Ο Γιώργος Καζαντζής μιλά στο pelop.gr για το πώς γεννήθηκαν οι μουσικές «Άγριες Μέλισσες»

«Το κομμάτι έχει πολλά μουσικά αρώματα. Αυτά τα αρώματα θέλησα να αναδείξω επιχειρώντας τις παραλλαγές» σημειώνει μιλώντας στο pelop.gr ο γνωστός συνθέτης Γιώργος Καζαντζής.

Γιώργος

Κυκλοφορεί από την FM Records το  άλμπουμ «Άγριες Μέλισσες Original Score» του Γιώργου Καζαντζή.

Ο δίσκος περιλαμβάνει 13 κομμάτια που αφορούν τις παραλλαγές της μουσικής από το τραγούδι του Γιώργου Καζαντζή «Μέλισσες», που δημιούργησε για την γνωστή τηλεοπτική σειρά του ΑΝΤ1.

Πρόκειται για μία δουλειά του Γιώργου Καζαντζή που προέκυψε σχεδόν έντεκα χρόνια μετά από την πρώτη κυκλοφορία του τραγουδιού του σε στίχους της Ελένης Φωτάκη, ερμηνεία της Φωτεινής Βελεσιώτου και είναι η αμιγώς καθαρά μουσική του εκδοχή.

Σήμερα, ο Γιώργος Καζαντζής μιλά στο pelop.gr τόσο για τις «Μέλισσες» και την δεύτερη ζωή του μέσα από την τηλεοπτική σειρά, όσο και για τις παραλλαγές που φιλοξενούνται στον συγκεκριμένο δίσκο κ.ά.

«Μέλισσες»: Ένα κομμάτι που έκανε τεράστια επιτυχία 11 χρόνια σχεδόν μετά την κυκλοφορία του. Πώς ήταν αυτή η «δεύτερη ζωή» του κομματιού;

Το τραγούδι μου «Μέλισσες» σε στίχους Ελένης Φωτάκη το έγραψα το 2006 και κυκλοφόρησε το 2008, έντεκα χρόνια πριν μπει στη γνωστή σειρά. Το τραγούδι έδειξε από την πρώτη στιγμή την δυναμική του, γιατί όπου και αν το παίζαμε με την Φωτεινή Βελεσιώτου, δύο χρόνια πριν δισκογραφηθεί, δηλαδή ήταν ένα άγνωστο τραγούδι, ο κόσμος μας το ζητούσε δύο και τρεις φορές. Μετά λοιπόν την κυκλοφορία του, αν και αβοήθητο, παίχθηκε καταιγιστικώς από τα ραδιόφωνα και την τηλεόραση και αγαπήθηκε πολύ από τον κόσμο. Και εκεί που είπαμε ότι κλείνει πλέον αυτός ο επιτυχημένος κύκλος του, ήρθε έντεκα χρόνια μετά η συμμετοχή του στις «Άγριες Μέλισσες» του ΑΝΤ1 και το κομμάτι έκανε μία δεύτερη καριέρα. Αγαπήθηκε τελικά από όλους τους Έλληνες. Όμως σε αυτή την δεύτερη καριέρα του έδειξε και τους άλλους χυμούς του, τα άλλα πλουμίδια του που ήταν η μουσική του αυτοτέλεια.

Εμείς έχουμε μάθει τις «Μέλισσες» με τους στίχους, ως ένα σύνολο. Τι «κέρδισε» και τι «έχασε» το κομμάτι από την προσθήκη τους;

