Ουκρανία: Οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες ψάχνουν εναλλακτικές διαδρομές

Οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες εξετάζουν τους κινδύνους και τις απαγορεύσεις στο ρωσικό εναέριο χώρο, μετά την εισβολή στην Ουκρανία.

Ουκρανία

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αρχίσει να ψάχνουν πληροφορίες σχετικά με την ικανότητα εξυπηρέτησης επιβατών που διαθέτει, στην περίπτωση που οι πτήσεις πάνω από τη Ρωσία επηρεαστούν από την κρίση στην Ουκρανία, ανακοίνωσε το αεροδρόμιο του Άνκορατζ στην Αλάσκα. Πρόκειται για μια κίνηση που σηματοδοτεί τις ευρύτερες συνέπειες της διαμάχης για τον παγκόσμιο τομέα των αεροπορικών εταιριών.

Το αναφερόμενο αεροδρόμιο αποτελούσε έναν δημοφιλή προορισμό ανεφοδιασμού με καύσιμα στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, όταν οι δυτικές αεροπορικές εταιρίες αδυνατούσαν να εισέλθουν στον εναέριο χώρο της Ρωσίας για τις πτήσεις από την Ευρώπη στην Ασία.

Η αεροπορική εταιρία Japan Airlines ακύρωσε τη χθεσινή απογευματινή πτήση της προς τη Μόσχα, επικαλούμενη πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια της πτήσης, ενώ η Βρετανία έκλεισε τον εναέριο χώρο της για τα αεροσκάφη των ρωσικών αεροπορικών εταιριών, συμπεριλαμβανομένης και της Aeroflot, καθώς οι επιπτώσεις της διαμάχης στον τομέα των αεροπορικών εταιριών προσλαμβάνουν ευρύτερες διαστάσεις, πέραν της Ουκρανίας και της Ρωσίας.

Οι ουκρανικές δυνάμεις μάχονταν με τους Ρώσους εισβολείς σε τρία σημεία, μετά την έναρξη από τη Μόσχα της μεγαλύτερης στρατιωτικής επίθεσης, που έγινε σε ευρωπαϊκό έδαφος, από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως μεταδίδει το Reuters και αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Κλειστός εναέριος χώρος ως συνέπεια της επίθεσης
Ο εναέριος χώρος στην Ουκρανία, στη Μολδαβία, σε τμήματα της Λευκορωσίας και πάνω από τις νότιες περιοχές της Ρωσίας κοντά στα σύνορα με την Ουκρανία έκλεισε ως συνέπεια της επίθεσης, περιορίζοντας τις επιλογές των αεροπορικών εταιριών, σχετικά με τα διαθέσιμα δρομολόγια των πτήσεών τους.

Η αεροπορική εταιρία Emirates ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε μικρές αλλαγές στην πορεία των πτήσεών της προς τη Στοκχόλμη, τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη, αλλά και στα σχέδια πτήσεων ορισμένων αμερικανικών πτήσεων που επηρεάστηκαν από το κλείσιμο εναερίων χώρων, αυξάνοντας ελαφρώς τη διάρκεια των πτήσεων.

Η OPSGROUP που συνεργάζεται με τον τομέα των αεροπορικών εταιριών για την εκτίμηση των κινδύνων στις πτήσεις, ανακοίνωσε ότι οποιοδήποτε αεροσκάφος πετάει πάνω από το ρωσικό εναέριο χώρο, θα πρέπει να έρχεται εφεδρικά σχέδια πορείας, στην περίπτωση που βρεθεί αντιμέτωπο με κλειστό εναέριο χώρο, εξαιτίας πολεμικών κινδύνων ή της επιβολής κυρώσεων.

«Δεν θα ήθελαν για την Aeroflot να βρεθεί αντιμέτωπη με τους ίδιους περιορισμούς σε αντίποινα»
«Η Ρωσία δεν είναι πιθανό να ενεργοποιήσει τις δικές της κυρώσεις και απαγορεύσεις στον εναέριο χώρο, καθώς δεν θα ήθελαν για την Aeroflot να βρεθεί αντιμέτωπη με τους ίδιους περιορισμούς σε αντίποινα» σύμφωνα με την OPSGROUP. «Ωστόσο, είναι ενδεχόμενο να αντιδράσουν σε κυρώσεις από άλλες χώρες».

Το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) που ανήκει στον ΟΗΕ θα συζητήσει την πολεμική διαμάχη στην Ουκρανία σε μία σημερινή συνεδρίασή του, όπως δήλωσε ένας εκπρόσωπος.

Η γερμανική αεροπορική εταιρία Lufthansa δήλωσε την Πέμπτη ότι δεν βλέπει κάποια ανάγκη για την ακύρωση των πτήσεων προς τη Μόσχα.

Καθώς οι αεροπορικές εταιρίες αξιολογούν τους κινδύνους για τις πτήσεις των αεροσκαφών τους, πλήττονται επίσης, από μία άνοδο της τιμής του πετρελαίου περίπου στα 105 δολάρια το βαρέλι, για πρώτη φορά από το 2014 ως συνέπεια της πολεμικής σύγκρουσης στην Ουκρανία. Η αύξηση αυτή, αυξάνει το λειτουργικό κόστος, σε μία περίοδο που η ζήτηση για την ταξιδιωτική κίνηση παραμένει χαμηλή, εξαιτίας της πανδημίας.

Οι αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας Jefferies εκτιμούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες είναι ενδεχόμενο να δεχτούν ένα μεγαλύτερο πλήγμα σχετικά με τη ζήτηση εισιτηρίων, εξαιτίας των εξελίξεων στην Ουκρανία. Οι εκτιμήσεις αυτές, δίνουν έμφαση σε μία μείωση 27% στα ταξίδια από την ΕΕ στην Ουκρανία και τη Ρωσία, μέσα σε μία διετία, μετά την κατάληψη της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014.

Παράλληλα, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας και της ανάλογης προσφοράς υπηρεσιών, ανησυχούν για την πορεία της συνεργασίας τους με ρωσικές εταιρίες, καθώς οι κυρώσεις είναι ενδεχόμενο να προκαλέσουν προβλήματα στις εταιρίες που ασχολούνται με τη χρηματοδοτική μίσθωση αεροσκαφών.

Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρίες διατηρούν σε υπηρεσία 980 επιβατικά αεροσκάφη, από τα οποία τα 777 αεροσκάφη χρησιμοποιούνται με χρηματοδοτική μίσθωση (Cirium). Από αυτά τα αεροσκάφη τα 2/3 ή 515 αεροσκάφη με εκτιμώμενη οικονομική αξία περίπου 8,91 δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι νοικιασμένα από ξένες εταιρίες.

Η εσωτερική αεροπορική αγορά της Ρωσίας είχε ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα παγκοσμίως στη διάρκεια της πανδημίας, καταγράφοντας μείωση μόλις 7,5% αυτή την εβδομάδα, σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα του 2020 ( OAG).