Πάτρα: H τοπική αγορά σε τέλμα, αδιάφορες οι χειμερινές εκπτώσεις
Τη χειρότερη επίδοση τζίρου είχε η Δυτική Ελλάδα σύμφωνα με έρευνα για τις χειμερινές εκπτώσεις 2025.

Η έρευνα για την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων 2025, έγινε σε 900 σημεία πανελλαδικά με τη συμμετοχή 10 φοιτητών και η αγορά της Δυτικής Ελλάδας παρουσίασε μια από τις χερότερες επιδόσεις σε επίπεδο τζίρου.
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας για τις χειμερινές εκπτώσεις είναι τα εξής:
- Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55%) στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1στις 10 καλύτερες.
- Οι μισές επιχειρήσεις (48%) εμφανίστηκαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων.
- Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών ωθεί περίπου 6 στους 10 επιχειρηματίες να διατηρήσουν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το επίσημο πέρας αυτών.
- Στο ίδιο πλαίσιο, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν ποσοστά εκπτώσεων άνω του 30%.

Γιώργος Βαγενάς
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Πελοποννήσου και Νοτιοδυτικής Ελλάδος και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας, Γιώργος Βαγενάς, τόνισε στην «Π» ότι κοινή διαπίστωση στη συνεδρίαση που έγινε προ ημερών στην ΕΣΕΕ, ήταν ότι η εκπτωτική περίοδος του χειμώνα είχε τραγικά έως καταστροφικά αποτελέσματα για την αγορά και περισσότερο για την τοπική. Οι δείκτες θα πρέπει να μας προβληματίσουν ιδιαίτερα, γιατί πλέον έχουμε φτάσει σε τέλμα και από εδώ και πέρα, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο, χωρίς αλλαγή του συνολικού πλαισίου των εκπτώσεων και αν ο κόσμος δεν αποκτήσει μεγαλύτερη οικονομική ευελιξία.
Ο κ. Βαγενάς τόνισε πως η αλλαγή του πλαισίου των εκπτώσεων συνίσταται στην πλήρη απαγόρευση των προσφορών όλο τον χρόνο και η αγορά ουσιαστικά να έχει μόνο δύο εκπτωτικές περιόδους, στη λήξη της κάθε σεζόν, στα τέλη Φεβρουαρίου μέχρι την άνοιξη και Αύγουστο μέχρι Σεπτέμβριο. Ο πραγματικός σκοπός των εκπτώσεων να επιστρέψει εκεί που βρισκόταν, δηλαδή στο ξεστοκάρισμα του εμπορεύματος που μένει απούλητο λόγω αλλαγής σεζόν.
Είναι ενδεικτικό ότι στην έρευνα, μια στις δύο επιχειρήσεις επιθυμεί μείωση της διάρκειας της εκπτωτικής περιόδου, με το μέγεθος της επιχείρησης να διαδραματίζει και εδώ σημαντικό ρόλο, με τις μικρότερες να ζητούν να περιοριστεί η διάρκεια.
Ως προς την εικόνα του συνολικού τζίρου μεταξύ 2024 και 2023, η ίδια έρευνα έφερε την αγορά της Δυτικής Ελλάδας στην πρώτη θέση μεταξύ των περιφερειών με τις χειρότερες επιδόσεις.
- Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: -1,2%
- Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: -0,7%
- Περιφέρεια Ηπείρου: 0,0%
- Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: 0,1%
Ο τζίρος στο σύνολο των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου το 2024 διαμορφώθηκε σε 71,6 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά +2,4% σε σχέση με το 2023. Οι επιχειρήσεις χωρίς τα τρόφιμα, τα καύσιμα και τα οχήματα πραγματοποίησαν τζίρο ύψους 26,0 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά (+1,8% σε ετήσια βάση). Την ίδια περίοδο, ο ρυθμός πληθωρισμού ήταν υψηλότερος 2,7%.
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού που τηρούν διπλογραφικά βιβλία πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών ύψους 45,3 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά +5,1% συγκριτικά με το 2023. Για αυτήν την κατηγορία επιχειρήσεων χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος ανήλθε σε 12,8 δισ. ευρώ (ή +5,5%).
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού που τηρούν απλογραφικά βιβλία πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών ύψους 26,31 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 1,8% συγκριτικά με το 2023. Για αυτήν την κατηγορία επιχειρήσεων χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ (ή – 1,5%).
Λαμβάνοντας υπόψη τον γενικό πληθωρισμό το 2024 (2,7%) καθώς και τις αυξήσεις των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων αλλά και του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων είναι εμφανές ότι όλες οι επιχειρήσεις στο Λιανικό αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις και προβλήματα. Ισχυρότερες πιέσεις φαίνεται να δέχονται οι σχετικά μικρότερες επιχειρήσεις (απλογραφικά βιβλία).
Η εν λόγω έρευνα τέθηκε υπό την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή του ΟΠΑ Γ. Μπάλτα, διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ (για τη μητροπολιτική περιοχή Αθήνας), με την επιστημονική επιμέλεια του αναπληρωτή καθηγητή Χ. Λίβα του Πανεπιστημίου Πειραιά (για τη μητροπολιτική περιοχή Πειραιά) και με την επιστημονική επιμέλεια του επίκουρου καθηγητή Αθ. Καζάνα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (για τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης).
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News