Φως στα… τούνελ της Ολυμπίας Οδού – Η «Π» στα άδυτα της σήραγγας Παναγοπούλας ΦΩΤΟ
Η «Π» ξεναγήθηκε στη σήραγγα της Παναγοπούλας και είχε το προνόμιο να ξεναγηθεί από τους υπεύθυνους ασφαλείας και συντήρησης του οδικού άξονα της Ολυμπίας Οδού

Η σήραγγα της Παναγοπούλας είναι μία δίδυμη σήραγγα μήκους 4 χλμ. του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Κόρινθος (επίσημη ονομασία «Ανδρέας Παπανδρέου») και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά τεχνικά έργα της Ολυμπίας Οδού. Δόθηκε στην κυκλοφορία στις 11 Απριλίου του 2017 και παραμένει μέχρι σήμερα η τρίτη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στην Ελλάδα.
Οι χιλιάδες οδηγοί που διέρχονται κάθε χρόνο μέσα από τη σήραγγα Παναγοπούλας και από τις άλλες σήραγγες της Ολυμπίας Οδού, το κάνουν με τη σιγουριά της ασφάλειας, γνωρίζοντας ότι η παραχωρησιούχος έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα και ότι έχει πάντα σε ετοιμότητα το προσωπικό της και τον αναγκαίο εξοπλισμό.
Σε κάθε περίπτωση, η οδήγηση μέσα σε μια σήραγγα επιβάλλει αυξημένα επίπεδα προσοχής από τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και γνώση των απαραίτητων ενεργειών και μέτρων για όλα τα έκτακτα περιστατικά, που μπορεί να είναι από ένα απλό μποτιλιάρισμα των οχημάτων μέχρι τις πιο επικίνδυνες καταστάσεις, όπως είναι η εκδήλωση πυρκαγιάς.
Η «Πελοπόννησος» είχε το προνόμιο να ξεναγηθεί από τους υπεύθυνους ασφαλείας και συντήρησης του οδικού άξονα της Ολυμπίας Οδού, κυριολεκτικά τα άδυτα της σήραγγας Παναγοπούλας, όπου μας παρουσίασαν όλο το πλέγμα μέτρων και υποδομών ασφάλειας, καθώς και απλές οδηγίες για το τι πρέπει να κάνει κάθε οδηγός και συνοδηγός, σε περίπτωση ατυχήματος ή ακόμα χειρότερα, σε κατάσταση πυρκαγιάς.
Ο Μιχάλης Αγγελόπουλος, αρμόδιος ασφάλειας σηράγγων της Ολυμπίας Οδού, εξήγησε ότι οι σήραγγες ως έργα που εξυπηρετούν την οδοποιία, έχουν επαρκή εξοπλισμό εκτάκτων αναγκών, διότι είναι καθοριστικής σημασίας, τέτοια συμβάντα να ανιχνεύονται άμεσα για να αντιμετωπίζονται γρήγορα και αποτελεσματικά εν τη γεννέσει τους.
Ολες οι σήραγγες της Ολυμπίας Οδού διαθέτουν τέσσερα βασικά μέσα εκτάκτου ανάγκης για το κοινό:
@ Τεχνητό φωτισμό που προσαρμόζεται ανάλογα με τις συνθήκες
@ Μηχανικό εξαερισμό έκτακτης ανάγκης
@ Πυροσβεστικές φωλιές και τηλεπικοινωνίες
@ Εξόδους διαφυγής έκτακτης ανάγκης
Ξεκινώντας από το χειρότερο σενάριο που είναι αυτό της φωτιάς, η επίσημη οδηγία της Ολυμπίας Οδού προς τους οδηγούς είναι να σταματάνε το όχημά τους όσο πιο δεξιά γίνεται στον δρόμο, να σβήνουν την μηχανή και να απομακρύνονται από αυτό για να προστατεύουν την ζωή τους και όχι το όχημα.
Ωστόσο, κατά μήκος της σήραγγας και ανά 50 μέτρα, υπάρχουν πυροσβεστικές φωλιές που είναι εξοπλισμένες με δύο πυροσβεστήρες των 6 κιλών και με μια μάνικα διαρκούς παροχής νερού υπό πίεση, που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο καθένας.
Ανά τρεις πυροσβεστικές φωλιές, δηλ. ανά 150 μέτρα, υπάρχει και τηλέφωνο που επισημαίνεται με φωτεινή πινακίδα και επικοινωνεί άμεσα με το πάτημα ενός κουμπιού με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας. Ο κ. Αγγελόπουλος τονίζει ότι η Ολυμπία Οδός διαθέτει τηλεφωνική κλήση εκτάκτου ανάγκης για κινητές συσκευές, που είναι το 1025, ωστόσο καλό είναι η κλήση να γίνεται από τις τηλεφωνικές συσκευές που βρίσκονται στις πυροσβεστικές φωλιές, γιατί το Κέντρο ειδοποιείται από που ακριβώς γίνεται η κλήση και έτσι τα συνεργεία βοήθειας ξέρουν που να κατευθυνθούν από την πρώτη στιγμή. Παράλληλα, η κλήση από αυτά τα τηλέφωνα ενεργοποιεί άμεσα και τον φωτισμό εκτάκτου ανάγκης.
