Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Τι θα δούμε στην Αχαΐα, οι νέοι χώροι που εντάσσονται

Πόσες και ποιες εκδηλώσεις θα δούμε στην Αχαΐα – Ποιοι οι νέοι χώροι που εντάσσονται – Ποιοι οι Αχαοί που ταξιδεύουν εκτός νομού.

Πάτρα: Στο κάστρο και στα Ψηλά Αλώνια

Ο επιτυχημένος θεσμός του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα της χώρας, επιστρέφει το φετινό καλοκαίρι με την πέμπτη φιλόδοξη διοργάνωσή του, δίνοντας νέα ζωή στο μοναδικό σκηνικό των αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Το πλούσιο και πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων και δράσεων του 2024, με κεντρικό θεματικό άξονα την έννοια της Σύγκρουσης, έρχεται να προσφέρει μια αξέχαστη βιωματική εμπειρία σε αρχαία θέατρα, βυζαντινά μουσεία, κάστρα, φρούρια, ιερές μονές, εκκλησίες, τζαμιά, αρχοντικά και προϊστορικούς οικισμούς.

Για δύο ολόκληρους μήνες, από την 1η Ιουλίου έως και τις 31 Αυγούστου, το κοινό της περιφέρειας θα έχει τη σπάνια ευκαιρία να απολαύσει ένα πρόγραμμα που αποτελείται από 70 νέες παραγωγές υψηλού επιπέδου –αναθέσεις του «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»– οι οποίες θα φιλοξενηθούν σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε 12 περιφέρειες της Ελλάδας. Το πρόγραμμα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πεδίων καλλιτεχνικής έκφρασης με συνολικά 140 εκδηλώσεις μουσικής (25), θεάτρου (19), παραστάσεων / δράσεων για παιδιά και εφήβους (9), χορού (7), εικαστικών / περφόρμανς (6) και μουσικού θεάτρου (4). Όλες οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το ΥΠΠΟ. Οι προκρατήσεις θέσεων για τις εκδηλώσεις από 1 έως και 14 Ιουλίου ξεκίνησαν χθες Τρίτη 25 Ιουνίου.

Σημαντικό είναι πως φέτος προστίθενται 13 νέοι χώροι διεξαγωγής στον ήδη πλούσιο κατάλογο των συνολικά 68 αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων που φιλοξενούν τις εκδηλώσεις του προγράμματος των εκδηλώσεων και δράσεων του 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός».  Όσον αφορά την Αχαΐα, φέτος βλέπουμε για πρώτη φορά στον κατάλογο το Κάστρο Ρίου και το Κάστρο της Πάτρας, ενώ όσον αφορά την Αιτωλοακαρνανία βλέπουμε το Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας στο Μεσολόγγι.

Τι θα δούμε στην Αχαΐα

 

Στις 12 και 13 Ιουλίου στις 9.15 το βράδυ, στο Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας θα παρουσιαστεί η μουσική εκδήλωση “Το μονοπάτι των δακρύων”. 

Η οπτικοακουστική παράσταση Το μονοπάτι των δακρύων βασίζεται σε ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός. Το 1830 η κυβέρνηση των ΗΠΑ έδωσε διαταγή στις πέντε τελευταίες εκπολιτισμένες φυλές Ινδιάνων που ζούσαν ανατολικά του Μισισιπή να πάρουν ό,τι μπορούσαν από την περιουσία τους και να απομακρυνθούν από τις προγονικές τους εστίες. Το αναγκαστικό ταξίδι των Ινδιάνων μέσα στον χειμώνα προς την ενδοχώρα, το οποίο έμεινε στην Ιστορία ως «μονοπάτι των δακρύων», εγκυμονούσε κινδύνους. Πολλοί Ινδιάνοι έχασαν τη ζωή τους στη διαδρομή προς τη νέα πατρίδα. Το μονοπάτι των δακρύων είναι ένα από τα τελευταία κεφάλαια της σαρωτικής επέλασης των Ευρωπαίων στην Αμερική που οδήγησε στον αφανισμό του πολιτισμού των αυτοχθόνων κατοίκων της. Στη δραματουργία θα χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα από το βιβλίο Παπαλάνγκι του Έριχ Σόερμαν, πρωτότυπο κείμενο καθώς και στοιχεία από ιστορικές πηγές.

Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας

Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας

* Στην παράσταση ακούγεται η σύνθεση του Ιάννη Ξενάκη Rebonds B για σόλο κρουστό, η μουσική σύνθεση Variations for pianο του Λευτέρη Παπαδημητρίου και η ηχητική σύνθεση Beats & pieces του Bασίλη Κουντούρη (Studio 19).

