Εύηνος: Εκεί που ο «κόσμος» κόπηκε στα δύο – Αποστολή της «Π» ΦΩΤΟ
Στον «φακό» της «Π» η έκτακτη περίσταση του Εύηνου, μετά τις μεγάλες καταστροφές της κακοκαιρίας. Αυτοψία στα «ίχνη» των πλημμυρών, σε σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο.
Σε νέα έκτακτο έργο, που προέκυψε μετά τις μεγάλες καταστροφές του Δεκεμβρίου, από τη σφοδρή κακοκαιρία, και το υπουργείο Υποδομών αναλαμβάνει, άμεσα, την κατασκευή του μπαίνει στον «φακό» της εφημερίδας «Πελοποννησος».
Η νέα γέφυρα Ευήνου, για την οποία πάντα ωστόσο αναζητείται μια κάποια προσωρινή λύση, «αποτυπώνεται» στην αυτοψία της εφημερίδας, με τα «ίχνη» από τα πλημμυρικά φαινόμενα νωπά, στις δύο Γέφυρες του Ευήνου. Την σιδηροδρομική και την οδική γέφυρα της εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων, που χωρίς την Ιόνια Οδό θα «έκοβε» την Αιτωλοακαρνανία – αν όχι την Ελλάδα – στη «μέση».
ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΚΑΙ «ΚΟΨΙΜΟ»
Ο μεγάλος όγκος νερού, που κατέβασε ο ποταμός Εύηνος, είναι ευδιάκριτο πως παρέσυρε ένα κομμάτι της σιδερένιας Γέφυρας του ΟΣΕ, η οποία και κατέρρευσε, ενώ η σημειωθείσα καθίζηση σε κολόνα της Γέφυρας του οδικού άξονα Αντιρρίου – Ιωαννίνων είναι τέτοια, που έχει διακόψει ολοσχερώς την κυκλοφορία. Διακρίνονται σημαντικές ζημιές και η κλίση στο οδόστρωμα είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Και κάτι, ακόμα. Τμήμα του σιδηροδρομικού «περάσματος» έχει καταρρεύσει και υπάρχει κίνδυνος να γκρεμιστεί ολόκληρο… εάν δεν παρθούν μέτρα!
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ… ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑΣ
Η «Π» συνάντησε αρκετούς κατοίκους από τα χωριά Γαλατά, Περιθώρι και Ευηνοχώρι. Είναι αυτοί που ζουν ένα πρωτοφανή αποκλεισμό. Χωριά που ανήκουν στη Ναυπακτία, εξυπηρετούνταν καθημερινά από το πλησιέστερο αστικό κέντρο, το Μεσολόγγι, σε μία απόσταση περί των 15 χιλιομέτρων. «Τώρα αναγκαζόμαστε -μέσω της Ιόνιας- να καλύψουμε μία απόσταση 70 χλμ., προκειμένου να πάμε για ψώνια, σε γιατρούς, όταν μάλιστα δεν έχουμε όλοι αυτοκίνητο και χρησιμοποιούμε τη συγκοινωνία για τις μετακινήσεις μας» λένε.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΝΕΩΝ
Βρήκαμε και ορισμένους έφηβους, από το Γαλατά, που φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο Ευηνοχωρίου, όπως και άλλους που επισκέπτονταν το Μεσολόγγι για φροντιστήριο, για να μας επισημάνουν πόσο δύσκολη έχει γίνει η καθημερινότητά τους.
ΠΡΩΤΕΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ
Η γέφυρα που συνδέει τους Δήμους Μεσολογγίου και Ναυπακτίας, όπως και η ιστορική Γέφυρα του Τρένου, μετά την τεράστια καταστροφή -όπως λένε φορείς κα ντόπιοι στην «Π»- «έχει μετατρέψει τον τόπο τους σε άγονη γραμμή κι αν δεν υπήρχε ο νέος δρόμος, όχι μόνο οι οικισμοί τους, αλλά ολόκληρη η Δυτική Ελλάδα θα είχε αποκλειστεί».
Επιχειρηματίες και αγρότες αντιμετώπισαν πρώτοι τις συνέπειες της «αποκοπής» από τις γύρω περιοχές κι αυτός είναι ο λόγος που αποφασίστηκε να υπάρχει ελεύθερη διέλευση από τα διόδια Ευηνοχωρίου, όπως τακτοποιήθηκε και το θέμα των μαθητικών δρομολογίων, για όσους βέβαια δραστηριοποιούνται και διαμένουν εκεί.
