Πατρινό Καρναβάλι: Έρχονται «Καρναβάκχαι» και «ΠΑΡιππής» – Ευριπίδης και Αριστοφάνης διαφορετικά

Πώς θα έγραφαν ο Ευριπίδης και ο Αριστοφάνης αν συμμετείχαν στο Πατρινό Καρναβάλι; Σύντομα θα έχουμε τις απαντήσεις!

Πατρινό

Μπορεί ακόμα να μην γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι τελικά με το Καρναβάλι και τις ανοικτές του διοργανώσεις καθώς όλα εξαρτώνται από το αποτέλεσμα της σύσκεψης της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι σταματά και η διοργάνωση και ο σχεδιασμός άλλων δράσεων.

Μία από αυτές είναι οι θεατρικές παραστάσεις και όπως μαθαίνουμε ήδη δύο έχουν όχι μόνο εγκριθεί αλλά θα σταλούν και προς χρηματοδότηση στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχει με την ΚΕΔΗΠ – Καρναβάλι Πάτρας.

Σε αυτές θα δούμε τους αρχαίους συγγραφείς και τα έργα τους διαφορετικά, καθώς το Πατρινό Καρναβάλι είναι ανατροπή. Ο λόγος για τις παραστάσεις «Καρανβάκχαι» και «ΠΑΡιππής» που όπως μπορεί κανείς να καταλάβει είναι μια καρναβαλική ματιά πάνω στα έργα των Ευριπίδη και Αριστοφάνη αντίστοιχα.

Όσον αφορά το θεατρικό καρναβαλικό δρώμενο «Καρναβάκχαι», πρόκειται για μια ιδέα του Δημήτρη Ζαπάντη που υπογράφει και τη σκηνοθεσία και παρουσιάζεται σε παραγωγή  της εταιρίας Mosaic /Πολιτισμός & Δημιουργικότητα ενώ η θεατρική παράσταση «ΠΑΡιππής» υπογράφεται από τον ηθοποιό Γιάννη Τσάκωνα της εταιρείας «Αστική Μη Κερδοσκοπική ΕΑΡ art studio, Πολιτιστικές Δραστηριότητες», ο οποίος επίσης την σκηνοθετεί.

Όσον αφορά το δρώμενο «Καρναβάκχαι», περιλαμβάνει τα διονυσιακά στοιχεία της μεταμφίεσης – μεταμόρφωσης. Έκπληξη θα αποτελεί το γεγονός της διπλής μεταμόρφωσης. Λέγοντας διπλή εννοούμε την μεταμόρφωση των ηθοποιών και του κοινού σε σχέση με το τελικό αποτέλεσμα. Το έργο θα έχει διαφορετική κατάληξη κάθε φορά, καθώς αν συμμετέχει το κοινό, επηρεασμένο από τη «μέθη» του διονυσιακού στοιχείου θα κερδίζει κάθε φορά ο Καρναβαλο-Διόνυσος.

Αν δεν συμμετέχει το κοινό, θα κερδίζει ο Άρχοντας της Πάτρας που στο τέλος θα απεκδύεται τον εαυτό του και θα γίνεται καρναβαλιστής, ηττημένος ο ίδιος από τον θεό ΚαρναβαλοΔιόνυσο.
Το συγκεκριμένο δρώμενο εκμεταλλεύεται την τοποθεσία και το κοινό και μπορεί να παρασταθεί είτε ως θέατρο δρόμου, σε συγκεκριμένες διαδρομές του κέντρο της Πάτρας, είτε σε θέατρο, δηλαδή σε πιο ελεγχόμενο περιβάλλον, είτε στον χώρο των Παλαιών Δημοτικών Σφαγείων.

Υπόθεση: Πρόκειται για έναν πρωτότυπο συνδυασμό της Ευριπίδειας ιστορίας των Βακχών και του καρναβαλιού της Πάτρας. Συγκεκριμένα, στο έργο του Ευριπίδη, συνυπάρχουν το διονυσιακό και το θεατρικό στοιχείο. Ο Διόνυσος, που εδώ θα είναι ο βασιλιάς καρνάβαλος, πρωταγωνιστεί ως ανθρωποποιημένος θεός, καθώς αυτό αποτελεί το κωμικό δράμα του θεού του καρναβαλιού. Η εμφάνιση του βασιλιά καρνάβαλου – Διόνυσου είναι ένα νέο κωμικό ήθος στην κοινωνία της Πάτρας, που ενώ αρχικά τον απορρίπτει, μετά τον αποδέχεται και τον κάνει στοιχείο της ταυτότητάς της.

Ο Καρνάβαλος- Διόνυσος, (γιος του Δία και της κόρης του Κάδμου Σεμέλης) φτάνει στην αρχαία Πάτρα με μορφή ανθρώπου, για να επιβάλει τη διασκέδασή του. Οι Πατρινοί αμφισβητούν τη θεϊκή- διασκεδαστική του καταγωγή και πρόθεση, και τον απορρίπτουν, αλλά τρελαίνονται από αυτόν και ως Καρναβαλικές μαινάδες πλέον, πηγαίνουν στο θέατρο (ή στα παλαιά σφαγεία ή στους δρόμους της Πάτρας) λατρεύοντας το βασιλιά με χορικά δρώμενα. Ο Άρχοντας της Πάτρας αποφασίζει να στραφεί ενάντια στις μαινάδες.

