Η εμπλοκή και η απολύτως αναγκαία πρωτοβουλία

Ο Βαγγέλης Καραχάλιος είναι πρόεδρος ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας.

Οπως είναι γνωστό, με απόφαση της (27-5) η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Δυτικής Ελλάδας απέρριψε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πατρέων, που αφορούσε στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις οι οποίες προκαλούνται από τις αντιδρομήσεις των οδών Κορίνθου και Κανακάρη -με συνοδά έργα- υπό το σκεπτικό ότι η πρώτη οδός αποτελεί Εθνική Οδό και η έγκριση των ρυθμίσεων θα έπρεπε να είχε μελετηθεί και εγκριθεί από την Περιφέρεια.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας εκφράζει τη βαθιά ανησυχία του για την καθυστέρηση, που παρατηρείται επί χρόνια στη υλοποίηση του κυκλοφοριακού σχεδιασμού και τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει επιφέρει στην καθημερινή ζωή των πολιτών και της λειτουργίας της πόλης.

Η αντιδρόμηση της Κανακάρη αποτελεί αντικείμενο μελέτης δεκαετιών. Η πρώτη αναφορά -ως σενάριο λειτουργίας του αστικού ιστού- γίνεται στη Μελέτη Σκιαδαρέση (1965). Ακολούθως, στην Κυκλοφοριακή Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας από το Γραφείο Δοξιάδη (1999), η οποία υιοθετήθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ αποτυπώθηκε ρητά και στον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό της Πάτρας (1986) με αναθεώρηση το 2011.

Ο σχεδιασμός υλοποιήθηκε από όλες τις δημοτικές αρχές για πάνω από 25 χρόνια.

Παράλληλα, με τον Δήμο, η τ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας και η Περιφέρεια κατόπιν προχωρούσαν στην υλοποίηση της Μικρής Περιμετρικής, του Κόμβου Κουρτέση και τη μετατροπή της οδού Αγίας Σοφίας σε διπλής κατεύθυνσης, σε συνδυασμό με την αντιδρόμηση Κανακάρη και Κορίνθου.

Η αντιδρόμηση της Κανακάρη προσεγγίστηκε, από το Γραφείο Δοξιάδη, όχι αποσπασματικά αλλά εντός ευρύτερου πλαισίου κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, οι οποίες αποσκοπούσαν στην απόδοση του κέντρου της Πάτρας στον πεζό και η διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου με οδεύσεις, περιμετρικά. Υιοθετώντας τις αρχές της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, προτείνεται η δημιουργία αρτηριών μονής κατεύθυνσης (Κορίνθου-Κανακάρη) κατ’ αντιστοιχία με τις οδούς Οθωνος Αμαλίας – Αγ. Ανδρέου, διάνοιξη της Μίνι Περιμετρικής σε άμεση συνέργεια με τη Μεγάλη Περιμετρική κ.ά.

Η αντιδρόμηση της Κανακάρη δεν θα είχε καμία σημασία, σήμερα, εάν δεν είχαν δρομολογηθεί τα αντίστοιχα έργα για τη συνολική της διάνοιξη.

Από την ιστορική ανασκόπηση αναδεικνύεται η ουσιώδης ανάγκη για υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού της αντιδρόμησης Κανακάρη και Κορίνθου, η οποία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες παρεμβάσεις στον αστικό ιστό της Πάτρας, καθώς συνδέεται με την αποσυμφόρηση, την αναδιάρθρωση της κυκλοφορίας και την εξυπηρέτηση οχημάτων και πεζών.

Μια τέτοια παρέμβαση δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως απλό γραφειοκρατικό ζήτημα μεταξύ εμπλεκόμενων Υπηρεσιών.

Ακόμα, δηλαδή, κι αν όντως η Κορίνθου χαρακτηρίζεται ως «Εθνική Οδός» η απόφαση αντιδρόμησής της έχει μελετηθεί και εγκριθεί από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και θα έπρεπε η κυκλοφοριακή ρύθμιση να ληφθεί απευθείας από την Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση ή Διεύθυνση Τροχαίας, αυτοδίκαια, χωρίς περαιτέρω αποφάσεις του δημοτικού ή πριφερειακού συμβουλίου.

Το ΤΕΕ διερεύνησε το θέμα και εκτιμά ότι πρόκειται περισσότερο περί γραφειοκρατικής εμπλοκής, η οποία μπορεί να ξεπεραστεί γρήγορα με την ολοκληρωμένη καταγραφή των αρμοδιοτήτων κι εφόσον διευκρινιστούν οι απαιτούμενες (εάν υπάρχουν) γραφειοκρατικές διαδικασίες, που απαιτούνται για την υλοποίηση των αποφάσεων της πόλης.

Η αντιδρόμηση Κορίνθου και Κανακάρη και γενικά οι αλλαγές κυκλοφορίας απαιτούν συνολικό σχεδιασμό και συνεργασία από όλους τους φορείς, όχι μόνο σε τεχνικό επίπεδο, αλλά και με τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των επαγγελματιών.

Οι πολίτες πρέπει να είναι ενημερωμένοι για τα οφέλη των παρεμβάσεων, ενώ οι τοπικές Αρχές οφείλουν να αντιμετωπίζουν τα ζητήματα αυτά με την αναγκαία ευελιξία και προτεραιότητα.

Η γραφειοκρατική καθυστέρηση τέτοιων έργων ενέχει τον κίνδυνο να αφήσει άλυτα προβλήματα, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η δυσκολία στην πρόσβαση πεζών και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Συνεπώς, είναι κρίσιμης σημασίας οι αρμόδιοι να προχωρήσουν -άμεσα- στην υλοποίηση του σχεδίου, με αποφασιστικότητα, θέτοντας ως κύριο στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την ανακούφιση των προβλημάτων, που αντιμετωπίζει η Πάτρα.