ΤΟ «ΔΙΠΛΟ» ΜΕΓΕΘΟΣ
Το μέγεθος της ζημιάς του 2021, όπως οι παλιότεροι ενθυμούνται και καταθέτουν στην «Π», υπερβαίνει όσα είχαν αντιμετωπίσει κατά το παρελθόν, κάτι που επιβεβαιώνουν και τεχνικοί. Αλλωστε, αυτή η νέα καταστροφή, πέραν των υποδομών, δεν μπορεί παρά να συνδυάζεται με τη συνεχιζόμενη ακρίβεια και την άνοδος των τιμών σε βασικά αγαθά, αφού συγκυριακά, η τωρινή κατάσταση επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την τοπική κοινωνία, κάνοντας τα κόστη… Διπλά αλλά και δυσβάστακτα.
«ΚΟΜΜΕΝΟ» ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
«Πρόκειται για πρωτοφανή κατάσταση που μας έχει επηρεάσει αρνητικά κι έχει μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο. Αν δεν βρεθεί εναλλακτική λύση -και σύντομα- το καλοκαίρι οι οικονομικές «πληγές» θα είναι μεγαλύτερες. Ο κομμένος δρόμος είναι αυτός που όλοι μας χρησιμοποιούμε για να πάμε σε παραλίες του Μεσολογγίου και της Ναυπακτίας» λένε στην «Π» οι κάτοικοι της περιοχής.
Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι, θαρραλέοι, που παρά τις απαγορεύσεις διασχίζουν με τα πόδια τη Γέφυρα. Αρκετοί είναι και οι περαστικοί οδηγοί, που μη γνωρίζοντας τι έχει συμβεί, φτάνουν μέχρι το σημείο της καταστροφής και αναγκάζονται σε αναστροφή, για να μπουν στον νέο δρόμο.
«ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΓΕΦΥΡΑ»
Ο πρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Συλλόγου Μεσολογγίου, Κωνσταντίνος Πασιόπουλος, στέκεται μέσω της «Π» στις ευθύνες της ΔΕΗ και της Υπηρεσίας Φραγμάτων Μόρνου – Ευήνου, για τη μεγάλη υπερχείλιση του Ταμιευτήρα Ευήνου.
«Η αγορά του Μεσολογγίου τροφοδοτείται από τους κατοίκους του Γαλατά και του Περιθωρίου, αλλά τώρα η απόσταση μοιάζει με ταξίδι. Πλέον, είναι πιο εύκολο να πας Πάτρα από Μεσολόγγι, παρά στον Γαλατά. Χρειάζεται λύση. Σε λίγο καιρό, οι αγρότες θα χρειαστούν φυτοφάρμακα και ζωοτροφές για τους κάμπους. Εχουμε προτείνει την τοποθέτηση Γέφυρας «στρατιωτικού τύπου», σε πρώτη φάση.
Οι πρώτες εκτιμήσεις θέλουν τη νέα Γέφυρα στο Ευηνοχώρι, να είναι έτοιμη σε 2 χρόνια, ενώ σε λίγες ημέρες θα υπάρχουν νεότερα για το ζήτημα της προσωρινής λύσης.
ΓΑΛΑΤΑΣ: Καταστροφή και οικονομικά αδιέξοδα
Ο πρόεδρος της Κοινότητας Γαλατά, Λευτέρης Μπαλωμένος, τονίζει – μέσω της «Π» – ότι απαιτούνται περί τα 2 χρόνια για την αποκατάσταση της Οδικής Γέφυρας. «Ζητάμε μία άμεση λύση. Μία διαδρομή λίγων λεπτών για το Ευηνοχώρι είναι πλέον ένας ολόκληρος κύκλος, μέσω της Ιόνιας. Το ίδιο και για να πάμε στο Μεσολόγγι, που ενώ διανύαμε 23 χλμ. τώρα κάνουμε 70 χλμ.».
Και συμπληρώνει: «Αν και σε λίγες ημέρες θα μπουν νέα δρομολόγια στις συγκοινωνίες, με χρήματα του Δήμου Ναυπακτίας και της Περιφέρειας, οι οικονομικές δυσκολίες που βαραίνουν πολύ τους συγχωριανούς. Υπάρχουν κάποιοι που πρέπει να πάνε 2-3 φορές στο Μεσολόγγι, όταν η βενζίνη έφτασε στα 2 €», όπως και αγρότες του Ευηνοχωρίου και του Γαλατά που πάνε στα κτήματα τους και από την Ιόνια οδό δεν μπορούν να περάσουν τα γεωργικά μηχανήματα, να μεταφέρουν λιπάσματα, σπόρια κ.α.»