Συντελεστές

Σκηνοθεσία, μουσική, δραματουργία, διακειμενική σύνθεση: Violet Louise
Bίντεο, φωτογραφίες, οπτικός σχεδιασμός: Βασίλης Κουντούρης (Studio 19)
Ηχητική, φωτιστική εγκατάσταση: The Perfect Team
Hχοληψία, mastering: Kώστας Μπώκος (Studio 19)
Αφηγήτρια επί σκηνής, χειρίστρια πολυμέσων: Λουίζα Κωστούλα
Ηθοποιός σε βίντεο: Νικόλας Χανακούλας
Σύμβουλος δραματουργίας: Kωνσταντίνος Μπλάθρας
Επιμέλεια κίνησης: Νικόλ Δημητρακοπούλου
Μουσικοί: Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά), Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο)
Εκτέλεση παραγωγής: Ίλια Παπασπύρου

Αμέσως επόμενη εκδήλωση, στις 14 και 15 Ιουλίου, στις 8.15 το βράδυ, στο Κάστρο Ρίου, σειρά έχει η εκδήλωση με τίτλο “Phygital”. 

Μια δράση που αποτελείται από δύο ζωντανές οπτικοακουστικές παραστάσεις, στις οποίες γίνεται χρήση ψηφιακών και φυσικών-αναλογικών μουσικών οργάνων, καθώς και ταυτόχρονων ψηφιακών προβολών με αναπαραστάσεις των καλλιτεχνών.
Πιο συγκεκριμένα, η δράση Phygital χωρίζεται σε τρεις ζωντανές μουσικές εμφανίσεις σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής από τους μουσικοσυνθέτες George Apergis & Alex Retsis, με παράλληλη προβολή ψηφιακού έργου από την καλλιτεχνική ομάδα DEN, που δημιουργεί εικαστικά χαϊκού, ένα κολάζ από συνοπτικές μικροσυνθέσεις, παράγοντας μια συγχώνευση οργανικών και συνθετικών μορφών και ήχων, δεσμευμένων από αποδομητική και απρόβλεπτη αφήγηση. Η πρώτη ώρα της δράσης θα είναι αμιγώς ψηφιακή ζωντανή μουσική εμφάνιση από το project QEBO του Alex Retsis, κατά την οποία θα παρουσιαστεί στο κοινό η πιο ευρέως ίσως διαδεδομένη μορφή μουσικής εμφάνισης. Η δεύτερη ώρα θα είναι ζωντανή μουσική εμφάνιση από το project EMEX των George Apergis & Alex Retsis, όπου θα γίνει χρήση φυσικών-αναλογικών οργάνων και ψηφιακής τεχνολογίας με σκοπό να παρουσιαστεί στο κοινό ό,τι ανώτερο υπάρχει σήμερα γύρω από τη χρήση της ψηφιακής αλλά και της αναλογικής τεχνολογίας. Τέλος, η τρίτη ώρα θα είναι αφιερωμένη σε αναλογική ζωντανή εμφάνιση, κατά την οποία ο καλλιτέχνης George Apergis θα χρησιμοποιήσει αμιγώς αναλογικούς δίσκους βινυλίου.

Κάστρο Ρίου

Κάστρο Ρίου

Συντελεστές

George Apergis (project EMEX, αναλογική εμφάνιση με χρήση βινυλίων)
Alex Retsis (project QEBO, project EMEX)
DEN (προβολή ψηφιακού έργου)
ΑΜΚΕ: Modular Expansion

Λίγες μέρες αργότερα, στις 22 και 23 Ιουλίου στις 7 το απόγευμα στο Κάστρο της Πάτρας θα παρουσιαστεί η performance “Γιώργης Ζάρκος: Τρεις πέτρες, μια βιτρίνα κι ένας εγκλεισμός”.

Ο συγγραφέας Γιώργης Ζάρκος στα τέλη της δεκαετίας του ’20 πέφτει θύμα λογοκλοπής, καθώς ένα διήγημά του δημοσιεύεται με διαφορετικό όνομα. Αφού προσπαθεί εις μάτην να αποκαταστήσει αυτήν την εις βάρος του αδικία, εντέλει σπάει τρεις φορές τις βιτρίνες του εκδοτικού οίκου «Πυρσός». Η πράξη του αυτή τον οδηγεί με εισαγγελική εντολή στο Δημόσιο Ψυχιατρείο Αθηνών για «παρακολούθηση».

