Πάτρα – Νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων: Θα μπορεί να λειτουργήσει; – Τι κάνουν άλλες πόλεις

Ο πρόεδρος του Ποδηλατικού Ομίλου Πατρών, Σπύρος Πολίτης, καταθέτει τις απόψεις του για το νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα κατασκευαστεί σε τέσσερις δρόμους του κέντρου, αλλά και τη σύνδεση με τον ποδηλατικό κορμό της παραλιακής.

ποδηλατοδρόμων

Λίγες ημέρες έμειναν για την ολοκλήρωση της κατάθεσης προσφορών από τους υποψήφιους αναδόχους για το μεγάλο έργο ανάπλασης της Κάτω Πόλης, που αναμένεται να αλλάξει την εικόνα του κέντρου της Πάτρας, αλλά και «την ταυτότητα» των πιο γνωστών δρόμων.

Μεταξύ άλλων, η μελέτη του έργου που έχει προϋπολογιστεί με 11.824.000 ευρώ και περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός εσωτερικού δικτύου ποδηλατοδρόμων, με στόχο να αναπτυχθεί η ποδηλατική κουλτούρα στην πόλη, ώστε να καταπολεμηθεί και το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Η μελέτη προβλέπει μερική πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, αλλά και τέσσερις νέους ποδηλατόδρομους σε Αγίου Νικολάου, Υψηλάντου, Σισίνη και Κανάρη.

Η «Π» επικοινώνησε με τον Σπύρο Πολίτη, για να καταθέσει την άποψή του ως πρόεδρος του Ποδηλατικού Ομίλου Πατρών, αλλά και ως επιστήμονας αφού έχει παράσχει τις υπηρεσίες του σε αρκετούς Δήμους και φορείς της Δυτικής Ελλάδας σε θέματα αστικών αναπλάσεων.

«Υπάρχουν μελέτες και για πιο πυκνό ποδηλατικό δίκτυο, αλλά σε αυτή τη φάση είναι δύσκολο να εφαρμοστεί. Ο κορμός του δικτύου ποδηλατόδρομων είναι η παραλιακή διαδρομή, η οποία θεωρώ ότι έχει κατασκευαστεί με λάθος τρόπο. Ουσιαστικά είναι σαν να μην υπάρχει ποδηλατόδρομος από την πλευρά της θάλασσας. Θα μπορούσε να μπαίνει κατευθείαν μέσα στο λιμάνι, κάτι το οποίο έχει προβλεφθεί από τον ΟΛΠΑ και είχαμε συμβάλει για αυτόν τον σχεδιασμό ως Ποδηλατικός Ομιλος, αφού έχουμε διεκδικήσει το χώρο. Το λάθος λοιπόν, είναι ότι αντί να “χωθούμε” στο παλιό λιμάνι, πήγαμε απ’ έξω. Σε ένα άλλο σημείο, έξω από το ”Κανελλόπουλος” έχει παρκαρισμένα λεωφορεία, θα χρειαστούν αλλαγές στη μελέτη.  Επιπλέον, φτάνουμε λίγα μέτρα μετά προς το κέντρο. Ο ποδηλατόδρομος θα έπρεπε να βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του δρόμου επί της Οθωνος Αμαλίας. Πώς θα βγει ο ποδηλάτης από την Αγίου Νικολάου για να μπει στον κεντρικό ποδηλατικό άξονα της παραλιακής; Είναι περίεργο και θεωρώ πως θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τον κόσμο αυτά τα κυκλοφοριακά μπερδέματα», εκτιμά ο κ. Πολίτης.

Σχετικά με το εσωτερικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων, ο κ. Πολίτης δείχνει πως έχει θετική άποψη και πιστεύει πως θα λειτουργήσουν. «Οι ποδηλατόδρομοι που σχεδιάζονται για την Αγίου Νικολάου, την Κανάρη, τη Σισίνη και την Υψηλάντου θα λειτουργήσουν σίγουρα, άσχετα από την αναμενόμενη “γκρίνια” των οδηγών. Αυτό συμβαίνει σε όλο τον κόσμο και δεν αναιρεί την αναγκαιότητα των ποδηλατόδρομων».