Ο κ. Μπαλωμένος θίγει στην «Π» και τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει η καταστροφή την καλοκαιρινή σεζόν. «Τους τουριστικούς μήνες έρχεται στις παραλίες Κρυονερίου και Καβουρότρυπας, κόσμος από Αγρίνιο, Μεσολόγγι και αλλού. 5.000 άτομα την ημέρα. Θα πρέπει το κράτος να δώσει αποζημιώσεις για την αναμενόμενη μηδενική επισκεψιμότητα, πέρα από τα έξοδα διαβίωσης που έχουν γίνει έξοδα κίνησης. Υπάρχουν μέχρι και παιδιά που έχουν σταματήσει τα φροντιστήριά τους στο Μεσολόγγι, αφού δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα έξοδα. Η Περιφέρεια είναι δίπλα μας, από την πρώτη στιγμή, πίεσε το υπουργείο και πλέον αναζητείται προσωρινή λύση», κατέληξε.
Ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Γαλατά, Γιώργος Πολονύφης, μιλώντας κι αυτός στην «Π» μεταφέρει το μεγάλο πρόβλημα στις μετακινήσεις των χιλιάδων αγροτών της περιοχής για την παραλαβή προϊόντων, λιπασμάτων, ανταλλακτικών… απέναντι στα μαγαζιά. Αγρότες, έφτασαν στο σημείο να θέλουν να φτιάξουν μέχρι και πρόχειρες πατέντες όταν πέσει το νερό, για να καλύψουν άμεσες ανάγκες.
«Ζητάνε μία πρόχειρη γέφυρα, έστω για ένα μικρό όχημα, έως ότου δοθεί οριστικό τέλος στην «Οδύσσεια» που ζούμε. Είμαστε σε απόγνωση. Εγώ πήγαινα 3-4 φορές τη μέρα στο Μεσολόγγι και τώρα πάω μία φορά την εβδομάδα, αφού έχουμε και την άνοδο της τιμής των καυσίμων» μας λέει.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Οριστική αποκατάσταση της Γέφυρας
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος Νεκτάριος Φαρμάκης έχει αφουγκραστεί τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, που αγωνιούν για το τι μέλλει γενέσθαι με την διαφορετική πραγματικότητα η οποία επηρεάζει τη ζωή τους.
Οπως, πρόσφατα, και σε συγκέντρωση πολιτών, άκουσε το αίτημα μέτρων στήριξης και προσωρινής λύσης, ευρισκόμενος στο σημείο του «όλεθρου», ο κ. Φαρμάκης, αναφέρει στην «Π»: «Η μόνη λύση, για την πιο γρήγορη αποκατάσταση της Γέφυρας θα ήταν να αναληφθεί το έργο από το υπουργείο Υποδομών, χωρίς χρονοβόρες διαγωνιστικές διαδικασίες. Για προσωρινή «θεραπεία», ως περιφερειακή αρχή ζητήσαμε από τον ΟΣΕ να παραχωρήσει τη Γέφυρα, ώστε μέσα από μελέτες να διερευνηθεί η δυνατότητα λύσης, μονής διέλευσης και μόνο για ελαφρά οχήματα. Στην ιστορική Σιδηροδρομική Γέφυρα έχουν προκληθεί τεράστιες ζημιές και έχει συζητηθεί ακόμα και η περίπτωση κατεδάφισής της, ώστε να διευκολύνει την κατασκευή της Οδικής. Αλλά αυτό εξετάζεται. Ενόψει καλοκαιριού, κοιτάξαμε και τη δυνατότητα να κατασκευαστεί Γέφυρα κατάντη του ποταμού, με ειδικές παρεμβάσεις στην κοίτη του Ευήνου.
Ο περιφερειάρχης «έτρεξε» όμως και την οριστική αποκατάσταση της Γέφυρας. Εχουν πραγματοποιηθεί σχετικές μετρήσεις και έλεγχοι στο σημείο, αφού θα πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο – γέφυρα 240 μέτρων με πλάτος τουλάχιστον 10 μ. Το υπουργείο Υποδομών έκανε δεκτό το αίτημα του κ. Φαρμάκη και με απόφαση του Κώστα Καραμανλή, αναλαμβάνει την αποκατάσταση της οδικής σύνδεσης μέσω κατασκευής νέας Γέφυρας στο Ευηνοχώρι, ενώ αναλαμβάνει και την εκτέλεση αναγκαίων έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, ανάντι και κατάντι της Γέφυρας, με μέριμνα για αδιάλειπτη παροχή νερού προς το Μεσολόγγι (προσωρινά), όπως και άλλα μόνιμα έργα. Κατά μήκος της Ιονίας Οδού, το υπουργείο θα εκτελέσει έργα 85 εκατ. €, πλέον όσων σχετίζονται με τη νέα Γέφυρα Ευηνοχωρίου. «Η κυβέρνηση κάνει πράξη μια απαίτηση της τοπικής κοινωνίας» δήλωσε ο κ. Καραμανλής μετά από συνάντηση με τον κ. Φαρμάκη.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News