Δρόμοι – νεκροταφεία: Έρευνα της «Π» για τα τροχαία στον αστικό ιστό της Πάτρας

Βαρύς ο φόρος αίματος στην άσφαλτο. Στην «Π» αποκαλυπτικά στοιχεία για τα τροχαία, τα θύματα και τους τραυματίες στον αστικό ιστό της Πάτρας το πρώτο οκτάμηνο του 2025. Τοποθετήσεις Κωνσταντίνου Μαρκουίζου (Ιαβέρης) και Βασιλικής Δανέλλη-Μυλωνά.

Δρόμοι – νεκροταφεία: Έρευνα της «Π» για τα τροχαία στον αστικό ιστό της Πάτρας

Καθημερινά βαρύς είναι ο φόρος αίματος στην άσφαλτο ανά την ελληνική επικράτειας, με ανθρώπινες ζωές να χάνονται σε τροχαία δυστυχήματα και δεκάδες άτομα -οδηγοί, επιβάτες οχημάτων και πεζοί – να τραυματίζονται.

Προ ημερών, η Πάτρα και το πανελλήνιο συγκλονίστηκε από δύο θανατηφόρα τροχαία με ισάριθμους νεκρούς που κατεγράφησαν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Βραδινές ώρες της 29ης Αυγούστου, η 86χρονη Αφροδίτη (Τιτίκα) Βασιλοπούλου, τραυματίστηκε θανάσιμα, όταν παρασύρθηκε από μοτοσικλέτα επί της Ακτής Δυμαίων και ενώ επιχειρούσε να περάσει τον δρόμο επιστρέφοντας από βόλτα στο πάρκο συνοδεύοντας 7χρονη -κόρη γειτόνων της- που τραυματίστηκε ελαφρά. Ο οδηγός της μοτοσικλέτας 43 ετών που φέρεται να παραβίασε ερυθρό σηματοδότη και κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια σε βαθμό κακουργήματος προφυλακίστηκε μετά την απολογία του.

Πρωί Τρίτης 2ας Σεπτεμβρίου, ο 27χρονος Δημήτηρης Λιόπετας χάνει τη ζωή του σε τροχαίο στη συμβολή της Νέας Εθνικής Οδό Πατρών – Κορίνθου με την Αμερικής. Αυτοκίνητο που οδηγεί άνδρας 39 ετών και στο οποίο επιβαίνουν τα δύο ανήλικα παιδιά του, κάνει αναστροφή στο σημείο. Αποτέλεσμα, η μηχανή του νεαρού Πατρινού που εκινείτο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, να προσκρούει στο πίσω μέρος του ΙΧ. Υπέκυψε στο νοσοκομείο, όπου μεταφέρθηκε σοβαρά τραυματισμένος.

Δρόμοι – νεκροταφεία: Έρευνα της «Π» για τα τροχαία στον αστικό ιστό της Πάτρας

Αποκαλυπτικά είναι τα επίσημα στοιχεία της Αστυνομίας που παρουσιάζει η «Πελοπόννησος», των τροχαίων ατυχημάτων (θανατηφόρα, σοβαρά, ελαφρά) που σημειώθηκαν το πρώτο οκτάμηνο του 2025, εντός αστικού ιστού της πόλεως των Πατρών. Από την 1η Ιανουαρίου έως και την 31η Αυγούστου καταγράφηκαν 44 τροχαία εκ των οποίων 3 θανατηφόρα με τρεις νεκρούς και 41 ελαφρά και σοβαρά ατυχήματα με συνολικά 57 τραυματίες.

Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Ελλάδας, για την πρόληψη και την αποτροπή ατυχημάτων, εφαρμόζεται συγκεκριμένος σχεδιασμός που προβλέπει αυξημένα μέτρα οδικής ασφάλειας και αστυνόμευσης από το Τμήμα Τροχαίας Πατρών για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων και πολιτών. Οπως επισημαίνεται στην «Π», οι έλεγχοι «είναι εντατικοί, καλύπτουν όλο το φάσμα των τροχονομικών παραβάσεων, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις επικίνδυνες παραβάσεις».