Για τον πρόεδρο του Ποδηλατικού Ομίλου Πατρών, το «πρόβλημα» υπάρχει στην παραλία: «Ουσιαστικά, το βασικό πρόβλημα είναι ο παραλιακός δρόμος. Πρόκειται για ένα κομμάτι, το οποίο θεωρητικά θα βυθιστεί τα επόμενα χρόνια για τη διέλευση του τρένου. Οπότε για τι πράγμα μιλάμε; Για τρία χρόνια; Ωστόσο, εμείς πιστεύουμε ακόμα και σε αυτό το σχέδιο των εσωτερικών ποδηλατοδρόμων. Το εσωτερικό όμως, χωρίς τον κορμό, δεν λέει τίποτα. Και ο παραλιακός κορμός είναι τεράστιος».

 

Τι έχουν κάνει σε άλλες πόλεις

Η «ΠτΔ» αναζήτησε τι έχουν κάνει άλλες πόλεις της Ελλάδας με τους ποδηλατοδρόμους τους. Αλλες έχουν κοινά χαρακτηριστικά με την Πάτρα, όπως η Καλαμάτα, και άλλες διαφορετικά, όπως η Λάρισα και τα Τρίκαλα.

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Η πρωτεύουσα της Μεσσηνίας δημιουργεί ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων-πεζοδρόμων 9.700 μέτρων στον αστικό ιστό και 4.500 μέτρων στον περιαστικό. Αποτελείται από την κεντρική διαδρομή που διασχίζει με δυο κλάδους της 2.900 μέτρων και 2.000 μέτρων τον κεντρικό αστικό ιστό από βόρεια προς νότια, καταλήγοντας στο παράλιο τμήμα της και έναν κλάδο 4.350 μέτρων που διατρέχει την πόλη από δυτικά προς ανατολικά στο παράλιο μέτωπο. Παράλληλα με το δίκτυο αυτό, δημιουργούνται και πρόσθετες περιαστικές διαδρομές, στο παραθαλάσσιο δυτικό μέτωπο 1.100 μέτρων, στον κεντρικό λιμενοβραχίονα 1.200 μέτρων.

ΛΑΡΙΣΑ

Η Λάρισα είναι μια επίπεδη πόλη και αυτό ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τη χρήση των ποδηλάτων. Στο Δήμο Λαρισσαίων έχουν δημιουργηθεί 15,5 χιλιόμετρα δικτύων δρόμων για ποδήλατο, εκ των οποίων συνύπαρξη ΙΧ- ποδηλάτου: 1,2 χλμ, λωρίδα ποδηλάτου: 1,1 χλμ. και διάδρομοι ποδηλάτων: 13,2 χλμ. Οι άνθρωποι που τα έχουν ως μέσο μετακίνησης δεν δυσκολεύονται να βρεθούν από το ένα σημείο της πόλης στο άλλο. Το αντίθετο μάλιστα, μπορούν να το κάνουν εύκολα. Δεν λείπουν όμως, και οι περιπτώσεις που κάποιοι ποδηλάτες κάνουν τη ζωή των υπολοίπων οδηγών… δύσκολη. Για την ακρίβεια δεν σέβονται τον Κώδικά Οδικής Κυκλοφορίας και προκαλούν αναστάτωση.

ΤΡΙΚΑΛΑ

Το μεγαλύτερο δίκτυο αστικού ποδηλατόδρομου στην Ελλάδα αποκτά μέχρι τα τέλη του 2023 ο Δήμος Τρικκαίων. Τα Τρίκαλα αποκτούν ένα σύνολο 19,5 χλμ., που απαρτίζεται από υπάρχοντες και προς κατασκευή ποδηλατόδρομους, οι οποίοι αυξάνουν τις δυνατότητες νόμιμης, ορθής και ασφαλούς χρήσης του ποδηλάτου στην πόλη. Σε μια από τις πλέον επίπεδες πόλεις της χώρας, τα πάνω από 40.000 ποδήλατα των πάνω από 70.000 κατοίκων της, θα μπορούν πλέον να κινούνται σε πιο ασφαλείς και οριοθετημένες διαδρομές.

Οι ποδηλατόδρομοι έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στοιχεία, όπως το ότι ενώνουν τους 4 κεντρικούς άξονες της πόλης (από βορρά προς νότο και από ανατολή προς δύση), εγκαινιάζουν όμορφη διαδρομή δίπλα στον Ληθαίο ποταμό, ενώνουν μεγάλο σχολικό συγκρότημα (περιοχή Μπάρας) με αθλητικές εγκαταστάσεις (Δημοτικό Στάδιο και Κλειστό Γυμναστήριο) και ενοποιούν διαδρομή με πολιτιστικά μνημεία και αξιοθέατα (Μουσείο Τσιτσάνη, Τζαμί, κεντρική πεζογέφυρα, άγαλμα Ασκληπιού κ.ά.).