Η περιπατητική περφόρμανς Γιώργης Ζάρκος: Τρεις πέτρες, μια βιτρίνα κι ένας εγκλεισμός, εξαπλωμένη στο Κάστρο της Πάτρας, διερευνά την εμπειρία του εγκλεισμού του συγγραφέα στο Δαφνί και τη σύγκρουσή του με το λογοτεχνικό, πολιτικό, δικαστικό και ψυχιατρικό κατεστημένο της εποχής του.

Κάστρο της Πάτρας

Κάστρο της Πάτρας

Συντελεστές

Σύλληψη ιδέας, σκηνοθεσία: Άρης Μπαλής
Έρευνα υλικού: Η ομάδα
Επιμέλεια εγκατάστασης: Βερονίκη Διαμαντάκου, Βίκυ Πολυχρονοπούλου
Επιμέλεια κοστουμιών: Άρτεμις Φλέσσα
Ερμηνευτές: Παναγιώτης Εξαρχέας, Άρης Μπαλής
ΑΜΚΕ: ANNEE ZERO

Οι εκδηλώσεις στην υπόλοιπη περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

Στις 20 και 21 Ιουλίου στις 8 το  βράδυ, στο Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας στο Μεσολόγγι, θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση “Τεχνητή εμπιστοσύνη”.

Είμαστε οι πρώτοι ένοικοι του πλαισίου «συμβίωσης» ανθρώπων και μηχανών. Οι πειραματισμοί δεν αφορούν πλέον τον διάλογο, αλλά το νέο περιεχόμενο καθαυτό και το επείγον ερώτημα κλιμάκωσης: «Εμείς αντί για Αυτές ή Αυτές αντί Ημών. Εμείς μαζί με Αυτές; Εμείς ως Αυτές ή Αυτές ως Εμείς». Η αναμέτρηση διεξάγεται στο μόνο σημείο που χωράει μία παύση, στο αχαρτογράφητο πεδίο συνάντησης της τεχνητής με τη συναισθηματική νοημοσύνη – αστερισμό του κατακλυσμού της εποχής μας.

Η Τεχνητή εμπιστοσύνη είναι ένα τεχνονουάρ με μουσική γραφή. Η αλληγορία, που διατρέχει το έργο σαν φωτεινή δέσμη, και η τελετουργία ενός ανθρωπομηχανικού event υποβάλλουν τόσο την πύκνωση του μουσικού όσο και τις νόρμες του ομιλούντος θεάτρου. Το λιμπρέτο και η σκηνοθεσία σημαδεύουν την ελλειπτικότητα κάθε Δοκιμασίας χωρίς σκληρά δεδομένα, ενώ η μουσική σύνθεση διαρκώς σχολιάζει τη μηχανική της σύγχρονης διαμεσολάβησης, όπου κανείς δεν ξέρει ποιος/ποια καλείται να μιμηθεί τι – τα δημιουργήματα τις/τους δημιουργούς ή μήπως αντίστροφα;

Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας

Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας

Συντελεστές

Μουσική σύνθεση: Ορέστης Παπαϊωάννου
Σύλληψη, δραματουργία, λιμπρέτο: Αλέκος Λούντζης
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σκηνικά, κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Σχεδιασμός φωτισμού, ψηφιακή εγκατάσταση: Χρήστος Τζιόγκας
Δέσμη: Χρύσα Μαλιαμάνη (υψίφωνος)
Γυναίκα: Μαρισία Παπαλεξίου (μεσόφωνος)
Περαστικός: Γιώργος Μπραουδάκης
Μουσικοί: Χρήστος Σακελλαρίδης (συνθετητής), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα), Καζούγιο Τσουνεχίρο (κρουστά)
ΑΜΚΕ: ΤΕΧΝΗ-ΨΥΧΗ

Πηγαίνοντας προς την Ζάκυνθο και συγκεκριμένα στο Μουσείο της Ζακύνθου στις 30 και 31 Ιουλίου στις 9.30 θα παρουσιαστεί η παράσταση “Η φυλλάδα του γαδάρου”.

Το δημοφιλές κρητικό ποίημα του 16ου αιώνα, με πρωταγωνιστές έναν λύκο, μια αλεπού́ κι ένα γάιδαρο, μετουσιώνεται σε ένα σύγχρονο μουσικοεικαστικό παραμύθι με τίτλο Η φυλλάδα του γαδάρου που σατιρίζει τύπους ανθρώπινους κάθε καιρού και τόπου.