Αχαΐα: Πρωτιά στις παραβάσεις για κράνος

Με την ολοκλήρωση των τροχονομικών ελέγχων κατά τη 10η εβδομάδα της εκστρατείας «Μηδενικής ανοχής στη μη χρήση κράνους», με σκοπό την καθολική συμμόρφωση των οδηγών και επιβατών δίκυκλων, καθώς και των χρηστών ΕΠΗΟ (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων), η Αχαΐα εξακολουθεί και κατέχει την πρωτιά στη Δυτική Ελλάδα.

Από την 1η έως και την 7η Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκαν 1.950 έλεγχοι, στο πλαίσιο των οποίων βεβαιώθηκαν 248 παραβάσεις, από τις οποίες 181 σε οδηγούς και 67 σε επιβάτες.

Ανά περιφέρεια βεβαιώθηκαν οι παρακάτω παραβάσεις για μη χρήση κράνους:

-Διεύθυνση Αστυνομίας Αχαΐας: 131

-Διεύθυνση Αστυνομίας Ακαρνανίας: 56

– Διεύθυνση Αστυνομίας Αιτωλίας: 34

-Διεύθυνση Αστυνομίας Ηλείας: 27

Το ίδιο χρονικό διάστημα η Δυτική Ελλάδα βρέθηκε στην τρίτη θέση με 248 παραβάσεις για μη χρήση κράνους, με την Αττική και τα Ιόνια Νησιά να προηγούνται με 842 και 338 κλήσεις αντίστοιχα. Την τέταρτη θέση κατέχει η Κρήτη με 221 παραβάσεις και ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με 229.

Β. Μυλωνά: «Μάστιγα» για οικογένεια και κοινωνία

Δρόμοι – νεκροταφεία: Έρευνα της «Π» για τα τροχαία στον αστικό ιστό της Πάτρας

Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, μιλώντας στην «Πελοπόννησο» για τις ανθρώπινες απώλειες σε τροχαία δυστυχήματα, έκανε λόγο για έναν «σιωπηλό πόλεμο» και για «μάστιγα» που πλήττει τις οικογένειες και την κοινωνία. Τόνισε την ανάγκη συνεχούς αστυνόμευσης και τήρησης του ΚΟΚ, της εκπαίδευσης παιδιών και ενηλίκων και την εισαγωγή ως υποχρεωτικού του μαθήματος οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας, στα σχολεία.

«Δυστυχώς οι οδηγοί μας όταν αισθάνονται ότι δεν ελέγχονται συμπεριφέρονται απείθαρχα, παραβατικά και βεβαίως επικίνδυνα για τους ίδιους, αλλά και για τους άλλους που κινούνται στο οδικό δίκτυο. Πολλές φορές χάνονται άνθρωποι που δεν φταίνε. Είναι αυτοί που βάζουν σε κίνδυνο το εαυτό τους, που έχουν υπερβολική αυτοπεποίθηση, και νομίζουν ότι είναι καλοί οδηγοί, αλλά είναι και οι άλλοι που θα βρεθούν απέναντί τους, με ενδεχομένως ολέθρια αποτελέσματα» επεσήμανε.

Και προσέθεσε: «Είναι μια μάστιγα που πλήττει την οικογένεια, την κοινωνία και είναι μια τροχοπέδη για την ανάπτυξη του τόπου μας, γιατί χάνουμε τόσους νέους ανθρώπους στην άσφαλτο. Θα πρέπει να ενισχυθεί η αστυνόμευση, η εγκατάσταση καμερών και που έχουμε δει πως σε άλλες χώρες έχουν αποτελέσματα, έχουν αποδώσει».

Το Ινστιτούτο «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το προσεχές διάστημα ξεκινούν την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές όλων των ηλικιών στα σχολεία της περιοχής, για τους εκπαιδευτικούς και ανοικτές εκδηλώσεις για τους πολίτες.

