Ο Καζάκος, η Πάτρα και το έργο του – Θλίψη για την απώλεια του μεγάλου ηθοποιού και σκηνοθέτη

Ο Κώστας Καζάκος, που πέθανε την Τρίτη 13.09.2022 σε ηλικία 87 ετών, συνδέθηκε ιδιαίτερα με την Πάτρα το καλοκαίρι του 2015, οπότε και είχε αναλάβει καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Καζάκος

Στις χρυσές Δέλτους του ελληνικού θεάτρου πέρασε από χθες ο Κώστας Καζάκος, ο οποίος ξεχώρισε στο σανίδι και στη μεγάλη οθόνη όχι μόνο σαν ηθοποιός, αλλά και σαν σκηνοθέτης.

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης έφυγε σε ηλικία 87 ετών, αφού το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στον «Ευαγγελισμό» της Αθήνας, αντιμετωπίζοντας σοβαρό αναπνευστικό πρόβλημα. Η υγεία του ήταν ήδη επιβαρυμένη, αφού στο παρελθόν είχε νοσήσει με κορονοϊό. Για τον λόγο αυτό, είχε αποχωρήσει αιφνιδιαστικά τον περασμένο Απρίλιο από την παράσταση «Ματωμένα Χώματα», όπου ήταν αφηγητής, αντικαθιστάμενος από τον Νικήτα Τσακίρογλου.

Ο Καζάκος συνδέθηκε ιδιαίτερα με την Πάτρα το καλοκαίρι του 2015, οπότε και είχε αναλάβει καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, δίνοντας κατά τη θητεία του έμφαση στο κλασικό ρεπερτόριο, στη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση και στις εκπαιδευτικές δράσεις, αλλά προσφέροντας και εφαλτήριο στις τοπικές καλλιτεχνικές δυνάμεις.

Καζάκος

Η ιστορική παράσταση “Το μεγάλο μας τσίρκο” του Ιάκωβου Καμπανέλλη, με την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο, το Φεβρουάριο του 1975 στο “Πάνθεον” της Πάτρας

Μεγαλύτερη παρακαταθήκη που άφησε, ήταν το «Αρμα Θέσπιδος», ένα θεατρικό σχήμα το οποίο δημιουργήθηκε από τον ίδιο, με στόχο να φέρει το καλό θέατρο κοντά στους πολίτες των περιοχών που βρίσκονται μακριά από τις θεατρικές σκηνές και δεν έχουν πολλές ευκαιρίες να απολαύσουν μία ποιοτική θεατρική παράσταση.

Κώστας Καζάκος: Τα χρόνια στην Πάτρα ήταν δημιουργικά – Τι είχε πει στο pelop.gr ο αγαπημένος ηθοποιός και σκηνοθέτης ΦΩΤΟ
Η ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΠΕΘΕ

Ωστόσο, τον Αύγουστο του 2017, μετά από δύο μόλις χρόνια θητείας, ο Κώστας Καζάκος αποχωρούσε αιφνιδιαστικά από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, έχοντας δεχθεί διάφορα πυρά και κριτική από μέρος της αντιπολίτευσης, μέλη του ΔΣ της τοπικής μας αυλαίας και αρκετούς θεατρόφιλους, με αιτιάσεις για το κόστος των παραγωγών, την αμοιβή του και τις καλλιτεχνικές επιλογές του.

Καζάκος

Ο ίδιος τότε, φεύγοντας, είχε απαντήσει ότι του καταλογίσθηκαν ανυπόστατα πράγματα στα όρια της συκοφαντικής δυσφήμησης, τα οποία είχαν ξεκάθαρο πολιτικό υπόβαθρο. Μάλιστα κατά την αποχαιρετιστήρια συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει, δεν δίστασε να δώσει στη δημοσιότητα τα στοιχεία των αμοιβών του, ενώ αιτιολογώντας την αποχώρησή του, είχε εξηγήσει ότι ελήφθη μετά από ώριμη σκέψη, καθώς είχε ζυγίσει τα δεδομένα και θεώρησε καλύτερο να μην συνεχίσει, χωρίς ωστόσο να έρθει σε ρήξη με τον Δήμο Πατρέων ή τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ.