Τα ζώα διαδραματίζουν τον ρόλο των ανθρώπων, μιλούν, φαντάζονται, ονειρεύονται, συνωμοτούν, χωρατεύουν. Με χιούμορ λαϊκό, στίχο ομοιοκατάληκτο και γλώσσα ιδιωματική, η παράσταση καυτηριάζει «σκεπασμένα κι ανώδυνα» τις δυτικοευρωπαϊκές κοινωνικές τάξεις και την αυθαιρεσία του ισχυρού απέναντι στον αδύνατο.

Η Ναταλία Κωτσάνη και ο Τάσος Κοφοδήμος μελοποιούν και ερμηνεύουν το ποίημα διατηρώντας την πλοκή́ και τις ενότητες του έργου. Η εικαστικός Ναταλία Μαντά, αξιοποιώντας αναλογικά́ και ψηφιακά́ μέσα, αφηγείται τον μύθο αναδεικνύοντας τις σύγχρονες αλληγορικές διαστάσεις του, και τέσσερις μουσικοί επί σκηνής συνδιαλέγονται με τους πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους σε γλώσσα μουσική, δημιουργώντας το δικό τους επίπεδο παράλληλης αφήγησης.

H Φυλλάδα του Γαδάρου ή Γαδάρου, λύκου και αλεπούς διήγησης χαρίεις είναι ένα από́ τα δημοφιλέστερα λαϊκά́ αναγνώσματα του νέου ελληνισμού́, με πολλές ανατυπώσεις μέχρι τον 19ο αιώνα. Πρόκειται για έργο άγνωστου ποιητή́, με χιουμοριστικό́ και σκωπτικό́ τόνο, που εκδόθηκε στη Βενετία το 1539, είκοσι χρόνια μετά τον Απόκοπο του Μπεργαδή.

Μουσείο Ζακύνθου

Μουσείο Ζακύνθου

Συντελεστές

Μουσική σύνθεση: Ναταλία Κωτσάνη, Τάσος Κοφοδήμος
Live visuals: Ναταλία Μαντά
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Ηχοληψία: Πασχάλης Κολέντσης
Ερμηνεύουν: Ναταλία Κωτσάνη (τραγούδι, πιάνο), Τάσος Κοφοδήμος (τραγούδι, στεριανό λαούτο), Βασίλης Ρακόπουλος (κιθάρα), Δημήτρης Λιάσκος (chalumeau, φλάουτο, φλογέρες, μαντούρα), Βαγγέλης Ζωγράφος (κοντραμπάσο), Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά)
Οργάνωση παραγωγής: Ναταλία Κωτσάνη
ΑΜΚΕ: ΦΕΛΙΣ

Στις 22 και 23 Αυγούστου στις 9 το βράδυ, στο Ξενοκράτειο Μουσείο Μεσολογγίου θα παρουσιαστεί η “Τέχνη του πολέμου”.

Ο πόλεμος αποτελεί την έσχατη μορφή σύγκρουσης μεταξύ αντιπάλων. Η δράση Η τέχνη του πολέμου, σε κείμενο και σκηνοθεσία των Κωνσταντίνου Θάνου και Αλκμήνης Καλογήρου, αποτελεί μια αναπαράσταση μάχης πολέμου με τη μορφή επιτραπέζιου παιχνιδιού που απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους. Μινιατούρες στρατιώτες, όπλα μάχης και τεχνικές στρατηγικής νίκης από το ομώνυμο βιβλίο του Σουν Τσου θα ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά γύρω από τις συνέπειες του πολέμου και θα αναδείξουν τα συναισθήματα των θυμάτων, των θυτών και των παρατηρητών. Σε μια εποχή που τα παιχνίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα των παιδιών, η αναλογική αυτή αναπαράσταση χρησιμοποιεί το παιχνίδι σαν όχημα για μια πολύπλευρη και βιωματική προσέγγιση της σύγκρουσης και του πολέμου.

Ξενοκράτειο Μουσείο Μεσολογγίου

Ξενοκράτειο Μουσείο Μεσολογγίου

Συντελεστές

Κείμενο, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Θάνος, Αλκμήνη Καλογήρου
Σχεδιασμός board game, κοστούμια: Ελένη Καϊκά
Σχεδιασμός φωτισμών, video design: Στράτος Κουρλής
Σύμβουλος board game: Βασίλης Παύλου
Ερμηνεύουν: Γιώργος Λόξας, Αριστέα Σταφυλαράκη
ΑΜΚΕ: Κίτρον

Στις 2 και 3 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ, θα παρουσιαστεί η χορευτική παράσταση “PROMETHEUS 2024 (unbound bodies)” δια χειρός του Πατρινού χορογράφου Σπύρου Κουβαρά.

