Διακοπές με το… σταγονόμετρο: Οι Έλληνες επιλέγουν φέτος φθηνές λύσεις

Ένας στους δύο δεν θα κάνει φέτος διακοπές. Οι υπόλοιποι μειώνουν τη διάρκεια και τα έξοδα

Διακοπές με το... σταγονόμετρο: Οι Έλληνες επιλέγουν φέτος φθηνές λύσεις

Σε κλίμα αυστηρής οικονομίας φαίνεται πως θα κυλήσουν οι φετινές καλοκαιρινές διακοπές για την πλειοψηφία των Ελλήνων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα, που διενεργήθηκε τον Ιούνιο του 2025 σε πανελλαδικό δείγμα 800 καταναλωτών, καταγράφει σαφείς ενδείξεις οικονομικής εγκράτειας και αλλαγής στις τουριστικές συνήθειες των Ελλήνων.

Δημοσκόπηση Alco: «Φρένο» στις διακοπές λόγω ακρίβειας, κυρίαρχη η ατιμωρησία

Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες (52%) δηλώνουν πως δεν σκοπεύουν να πάνε καθόλου διακοπές το φετινό καλοκαίρι, με κύριο λόγο το περιορισμένο εισόδημα και το αυξημένο κόστος ζωής. Από όσους τελικά θα ταξιδέψουν, η πλειοψηφία (33%) προγραμματίζει σύντομες και περιορισμένες αποδράσεις, ενώ μόλις 14% σκοπεύει να κάνει διακοπές όπως τα προηγούμενα χρόνια. Το 1% δηλώνει ότι θα λείψει περισσότερες ημέρες. Ο μέσος όρος των διακοπών διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, υποδεικνύοντας συγκράτηση και μετρημένο προγραμματισμό.

Η επιλογή καταλύματος επίσης ακολουθεί πιο οικονομικά μονοπάτια: φιλοξενία σε εξοχικές κατοικίες (31%) και ενοικιαζόμενα δωμάτια (21%) κυριαρχούν, ενώ μόλις το 7% επιλέγει ξενοδοχεία. Από αυτό το ποσοστό, μόνο το 1% αναζητά πλήρη πακέτα διατροφής. Ενδεικτικό είναι επίσης το γεγονός ότι το 50% δηλώνει πως μαγειρεύει κατά τη διάρκεια των διακοπών, ενώ το 62% προτιμά να προμηθεύεται τρόφιμα από σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, και το 71% από τοπικούς φούρνους.

Οι ταξιδιώτες αποφεύγουν τις δαπανηρές επιλογές, όπως ξενοδοχεία all inclusive ή κρουαζιέρες, και αναζητούν οικονομικότερες λύσεις που τους επιτρέπουν να κάνουν έστω και ολιγοήμερες διακοπές. Ηπειρωτικοί προορισμοί κοντά στη θάλασσα επιλέγονται από το 60% των ερωτηθέντων, με τα νησιά να συγκεντρώνουν 28% και τους ορεινούς προορισμούς 12%. Το εξωτερικό επιλέγεται μόλις από το 9%, ενώ το camping κερδίζει ένα μικρό, αλλά σταθερό ποσοστό (5%).

Η συνολική εικόνα που αναδύεται είναι αυτή ενός ταξιδιώτη ο οποίος προσπαθεί να διατηρήσει τις διακοπές ως θεσμό, αλλά με αυξημένο έλεγχο στις δαπάνες. Οι αγορές περιορίζονται, με το 61% να δηλώνει ότι θα μειώσει τις καταναλωτικές του συνήθειες φέτος το καλοκαίρι. Η μέση δαπάνη για τρόφιμα εκτός εστίασης φτάνει τα 153 ευρώ, ενώ τα ποσά για τουριστικά και μη τουριστικά είδη κυμαίνονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα (24 και 25 ευρώ αντίστοιχα).

Οι βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες που οδηγούν σε αυτόν τον περιορισμό είναι το μειωμένο εισόδημα (68%), το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%), με την άνοδο στις τιμές της εστίασης (22%) και των καυσίμων (16%) να επηρεάζει επιπλέον την τελική απόφαση.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι περισσότεροι από τους μισούς (53%) καταναλωτές δηλώνουν πως προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα, υποστηρίζοντας τις τοπικές αγορές και αναζητώντας αυθεντικές, ποιοτικές γεύσεις. Παρότι λιγότερα χρήματα ξοδεύονται φέτος, τα κριτήρια ποιότητας και στήριξης της μικρής οικονομίας παραμένουν ισχυρά.