Όταν ο Χάρης Καραβαγγέλης συνεργάστηκε με τον Τάσο Μπιρσίμ: Πώς οι 4 κάμερες έγιναν 7 στην ομιλία του Ανδρέα Παπανδρέου στην Πάτρα

Είναι μια ομιλία που έχει περάσει στην ιστορία. Ποιο όμως είναι το παρασκήνιό της; Πώς αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί στον Μώλο της Αγίου Νικολάου και όχι στην πλατεία Γεωργίου όπως συνηθιζόταν; Και πώς οι 4 κάμερες έγιναν 7;

Χάρης

Την τελευταία του πνοή άφησε ο Τάσος Μπιρσίμ, ο  οποίος μεταξύ άλλων έμεινε στην ιστορία για την σκηνοθεσία στις συγκεντρώσεις του Ανδρέα Παπανδρέου και του ΠΑΣΟΚ. 

Και μία τέτοια ιστορία έχει να μας διηγηθεί ο γνωστός φωτογράφος, και όχι μόνο, της Πάτρας Χάρης Καραβαγγέλης. Μια ιστορία που αφορά την ιστορική ομιλία του Ανδρέα Παπανδρέου στο λιμάνι της Πάτρας τον Ιούνιο του 1989 αποκαλύπτοντας στο pelop.gr  άγνωστες λεπτομέρειες και όλο το παρασκήνιο.

Χάρης

Την ιστορική βραδιά της ομιλίας του Ανδρέα Παπανδρέου στην Πάτρα και τη συνεργασία του με τον Τάσο Μπιρσίμ θυμάται ο Χάρης Καραβαγγέλης

Η φιλία του Χάρη Καραβαγγέλη με τον Τάσο Μπιρσίμ έγινε μέσα από το Καρναβάλι όταν ο γνωστός σκηνοθέτης έκανε κατά τη διάρκεια του Πατρινού Καρναβαλιού την εκπομπή “Εδώ και Σήμερα” με τον Παναγιώτη Θεοδωρακόπουλο να είναι στην παρουσίαση και το σπικάζ. Τότε ο Τάσος Μπιρσίμ για να “ντύσει” την εκπομπή του χρειαζόταν πλάνα από χορούς που είτε γινόντουσαν σε καταστήματα είτε σε σπίτια. Και το υλικό αυτό το βρήκε από τον Χάρη Καραβαγγέλη.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η μεταξύ τους γνωριμία και συνεργασία η οποία συνεχίστηκε μέσα από ένα ατύχημα, κυριολεκτικά, όταν εκτροχιάστηκε το τρένο στην Παναγοπούλα, με τον Χάρη Καραβαγγέλη να έχει πλάνα που τράβηξε με την ιδιωτική του κάμερα.

Τα πλάνα αυτά εστάλησαν στην ΕΡΤ και από εκεί μοιράστηκαν σε 27 χώρες. Βέβαια, η συνεργασία αυτή διεκόπη βίαια, όπως μας λέει ο Χάρης Καραβαγγέλης, μετά την υπόθεση Τεμπονέρα καθώς ακολούθησε δικαστική διαμάχη μεταξύ αυτού και της ΕΡΤ. Όμως η φιλία του με τον Τάσο Μπιρσίμ συνεχίστηκε.

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΤΟ 1989

Ο Τάσος Μπιρσίμ είχε συνδέσει το όνομά του με τον Ανδρέα Παπανδρέου, καθώς ήταν ο προσωπικός σκηνοθέτης του. Και ήταν Ιούνιο του 1989, όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου έδωσε την ιστορική πια ομιλία του στον Μώλο της Αγίου Νικολάου. Και μπορεί να χρησιμοποιήθηκαν 4 κάμερες, όμως αυτές οι 4 έγιναν 7 με έναν… ιδιαίτερο τρόπο!

Όπως θυμάται ο Χάρης Καραβαγγέλης: “Εκείνη την εποχή υπήρχε έντονη σκανδαλολογία και ήταν φανερό πως στις επόμενες εκλογές θα έβγαινε η ΝΔ του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Επίσης, εκείνη την εποχή όλες οι συγκεντρώσεις γινόντουσαν στην πλατεία Γεωργίου. Πριν την ομιλία του Ανδρέα Παπανδρέου, είχε γίνει στην πλατεία Γεωργίου ομιλία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, ο οποίος γέμισε όλη την πλατεία και τους κάθετους σε αυτή δρόμους”.