Αντλώντας έμπνευση από τον μύθο του Προμηθέα, ο Σπύρος Κουβαράς συνεχίζει τις χορογραφικές εξερευνήσεις του στη συλλογική μας μνήμη και, με όχημα την κίνηση, τον ήχο και την εικόνα, καταπιάνεται με τον μνημειώδη αγώνα του μυθικού ήρωα, επιχειρώντας να διερευνήσει τους παραλληλισμούς μεταξύ τού τότε και της σύγχρονης ιστορίας. Ο χορογράφος «μεταφέρει» το σώμα στο εύθραυστο παρόν και παράλληλα διαβλέπει να κρύβεται πίσω από τον μύθο ένα όνειρο για το μέλλον. Παίζει με τους ετεροκαθορισμούς του χρόνου ενώ η πρωτότυπη ηλεκτροακουστική μουσική και η surround ηχητική εγκατάσταση συμπαρασύρουν τους ερμηνευτές σε έναν χορό μέσα από τον οποίο αναδύονται μορφές που θυμίζουν τοπία του ασυνείδητου.

Χορογραφική εξέγερση ή απελευθερωτικό μανιφέστο; Το PROMETHEUS 2024 (unbound bodies) προτάσσει την περήφανη ανεξαρτησία ενός ηρωισμού που εξερευνά τα ασυμβίβαστα όρια της φαντασίας και μας δείχνει το σημερινό πεδίο μάχης που είναι ο ίδιος ο πολιτισμός μας. Εστιάζει έτσι στην ανθρωπολογική διάσταση του μύθου, μεταφέροντας στον σύγχρονο, ευμετάβλητο κόσμο ένα κρίσιμο ερώτημα: Μπορεί ο άνθρωπος να σώσει τον άνθρωπο;

Σπύρος Κουβαράς

Σπύρος Κουβαράς

Συντελεστές

Σύλληψη, χορογραφία: Σπύρος Κουβαράς
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Κορίνα Κοτσίρη
Δραματουργία: Στέλλα Δημητρακοπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Θανάσης Κουμεντέρης
Κοστούμια: Kenneth Haarstrich
Εικαστική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Νασιούλα
Σχεδιασμός φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος
Βοηθός χορογράφου: Αλέξανδρος Ζαρμακούπης
Ηχητικός σχεδιασμός, επεξεργασία: Studio 19st
Ειδικές κατασκευές: 3D Art Theming
Οπτικό υλικό: Γιώργος Μπακάλης
Χορεύουν: Χριστίνα Καραγιάννη, Λουκιανή Παπαδάκη, Elton Petri, Σπύρος Κουβαράς
ΑΜΚΕ: SYNTHESIS 748 Dance Co.

Οι Αχαιοί που θα δούμε σε εκδηλώσεις εκτός Νομού

Πολλοί είναι και οι “δικοί μας” καλλιτέχνες και σχήματα οι οποίοι θα παρουσιάσουν παραστάσεις και εκδηλώσεις σε άλλους νομούς. Η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Δήμου Πατρέων “Θανάσης Τσιπινάκης” υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Βάγιας Ζεππάτου στις 6 και 7 Ιουλίου στα Ιωάννινα και συγκεκριμένα στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, θα παρουσιάσει την παράσταση “Των κοχυλιών η γλώσσα”.

Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων "Θανάσης Τσιπινάκης"

Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων “Θανάσης Τσιπινάκης”

Τον Ευγένιο Βούλγαρη, τον βρίσκουμε σε δύο εκδηλώσεις. Η πρώτη είναι αυτή με τίτλο “Ο Καραγκιόζης το 31 π.Χ. στην Αλεξάνδρεια” που θα παρουσιαστεί στις 13 και 14 Ιουλίου στις 9 το βράδυ, στο Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης στην Πρέβεζα, παράσταση στην οποία έχει συνθέσει την πρωτότυπη μουσική την οποία θα παρουσιάσει και ζωντανά. Η δεύτερη εκδήλωση είναι αυτή με τίτλο “Μόρτισσα κι Αλάνης” που θα πραγματοποιηθεί στις 20 και 21 Αυγούστου και ώρα 9 το βράδυ στο Αρχαίο Θέατρο Απτέρας στα Χανιά, όπου ο Ευγένιος Βούλγαρης θα έχει την μουσική επιμέλεια, ενώ θα παίξει μπουζούκι, ούτι και γιαϊλί ταμπούρ.

Ευγένιος Βούλγαρης

Ευγένιος Βούλγαρης

Στις 6 και 7 Ιουλίου στον Αρχαιολογικό Χώρο Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη, η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση “Μερικά κομμάτια πέτρας”.

Σοφία Βγενοπούλου

Σοφία Βγενοπούλου