ουσία το μεγαλύτερο κομμάτι της νέας γραμμής του τρένου.
«Το να υπόσχεται κανείς την πλήρη υπογειοποίηση, είναι σαν να μη θέλει να γίνει το έργο», σχολίασε ο υπουργός, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Καλύτερα να κάνεις αυτό που μπορείς, ακόμα κι αν δεν είναι το τέλειο. Γιατί πολλές φορές στην Ελλάδα ορισμένοι ισχυρίζονται πως επιδιώκουν την τελειότητα, ως δικαιολογία για να μην κάνουν τίποτα. Κι αυτό συνέβαινε όλα αυτά τα χρόνια», αναφέροντας τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ειδικότερα ο Κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η υπογειοποίηση θα ξεκινά, πριν από την οδό Κανελλοπούλου και θα φτάνει ως την Ακτή Δυμαίων, ενώ άλλα 1,7 χλμ. περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Δηλαδή συνολικά θα υπογειοποιηθούν σχεδόν 7 χλμ. της γραμμής, ενώ τα επιφανειακά τμήματα θα αθροίζουν περί τα 3,8 χλμ.
Το πλέον αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος ανέφερε, επίσης, ότι θα διατηρηθούν οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και 1 επιπλέον στο νέο λιμάνι. Τόνισε, ακόμη, ότι ο νέος σχεδιασμός πληρεί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας, καθώς καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις.
Ιδού πως περιέγραψε ο ίδιος το κυβερνητικό σχέδιο:
1ον Εκπονούμε έργο ρεαλιστικό, με χρηματοδότηση από την ΕΕ.
2ον Απελευθερώνουμε το κέντρο, δεν κόβει την πόλη στα δύο, και αποδίδουμε την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς.
3ον Ανοίγουμε – όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί – την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα.
4ον Πετύχαμε και με περιβαλλοντικούς όρους τη βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης.
5ον Διατηρούμε σε λειτουργία τον Προαστιακό.
6ον Ελαχιστοποιούμε την οπτική και ηχητική όχληση.
7ον Ενισχύουμε την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».
Έναρξη εργασιών μέχρι τις αρχές του 2024
Ο υπουργός Υποσμών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανέφερε ότι η δημοπράτηση του έργου -με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου- έχει οδηγήσει σε συμμετοχή 3 σχημάτων και έχει σχεδόν ολοκληρωθεί με την επιλογή της βέλτιστης λύσης.
Στόχος είναι μέσα στο 2023 να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να γίνει η ανάθεση της σύμβασης μέχρι το καλοκαίρι και η έναρξη των εργασιών κατασκευής το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου ή στις αρχές του 2024. Η δε χρηματοδότηση έχει ξεκινήσει με πόρους της περιόδου 2014 – 20 και προγραμματίζεται να συνεχιστεί με την ένταξή του έργου στον ευρωπαϊκό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (SEF 2). Τέλος, τόνισε ότι, ακόμα και ο πιο δύσπιστος, βλέπει ότι τα τελευταία 3,5 χρόνια έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια και έργα, που είχαν βαλτώσει, έχουν μπει σε σειρά.
Ανοικτά όλα τα σενάρια
Xθες στη Βουλή, η απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή για τη χρηματοδότηση του έργου, ήταν λιτή και αφορούσε στον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility), αφού τον Ιούλιο το αρχικό αίτημα της ΕΡΓΟΣΕ για το πρώτο τμήμα μεταξύ Ρίου-Αγίου Διονυσίου, με 198 εκατ. ευρώ, απορρίφθηκε και αποδόθηκε στην Κομισιόν και τη δαπανηρή λύση της πλήρους υπογειοποίησης.
Από τότε αναμένεται η εκ νέου υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης, στον ίδιο μηχανισμό, όπως διαβεβαίωσε και πάλι χθες ο κ. Καραμανλής, ωστόσο στην ΕΡΓΟΣΕ και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καταστρώνονται εναλλακτικά σχέδια.Το τελευταίο διάστημα βρίσκονται στο τραπέζι κι άλλες σκέψεις, όπως τμήμα του έργου να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, ενώ εξετάζονται και «έκτακτες» λύσεις με εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, χωρίς όμως να έχουν επιβεβαιωθεί από επίσημες πηγές.
Χριστίνα Αλεξοπούλου: «Η τοπική κοινωνία επιθυμεί το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα»
Η επίκαιρη ερώτηση, όπως είπε η βουλευτής Αχαΐας ΝΔ, Χριστίνα Αλεξοπούλου, έγινε γιατί η τοπική κοινωνία επιθυμεί το βέλτιστο δυνατό και για τον λόγο αυτό, ζήτησε διευκρινίσεις για τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και για το χρονοδιάγραμμα, όπως και για το χρηματοδοτικό πλαίσιο του έργου.
Σημείωσε ότι «οι πολίτες της Αχαΐας για δεκαετίες άκουγαν πολλές υποσχέσεις για έργα που θα άλλαζαν την καθημερινότητά τους και την τοπική οικονομία. Δυστυχώς όμως, τα προηγούμενα χρόνια, ελάχιστες υλοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα η Πάτρα και η Αχαΐα να είναι ακόμα στο περιθώριο. Αυτό άλλαξε με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και επί θητείας Καραμανλή στο υπουργείο», φέρνοντας ως παράδειγμα τη μεγαλύτερη απαίτηση της περιοχής, τον αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου που ξεκίνησε και από μακέτες που βλέπαμε παλαιότερα, βλέπουμε σήμερα εργοτάξια να προηγούνται πολύ του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Υπενθύμισε ότι ο πρωθυπουργός, στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Πάτρα, δεσμεύθηκε για 80 έργα που θα υπερβαίνουν τα 3,7 δισ. ευρώ, με στόχο την αξιοποίηση των μεγάλων πλεονεκτημάτων και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Με το πέρας αυτών των έργων, το τοπικό ΑΕΠ θα έχει αυξηθεί κατά 7,6 δισ. ευρώ, με νέες θέσεις εργασίας και καλύτερες αμοιβές και με νέα ώθηση στην τοπική οικονομία, όπως σημείωσε η κ. Αλεξοπούλου.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News