«Το θέμα της παιδείας και της ενημέρωσης είναι κάτι που λείπει και θα πρέπει να διευρυνθεί. Η γνώση είναι δύναμη και όταν γνωρίζουν, ειδικά οι νέοι, αρχίζουν ν’ αλλάζουν, εκεί επικεντρωνόμαστε», τόνισε η κ. Μυλωνά.

Κ. Μαρκουίζος (Ιαβέρης): «Κανείς δεν φοβάται»

Δρόμοι – νεκροταφεία: Έρευνα της «Π» για τα τροχαία στον αστικό ιστό της Πάτρας

«Δεν με εκπλήσσει τίποτα» δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας Κωνσταντίνος Μαρκουίζος (Ιαβέρης), σχολιάζοντας τα στοιχεία 8μήνου για τροχαία, νεκρούς και τραυματίες στην Πάτρα.

Οπως ανέφερε: «είναι μια διαδικασία που εδώ και πολλά χρόνια εξελίσσεται μέσα σε όλες τις πόλεις, όχι μόνο στην Πάτρα. Αυτά τα νούμερα που ακούω είναι στα καθημερινά πλαίσια. Υπολογίζω περίπου, έτσι όπως βγαίνει το νούμερο στατιστικά, δύο νεκροί την ημέρα, στην Ελλάδα, άρα αναλογικά και η Πάτρα έχει τους δικούς της». Τα τροχαία θα υπάρχουν πάντα λέει ο κ. Μαρκουίζος, καθώς πρόκειται για «θέμα που δεν μπορεί να επιλυθεί πουθενά», ωστόσο, ο σκοπός είναι να βελτιωθεί η κατάσταση.

«Τα τροχαία δυστυχήματα συμβαίνουν μέσα στις πόλεις, στον αστικό ιστό, στη γειτονιά και κανείς δεν φοβάται, δεν σέβεται τον εαυτό του και δεν έχει ενσυναίσθηση και γι’ αυτό τα νούμερα, αντί να μειώνονται, μένουν σταθερά και ενίοτε αυξάνονται. Τι να κάνει ένας αστυνομικός και ένας κράτος όταν το 2025, 6 στους 10 φοράνε ζώνη ασφαλείας και στα πίσω καθίσματα φοράει 1 στους 10. Πώς γίνεται να ανεβαίνεις σε μηχανάκι και να μη φοράς κράνος, το κράτος τι να σου κάνει, να βρίσκεται έξω από το σπίτι σου ένας αστυνομικός να σου φορά το κράνος;».

Ως προς την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τόνισε πως χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα από την υλοποίηση της όποιας σημαντικής και μεγάλης αλλαγής συμβαίνει, ώστε να αρχίσουν οι πολίτες ν’ αντιλαμβάνονται ότι είναι πραγματικότητα με την επισήμανση: «Οι νόμοι μας είναι αρκετά αυστηροί πλέον και θα πρέπει να καταλάβουν οι πολίτες ότι πάνε φυλακή, εάν σκοτώσουν ή τραυματίσουν κάποιο άτομο».

Μια από τις πολλές παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν κατά τον κ. Μαρκουίζο είναι «να μπουν ηλεκτρονικά μέσα, κάμερες καταγραφής, έτσι “δούλεψε” στο εξωτερικό. Το υλικό είναι αποδεικτικό στοιχείο, είναι εικόνα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε δικαστήρια. Είναι ακριβό “σπορ”, είναι τεράστιο το κόστος να πάρεις να βάλεις παντού κάμερες για την ταχύτητα, κράνος, ζώνες ασφαλείας, χρήση κινητού τηλεφώνου κ.λπ.».

-Θα χρειαστούν πολλά χρόνια, ώστε να πούμε ότι η Ελλάδα, έχει συνετούς και προσεκτικούς νέους οδηγούς;

«Πρέπει να σπάσουμε αβγά, πρέπει να υπάρξει μια γενικότερη πολιτική και εκστρατεία ενημέρωσης και εκπαίδευσης για να μπορέσουν ν’ αλλάξουν τα πράγματα, δεν μπορούν ν’ αλλάξουν μόνο με τη νομοθεσία. Θέλει πολλή δουλειά».