Σε περίπτωση που χρειαστεί εκκένωση της σήραγγας, υπάρχει σήμανση και πλευρικός φωτισμός καθοδήγησης κατά μήκος του τοίχου ανά 25 μέτρα, που δείχνει την πλησιέστερη έξοδο κινδύνου η οποία βρίσκεται ανά 300 μέτρα. Η πληροφορία αυτή είναι κρίσιμη, γιατί μέσα σε μια σήραγγα όπου δεν διακρίνεται το στόμιό της, πολύ εύκολα κάποιος μπορεί να αποπροσανατολιστεί και να πάει προς λάθος κατεύθυνση.
Για όσους οδηγούς δεν έχουν μπει ακόμα στην σήραγγα, υπάρχουν οι ηλεκτρονικές σημάνσεις στην είσοδό της, τις οποίες πρέπει να παρατηρούν πάντα, γιατί παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες, εάν π.χ. κάποια λωρίδα κυκλοφορίας είναι κλειστή, εάν υπάρχει επιβράδυνση της κυκλοφορίας ή εάν υπάρχει κάποιο συμβάν μέσα στη σήραγγα.
Ο κ. Αγγελόπουλος σημειώνει ότι η ενεργοποίηση των φώτων πορείας (μεσαία σκάλα) μέσα σε σήραγγα είναι υποχρεωτική από τον ΚΟΚ, ενώ οι οδηγοί θα πρέπει να βγάζουν και τα γυαλιά ηλίου γιατί εισέρχονται σε σκοτεινό περιβάλλον. Γενικά αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί, είναι πως ο φωτισμός που προβλέπεται μέσα στις σήραγγες, είναι ο αντίστοιχος που απαιτείται για νυχτερινή οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο.
Σώστε τη ζωή σας και όχι το όχημα
Μέσα στις σήραγγες αναμεταδίδονται οι συχνότητες των υπηρεσιών εκτάκτων αναγκών και επίσης κάποιοι ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι συχνότητες των οποίων αναγράφονται στην είσοδο. Αυτό γίνεται γιατί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μέσα από αυτές τις ραδιοφωνικές συχνότητες το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας μεταδίδει μηνύματα και προειδοποιήσεις προς τους διερχόμενους οδηγούς. Οπότε, όταν εισέρχεστε σε σήραγγα και μάλιστα μεγάλου μήκους όπως αυτή της Παναγοπούλας, πρέπει να συντονίζεστε με αυτές τις ραδιοφωνικές συχνότητες.
Ο κ. Αγγελόπουλος συμβουλεύει ακόμα τους οδηγούς, αν βρεθούν σε μποτιλιάρισμα μέσα σε σήραγγα, να κρατούν απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων από το προπορευόμενο όχημα και αν η κίνηση διακοπεί, να σβήνουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου με αναμμένα τα φώτα alarm, περιμένοντας οδηγίες από το Κέντρο στις συχνότητες ραδιοφώνου που προαναφέρθηκαν.
Στο χειρότερο σενάριο, δηλαδή σε περίπτωση πυρκαγιάς, οι οδηγοί πρέπει να σταματούν όσο πιο δεξιά γίνεται στον δρόμο εάν δεν υπάρχει ΛΕΑ, να σβήνουν τον κινητήρα του οχήματος, να αφήνουν τα κλειδιά στο όχημα για την περίπτωση που χρειαστεί μετακίνησή του από τα συνεργεία εκτάκτου ανάγκης, να παίρνουν τους επιβάτες και τα κατοικίδια και να κατευθύνονται άμεσα στην πλησιέστερη έξοδο διαφυγής. «Ο καπνός και η φωτιά σκοτώνουν. Σώστε τη ζωή σας και όχι το όχημα» είναι η οδηγία της Ολυμπίας Οδού.
Σε περίπτωση βλάβης του οχήματος, το αφήνουμε πάλι στα δεξιά του δρόμου με αναμμένα τα φώτα alarm, απομακρυνόμαστε από αυτό και πηγαίνουμε στο πλησιέστερο τηλέφωνο ανάγκης που βρίσκεται σε πυροσβεστική φωλιά ανά 150 μέτρα και ειδοποιούμε το κέντρο.
