Στο «ραντάρ» της ΑΑΔΕ χιλιάδες πλοία για λαθρεμπόριο

Σνισχυμένη πρόσβαση στην πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων και ναυτιλιακών πληροφοριών Marine Traffic Enterprise Plan, αποκτούν οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ.

ΠΛΟΙΟ Φωτογραφία αρχείου

Η ΑΑΔΕ επιστρατεύει νέα ψηφιακά εργαλεία, στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου. Ο Κεντρικός Επιχειρησιακός Θάλαμος της Αρχής θα μπορεί να παρακολουθεί την πορεία χιλιάδων πλοίων, εντοπίζοντας ύποπτες κινήσεις πριν καν τα πλοία προσεγγίσουν ελληνικά λιμάνια.

Από τις 14 Σεπτεμβρίου 2025  ο Θάλαμος Επιχειρήσεων αποκτά ενισχυμένη πρόσβαση στην  πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων και ναυτιλιακών πληροφοριών Marine Traffic Enterprise Plan, η οποία χρησιμοποιεί την τεχνολογία AIS (Automatic Identification System) για να εντοπίζει πλοία και να συλλέγει  πληροφορίες για τις κινήσεις τους. Μπορεί να παρακολουθεί έως και 240.000 σκάφη, μέσω ενός δικτύου που συνδυάζει επίγειους σταθμούς, δορυφορική κάλυψη και roaming, εξασφαλίζοντας τον εντοπισμό τους ακόμα και στα βαθύτερα σημεία των ωκεανών.

Η παρακολούθηση των κινήσεων των πλοίων, η ανάλυση των δρομολογίων, η ταχύτητα, το βύθισμα, καθώς και τα στοιχεία ιδιοκτησίας, θα επιτρέψουν στις αρμόδιες υπηρεσίες να εντοπίζουν ευκολότερα ύποπτες κινήσεις και να πραγματοποιούν στοχευμένους ελέγχους με μεγαλύτερη ακρίβεια.

Όπως προκύπτει από την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία ανατίθεται το έργο της πρόσβασης σε περισσότερους χρήστες της ΑΑΔΕ (θα επιτρέπει σε έως και τρεις χρήστες)  με ατομικά διαπιστευτήρια, να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την τρέχουσα θέση των πλοίων, την πορεία τους, την ταχύτητα πλεύσης, το ιστορικό των διαδρομών τους, καθώς και τους λιμένες και τις ημερομηνίες απόπλου και εκτιμώμενου κατάπλου.

Οι ελεγκτές αποκτούν έτσι ένα πανίσχυρο εργαλείο, καθώς η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα αναπαραγωγής κινήσεων πλοίων με ιστορικό έως και πέντε χρόνια, κάτι που κρίνεται απαραίτητο για την ανάλυση στοιχείων και την διαπίστωση ασυνήθιστων ή ύποπτων κινήσεων και συμβάντων.

Έλεγχοι

Με την τεχνολογία AIS (Automatic Identification System), η ΑΑΔΕ θα εντοπίζει κάθε σκάφος, ακόμα κι αν αυτό βρίσκεται σε δυσπρόσιτες περιοχές των ωκεανών. Το σύστημα επιτρέπει επίσης τη δημιουργία ζωνών ενδιαφέροντος, όπως περιοχές όπου συχνά πραγματοποιούνται παράνομες φορτοεκφορτώσεις ή αλλαγές πορείας που προκαλούν υποψίες.

Η δυνατότητα να αναλύονται ιστορικά δεδομένα δρομολογίων και να εντοπίζονται ασυνήθιστα μοτίβα κίνησης, ανοίγει νέες δυνατότητες για στοχευμένους ελέγχους. Ειδικά στην περίπτωση του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων, το νέο εργαλείο εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά και κατασταλτικά.

Ακόμα και πριν την επίσημη ενεργοποίηση του νέου συστήματος, οι Θαλάσσιες Ομάδες Ελέγχου (Θ.Ο.Ε.) της ΕΛΥΤ Αττικής, σε συνεργασία με τον Επιχειρησιακό Θάλαμο της ΑΑΔΕ, έχουν ήδη εντοπίσει μέσα στον Ιούλιο τρεις περιπτώσεις λαθρεμπορίας καυσίμων:

-Στις  31 Ιουλίου 2025, σε πλοίο στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, βρέθηκαν 11.687 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου.

-Σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εντοπίστηκαν 39.336 λίτρα πετρελαίου που δεν είχαν δηλωθεί.

-Σε φορτηγό πλοίο, κατασχέθηκαν 24.500 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου και 10.169 κιλά αργού πετρελαίου χωρίς τεκμηρίωση.