Και τότε ήταν που η μεταξύ τους συνεργασία έφερε και την ιδέα για το πώς να καλυφθεί η συγκεκριμένη συγκέντρωση. “Έπεσε η ιδέα μεταξύ εμού και του Μπιρσίμ για την εύρεση ενός νέου χώρου ώστε να μην υπάρχει σύγκριση μεταξύ των δύο συγκεντρώσεων” αναφέρει ο Χάρης Καραβαγγέλης και συνεχίζει: “Με ρωτάει ο Τάσος ποιον χώρο σκεφτόμουν και του απαντώ το λιμάνι της Πάτρας, καθώς ήταν καλοκαίρι και οι Πατρινοί θα κατέβαιναν βόλτα αλλά και από περιέργεια, ενώ θα είχαμε και θαλασσινά πλάνα”.

Η απάντηση του Τάσου Μπιρσίμ ήταν άμεση όπως θυμάται ο κ. Καραβαγγέλης: “Αν δεν γεμίσει θα με κρεμάσει ο πρόεδρος“. Και η ανταπάντηση ήρθε άμεσα από τον Χάρη Καραβαγγέλη: “Όχι απλά θα γεμίσει… όμως θα πρέπει να έχουμε φώτα και στις σκάλες της Αγίου Νικολάου”. Τότε ο Τάσος Μπιρσίμ τον χαρακτήρισε “τρελό” όμως όταν του είπε πως έτσι πρέπει να γίνει, το δέχτηκε και το σχέδιο μπήκε σε εφαρμογή.

Χάρης

Ο Χάρης Καραβαγγέλης με την Μελίνα Μερκούρη τον Ιούνιο του 1989 στο Πόρτο Ρίο, λίγο πριν αναχωρήσει με το φέρι μποτ για την ομιλία του Α. Παπανδρέου στον Μώλο της Αγίου Νικολάου

Αρχικά ο Τάσος Μπιρσίμ έστειλε τον Χάρη Καραβαγγέλη να τραβήξει πλάνα του χώρου από ψηλά και να του τα στείλει στην Αθήνα, ώστε να τον δει . Αποφάσισαν, πήραν το ρίσκο και ξεκίνησαν.

Ο Χάρης Καραβαγγέλης θυμάται και αφηγείται στο pelop.gr: “Έρχεται η στιγμή της ομιλίας. Στέλνουν στον Τάσο Μπιρσίμ από την ΕΡΤ ένα τετρακάμερο, ένα όχημα δηλαδή με 4 κάμερες. Εκεί αρχίζουμε και σκεφτόμαστε τι πρέπει να κάνουμε ώστε να φανεί η συγκεκριμένη συγκέντρωση από περισσότερες πλευρές.

Και σκέφτομαι το εξής: Δίνω στον Κώστα Πέττα το μηχανάκι μου και μία handycam που είχα και του λέως να πάει στον Αστέρα, να ανέβει στην ταράτσα και όταν ερχόταν το φέρι μποτ με τον Ανδρέα Παπανδρέου να τραβήξει την πορεία του και την αρχή της ομιλίας. Αφού είχε τραβήξει 10 λεπτά του είχα δώσει οδηγίες να φύγει  και να πάει στις σκάλες της Αγίου Νικολάου, στο τέρμα τους και να γράψει άλλα 10 λεπτά. Και έπειτα να μεταβή στο κτίριο του Λιμεναρχείου, εκεί που εκείνη την εποχή στεγάζονταν τα γραφεία του Διεθνούς Φεστιβάλ, να ανέβει στην ταράτσα και να τραβήξει την λήξη της ομιλίας”.

Σημειώνεται πως η ομιλία δεν μεταδιδόταν σε ζωντανή μετάδοση. Παίρνοντας τα συγκεκριμένα πλάνα ο Χάρης Καραβαγγέλης, συναντά τον Τάσο Μπιρσίμ στο σπίτι του και του τα δίνει γραμμένα σε επαγγελματική κασέτα.

Ο γνωστός σκηνοθέτης τα πήρε και έφυγε βράδυ για να γυρίσει στην Αθήνα όπου και θα έφτιαχνε το βίντεο. Και τι έκανε;

Έχοντας ολόκληρη την ομιλία έβαλε ένθετα εικόνες από τα πλάνα που του είχε δώσει ο Χάρης Καραβαγγέλης από τα διάφορα σημεία. “Ορθώς τότε ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης μέτραγε 7 κάμερες και η ΕΡΤ έλεγε πως είχε στείλει μόνο 4″ μας λέει ο Χάρης Καραβαγγέλης και συμπληρώνει: “Αυτό ήταν το μαγικό κόλπο: μία handycam σε τρία διαφορετικά σημεία”.