Σε εκείνη την τελευταία του συνέντευξη, είχε εξυμνήσει το γηγενές καλλιτεχνικό δυναμικό της πόλης, αναφέροντας:

«Η Πάτρα είναι μία πόλη που έχει πλούσιο καλλιτεχνικό δυναμικό και μπορεί να προσφέρει ρόλους με αξιέπαινα αποτελέσματα, χωρίς να χρειάζεται ονόματα και γνωστούς ηθοποιούς για να τα πετύχει. Είμαι συναισθηματικά δεμένος με την Πάτρα και όποτε χρειαστεί η γνώμη μου θα την δώσω. Στόχος μου κατά τη θητεία μου, ήταν ο αποκλεισμένος και περιθωριοποιημένος, από την κοινωνική ζωή λαός, να έρθει σε επαφή με την τέχνη και τον πολιτισμό».

Π. ΒΑΗΣ: «Είχε όραμα την προσφορά στον άνθρωπο»

Ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Πέτρος Βάης, δήλωσε στην «Π», για τον θάνατο του μεγάλου ηθοποιού:

«O Κώστας Καζάκος ως καλλιτεχνικός διευθυντής, ήταν έτσι όπως αρμόζει σε έναν γνήσιο θεατράνθρωπο, που είχε όραμα και στόχο για το θέατρο που ήταν η προσφορά στον άνθρωπο, η καλλιέργειά του, που θα του δίνει αισιοδοξία, δύναμη και γνώση για να γνωρίζει τον κόσμο και να συμβάλλει ώστε να γίνε πιο καλός και δίκαιος. Κάθε συνεργασία μαζί του ήταν σεμινάριο, πλούτος πνευματικός.

Η παρουσία του Κώστα Καζάκου, για δύο χρόνια στο ΔΗΠΕΘΕ, άφησε την ανάμνηση της άριστης και πολιτισμένης, της καλής και ευχάριστης σχέσης με τους υπαλλήλους. Αφησε τη συμβουλή ότι το θέατρο έχει λόγο ύπαρξης μόνο όταν υπηρετεί τον λαό, άφησε τον νέο θεσμό, το ΑΡΜΑ ΘΕΣΠΙΔΟΣ, δικό του ”παιδί”, ίσως το μοναδικό θεατρικό σχήμα  στην Ελλάδα, αυτή την εποχή, που πηγαίνει στον λαό. Ολα στο ελληνικό θέατρο θα είναι φτωχότερα. Καλό ταξίδι»

Η βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ και πρ. υπουργός, Σία Αναγνωστοπούλου δήλωσε:

«Ο Κώστας Καζάκος άνηκε σε εκείνη τη γενιά των ανθρώπων , σ’ αυτή την παρέα των καλλιτεχνών, που στα μετεμφυλιακά χρόνια της αθηναϊκής άνοιξης , πέρασε μέσα από τις μασίφ πόρτες του Θεάτρου Τέχνης και της σχολής του Σταυράκου, συγχρωτίστηκε με τους μεγάλους δημιουργούς ,τους ποιητές, ερμήνευσε τα παγκόσμια θεατρικά έργα. Με το ξεχωριστό του σθένος και την ένταση της σωματικότητάς του, υπηρέτησε, με τον ίδιο τρόπο θέατρο και ιδέες. Υπερασπίσθηκε την Αριστερά, γλίστρησε μέσα στα κινήματα, εκλέχθηκε με το Κομμουνιστικό κόμμα. Ενας συνεπής, αριστερός άνθρωπος, ο Κώστας Καζάκος. Για όλα αυτά ένα μεγάλο ευχαριστώ και μια βαθιά υπόκλιση για όσα μας πρόσφερε».

ΔΙΟΝ. ΤΣΑΚΝΗΣ : «Εφυγε ένας φίλος…»

Ο Διονύσης Τσακνής είχε συνεργαστεί με τον Καζάκο το 2015, γράφοντας τη μουσική στη «Ζωή του Γαλιλαίου» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, η οποία αποτέλεσε την πρώτη παραγωγή του εκλιπόντος στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Μιλώντας στην «Π», ο γνωστός μουσικοσυνθέτης σημείωσε:

«Με θλίψη πληροφορήθηκα τον θάνατο του Κώστα Καζάκου. Εφυγε ένας από τους τελευταίους μεγάλους του ελληνικού θεάτρου! Εφυγε ένας φίλος, ένας συνεργάτης!».