«Έξυπνες» κάμερες, αυτόματος εξαερισμός
Να σημειωθεί ότι ένα κύριο μέσο ασφάλειας μέσα στις σήραγγες, είναι οι κάμερες που αναλύουν με αλγόριθμους την εικόνα. Ανιχνεύουν εντός 10 δευτερολέπτων ακινητοποιημένο όχημα ή όχημα που κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση, μποτιλιάρισμα, εμπόδιο στον δρόμο ή πεζό και αναμεταδίδουν την εικόνα στην κεντρική οθόνη του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας που αναλαμβάνει το περιστατικό.
Το αυτόματο σύστημα των καμερών δίνει μεγάλο βάρος στη γρήγορη ανίχνευση ενός σοβαρού συμβάντος, ειδικά στην περίπτωση πυρκαγιάς. Και επειδή το πρώτο μέλημα είναι να μην μπουν μέσα στη σήραγγα περισσότερα οχήματα και κινδυνεύσουν να εγκλωβιστούν, ανάβουν άμεσα κόκκινοι σηματοδότες και πέφτουν μπάρες στην είσοδο.
Οπως είπε ο κ. Αγγελόπουλος, σε μια ημέρα μεγάλης κίνησης, μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρίσκονται μέσα στη σήραγγα ακόμα και 300 άτομα, οδηγοί και επιβάτες, γι΄αυτό πρώτο μέλημα του ΚΔΚ σε κατάσταση ανάγκης, είναι να μην αφήσει περισσότερους να μπουν μέσα σε αυτή.
Την ίδια στιγμή, σε περίπτωση ανίχνευσης καπνού ή πυρκαγιάς, το αυτόματο σύστημα ενεργοποιεί τους ανεμιστήρες, τα φώτα κινδύνου και τον αερισμό εξοδων διαφυγής για την διοχέτευση του καπνού έξω από την σήραγγα.
Οι έφοδοι διαφυγής
Οπως προαναφέρθηκε, μέσα στις σήραγγες και ανά 300 μέτρα, υπάρχουν έξοδοι διαφυγής για πεζούς, ενώ κάποιες δέχονται και οχήματα εκτάκτου ανάγκης ή του προσωπικού ασφαλείας της εταιρείας. Σε δίδυμες σήραγγες, οι έξοδοι διαφυγής οδηγούν από τον έναν κλάδο κυκλοφορίας στον άλλο.
Να σημειωθεί ότι σε περιπτώσεις φωτιάς, κλείνει και ο αντίθετος κλάδος κυκλοφορίας για να μπορεί να μετακινηθεί ο κόσμος με ασφάλεια. Ειδικά στη σήραγγα της Παναγοπούλας, όπου ο κλάδος προς Αθήνα είναι μήκους 4 χλμ και ο κλάδος προς Πάτρα είναι μικρότερος κατά 1 χλμ, στο κομμάτι αυτό η έξοδος διαφυγής είναι προς το εξωτερικό περιβάλλον.
Οι πόρτες των εξόδων διαφυγής μπορούν να ανοίξουν με μια ελαφρά πίεση και διαθέτουν όλους τους απαραίτητους εξοπλισμούς και σημάνσεις ασφαλείας για το κοινό (πυροσβεστήρες, τηλεφωνική επικοινωνία με το Κέντρο, κ.ά.) ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν πάντα θετική πίεση αέρα για να αποτρέπεται η είσοδος καπνού από πυρκαγιά.
Σε σήραγγες που έχουν μήκος πάνω από 2 χλμ, όπως αυτή της Παναγοπούλας, απαιτείται να υπάρχει στο μέσον, ένα σύστημα εξαγωγής καπνού. Αυτό το σύστημα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Βγάζει τον καπνό από την μέση της σήραγγας και έτσι επιτρέπει στα συνεργεία έκτακτης ανάγκης να εισέλθουν από το άλλο μισό και να προσεγγίσουν το συμβάν με ασφάλεια.
Στην Παναγοπούλα το σύστημα εξαγωγής καπνού αποτελείται από δύο μεγάλα διαφράγματα που βρίσκονται στην οροφή και ανοίγουν όταν παραστεί ανάγκη. Δύο μεγάλοι ανεμιστήρες που βρίσκονται στο σημείο ρουφούν τον καπνό και τον διοχετεύουν μέσα από μια μεγάλη στοά εκκαπνισμού στο περιβάλλον.
Φωτιστικά LED και νέος χρωματισμός
Αυτή την περίοδο, στη σήραγγα Παναγοπούλας, στο ρεύμα προς Αθήνα, πραγματοποιούνται εργασίες αντικατάστασης των φωτιστικών με νέας τεχνολογίας «έξυπνα» φωτιστικά LED και επαναχρωματισμού των τοίχων με φωτοκαταλυτικά χρώματα που αναβαθμίζουν την ποιότητα αέρα μέσα στη σήραγγα.
