Πάτρα: Εναλλακτικό σχέδιο για το τρένο, εξασφαλισμένη μόνο μέχρι το Ρίο η νέα σιδηροδρομική γραμμή

Στα τέλη του 2026, το ηλεκτροκίνητο τρένο θα φτάνει στον σταθμό του Ρίου και η Πάτρα θα περιμένει ακόμα την υπογειοποίηση της γραμμής. Μπροστά στο νέο χρηματοδοτικό αδιέξοδο του έργου, ανασύρονται από το συρτάρι εναλλακτικά σενάρια που είχαν αποκλειστεί. Η δημοτική αρχή παραμένει αμετακίνητη, ενώ οι φορείς δεν έχουν ανταποκριθεί ακόμα στο κάλεσμα του περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη.

Πάτρα Ο νέος σιδηρόδρομος από το Κιάτο μέχρι το Ρίο, θα λειτουργεί πλήρως και ηλεκτροδοτούμενος, μέχρι το 2026

Το αδιέξοδο στη χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας βγάζει ξανά από το συρτάρι σχέδια που είχαν εξεταστεί στο παρελθόν ως εναλλακτικές λύσεις της υπογειοποίησης του τρένου.

Στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι ο νέος σιδηρόδρομος, από το Κιάτο μέχρι το Ρίο, να λειτουργεί πλήρως και ηλεκτροδοτούμενος, μέχρι το 2026, αφού μέχρι εκεί είναι εξασφαλισμένοι οι πόροι από το πρόγραμμα CEF II. Αλλά, μετά τι γίνεται;

Αξιόπιστες πηγές της εφημερίδας «Πελοπόννησος» αναφέρουν ότι μπροστά στο νέο αδιέξοδο και προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόρια, ο ΟΣΕ εξετάζει εναλλακτικά σενάρια, όπως την ολοκλήρωση της νέας γραμμής μέχρι το Ρίο, και από εκεί σύνδεση με τον Προαστιακό της Πάτρας μέσω ανάταξης της γραμμής για την εξυπηρέτηση των επιβατικών αναγκών της πόλης.

Η εμπορευματική σύνδεση με το νότιο λιμάνι, θα μπορούσε να γίνει μέσω μιας νέας χάραξης. Οι πληροφορίες της «Π» αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ βγάζει από το συρτάρι την παλιά πρόταση για παράλληλη χάραξη με τη Μεγάλη Περιμετρική της Πάτρας, που θα συνδέεται μέσω των Παραγλαύκειων Οδών στο νότιο λιμάνι, εφόσον το σχέδιο της υπογειοποίησης δεν προχωρήσει.

Το κόστος σε αυτή την περίπτωση θα είναι διπλάσιο, λένε στην «Π» πηγές που φέρουν τον ΟΣΕ να επεξεργάζεται παράλληλα και σχέδιο μερικής υπογειοποίησης της γραμμής μετά την Κανελλοπούλου, ώστε το κόστος του έργου να πέσει κι άλλο.

Προς το παρόν, το κάλεσμα που απηύθυνε στους φορείς τον περασμένο Αύγουστο ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, προκειμένου να συνεχιστεί η διεκδίκηση στην κατεύθυνση μιας βιώσιμης λύσης, δεν έχει βρει ανταπόκριση.

Η αντιδήμαρχος του Δήμου Πατρέων Αναστασία Τογιοπούλου δήλωσε στην «Π» ότι η δημοτική Αρχή βρίσκεται σε στάση αναμονής, αλλά είναι ανυποχώρητη από την απαίτηση για πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής. Για τη δημοτική αρχή είναι πολιτικοί οι λόγοι που το αίτημα της Πάτρας για χρηματοδότηση του τρένου απορρίφθηκε, συνδέοντάς το με τις γεωπολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ στην Ουκρανία.

«Εμείς δεν υποχωρούμε. Η υπογειοποίηση της γραμμής πρέπει να γίνει για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πόλης» είπε η κυρία Τογιοπούλου, που απέρριψε ως μη ρεαλιστική τη λύση της περιμετρικής διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής, προκειμένου να συνδεθεί με το νότιο λιμάνι. «Παρήλθε η χρονική συγκυρία που θα μπορούσε να υλοποιηθεί μια τέτοια λύση» είπε χαρακτηριστικά.

Τη στασιμότητα στο θέμα του τρένου επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Βαγγέλης Καραχάλιος, ο οποίος τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών πρέπει να απαντήσει στην επιστολή του και να δώσει στη δημοσιότητα την αλληλογραφία με την ΕΕ για το έργο της υπογειοποίησης.

Για τον κ. Καραχάλιο, η απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης του έργου είναι οικονομοτεχνικό θέμα με πολιτικές προεκτάσεις, εκφράζοντας αμφιβολίες για το κατά πόσο είχε την πλήρη στήριξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. «Αν βγάλω εκτός τον πολιτικό παράγοντα, που δεν αξιολογείται χαμηλά, η οικονομοτεχνική διάσταση του θέματος δεν μας δίνει ένα βιώσιμο έργο» τόνισε ο κ. Καραχάλιος, που επισήμανε ότι η Περιφέρεια θα πρέπει να αναλάβει πιο ενεργό ρόλο, γιατί το θέμα του τρένου είναι στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Πάτρα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή.