Ταρτούφος από τον “Ρεφενέ”: Γεμάτος σκηνικός χρόνος, συνεχής ροή, αντιπροσωπευτικά για την εποχή κοστούμια και σκηνικά

Η Σοφία Μορώνη,  Θεατρολόγος- Φιλόλογος γράφει για την τελευταία παραγωγή του “Ρεφενέ”

Ταρτούφος

Ο Μολιέρος είναι ο μεγαλύτερος κωμικός δραματουργός της Γαλλίας και κατά πάσα πιθανότητα-με εξαίρεση τον Αριστοφάνη-, ο μεγαλύτερος του Ευρωπαϊκού θεάτρου, κατά την Φυλλίς Χάρτνολ. Οι «τύποι» της Commedia dell’ arte και της ιταλικής κωμωδίας που τους γνώριζε πολύ καλά, γιατί τους είχε παίξει μέσα απ’ τις αυτοσχέδιες φάρσες, διαμορφώνονται μέσα στα έργα του σε «χαρακτήρες» που είναι και σύγχρονοί του και Γάλλοι. Έγραψε δηλ. την Γαλλική Εθνική κωμωδία που την εξύψωσε στα επίπεδα της Γαλλικής τραγωδίας του Κορνέιγ και του Ρασίν . Δεν είναι τυχαίο ότι μετά τον θάνατό του, με τη βοήθεια και του Λουδοβίκου ΙΔ’, σχηματίστηκε το εθνικό θέατρο της Γαλλίας, η Kομεντί Φρανσαίζ. Ο Μολιέρος παρουσιάζει τα ανθρώπινα ελαττώματα, γελοία μεν, κωμικά, αλλά ανθρώπινα.

Και με τη γελοιοποίηση, η κωμωδία γίνεται διορθωτικό μέσο της κοινωνίας. Εδώ σατιρίζεται η υποκρισία και δη, του ανώτερου κλήρου, η εγκληματική αφέλεια και η θέση της γυναίκας.

Κλασικό ανέβασμα, όπου ο ταχύς αστείος διάλογος μετατρέπεται σε γρήγορη ανταλλαγή απόψεων με φιλοσοφικές διαστάσεις. Από τη σκηνοθεσία του Γιάννη Γεωργακάκη αναδείχτηκε ότι το έργο είναι ένα δραματουργικό δημιούργημα. Θεωρούμε ότι τόσο ο σκηνοθέτης όσο και ο θίασος του ιστορικού ερασιτεχνικού σχήματος Ρεφενέ βρίσκονται στην πιο ώριμή τους ώρα.

Γεμάτος σκηνικός χρόνος, συνεχής ροή, αντιπροσωπευτικά για την εποχή κοστούμια και σκηνικά, ωραίες ερμηνείες και πάνω απ’ όλα δουλεμένες και «προστατευμένες» υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση , ώστε καθένας ν’ αποδώσει τα μέγιστα κατά τις δυνατότητές του και η παράσταση να παρουσιάζει, εν πολλοίς, υφολογική ενότητα. Περνάς ωραία και βλέπεις σοβαρή δουλειά στο πλαίσιο βέβαια του ερασιτεχνικού θεάτρου.

Να επαινέσουμε, λοιπόν, τον πανούργο Ταρτούφο του Θ. Σίδερη και τον εύπιστο αφελή Οργκόν του Λ. Σπετσιέρη, την πιπεράτη και μπριόζα Ντορίν της Ει. Γαλιατσάτου και τη χαριτωμένη και έξυπνη Ελμίρα της Χρ. Μελλά. Φιλότιμες και αξιέπαινες οι προσπάθειες των Σκιαδαρέση Α. (Κλεάντ), Φλογερά Γ. (Βαλέριος), Καλυβιώτη Χρ. (Μαριάν), Κουτρούκη Λ. (κ. Περνέλ), Γαλανάκη Β.(Νταμίς). Αγγελακοπούλου Ρ., Αγγελοπούλου Ελ., Γιαλυψός Φ., Μπεσσαράμπη Ν., Παναγόπουλος Α. στους μικρούς ρόλους.