Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Τι λένε στην «Π» δύο πρώην πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Πατρών για το άρθρο 16
Ο Σταύρος Κουμπιάς και η Βενετσάνα Κυριαζοπούλου για το άρθρο 16
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που θα ανοίξει και στη χώρα μας την πόρτα των ιδιωτικών Πανεπιστημίων έχει μπει για μία ακόμα φορά στο τραπέζι της συζήτησης. Η διαφορά είναι ότι αυτή τη φορά η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να κάνει το συγκεκριμένο βήμα.
Η «Π» απευθύνθηκε σε δύο μέλη της ακαδημαϊκής μας κοινότητας που υπηρέτησαν το Πανεπιστήμιο Πατρών από τη θέση του πρύτανη. Πρόκειται για τον ομότιμο καθηγητή του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών Σταύρο Κουμπιά και την ομότιμη καθηγήτρια του Τμήματος Ιατρικής Βενετσάνα Κυριαζοπούλου.
«Εχει χυθεί πολύ μελάνι τα τελευταία χρόνια για το θέμα της αναθεώρησης του Αρθρου 16 του Συντάγματος και έχει υπάρξει πληθώρα σχετικών απόψεων, οι οποίες έχουν φωτίσει πια όλες τις πτυχές του ζητήματος (ακαδημαϊκές, κοινωνικές, οικονομικές, νομικές και συνταγματικές, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και την ευρωπαϊκή ενωσιακή και διεθνή έννομη τάξη)» σημειώνει αρχικά ο κ. Κουμπιάς, προσθέτοντας:
«Η προτεραιότητα διαχρονικά για το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι η εξασφάλιση βασικών προϋποθέσεων για υψηλής ποιότητας Εκπαίδευση και Ερευνα, δηλαδή της επαρκούς πολυδιάστατης χρηματοδότησης, της πλήρους αυτοδιοίκησης, της αποκομματικοποίησης, της ψηφιακής οργάνωσης, της χρηστής διοίκησης και συστηματικής λογοδοσίας των ιδρυμάτων. Δυστυχώς, η επί σειράν ετών συσσώρευση σημαντικών εξωγενών και εσωτερικών προβλημάτων έχουν καταστήσει ευάλωτο το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο, το οποίο, όμως, παρά τα προβλήματα, έχει να επιδείξει και αξιοσημείωτες επιτυχίες».
Από την πλευρά της η κ. Κυριαζοπούλου θέτει τα εξής ουσιαστικά ερωτήματα. «2023. Από πολλών ετών έχουμε αξιόλογη ιδιωτική παιδεία σε όλες τις βαθμίδες, εκτός της Τριτοβάθμιας! Αντιδρούμε όμως, όχι όλοι ευτυχώς, εμμονικά, όταν τίθεται θέμα ίδρυσης ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Αδυναμία υλοποίησης του έργου; Βόλεμα στη γνώριμη, χωρίς ανταγωνισμό Δημόσια Παιδεία, πιστώνοντας στο εκάστοτε υπουργείο Παιδείας τις αδυναμίες της;
Εχοντας υπηρετήσει με προσήλωση και σεβασμό το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, πιστεύω ότι εθελοτυφλούμε». Με απόλυτη ευθύτητα δε τίθεται υπέρ της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης:
«Τα παιδιά μας θα σπουδάσουν αυτό που θέλουν σε πανεπιστήμια ιδιωτικά του εξωτερικού, με μεγάλο κόστος, χωρίς να γνωρίζουμε πάντα την ποιότητα των γνώσεων. Και αρκετά θα στερηθούν αυτή τη δυνατότητα, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Σαφώς χρειάζεται ανάπτυξη ιδιωτικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιτέλους και στη χώρα μας».
Στο ερώτημα υπό ποιους όρους θα πρέπει να γίνει αυτό το βήμα, ο κ. Κουμπιάς απαντάει: «Θα είναι καταστροφικό αν η αναγγελθείσα συνταγματική αναθεώρηση “τραυματίσει” έτι περαιτέρω το δημόσιο Πανεπιστήμιο, υποβαθμίζοντας την προοπτική αναβάθμισής του. Η ανεξέλεγκτη λειτουργία αμφιβόλου ποιότητος “τριτοβάθμιων” ιδρυμάτων, τα οποία θα “εμπορεύονται” ελπίδες νέων και των οικογενειών τους χωρίς κύρος και εξασφάλιση των απαραίτητων ποιοτικών και οικονομικών προϋποθέσεων για την ακαδημαϊκή τους λειτουργία, θα είναι ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη».
Η κ. Κυριαζοπούλου απαντώντας στο ίδιο ερώτημα αναφέρει: «Αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας είναι μέσω των θεσμικών του οργάνων να τεθούν κριτήρια ίδρυσης, εύρυθμης λειτουργίας και επιστημονικής αξιολόγησης των ιδιωτικών όπως και των δημοσίων Πανεπιστημίων».
Συμπερασματικά ο κ. Κουμπιάς υπογραμμίζει: «Εφόσον, λοιπόν, προχωρήσει η συνταγματική αναθεώρηση, πρέπει η σχετική συζήτηση στη Βουλή, στα Πανεπιστήμια και στον δημόσιο χώρο να είναι απαλλαγμένη από φανατισμούς, ιδεοληψίες, αγκυλώσεις, λαϊκισμό και εντάσεις, προκειμένου η πολιτεία, με ευρείες συναινέσεις, να διαμορφώσει ένα σταθερό και βιώσιμο ακαδημαϊκό πλαίσιο εξασφάλισης των προϋποθέσεων για την υψηλή ποιότητα λειτουργίας των κάθε είδους τριτοβάθμιων ιδρυμάτων της χώρας, σύμφωνα πάντα με τα διεθνή πρότυπα και την ευρωπαϊκή παράδοση».
Ενώ η κ. Κυριαζοπούλου κάνει της εξής επισήμανση που αποτελεί τη βάση για μία υγιή εκπαίδευση. «Ευελπιστώ κάποτε να υπάρξει για το σοβαρό θέμα της Παιδείας ενιαίος μακροπρόθεσμος προγραμματισμός, ανεξάρτητα στενής κομματικής ιδεοληψίας, με τη συμμετοχή εμπείρων εκπαιδευτικών.
Θα αποφύγουμε την κατάθεση νέων νομοσχεδίων σε κάθε αλλαγή υπουργού Παιδείας. Μόνο σύγχυση προκαλεί αυτή η τακτική».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News