Καταρχάς η μουσική των «Μελισσών» γεννήθηκε κυρίως από τους στίχους. Όταν η Ελένη μου τους έστειλε -όντες συγκλονιστικοί- αμέσως με οδήγησαν στην ατμόσφαιρα μιας μουσικής που είχα ήδη γράψει και αποτέλεσε την εισαγωγή του μετέπειτα τραγουδιού. Κινήθηκα λοιπόν, στην ίδια ατμόσφαιρα με τον στίχο που ήταν ερωτικός αλλά πολύ ποιητικά εκφρασμένος και έγραψα την υπόλοιπη μουσική σε δύο ώρες. Άρα το τραγούδι είχε μια αυτοτελή οντότητα από την γέννησή του. Εγώ, όμως, στη δημιουργική μου αναζήτηση πάντα έδινα μεγάλο βάρος την οργανική μουσική. Αυτός είναι και ο λόγος που έχω μέχρι σήμερα στο ενεργητικό μου έξι οργανικούς δίσκους επί συνόλου 22 προσωπικών. Πιστεύω λοιπόν, ότι η μουσική που συνεισφέρει ισόποσα σε ένα τραγούδι μπορεί να λειτουργήσει και αυτόνομα, ως μία αυτάρκης μουσική οντότητα. Εδώ λοιπόν δεν μιλάμε για προσθήκη στίχων σε ένα οργανικό κομμάτι αλλά για αφαίρεση στίχων από ένα τραγούδι.

Γιώργος

Πώς αλλάζει αλλά και πώς παραμένει το ίδιο το κομμάτι χωρίς τα λόγια; Ποια είναι η δική του αυτοτέλεια;

Όταν η μουσική συναντήσει γόνιμα το στίχο και δέσει το γλυκό, τότε οι δύο αυτοί παράμετροι ενώνονται με μία ταυτότητα και αποτελούν πλέον μία οντότητα που είναι το τραγούδι. Λόγω αυτής της ταυτότητας εάν απομονώσεις και ακούσεις μόνο τη μουσική, αυτή σε παραπέμπει στο στίχο και εάν διαβάσεις το στίχο αυτός σε παραπέμπει στην μουσική. Εγώ απομόνωσα τη μουσική πιστεύοντας στην αυτοτέλειά της, γνωρίζοντας όμως ότι οποιαδήποτε εκδοχή της, λόγω της ταυτότητας που ανέφερα, παραπέμπει στη νοηματική και την ατμόσφαιρα των στίχων. Άρα, εδώ έχουμε δεκατρία κομμάτια που διατηρούν την αυτοτέλειά τους και στέκουν από μόνα τους ως οργανικά, επειδή όμως ταυτίζονται λόγω βασικού θέματος με το τραγούδι, παραπέμπουν και συνδέονται με αυτό.

Πώς κινηθήκατε όσον αφορά τις παραλλαγές;

Το κομμάτι έχει πολλά μουσικά αρώματα. Αυτά τα αρώματα θέλησα να αναδείξω επιχειρώντας τις παραλλαγές. Σε κάποια κομμάτια άλλαξα την ταχύτητα και τα έκανα πιο rubato. Σε κάποια κράτησα το ίδιο ορχηστρικό σύνολο και έβαλα τo τσέλο και το βιολί να παίζουν τη βασική μελωδία αντίστοιχα. Σε κάποια απομόνωσα τα επιμέρους όργανα που συνθέτουν το σύνολο της ορχήστρας. Σε κάποια απομόνωσα την αντίστιξη και την συνοδεία του ακορντεόν. Αυτά όλα διαβάζοντας το αρχικό σενάριο για να μπω στο κλίμα και συνεργαζόμενος με τον σκηνοθέτη ο οποίος τα χρησιμοποίησε κατά το δοκούν ανάλογα με τα δρώμενα της σειράς.

Γιώργος

Υπήρξαν κάποιες συνθέσεις που αφήσατε απ’ έξω; Συνθέσεις που ίσως δεν ταίριαζαν με το υπόλοιπο ύφος;

Όχι, γιατί όλες οι παραλλαγές αναφέρονται στο ίδιο μουσικό θέμα το οποίο έχει ταυτιστεί με την σειρά.

Πώς θα χαρακτηρίζατε την νέα «οικογένεια» των «Μελισσών» που δημιουργήσατε σε αυτόν τον δίσκο;

Είναι οι μουσικοί δορυφόροι του τραγουδιού. Πλανήτες θα έλεγα καλύτερα. Δεκατρείς πλανήτες που θα περιφέρονται ατέρμονα γύρω από τον ήλιο τους -τις «Μέλισσες»- σε μουσική δική μου και στίχους της Ελένης Φωτάκη. Ένα πλανητικό σύστημα που θα ταξιδεύει πιστεύω αέναα στο απέραντο σύμπαν της μουσικής.