ΜΑΡ. ΣΤΑΜΑΤΙΑΔΟΥ: «Προσέφερε πολλά στη λειτουργία του θεάτρου»

Το μακροβιότερο μέλος του ΔΣ της τοπικής αυλαίας, Μαριάννα Σταματιάδου και πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, σημείωσε στην «Π» για τον θάνατο του Κώστα Καζάκου: «Ηταν ένα αξιόλογος ηθοποιός και ένας πολύ καλός άνθρωπος, που ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας προσέφερε στη λειτουργία του θεάτρου πολλά και αγαπήθηκε πολύ από τους εργαζομένους. Σημαντικότερο έργο του στο ΔΗΠΕΘΕ, είναι αναμφίβολα το «Αρμα Θέσπιδος», που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην Ελλάδα και το οποίο προσέφερε διασκέδαση και θεατρική παιδεία, σε ανθρώπους και περιοχές που δεν είχαν πρόσβαση στο θέατρο».

ΠΕΡ. ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: «Εξαιρετικός άνθρωπος, αγωνιστής και σύντροφος!»

Ο πατρινός σκηνοθέτης, Περικλής Βασιλόπουλος, είπε στην «Π» για την απώλεια του Κώστα Καζάκου:

Ο Κώστας ήταν ένας από τους σπουδαίους ανθρώπους του θεάτρου, τεράστιος ηθοποιός, εξαιρετικός άνθρωπος, αγωνιστής και καλός σύντροφος. Για μένα ήταν τιμή που τον γνώρισα και συνεργαστήκαμε στους «Μικροαστούς» του Γκόργκι, αλλά η πιο σπουδαία τιμή για μένα ήταν οι κουβέντες που είχαμε κάνει σε ιδιωτικό επίπεδο, για την ιστορία του θεάτρου, για την ιστορία του κόμματος.

Θυμάμαι, μια μέρα, πήγα πολύ πρωί στον «Απόλλωνα» και τον βλέπω εκεί! Τον ρωτάω ”Κώστα, τι κάνεις εδώ πρωί – πρωί;”. Και μου απαντάει: ”Μόλις γύρισα από τον Πύργο, όπου είχα πάει να περπατήσω στη γειτονιά μου. Το είχα ανάγκη!”. Αυτός ήταν ο Κώστας Καζάκος! Θα τον  θυμάμαι πάντα με σεβασμό, εκτίμηση και αγάπη».

Καζάκος

Απο αριστερά ο Δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, ο Κώστας Καζάκος και ο ηθοποιός Χρήστος Στρέπκος

ΧΡ. ΣΤΡΕΠΚΟΣ: Ημουν και θα είμαι πάντα μαθητής του!»

Ο Χρήστος Στρέπκος, που επιλέχθηκε από τον Κώστα Καζάκο, ως υπεύθυνος του «Αρματος Θέσπιδος», μίλησε στην «Π» για τον δάσκαλό του:

«Ηταν ο δάσκαλός μου όταν μπήκα στη δραματική του σχολή. Είχα τότε χάσει τη μητέρα μου, ενδιαφέρθηκε για μένα και αργότερα, όταν ανέλαβε το ΔΗΠΕΘΕ, μου πρότεινε να αναλάβω το νεοσύστατο ”Αρμα Θέσπιδος”. Το οποίο ήταν μια ιδέα δική του, τόσο πρωτοποριακή και καινοτόμα. Εβλεπε πάντα μπροστά! Ηταν ένας γενναίος άνθρωπος και στη τέχνη και στη ζωή, ένας ”πλούσιος” άνθρωπος! Είμαστε όλοι συγκλονισμένοι από τον χαμό του. Είμαστε ευγνώμονες που τον γνωρίσαμε και μάθαμε τόσα πολλά μαζί του. Ημουν και θα είμαι πάντα μαθητής του!».