Οι εργασίες στο ρεύμα προς Αθήνα αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τις 22 Φεβρουαρίου, οπότε θα επανέλθει σε κανονική κυκλοφορία η σήραγγα, και θα ξεκινήσουν οι εργασίες στη σήραγγα προς Πάτρα.
Ο Ξενοφών Σωτηρχόπουλος, υπεύθυνος κατασκευών της Ολυμπίας Οδού, εξήγησε στην «Π» ότι το έργο αναβάθμισης του φωτισμού είναι από τα σημαντικότερα που έχει υλοποιήσει η Ολυμπία Οδός. Ξεκίνησε το 2018 με την αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτήρων με LED σε δύο συγκροτήματα σηράγγων, την Κακιά Σκάλα και την Περιμετρική Πατρών, που αποτελούνται από 5 και 12 σήραγγες αντίστοιχα και σήμερα συνεχίζεται στην Παναγοπούλα.
«Για να βελτιώσουμε περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής φωτισμού LED, προχωρήσαμε και στην αναβάθμιση των εσωτερικών τοίχων των σηράγγων βάφοντάς τις με χρώμα υψηλής ανάκλασης και τις εισόδους των σηράγγων με σκούρο πράσινο χρώμα.
Το σύστημα Adaptive Lighting, αξιοποιεί τεχνολογία αιχμής για τη βελτιστοποίηση της χρήσης ενέργειας στον αυτοκινητόδρομο. Το σύστημα αναλύει συνεχώς δεδομένα χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση.
Σε περιόδους χαμηλής κυκλοφορίας, προσαρμόζει αυτόματα τα επίπεδα φωτισμού για εξοικονόμηση ενέργειας. Σε περίπτωση συμβάντων ή δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σύστημα αυξάνει αμέσως το φωτισμό για περισσότερη ασφάλεια.
Σε συνδυασμό με το σύστημα Έξυπνου Ελέγχου (Smart Control), μπορούμε να διαχειριζόμαστε κάθε φωτιστικό ξεχωριστά για επιπλέον εξοικονόμηση ενέργειας έως και 25%.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος προσαρμοστικού φωτισμού μας περιλαμβάνουν:
• Χρήση τεχνητής νοημοσύνης, καμερών, WiFi, 4G, μετεωρολογικών σταθμών και cloud.
• Ενσωμάτωση καμερών CCTV σε διασταυρώσεις για την ανίχνευση συμβάντων όπως αντικανονική κίνηση οχημάτων (λάθος κατεύθυνση), επιτρέποντας τη ρύθμιση του φωτισμού και ενημέρωση των οδηγών.
Στο στόχο της μηδενικής εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα συμβάλλουν και άλλα έργα μας, πολλά από τα οποία στηρίζονται σε καινοτόμες, «έξυπνες» λύσεις και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης».
Η υπεύθυνη εταιρικής επικοινωνίας της Ολυμπίας Οδού, Σοφία Στάμου, πρόσθεσε ότι τα αποτελέσματα του προγράμματος αναβάθμισης σηράγγων με φωτισμό LED είναι αξιοσημείωτα. Η μείωση κατανάλωσης ενέργειας έφτασε το 70% και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος είναι επίσης σημαντική, καθώς φτάνει τους 4.000 τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα λιγότερους το χρόνο, που αντιστοιχεί σε μείωση 60% σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση. Μέχρι το 2025 η Ολυμπία Οδός θα είναι ένας 100% «LED αυτοκινητόδρομος», με εξοικονόμηση περίπου 55% σε σύγκριση με τον συμβατικό φωτισμό νατρίου.
Ο οδικός χάρτης για την προστασία του Περιβάλλοντος περιλαμβάνει ένα ακόμα και τελικό στάδιο που είναι η αυτο-παραγωγή της -μειωμένης πλέον- ενέργειας που απαιτεί η υποδομή για τη λειτουργία της, μέσω φωτοβολταϊκών πάρκων που κατασκευάζονται σε 19 σημεία κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου. Από το 2018 έως το 2023 μειώσαμε το ανθρακικό αποτύπωμα του αυτοκινητόδρoμου κατά 53%.
Διαβάστε επίσης:
Συναγερμός στην Ευρώπη: Έκτακτη Σύνοδος στο Παρίσι – Σχέδια για αποστολή στρατευμάτων στην Ουκρανία
Ισχυρός σεισμός ανάμεσα σε Αμοργό και Σαντορίνη, «ακούστηκε» στην Αττική
«Ξηλώθηκε» μεγάλο κύκλωμα μαστροπείας, 26 συλλήψεις στην Αθήνα, τις νάρκωναν και τις εξέδιδαν!
Ο καιρός σήμερα: «Πολική εισβολή» στη χώρα, η πρόγνωση για την Τσικνοπέμπτη
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News