Συλλαμβάνει τον Καρνάβαλο- Διόνυσο, αλλά αυτός ελευθερώνεται μέσα από καρναβαλικές μεταμφιέσεις-μεταμορφώσεις. Στη συνέχεια ο Άρχοντας της Πάτρας μεταβαίνει στο θέατρο(ή στα παλαιά σφαγεία) αλλά εκεί οι καρναβαλικές μαινάδες τον εισάγουν στα νέα καρναβαλικά έθιμα.
Συνολικά προγραμματίζεται να δοθούν έξι παραστάσεις τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, με τέσσερις από αυτές να πραγματοποιηθούν στο χώρο των Σφαγείων και οι υπόλοιπες δύο σε χώρους των Περιφερειακών Ενοτήτων Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας.

Στην παράσταση βοηθός σκηνοθέτη θα είναι η Ευσταθία Ράπτη, τα σκηνικά είναι του Ιωάννη Κοψίνη, η μουσική του Α. Ευστρατιάδη, ενώ θα συμμετέχουν τρεις ηθοποιοί και επτά άτομα στον Χορό.

Περνώντας στην θεατρική παράσταση «ΠΑΡιππής» μιλάμε για μία σατιρική καρναβαλική σπουδή βασισμένη στην ιστορία της κωμωδίας «Ιππής» του Αριστοφάνη. Η παράσταση θα είναι διαδραστική με το κοινό. Το τέλος θα διαμορφωθεί ζωντανά με την συμμετοχή των θεατών.

Υπόθεση: Ο Δημοσθένης και ο Νικίας είναι καρναβαλόδουλοι και μάλιστα στενοχωρημένοι. Καρναβαλοαφέντης τους είναι ο Δήμος που έχει βέβαια τις ιδιοτροπίες του. Μα από τότε που τον πλεύρισε ο κατεργάρης ο Παφλαγόνας (που θέλει να γίνει Βασιλιάς Καρνάβαλος) , άλλαξε προς το χειρότερο. Τον γλυκοπιάνει τον αφέντη τους και τον εθίζει στην ευκολία. Τον ξεγελάει, κλέβει αλλονών και τα σερβίρει για δικά του. Τον έχει γεμίσει με ψευτιές και συκοφαντίες.

Πως θα απαλλαγούν από αυτόν; Αναρωτιούνται. Ας πιούνε να κατεβάσουν καμία ιδέα. Για αρχή κλέβουν το χρησμό που φυλάει με προσοχή ο Παφλαγόνας. Ο χρησμός λέει ότι ο αχρείος θα χαθεί από έναν πωλητή «σαλαμιών»-φαλλών. Ο Αγοράκριτος, ο αλλαντοπώληςφαλλοπώλης, πλησιάζει τους δύο δούλους. Ο Δημοσθένης και ο Νικίας τον πείθουν ότι αυτός είναι ο άξιος διεκδικητής της θέσης του Βασιλιά Καρνάβαλου. Εκείνη τη στιγμή βγαίνει από το σπίτι, οργισμένος ο Παφλαγόνας.

Ο Αγοράκριτος στην αρχή τρομοκρατείται, αλλά έρχονται σε συμπαράστασή του οι Ιππείς. Ο καβγάς ανάβει για τα καλά. Ο Παφλαγόνας και ο Αγοράκριτος αλληλοκατηγορούνται προσπαθώντας να κερδίσουν το στέμμα του Βασιλιά Καρνάβαλου. Οι Ιππείς κατηγορούν τον Παφλαγόνα για ψεύτη, δόλιο, απατεώνα και κλέφτη. Οι συκοφαντίες δίνουν και παίρνουν. Ο Παφλαγόνας υπερηφανεύεται ότι κανείς δεν τον περνάει στην αδιαντροπιά και ότι μόνο αυτός αξίζει να γίνει Βασιλιάς Καρνάβαλος. Οι δύο άντρες τρέχουν στη Βουλή για να καταδώσει ο ένας τον άλλον και να πάρουν με το μέρος τους την εύνοια του λαού.

Ο Αγοράκριτος νικάει τον Παφλαγόνα. Και οι δύο έταξαν στο λαό και κέρδισε αυτός που έδωσε περισσότερα. Ο Παφλαγόνας δεν μπορεί να το χωνέψει ότι έχασε. Και οι δύο πάνε έξω από την πόρτα του Δήμου. Τον καλούν να βγει από το σπίτι του και του λένε πόσο τον αγαπούν. Γίνεται ένας διαγωνισμός στα λόγια για να αποδείξουν ποιος νοιάζεται περισσότερο. Ο Αγοράκριτος κατακτά και το Δήμο. Οι δύο άντρες φέρνουν χρησμούς, ύστερα φέρνουν από ένα καλάθι γεμάτο με διάφορα τρόφιμα και τα μοιράζουν στο λαό. Συνεχίζουν ποιος θα καλοπιάσει πιότερο το Δήμο. Η πόλη του Καρναβαλιού, η Πάτρα, αποκτά τον μεγαλύτερο Καρνάβαλο, αυτόν που της αξίζει! Ο νικητής θα βγει με ψηφοφορία όπως ορίζει η δημοκρατία. Και τέλος καλό όλα καλά!

Την δραματουργική επεξεργασία της παράστασης έχει κάνει ο Γιάννης Τσάκωνας και ο Γιώργος Κομνηνόγλου, την κίνηση η Μαριμίλλη Ασημακοπούλου, ενώ συμμετέχουν τρεις ηθοποιοί.